FIAT BRAVA 1.2 16v se systémem Ecodriver

Inovační projekt společnosti Fiat snížil u prototypu automobilu Fiat Brava 1.2 16v spotřebu paliva o více než 30 % v kombinovaném provozu a dokonce o 45 % v městském provozu. Současně se podařilo vývojářům Fiatu  zvýšit výkon motoru 1.2 na úroveň 1.6.

Nový inovační pohonný systém obsahuje integrované ovládání benzínového motoru, elektrický generátor poháněný motorem a robotizovanou převodovku Selespeed a je použitelný na jakýkoli typ motoru..Nový systém má název ECODRIVER (Energy COnversion and DRIVeline Efficient Reengineering).


U prototypu se dosáhlo výrazně vyšší akcelerace než u původního vozidla s motorem 1.6. Toto zkrácení činí až 5 % při používání převodovky v manuálním režimu a o 15 % v automatickém. Plynulejší akcelerace a rozběh motoru (díky vynikajícím parametrům točivého momentu elektrického motoru) v kombinaci s elektronicky řízenou převodovkou Selespeed znamenají pro zákazníka větší komfort a uspokojení z jízdy.


Ecodriver je „minimální hybridní“ systém, tj. pohonný systém, kde benzínový a elektrický motor pracují společně na vytvoření tažné síly. V případě potřeby může být vůz poháněn pouze elektromotorem, ovšem jen na krátké vzdálenosti a mírnou rychlostí. Energie dodávaná elektromotorem není normálně využívána ke zvýšení maximální rychlosti vozu, ale ke zvýšení výkonu za přechodných podmínek, např. během akcelerace a rozběhu motoru. Robotizovaná převodovka Selespeed optimalizuje příspěvek obou motorů (elektrického i benzínového) volbou rychlostí v závislosti na nárocích vyjádřených akceleračním pedálem.


Když není třeba, aby k vytvoření tažné síly přispíval i elektrický motor, pracuje jako motorem poháněný generátor a dobíjí baterie (celkem 12). Eliminuje tak potřebu alternátoru. Když je vozidlo v pohybu, proudí energie prakticky neustále: z baterie do benzínového motoru při akceleraci a zpět během brždění. Jeli to nutné, může být z benzínového motoru odebírána mechanická energie a přeměňována na elektrickou.


Elektrická energie je v současných automobilech nezbytná pro veškeré funkce, které již vozy mají i pro nové, které se zavádějí (posilovač brzd, posilovač řízení, klimatizace, elektrické vytápění atd.). Systém Ecodriver s tím počítá, protože jeho generátor poháněný elektromotorem má vyšší účinnost než současné alternátory (80 % oproti 50 %) a je schopen generovat mnohem vyšší elektrický výkon. Nabízí napětí baterií pro různé zátěže: 12 V pro zařízení s relativně malým výkonem, 36 V pro náročnější funkce nebo dokonce ještě vyšší napětí 144 V, které maximálně využívá generátor a snižuje spotřebu paliva.


Automobil nabízí všechny výhody elektromobilu a navzdory svým malým rozměrům a výkonu toho dokáže hodně. Například elektromotor pohání vozidlo během první minuty po nastartování, aby umožnil ohřátí elektricky vyhřívaného katalyzátoru výfukových plynů na správnou provozní teplotu. To eliminuje jízdu se studeným katalyzátorem, kdy jinak vzniká nejvíce emisí. Podobná situace nastává, když se automobil pohybuje velice nízkou rychlostí (kolem 10-15 km/h) ve frontě vozidel. V  takových situacích je benzínový motor vypnut a vůz je poháněn pouze elektromotorem. Elektronická řídicí jednotka je také schopna detekovat jízdní režim opakovaného zastavování a rozjíždění, typický pro městský provoz. V takovém případě se benzínový motor při zastavení vypíná a okamžitě se spouští, když se spustí elektromotor nahrazující startér.


Tyto významné výsledky nejsou samy o sobě konečným cílem, ale spíše stimulem pro pokračování ve výzkumu. Společnosti Fiat Auto vyvíjí dokonce ještě komplikovanější strategie řízení automobilů, které i dále snižují emise. Pokud to bude nutné, začlení do vozů i moderní systémy dočišťování výfukových plynů, které využívají velké množství elektrické energie generované systémem Ecodriver. Dalším krokem by mohlo být využití systému vyvinutého pro benzínové motory také v metanových motorech, což by ještě více prospělo životnímu prostředí. Metanové pohonné jednotky jsou již velice „zelené“: jejich emise obsahují asi o 25 % méně CO2 než emise benzínových motorů a neobsahují prakticky žádné uhlovodíky s vysokou molekulovou hmotností. Ecodriver a systémy dočišťování výfukových plynů nám pomáhají snížit emise ještě blíže k hladinám „N-ZEV“ (Near Zero Emission Vehicle – automobil s emisemi blížícími se nule) a zajišťují splnění zákonem vyžadovaných emisních limitů s předstihem celého desetiletí.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
KONTAKT spol. s r.o.
Svobodova 2050, 511 01 - Turnov
481 325 726
oztu@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Logo znázorňující podstatu jména

Logo znázorňující podstatu jména

Peugeot S.A. („Skupina PSA“) a Fiat Chrysler Automobiles N.V. („FCA“) (NYSE: FCAU / MTA: FCA) dnes představily logo skupiny Stellantis, nového subjektu, který vzejde z jejich fúze 50:50. Logo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Auto jako dům: Vyrazte s HoppyGo na dovolenou v obytném voze

Auto jako dům: Vyrazte s HoppyGo na...

Platforma pro sdílení aut HoppyGo nedávno rozšířila kapacitu vozového parku na 2 500 vozů, ve kterém nechybí ani pojízdný “rodinný hotel” Fiat Ducato. Oproti vozům s obytnou vestavbou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové crashtesty s nepříjemným překvapením

Nové crashtesty s nepříjemným...

Nové výsledky nezávislých bezpečnostních zkoušek aut přinesly nepříjemné překvapení. Zcela propadl vůz Fiat Panda. Zklamala také nová verze off-roadu Jeep Wrangler. Naopak modely Audi Q3, BMW...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Karel Kašák rozvážel jídlo potřebným s dodávkou zapůjčenou z AAA AUTO

Karel Kašák rozvážel jídlo...

Známý moderátor Karel Kašák se rozhodl pomoci, usedl za volant dodávky a pod patronátem Potravinové banky Praha a Středočeský kraj rozvážel jídlo potřebným. Sám moderátor neměl...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dodávka zapůjčená AAA AUTO rozváží jídlo potřebným a pomáhá v boji s plýtváním

Dodávka zapůjčená AAA AUTO rozváží...

Od dnešního dne vozí po Praze a Středočeském kraji nevyužité potraviny určené pro pomoc potřebným i Fiat Ducato, který České potravinové bance Praha a Středočeský kraj zapůjčila síť...