Jde totiž o víc: terénní vůz si pořizujeme pro radost, abychom měli ten správný pocit a objevili nové možnosti vyžití. Prostě něco na způsob: mohli bychom, kdybychom chtěli. Ale my nemusíme. Skutečná dobrodružství se beztak odehrávají v naší mysli, a ne zrovna někde v terénu. Ostatně s obvyklými terénními auty si kupujeme hned několik ne zrovna příjemných vlastností, které se u limuzín nevyskytují. Například kvůli velké ploše příčného průřezu a velké hmotnosti mají taková auta zvýšenou spotřebu paliva, je nutné se spokojit s menším jízdním komfortem a horšími jízdními vlastnostmi na silnici, především v zatáčkách. A koneckonců bojovné vzezření mnohých zástupců tohoto druhu vyžaduje i poněkud více času, než si na ně zvyknete.
Allroad místo offroadu
V Audi objevili nový přístup k tématům, jako je pohyblivost, volný čas, individualita a dobrodružství: allroad quattro – auto, které navzájem důmyslně spojuje koncepce vozidel Avant a terénních vozů. Idea allroad quattro spočívá v tomto: propojit spolu to nejlepší z obou světů. Allroad quattro poskytuje právě onu volnost, kterou se vyznačují běžné terénní vozy. Nezpevněné cesty a obtížný terén lze zdolat velmi snadno, a to v podstatě díky zvýšené světlosti a náhonu na všechna kola. Přitom allroad quattro má všechny kvality limuzíny, co se týče pohodlí, vybavení a jízdních vlastností, což se plně uplatní především při vyšších rychlostech.
Allroad quattro ostatně není žádným špičkovým sportovcem. Nejde o to využívat maximální možnosti stoupání čtyřkolového vozidla nebo o to překonávat bažiny Okavango. Allroad quattro je spíše interpretace tématu terénní vůz kultivovaným a uvolněným směrem. Tak se vysvětluje i název: allroad, ne offroad.
Auto s výtahem
Jak získat nezbytnou světlost k bezproblémové jízdě přes nerovnosti a kameny, a přitom zachovat dostatečnou přilnavost k vozovce, aby se daly rychle zdolávat kilometry dálnice s nároky na vysokou bezpečnost jízdy a obvyklé pohodlí? Odpověd’ je jednoduchá: je třeba zachovat přizpůsobivost. Vůz Allroad quattro byl zkonstruován na základě řady A6 Avant, což byla ideální výchozí pozice. Pneumatická regulace úrovně odpružení na zadní ose zaručuje totiž u A6 Avant nezávisle na hmotnosti nákladu vyvážené chování během jízdy. Nezáleží na tom, zda
převážíme starožitnou truhlu, nebo letecký model – A6 Avant citlivě vyváží váhový rozdíl a zůstává stále v rovnováze. Požadovaná úroveň světlosti vozidla se udržuje konstantní nezávisle na stupni zatížení.
Tento systém vzduchového pérování byl pro Allroad quattro rozšířen i na přední osu. Takto auto získává inteligentním způsobem potřebnou výšku. Světlost může být nastavena stisknutím tlačítka na 195 mm, 170 nebo 145 mm. Pro porovnání: Audi A6 Avant má světlost 143 mm. Dokonce může být požadovaná světlost nastavena zvenku pomocí dálkového ovládání. Tak je například možno auto spustit dolů a pohodlně nakládat. Fantazii se žádné meze nekladou: dámu svého srdce není možno pozvat na výlet elegantněji. Pro lehký nástup spustit dolů a potom plynule zvednout na takovou úroveň, se kterou je možno bez problémů jet přes pole a louky až k nejodlehlejším a nejtišším chatám.
Výhody pneumatického odpružení jsou zřejmé: senzory na všech čtyřech kolech pečují o to, aby zvolená úroveň byla stále stejná. Kromě jediné výjimky: pokud zapomeneme při výjezdu z polní cesty na rychlostní silnici spustit auto na normální výšku, nic se neděje – při vyšších rychlostech proběhne snížení automaticky (a samozřejmě zcela plynule a nepozorovaně). Tímto způsobem se dokonce ušetří palivo díky snížení součinitele aerodynamického odporu vzduchu Cx.
Šestiválcový hnací agregát 2,7 l se dvěma turbodmychadly postačuje pro suverénní výkon. Velice nákladný byl vývoj nového high-tech podvozku, u kterého byly zcela nově navrženy a zkonstruovány kinematika os a řízení. K tomu se připojuje náhon na všechna kola: samosvorný mezinápravový diferenciál Torsen optimálně rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní osu. Protože každé kolo může na silnici přenášet jen určitou míru trakce a vedení do strany, jde to lépe, snadněji a bezpečněji, když tuto funkci vykonávají ne dvě, ale čtyři kola. Tato základní výhoda působí na hladkém asfaltu i na neupraveném podkladu. Neobvyklý design je použit u pneumatik: po stranách jsou profilovány tak, že v terénu poskytují vyšší tah.
Technika na vysoké úrovni
Kola Allroad quattro jsou špičkovým průsečíkem techniky a designu. Podobně jako již u prototypu Al2 jsou pětipaprskové ráfky řešeny dvoudílně, brzdová sedla byla přesně přizpůsobena novému designu. Přestože kola působí lehce, vyzařují sílu a zřetelně ukazují, že jsou součástí řetězce pohonu.
Výzva designérům spočívala v tom, aby zviditelnili novou koncepci allroadů. To znamená vyhnout se obvyklým atributům terénních vozů, jako jsou volně uložená záložní kola, masivním ochranným rámům před maskou vozu, mohutným nárazníkům a stupátkům; současně by však měl Allroad quattro dávat najevo, že do terénu opravdu patří.
Allroad quattro působí velice kompaktně. Nově řešené nárazníky, poněkud mohutnější než u elegantního A6 Avant, stejně jako absence postranních lišt, budí dojem větší výšky a způsobují, že se auto zdá méně protažené do délky. Designér Claus Potthoff říká: „Vůz by měl důvěryhodně stát na svých kolech, a ne se vznášet nad zemí.“
Střecha má matově lakovanou žebrovanou strukturu, která dává najevo odolnost a pevnost materiálu, aniž působí hrubým nebo laciným dojmem. Místo normálních střešních lišt jsou zvoleny poměrně nenápadné vodicí kolejnice pro montáž střešního nosiče. Žebrovaná struktura je použita také u ochranných krytů podlahy, hrany pro nakládání u zadních dveří a u nástupních lišt dveří; vše je zhotoveno z ušlechtilého kovu.
V Allroad quattro měl premiéru nový světelný zdroj. Jediný světelný modul – tzv. Bixenon – stačí pro dálkové i tlumené osvětlení a je řízen elektromagnetickou klapkou. Tímto způsobem vzniká místo pro mlhovky, které jsou v sestavě reflektoru podstatně lépe chráněny než v náraznících. Nový allroad má jeden spíše kuriózní detail vyplývající z legislativy USA: stále modře svítící miniaturní vodováhy mezi xenonovými moduly, které teoreticky slouží k přesnému nastavení dosahu světel, což ale u xenonového světla Audi probíhá automaticky. Detail, který může pomoci třeba k rychlejšímu nalezení vozu v noci na velkých parkovištích.
A ještě pohled do interiéru: barevně jemně vzájemně vyvážený luxus, nejlepší materiály jako kůže, alcantara a ořechové kořenové dřevo. Za velmi příznivý dojem z vnitřního prostoru může především kůže na sedadlech, volantu, dveřích, přístrojové desce, loketních opěrkách, a dokonce i na bočních stěnách nákladového prostoru.
Zcela nová jsou také sedadla Allroad quattro, protože z nových rozšířených možností využití tohoto auta vyplynuly také nové požadavky na pohodlné sezení. Výrazné tvarování zaručuje pevné držení těla a zároveň pohodlí i na špatných silnicích. Vzadu se sedí stejně pohodlně jako vpředu. Samostatná sedadla mají střední loketní opěrku, střední konzole s držáčky na pohárky a odkládacími přihrádkami. V Allroad quattro se prostě cestuje skvěle!
Přes velkorysé použití ušlechtilých materiálů nepůsobí Allroad quattro pompézně díky zdařilým kompozicím barev. Dva odstíny zeleně – kapradí a step – a citlivé sladění barev kůže, perlového veluru (dno nákladového prostoru, prostor pro nohy) a alcantary (strop) vytvářejí solidní a elegantní atmosféru, která vyjadřuje, že nejsme v žádném terénním voze. Allroad quattro je autem nového ražení: komfortní cestovní limuzína, robustní allroad, hezký kombík a svižný sportovní vůz v jednom.
Perfektní souznění techniky, tvaru a vybavení vytváří kvalitu Allroad quattro. Těžko si lze představit, jak lépe přejet z kanceláře na horskou chatu a poté do opery, a to bez výměny vozu. Jediné, na co byste měli v takovém případě pamatovat, je, abyste měli s sebou vhodné oblečení pro všechny příležitosti.
Allroad quattro v detailu
Motor V6 2.7 t, 169 kW (230 k), 30 ventilů, sací potrubí s proměnlivou délkou a přestavitelné vačkové hřídele, max. točivý moment 310 Nm. Stálý náhon na všechna kola, samosvorný mezinápravový diferenciál Torsen, elektronická uzávěra diferenciálu EDS, 5stupňová převodovka tiptronic.
Nezávislé zavěšení kol vpředu a vzadu; čtyřprvkové zavěšení přední nápravy se stabilizátorem vpředu; zadní náprava s dvojitými příčnými rameny, se stabilizátorem; pneumatická regulace úrovně vpředu a vzadu.
Kola: 255/55R 7Jx17; vnitřně chlazené kotoučové brzdy vpředu a vzadu. Délka 4796 mm, šířka 1860 mm, výška max. 1550 mm (ve vysoké poloze). Světlost 195 mm – 170 mm -145mm (pneumatická regulace úrovně).
Max Berger
převzato z AUDI magazínu 1/99
vychází zpravidla čtvrtletně, předplatné vyřizuje A.L.L. PRODUCTION s.r.o., tel.: 24009206-9