Audi allroad quattro: Cestujte podle svého gusta

Kdo opravdu potřebuje terénní vůz? V našich končinách je jen málo příležitostí k opravdovému využití všech schopností klasického offroadu. Všechna ta stoupání a prudké sjezdy, které by takové auto mohlo zvládat, se v životě normálního řidiče vyskytují jen velmi zřídka. K tomu, abychom se nemuseli obávat ostrých kamenů, se zdají náklady na terénní vůz přece jen trochu vysoké. Zkrátka zdravý rozum říká, že terénní vůz v našich podmínkách sotva obstojí. Ale to nevadí! Kdyby se auta posuzovala jen podle racionálních hledisek jako nosnost, účinnost a normy bezpečnosti, nepostihovalo by to dost výstižně podstatu problému.

Audi allroad quattro: Cestujte podle svého gusta

Jde totiž o víc: terénní vůz si pořizujeme pro radost, abychom měli ten správný pocit a objevili nové možnosti vyžití. Prostě něco na způsob: mohli bychom, kdybychom chtěli. Ale my nemusíme. Skutečná dobrodružství se beztak odehrávají v naší mysli, a ne zrovna někde v terénu. Ostatně s obvyklými terénními auty si kupujeme hned několik ne zrovna příjemných vlastností, které se u limuzín nevyskytují. Například kvůli velké ploše příčného průřezu a velké hmotnosti mají taková auta zvýšenou spotřebu paliva, je nutné se spokojit s menším jízdním komfortem a horšími jízdními vlastnostmi na silnici, především v zatáčkách. A koneckonců bojovné vzezření mnohých zástupců tohoto druhu vyžaduje i poněkud více času, než si na ně zvyknete.

Allroad místo offroadu


V Audi objevili nový přístup k tématům, jako je pohyblivost, volný čas, individualita a dobrodružství: allroad quattro – auto, které navzájem důmyslně spojuje koncepce vozidel Avant a terénních vozů. Idea allroad quattro spočívá v tomto: propojit spolu to nejlepší z obou světů. Allroad quattro poskytuje právě onu volnost, kterou se vyznačují běžné terénní vozy. Nezpevněné cesty a obtížný terén lze zdolat velmi snadno, a to v podstatě díky zvýšené světlosti a náhonu na všechna kola. Přitom allroad quattro má všechny kvality limuzíny, co se týče pohodlí, vybavení a jízdních vlastností, což se plně uplatní především při vyšších rychlostech.


Allroad quattro ostatně není žádným špičkovým sportovcem. Nejde o to využívat maximální možnosti stoupání čtyřkolového vozidla nebo o to překonávat bažiny Okavango. Allroad quattro je spíše interpretace tématu terénní vůz kultivovaným a uvolněným směrem. Tak se vysvětluje i název: allroad, ne offroad.

Auto s výtahem


Jak získat nezbytnou světlost k bezproblémové jízdě přes nerovnosti a kameny, a přitom zachovat dostatečnou přilnavost k vozovce, aby se daly rychle zdolávat kilometry dálnice s nároky na vysokou bezpečnost jízdy a obvyklé pohodlí? Odpověd’ je jednoduchá: je třeba zachovat přizpůsobivost. Vůz Allroad quattro byl zkonstruován na základě řady A6 Avant, což byla ideální výchozí pozice. Pneumatická regulace úrovně odpružení na zadní ose zaručuje totiž u A6 Avant nezávisle na hmotnosti nákladu vyvážené chování během jízdy. Nezáleží na tom, zda

Audi allroad quattro: Cestujte podle svého gusta

převážíme starožitnou truhlu, nebo letecký model – A6 Avant citlivě vyváží váhový rozdíl a zůstává stále v rovnováze. Požadovaná úroveň světlosti vozidla se udržuje konstantní nezávisle na stupni zatížení.

Tento systém vzduchového pérování byl pro Allroad quattro rozšířen i na přední osu. Takto auto získává inteligentním způsobem potřebnou výšku. Světlost může být nastavena stisknutím tlačítka na 195 mm, 170 nebo 145 mm. Pro porovnání: Audi A6 Avant má světlost 143 mm. Dokonce může být požadovaná světlost nastavena zvenku pomocí dálkového ovládání. Tak je například možno auto spustit dolů a pohodlně nakládat. Fantazii se žádné meze nekladou: dámu svého srdce není možno pozvat na výlet elegantněji. Pro lehký nástup spustit dolů a potom plynule zvednout na takovou úroveň, se kterou je možno bez problémů jet přes pole a louky až k nejodlehlejším a nejtišším chatám.


Výhody pneumatického odpružení jsou zřejmé: senzory na všech čtyřech kolech pečují o to, aby zvolená úroveň byla stále stejná. Kromě jediné výjimky: pokud zapomeneme při výjezdu z polní cesty na rychlostní silnici spustit auto na normální výšku, nic se neděje – při vyšších rychlostech proběhne snížení automaticky (a samozřejmě zcela plynule a nepozorovaně). Tímto způsobem se dokonce ušetří palivo díky snížení součinitele aerodynamického odporu vzduchu Cx.


Šestiválcový hnací agregát 2,7 l se dvěma turbodmychadly postačuje pro suverénní výkon. Velice nákladný byl vývoj nového high-tech podvozku, u kterého byly zcela nově navrženy a zkonstruovány kinematika os a řízení. K tomu se připojuje náhon na všechna kola: samosvorný mezinápravový diferenciál Torsen optimálně rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní osu. Protože každé kolo může na silnici přenášet jen určitou míru trakce a vedení do strany, jde to lépe, snadněji a bezpečněji, když tuto funkci vykonávají ne dvě, ale čtyři kola. Tato základní výhoda působí na hladkém asfaltu i na neupraveném podkladu. Neobvyklý design je použit u pneumatik: po stranách jsou profilovány tak, že v terénu poskytují vyšší tah.

Technika na vysoké úrovni


Kola Allroad quattro jsou špičkovým průsečíkem techniky a designu. Podobně jako již u prototypu Al2 jsou pětipaprskové ráfky řešeny dvoudílně, brzdová sedla byla přesně přizpůsobena novému designu. Přestože kola působí lehce, vyzařují sílu a zřetelně ukazují, že jsou součástí řetězce pohonu.


Výzva designérům spočívala v tom, aby zviditelnili novou koncepci allroadů. To znamená vyhnout se obvyklým atributům terénních vozů, jako jsou volně uložená záložní kola, masivním ochranným rámům před maskou vozu, mohutným nárazníkům a stupátkům; současně by však měl Allroad quattro dávat najevo, že do terénu opravdu patří.


Allroad quattro působí velice kompaktně. Nově řešené nárazníky, poněkud mohutnější než u elegantního A6 Avant, stejně jako absence postranních lišt, budí dojem větší výšky a způsobují, že se auto zdá méně protažené do délky. Designér Claus Potthoff říká: „Vůz by měl důvěryhodně stát na svých kolech, a ne se vznášet nad zemí.“


Střecha má matově lakovanou žebrovanou strukturu, která dává najevo odolnost a pevnost materiálu, aniž působí hrubým nebo laciným dojmem. Místo normálních střešních lišt jsou zvoleny poměrně nenápadné vodicí kolejnice pro montáž střešního nosiče. Žebrovaná struktura je použita také u ochranných krytů podlahy, hrany pro nakládání u zadních dveří a u nástupních lišt dveří; vše je zhotoveno z ušlechtilého kovu.


Audi allroad quattro: Cestujte podle svého gusta

V Allroad quattro měl premiéru nový světelný zdroj. Jediný světelný modul – tzv. Bixenon – stačí pro dálkové i tlumené osvětlení a je řízen elektromagnetickou klapkou. Tímto způsobem vzniká místo pro mlhovky, které jsou v sestavě reflektoru podstatně lépe chráněny než v náraznících. Nový allroad má jeden spíše kuriózní detail vyplývající z legislativy USA: stále modře svítící miniaturní vodováhy mezi xenonovými moduly, které teoreticky slouží k přesnému nastavení dosahu světel, což ale u xenonového světla Audi probíhá automaticky. Detail, který může pomoci třeba k rychlejšímu nalezení vozu v noci na velkých parkovištích.

A ještě pohled do interiéru: barevně jemně vzájemně vyvážený luxus, nejlepší materiály jako kůže, alcantara a ořechové kořenové dřevo. Za velmi příznivý dojem z vnitřního prostoru může především kůže na sedadlech, volantu, dveřích, přístrojové desce, loketních opěrkách, a dokonce i na bočních stěnách nákladového prostoru.


Zcela nová jsou také sedadla Allroad quattro, protože z nových rozšířených možností využití tohoto auta vyplynuly také nové požadavky na pohodlné sezení. Výrazné tvarování zaručuje pevné držení těla a zároveň pohodlí i na špatných silnicích. Vzadu se sedí stejně pohodlně jako vpředu. Samostatná sedadla mají střední loketní opěrku, střední konzole s držáčky na pohárky a odkládacími přihrádkami. V Allroad quattro se prostě cestuje skvěle!


Přes velkorysé použití ušlechtilých materiálů nepůsobí Allroad quattro pompézně díky zdařilým kompozicím barev. Dva odstíny zeleně – kapradí a step – a citlivé sladění barev kůže, perlového veluru (dno nákladového prostoru, prostor pro nohy) a alcantary (strop) vytvářejí solidní a elegantní atmosféru, která vyjadřuje, že nejsme v žádném terénním voze. Allroad quattro je autem nového ražení: komfortní cestovní limuzína, robustní allroad, hezký kombík a svižný sportovní vůz v jednom.


Perfektní souznění techniky, tvaru a vybavení vytváří kvalitu Allroad quattro. Těžko si lze představit, jak lépe přejet z kanceláře na horskou chatu a poté do opery, a to bez výměny vozu. Jediné, na co byste měli v takovém případě pamatovat, je, abyste měli s sebou vhodné oblečení pro všechny příležitosti.

Allroad quattro v detailu


Motor V6 2.7 t, 169 kW (230 k), 30 ventilů, sací potrubí s proměnlivou délkou a přestavitelné vačkové hřídele, max. točivý moment 310 Nm. Stálý náhon na všechna kola, samosvorný mezinápravový diferenciál Torsen, elektronická uzávěra diferenciálu EDS, 5stupňová převodovka tiptronic.


Nezávislé zavěšení kol vpředu a vzadu; čtyřprvkové zavěšení přední nápravy se stabilizátorem vpředu; zadní náprava s dvojitými příčnými rameny, se stabilizátorem; pneumatická regulace úrovně vpředu a vzadu.


Kola: 255/55R 7Jx17; vnitřně chlazené kotoučové brzdy vpředu a vzadu. Délka 4796 mm, šířka 1860 mm, výška max. 1550 mm (ve vysoké poloze). Světlost 195 mm – 170 mm -145mm (pneumatická regulace úrovně).

Max Berger

převzato z AUDI magazínu 1/99
vychází zpravidla čtvrtletně, předplatné vyřizuje A.L.L. PRODUCTION s.r.o., tel.: 24009206-9

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...