Rallye Nový Zéland: Grönholm nejrychlejší

Druhé letošní vítězství si na své konto připsal jak Fin Marsus Grönholm, tak Peugeot, zatímco první body do MS získal Hyudai zásluhou Kennetha Erikssona.

Pouhých čtrnáct kilometrů ujel mladý Fin Toni Gardemeister při Rallye Nové Zéland, osmém podniku světového šampionátu. Svoji účast ukončil hrůzostrašnou havárií se šťastným koncem. „Hned v první zkoušce jsme prorazili pneumatiku. Kousek jeli po prázdné, ale potom jsme přeci jen kolo vyměnili. Několik kilometrů poté však naše Cordoba vyjela na horizontu příliš doprava a při letu narazila do pravého břehu, od něhož se katapultovala zpět na cestu, několikrát převrátila a spadla tři sta metrů hluboko pod silnici, kde zůstala ležet na střeše“, komentoval havárii spolujezdec Paavo Lukander. Posádka naštěstí vyvázla bez následků, jen Gardemeister chodil s krunýřem kolem krku a cítil se jako by měl závrať. „Nevím, co je nahoře a co dole“. Ze Seatu Cordoba však nejde použít ani volant. Podobně dopadl i jeho týmový kolega Didier Auriol, který v předposlední zkoušce druhého dne otočil Seat pětkrát přes střechu.


První den ukončil na vedoucí pozici Francoise Delecour s náskokem 9 s před Solbergem (Ford) a týmovým kolegou Grönholmem (- 13 s). Prvních sedm jezdců (Sainz, Kankkunen, McRae, Eriksson) dělila od sebe pouhá jedna minuta. První start na Novém Zélandě se tedy pro Peugeot vyvíjel velice slibně. „Naposledy jsem tady jel v roce 1995, takže většinu zkoušek neznám. Protože jsem však v průběžném pořadí MS hodně vzadu, tak si můžu dovolit i hodně riskovat. Nemám co ztratit“, konstatoval Delecour. Hodně mu v tom pomohlo i vysoké startovní číslo, neboť jezdci jedoucí před ním vyčistili trať od kamenů. Naopak třeba Burns s číslem 3 na kluzkém povrchu hodně ztratil, což pro něho znamenalo až osmé místo. Začátek soutěže nevyšel dobře ani Mitsubishi, jejichž nové diferenciály nefungovaly tak, jak by měly a ani jejich výměna nepřinesla žádné zlepšení. Skvěle si vedl Petter Solberg (Ford), který rovněž profitoval z vysokého startovního čísla (16) a první etapu ukončil na druhém místě jako nejlepší jezdec na továrním Fordu.


Změna ve vedení soutěže nastala v třetí zkoušce druhé etapy, kdy vedoucí Delecour odpadl pro poruchu převodovky a první pozici zaujal Grönholm. Druhý v pořadí Solberg, který tak vyjížděl na trať jako první, ztrácel na „neprohrnuté“ trati drahocenné sekundy. Navíc mu jednou na startu zhasl motor a na 60 km dlouhé zkoušce se nevyhnul ani několika hodinám.


Pěti vyhranými zkouškami za sebou se po dvanácté zkoušce probojoval z osmé příčky za vedoucího Grönholma Brit Burns se ztrátou 18 sekund. O tuto pozici však záhy přišel po „hodinách“ a přeskočil jej tak Colin Mc Rae. Za ním se srovnali Sainz, Kankkunen, Solberg, Eriksson a Mäkinen. „Ráno pojedu naplno. Věřím, že bude sucho“, prohlásil Burns před závěrečnou etapou se sedmi zkouškami. Do ní nastupoval jako první Grönholm, který zdárně odrážel útoky největších soupeřů Burnse a Mc Rae.


Burns ve snaze přestihnout vedoucího jezdce vyhrál sice několik zkoušek, ale nevyhnul se ani jezdecké chybě. Jeho snahy však skončily několik metrů před 21. zkouškou, kdy vypadl pro poruchu řízení. Jen několik metrů od něho zastavil ze stejného důvodu v tu dobu pátý Juha Kankkunen. Do cíle nakonec nedorazil ani Mäkinen (havárie), ani Alister Mc Rae.


A co řekli v cíli: Marcus Grönholm – „Fantastický výsledek pro celý tým. Před rallye jsem však nevěřil, že bychom mohli vyhrát. Trať jsem vůbec neznal. Během soutěže jsme neměli jediný technický problém“. Colin Mc Rae – „S druhým místem jsem spokojen, neboť výsledek nechává nás i Forda ve hře o světové tituly. Když si udržíme současnou formu v druhé polovině, potom máme dobrou šanci vyhrát MS“.

Výsledky:

1. Grönholm – Rautiainen Peugeot 206 WRC 3:45.13,4
2. Mc Rae – Grist Ford Focus WRC – 0.14,5
3. Sainz – Moya Ford Focus WRC – 1.18,4
4. Solberg – Mills Ford Focus WRC – 3.00,7
5. Eriksson – Parmander Hyundai Accent – 3.12,7
6. Bourne – Vincent Subaru Impreza – 6.54,6
7. Stohl – Müller Mitsubishi Lancer (N) – 11.52,0
8. Argyle – Fallon Mitsubishi Lancer (A) – 12.47,4
9. Trelles – del Buono Mitsubishi Lancer (N) – 13.38,3
10. Jones – Bult Mitsubishi Lancer (N) – 14.12,9

Průběžné pořadí MS jezdci:

1. Burns Richard 38
2. Grönholm Marcus 34
3. Mc Rae Colin 30
4. Sainz Carlos 27
5. Mäkinen Tommi 23
6. Kankkunen Juha 18

Průběžné pořadí MS značky:

1. Subaru 58
2. Ford 57
3. Peugeot 41
4. Mitsubishi 29
5. Škoda 8
6. Seat 7

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...