Vlaková souprava Opel Millennium Express je dlouhá přibližně 280 metrů, jde tedy o nejdelší výstavní vlak, jaký se kdy objevil na evropských kolejích a Opel je prvním automobilovým výrobcem, který se pustil do tak odvážného projektu. Opel Millennium Express se výrazně odlišuje od jakékoli dosud realizované automobilové výstavy či exhibice – její expozice doslova vtáhnou návštěvníky do děje, poskytnou jim tolik informací, kolik si přejí, nezahltí je nezáživnými daty a přitom jde o vrcholně vzrušující objevitelský zážitek. Všude, kde se Opelův expres zastaví, vyvolává doslova nadšení – už necelé tři měsíce po startu shlédlo jeho expozice více než čtvrt milionů návštěvníků.
Celý Opel Millennium Express se skládá ze 42 šest metrů dlouhých kontejnerů, které jsou vždy po třech naložené na čtrnáct španělských plošinových vagónů s proměnným rozchodem kol. V devíti tématických blocích se každý zájemce bude moci seznámit nejenom se slavnými modely a technickými milníky automobilky Opel, ale také např. s úspěchy Opelu na cestě za ekologicky přijatelnými pohonnými jednotkami, s nemodernějšími bezpečnostními systémy či sofistikovanými komunikačními technologiemi.
Mimořádně působivá je pětice skleněných kontejnerů. V jednom z nich, umístěném hned na prvním vagónu expresu, je uložený např. historický raketový automobil RAK 2, se kterým Fritz von Opel, jede z pěti synů zakladatele firmy Opel, dosáhl v roce 1928 rychlosti 238 km/h. Experimentální automobil RAK 2 pohánělo 24 raket naplněných 120 kg výbušné směsi.
Druhý vagón je věnovaný historii značky Opel, která se výrazně podepsala na vývoji celého automobilového průmyslu. Už v roce 1924 rozjel Opel například linkovou montáž automobilů, model Opel Olympia se v roce 1935 stal prvním německým velkosériově vyráběným vozem s celokovovou samonosnou karosérií. A například v roce 1989 Opel jako první evropský automobilový výrobce zavedl jako standardní výbavu zážehových modelů katalyzátory výfukových plynů.
Skleněný kontejner na čtvrtém vagónu ukrývá koncept „digitálního“ cestovního vozu budoucnosti Signum, který se pro cestu do budoucnosti vyzbrojil silným turbodieselem 3.0 V6 se čtyřventilovou technikou a systémem přímého vstřikování paliva do válců „common-rail“.
V pátém vagónu je k vidění studie motorového vlaku, kterou Opel ukazuje, že díky svým zkušenostem je schopný připravovat promyšlené koncepty i pro jiné druhy dopravy. Dvoupodlažní vagóny nabízejí společné cestování například rodin i jejich vozu, který se veze nahoře pod střechou vagónu. Zájem Opelu o vlaky není náhodný – vždyť asi 95 % všech dodávaných dílů a materiálů putuje do mnoha evropských závodů automobilky Opel právě po železnici.
Šestý vagón představuje nejprogresivnější pohon blízké budoucnosti – palivové články. Princip jejich práce spočívá v elektrochemické reakci vzdušného kyslíku s vodíkem, při které vzniká elektrická energie. Jediným odpadním produktem jsou vodní páry. Opel patří mezi první automobilové výrobce na světě, který zamýšlí mít pohon palivovými články připravený pro zavedení do sériové výroby už po roce 2004.
Bezpečnosti jízdy je věnovaný sedmý vagón. Zájemci mohou posoudit konstrukci a kvality vyspělého zavěšení sériových vozů Opel DSA (Dynamic Safety), pochopí princip bezpečnostního uložení pedálů PRS (Pedal Release System), mohou si vyzkoušet i sofistikovaný systém nočního vidění Night Vision, který řidiče varuje o překážkách před vozem mnohem dříve, než je schopný je ve tmě či mlze rozpoznat očima.
Opel měl vždy blízko ke sportu a tomuto tématu je věnovaný devátý vagón. V jeho proskleném kontejneru je uložený nekompromisně sportovní model Speedster, který se už zanedlouho objeví na silnicích. Se společností Opel dlouhodobě spolupracuje celá řada špičkových sportovců, jako je například tenistka Martina Hingisová nebo Reinhold Messner, který se specializuje na extrémní sporty.
V nesmírně složitém a náročném procesu návrhu nového vozu pomáhají konstruktérům automobilky Opel supervýkonné počítače. Díky nim mohou návrháři využívat principů virtuální reality a právě o tom pojednává mimořádně poutavá expozice na desátém vagónu.
V jedenáctém vagónu Opel Millennium Expressu hledá Opel odpověď na otázku: „Co do nás budoucnost vyžaduje?“ Podle Opelu jsou znalosti, umění komunikace, tvůrčí schopnosti i osobní odvaha a odpovědnost nutnými předpoklady pro další kvalitativní posun vpřed. V jedenáctém vagónu mají návštěvníci možnost vyjádřit svá přání, tužby a očekávání od budoucnosti, i od automobilky Opel.
Opel Millennium Express v datech
Délka (bez lokomotivy): | 280 m |
Celkový počet kontejnerů: | 42 |
Počet skleněných kontejnerů: | 5 |
Počet plošinových vagónů: | 14 |
Celková vnější využitá plocha: | 1318 m2 |
Celková podlahová plocha: | 557 m2 |
Výstavní plocha: | 400 m2 |
Počet monitorů: | 145 |
Počet PC počítačů: | 50 |
Počet síťových serverů: | 2 |
Počet serverů pro vstup na Internet: | 1 |
Celková kapacita HD počítačů: | 315, 500 MB |
Celková kapacita paměti: | 2,14 GB |
Celková délka kabelových rozvodů: | 21 km |
Celková délka počítačových sítí: | 3,6 km |
Počet videokonferenčních terminálů: | 6 |
Počet palubních videokamer: | 2 |
Výkon palubních generátorů: | 2 x 425 kVA |
Výkon vytápěcí soustavy: | 50 000 W |
Výkon chladicí soustavy: | 90 000 W |
Osvětlovací výkon: | 20 000 W |
převzato z OPEL magazínu 2/2000
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů