Po dvaceti letech se na startu jedné rallye, byť veteránské, sejdou opět tři hvězdy světových soutěží, které v první polovině 80. let dokonce startovaly v jednom týmu – Audi Sport. Dva mistři světa Hannu Mikkola z Finska a Stig Blomqvist ze Švédska a dosud jediná žena, která vyhrála světovou soutěž Michele Moutonová z Francie. Ti budou také největším tahákem Maratónu Londýn – Sydney.
Už v roce 1968 se poprvé na scéně objevil Ford Escort a hned vyhrál šest velkých rallye s Hannu Mikkolou (24.5.1942) za volantem. Během dvaatřiceti let získal Ford Escort celkem 32 vítězství v soutěžích mistrovství světa, z nichž deset má na svědomí právě blonďatý Fin: 1000 jezer (68, 69, 70, 74), RAC (78, 79), Nový Zéland (73, 79), Portugalsko (79) a jako vůbec první Evropan vyhrál i africkou Safari rallye 72. Kromě toho pokořil všechny své soupeře i ve World Cup Rallye z Londýna do Mexika. Dalších deset zlatých věnců si připsal s Audi quattro, s nímž v roce 1983 vybojoval titul světového šampióna. A aby byla jeho bilance úplná, tak si připomeňme, že zbývající dvě rallye MS – Bandama a 1000 jezer 75 vyhrál s Mercedesem Benz 450, resp. Toyotou Corolla. Výčet dalších jeho úspěchů s nejrůznějšími vozy (Lancia Fulvia, Volvo 122, Peugeot 504, Toyota Corolla i Celica, Mazda 323, Nissan Pulsar, Ford 200 RS a Sierra Cosworth, Peugeot 205 T16 atd.) by nám zabral hodně místa. Hannu Mikkola, přezdívaný v dobách své největší slávy „Létající Fin“ patří k nejúspěšnějším jezdcům dosavadní historie automobilových rallye. Rallye jezdil pravidelně do roku 1993, kdy mu Toyota připravila důstojné rozloučení při domácí Rallye 1000 jezer. „Na start se už těším, i když vím, že zvláště v Austrálii to bude velmi tvrdé. Cítím se ve velmi dobré kondici, v tréninku jsem naběhal hodně kilometrů. V posledních letech jsem se kromě Maratónu Londýn – Mexiko 1995 nezúčastnil žádných velkých soutěží, kromě závodu šampiónů. Při rallye v roce 1995 mi stačily jen tři čtyři minuty k tomu, abych se s ním znovu sžil. Auto je hodně citlivé až nervózní, takže se k němu musíte chovat jemně a nejet příliš rychle na extrémně nerovném povrchu. Na druhé straně jde o velmi robustní a spolehlivý vůz, který vydrží neuvěřitelně tvrdé zacházení. Bylo by skvělé, kdybychom udělali slušný výsledek, ale při účasti stovky vozů jsem si jist, že vítěze nebudeme znát až do samotného cíle. Navigovat ho bude jeho syn Juha.
O rok později, tzn. v roce 1984 jej vystřídal na světovém trůnu Stig Blomqvist (29.7.1946), jenž má na svém kontě celkem šestnáct prvních míst ze soutěží MS. Nejvíce jich získal s Audi quattro (8), další pak přidal se Saabem (8), s nímž svoji dlouholetou kariéru začínal. Také on vystřídal mnoho vozů, mj. řídil i slavnou Lancii Stratos, Talbot Sunbeam, Ford Escort Cosworth, ale také Škodu Favorit a Felicia Kit Car, s níž v roce 1996 obsadil třetí příčku v RAC rallye, která se však tehdy nezapočítávala do MS.
Jedinou ženou, které se podařilo vyhrát světovou rallye a to nikoliv jen jednou, ale hned čtyřikrát je Michele Moutonová (23.6.1951). Její úspěchy jsou spjaty mj. s vozy Alpine Renault, Porsche 911, Fiat 131 Abarth, Peugeot 205 a hlavně Audi quattro. Právě za jeho volantem a se spolujezdkyní Fabrizíí Ponsovou vybojovaly čtyři vítězství (San Remo 81, Portugal 82, Brazílie 82, Akropolis 82). Ačkoliv již přes deset let aktivně nejezdí, tak se zatím neobjevila žádná jiná žena, která by Moutonovou překonala, nebo se jí alespoň vyrovnala. Řadu let pořádá vždy v závěru sezóny na Kanárských ostrovech „Závod šampiónů“.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas