„Dnešním výsledkem jsem nadšen. Bylo to fantastické vítězství. Celý tým ho potřeboval, protože se hodně nadřel. Argentina byla zatím nejtvrdší letošní soutěží“, prohlásil v cíli Richard Burns, jehož cesta k úspěchu však nebyla vůbec jednoduchá.
Soutěž dlouhá 1558 km s 22 rychlostními zkouškami (391 km) začala dvěma krátkými nočními diváckými zkouškami. Už po nich se dostal do vedení Richard Burns s náskokem čtyř desetin sekundy před Finem Marcusem Grönholmem (Peugeot 206 WRC) a Carlosem Sainzem (Ford Focus WRC). Ovšem už tady si zažili horké chvilky někteří jezdci. Kámen „vystřelený“ Sainzovým Fordem rozbil Finovi čelní sklo. Také Juha Kankkunen naříkal na průběh zkoušky, v níž vždy dvě paralelně startující posádky jezdily bezprostředně vedle sebe. Chladič jeho Subaru byl zanesen značným množstvím nečistot a újmy doznalo také okno. „A to všechno jen kvůli několika kilometrům“, stěžoval si Kankkunen.
Druhý den odstartoval nejlépe Grönholm, když hned po úvodní zkoušce převzal vedení s devítisekundovým náskokem před Burnsem. „Sám jsem překvapen, že jedu tak rychle“, divil se Fin, který startoval v Argentině teprve podruhé. Už méně štěstí měl jeho týmový kolega Francoise Delecour: „Defekt hydrauliky vyřadil nejdříve posilovač řízení a potom se přidaly ještě problémy s diferenciálem. Doufám, že bude pršet a mlha, abych se probojoval zpátky mezi první“, hořekoval na dvacátém místě Delecour, jehož Peugeot začal dokonce navíc ještě dvakrát hořet.
Šestá zkouška se stala osudnou pro Seat, když během jednoho kilometru odpadly oba vozy pro poruchu spojky. „Po průjezdu brodem začala spojka prokluzovat“, komentoval situaci Didier Auriol. „Zkusil jsem jet dál, ale po dalším průjezdu vodou to bylo ještě horší“. Svůj Seat odstavil jen o kilometr dál, než kolega Gardemeister. A v čem byl problém? „Použili jsme karbonové spojky, které snesly zahřátí na 400 oC. Pravděpodobně se však ve vodě příliš ochladily. Přitom jsme před rallye průjezdy vodou speciálně testovali a žádné problémy se nevyskytly“, vidí příčinu neúspěchu šéftechnik Seatu.
Špatný den měl také Burns, jehož Subaru provázely různé problémy – mj. na 15 s zhasl po“přebrodění“ motor a potom „stávkoval“ ještě středový diferenciál. „Do cíle však zbývají ještě dva dny“, prohlásil Burns, který byl s půlminutovou ztrátou šestý za Sainzem, Grönholmem (- 4.2), McRaem (- 24.1), Kankkunenem (- 31.6) a Mäkinenem )- 34.0).
V cíli druhého dne byl tak nejspokojenější Carlos Sainz, který po sedmé rychlostní zkoušce vystřídal ve vedení Grönholma, ale neradoval se z vedení dlouho. Nejdříve jej na úvodní zkoušce třetího dne sesadil z vedení Grönholm, aby hned v příští „trefil“ svodidlo, poškodil chladič a s přehřátým motorem musel vzdát. Do vedení se tak opět vrátil Fin s desetisekundovým náskokem před McRaem, na třetí příčku se prodral neustále se zrychlující Burns. Třetí den vyhrál pět ze sedmi zkoušek a ujal se vedení před Grönholmem (- 3.3 s), McRaem (- 12 s), Kankkunenem (- 32.0) a Mäkinenem (- 39.2). Šestý Loix už ztrácel přes tři minuty. Pět jezdců tedy dělilo od sebe pouhých 39 s, což slibovalo napínavý závod až do konce.
Poslední den pokračoval Burns stále v útoku, ze šesti zkoušek čtyři vyhrál a náskok 9 s zvýšil na více než minutu. Zčásti mohl těžit ze soupeřových problémů, ale i bez nich si jel nezadržitelně pro třetí letošní vítězství. V cíli druhého dne byl nejspokojenější Carlos Sainz, který po sedmé zkoušce vystřídal ve vedení Grönholma. Mc Rae vzdal pro poruchu motoru hned v úvodu posledního dne, Mäkinen použil na kluzkou a dost rozrytou trať nevhodné pneumatiky, Kankkunen po jezdecké chybě narazil do stromu atd. Namále měl i druhý Grönholm, který pekelnému tempu Burnse nestačil. „Svojí roli hraje dokonalá znalost tratě, která je strašně rychlá. Několikrát jsme se málem převrátili“, přiznal Fin, který zádí svého Peugeotu trefil hliněný val a ztratil půl minuty. Horké chvilce se nevyhnul ani Burns. Déšť a hustá mlha ztížily podmínky natolik, že v jednom úseku nedobrzdil a Subaru „opřel“ o kamennou zídku: „Naštěstí kameny nepovolily. Auto je sice promáčknuté, ale chladiči nic není“.
Pro první světový bod si dojel Hyundai Accent, když Alister Mc Rae dojel sedmý, resp. šestý, neboť Petter Sollberg mohl bodovat pouze v jednotlivcích a nikoli ve značkách. Úspěch korejského výrobce završil…. osmý Kenneth Eriksson, za nímž skončili první dva jezdci skupiny N – Gustavo Trelles a Gabril Pozzo. Ten o prvenství přišel až po defektu pneumatiky.
Výsledky
1. Burns – Reid | Subaru Impreza | 4.10.20,7 |
2. Grönholm – Rautiainen | Peugeot 206 WRC | – 1.07,4 |
3. Mäkinen – Mannisenmäki | Mitsubishi Lancer | – 1.31,6 |
4. Kankkunen – Repo | Subaru Impreza | – 2.22,8 |
5. Loix – Smeets | Mitsubishi Lancer | – 8.33,6 |
6. Solberg – Mills | Ford Focus WRC | – 10.59,6 |
7. Mc Rae A. – Senior | Hyundai Accent | – 13.17,8 |
8. Eriksson – Parmander | Hyundai Accent | – 20.35,1 |
9. Trelles – Buono | Mitsubishi Lancer | – 21.39,5 |
10. Pozzo – Ortiz | Mitsubishi Lancer | – 22.40,4 |
Průběžné pořadí – jezdci
1. Burns Richard | 38 |
2. Grönholm Marcus | 24 |
3. Mäkinen Tommi | 23 |
4. Sainz Carlos | 14 |
Mc Rae Colin | 14 |
Kankkunen Juha | 14 |
Průběžné pořadí – značky
1. Subaru | 54 |
2. Ford | 31 |
3. Peugeot | 29 |
Mitsubishi | 29 |
5. Seat | 7 |
6. Škoda | 5 |
7. Hyundai | 1 |
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.