Na podzim tohoto roku se automobilka Opel stane prvním německým výrobcem automobilů, který do svých modelů bude montovat aktivní opěrky hlav. Ty výrazně snižují riziko poranění míchy a krční páteře při nárazech zezadu. Všechny vozy Omega a Vectra prodávané v západní Evropě, budou systémem aktivních opěrek hlav vybavené standardně. Na přání pak bude možné tento systém dodat i do vozů Astra a Zafira. Během posledních třiceti let se četnost poranění krčních obratlů při dopravních nehodách zdvojnásobila a dnes je druhým nejčastějším typem vážného zranění. Novým systémem aktivních opěrek hlav se Opel snaží tento nepříznivý vývoj zvrátit.
Stoupající četnost poranění krční páteře a míchy je zapříčiněna především rostoucím počtem předo-zadních nárazů. Počet kolizí tohoto typu už řadu let stoupá úměrně s rostoucí hustotou silničního provozu. I když k těmto srážkám dochází při poměrně malé vzájemné rychlosti vozidel – nejčastěji 10 až 20 km/h – je hlava resp. krk pasažéra vystaven velkému silovému namáhání, které je příčinou bolestivých poranění s častými trvalými následky. Následkem extrémního namáhání krční páteře totiž dochází k poškození cévních pletenců, vazů i nervových drah.
Nový systém aktivních opěrek hlav dokáže výrazně snížit riziko vzniku uvedených poranění. Celý systém je čistě mechanický a do činnosti jej uvádí tlak horní části těla pasažéra na předním sedadle do opěradla, vyvolaný reakcí na náraz do zadní části vozu. Promyšlený pákový systém ukrytý v opěradle a spojený s opěrkou hlavy ji při nárazu zezadu posouvá směrem vpřed a vzhůru – to podstatně zkracuje volnou vzdálenost mezi hlavou pasažéra a opěrkou, což výrazně sníží silové namáhání krční oblasti.
Celý systém aktivních opěrek hlav je zamontovaný do horních částí opěradel předních sedadel. Jeho hmotnost činí asi jenom jeden kilogram a nijak nenarušuje umístění nebo funkčnost bočních airbagů, které jsou zabudované o něco níže po stranách opěradel. Mechanismus aktivních opěrek hlav samozřejmě nijak nesnižuje ani pohodlí a komfort jízdy. Systém aktivních opěrek může navíc pracovat opakovaně. Například při řetězových haváriích, kdy do sebe postupně naráží několik vozů, je tělo pasažéra několikrát vrženo vpřed a pak zase zpět do opěradla. Aktivní hlavové opěrky přitom pokaždé znovu stoprocentně plní svoji funkci.
Během nárazů se aktivní hlavové opěrky posouvají (v závislosti na velikosti silového zatížení opěradla) směrem vzhůru až o 20 mm a směrem dopředu až o více než 60 mm.
Aby aktivní opěrky hlav mohly efektivně snižovat riziko poranění v případě kolize, musí být nastavené do správné polohy. Pro optimální nastavení existuje poměrně jednoduchá poučka: Horní konec opěrky by měl být ve stejné výšce, jako je nejvyšší bod hlavy pasažéra.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas