První Transporter vyjel ze závodu VW ve Wolfsburgu v březnu roku 1950. Jeho kořeny však sahají do roku 1947, kdy Ben Pon, dovozce VW do Nizozemska, načrtl při jedné z návštěv Wolfsburgu jednoduchý obrázek dodávkového vozu s trambusovou kabinou a motorem v zádi. Jeho nápad se tehdejšímu vedení zalíbil, a tak se jej chopili zkušení konstruktéři, kteří ve snaze zlevnit výrobní náklady záměrně využili komponenty z modelu VW Brouk.
Transportery poháněly zážehové čtyřválce o objemu 1,1 litru a výkonu pouhých 18 kW(25 k). Už tehdy se však chlubily velkým objemem své skříně (4,6 m3). V příštích letech dostal silnější motor, objevily se verze pro přepravu osob i speciální obytná provedení. V roce 1956 přešla výroba do nové továrny automobilky VW v Hannoveru, zároveň se rozbíhaly licenční montáže v Brazílii, Austrálii, Jihoafrické republice.
V roce 1967 přišla druhá generace Transporteru modernějších tvarů. Charakteristickým znakem bylo nedělené panoramatické čelní sklo, výkonnější motory, nové zavěšení kol atd. V polovině sedmdesátých let se testovaly prototypy s pohonem všech kol, které se staly vzory později vyráběných modelů „Syncro“.
Také Volkswagen Transporter třetí generace (1979) si podržel původní charakteristickou koncepci: Skříňovou karosérii s trambusovou budkou, vzduchem chlazený motor vzadu pod podlahou a pohon zadních kol. Výrazně přepracované zavěšení kol mu propůjčovalo o poznání lepší jízdní vlastnosti. Navázal na dosud vyrobených více než 4 500 000 vozů předchozí generace.
Svůj důraz na otázky ekologie demonstroval VW v roce 1983 zavedením katalyzátorů výfukových plynů do výbavy modelů Transporter. Ještě předtím se však Transporter poprvé dočkal i vznětového motoru o objemu 1,6 l a výkonu 37 kW (50 k) a na podzim roku 1982 se namísto tradičních vzduchem chlazených zážehových motorů objevily vodou chlazené agregáty.
V roce 1989 se v koncernu VW ustavuje samostatná divize užitkových vozů a zároveň vyjíždí Transporter T4 čtvrté generace – vůz zcela nové koncepce s napříč uloženým motorem vpředu a pohonem předních kol. Tento oblíbený model prozatím završuje mimořádně úspěšnou historii těchto vozů. Žádná jiná modelová řada nedosáhla takové popularity. Od zahájení výroby v roce 1950 do současnosti se po celém světě prodalo bezmála devět miliónů kusů a neslábnoucí poptávka jasně dokládá, že toto číslo ještě poroste.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií