ALFA ROMEO představila exoticky působící kombi 156 Sportswagon, jehož premiéra se měla původně uskutečnit už loni na podzim. Prostorný automobil disponuje objemem „kufru“ 350 l, který se sklopením zadních sedadel zvětší na 1200 l. Otevírání zadních dveří zůstalo stejné jako u modelu 156.
AUDI si pro Ženevu připravilo žhavou novinku v podobě modelu allroad quattro s pneumatickým odpružením, které dokáže měnit světlou výšku ve čtyřech stupních od 208 mm do 142 mm. Verze s manuální převodovkou mohou být dovybaveny redukční převodovkou Low Range umožňující jízdu těžkým terénem nebo v extrémních stoupáních. Pro pohon čtyř kol byly vybrány žážehový šestiválec 2.7 přeplňovaný dvěma turbodmychadly (184 kW/250 k) nebo turbodiesel 2.5 V6 (132 kW/180 k).
BMW se pochlubil hned několika světovými i evropskými novinkami. Zvláště sportovně založení řidiči už netrpělivě očekávali kupé M3 s šestiválcem 3.2 (252 kW/343 k) a šestistupňovou převodovkou. Pozornost vzbuzovala studie offroad X5 LeMans poháněná vítězným agregátem ze závodu 24 hodin LeMans. Vidlicový dvanáctiválec objemu 5990 ccm nabízí bezkonkurenční výkon 515 kW/700 k (pro závod měl 427 kW) a točivý moment 720 N.m. Touto studií se zrychlením 4,7 s a rychlostí 278 km/h chce BMW ukázat kam až může jít vývoj modelu X5, který v prodejní verzi dostal nyní ještě nejmladší a nejmodernější třílitrový šestiválec (170 kW/232 k) z Mnichova. Neprodejný kousek X5 LeMans zůstane jen
prototypem, neboť se nepočítá ani s malosériovou produkcí. „Trojkovou“ řadu doplňují čtyřmístný kabriolet a poprvé také provedení 330xd touring s pohonem všech čtyř kol v kombinaci se šestiválcem 3.0. Pohon 4×4 nepoužívá v tomto případě mechanickou uzávěru diferenciálu, ale je spojen se systémem DSC, který je vedle integrovaných funkcí ABS, CBS a ASC doplněn ještě o samočinnou uzávěru diferenciálu ADB-X, přebírající právě funkci mechanické uzávěry. Poprvé v Evropě byl k vidění roadster Z8, o němž jsme již psali.
CITROËN na modelu Pluriel dokazuje praktické využití vozidla pro volný čas, přičemž se řídí heslem „vše v jednom“. Pouhým stisknutím tlačítka se třídveřový sedan změní v kabriolet, případně složením obou bočních oblouků ještě v pikap.
FERRARI přišel se světovou premiérou modelu 360 Spider, kterým zahajuje novou epochu v konstrukci svých automobilů. Poprvé je totiž rám včetně karosérie vyroben z hliníkových profilů a dílů. Oproti F 355 klesla hmotnost vozu o 34 %, přičemž se celková tuhost zvětšila o 64 %. Stejně jako kupé pohání i kabriolet zážehový osmiválec 3.6 o výkonu 295 kW/400 k, řadí se mechanickou šestistupňovou převodovkou nebo tlačítky na volantu jako ve F1.
FIAT nabízel na svém stánku především hybridní verze Multipla Bipower a Blupower s pohonem na zemní plyn nebo benzín, resp. na metanol. Jejich cena se ve Švýcarsku pohybuje kolem 27 tisíc franků. Třetí v řadě je hybridní verze Multiply, v níž se podle potřeby aktivuje zážehový čtyřválec 1.6 nebo elektromotor. Minivůz Multi Ecobasic s turbodieselem 1.2 s přímým vstřikem paliva common rail a spotřebou 3 litry na 100 km by se měl dostat do série za tři roky.
FORD vystavoval ve světové premiéře „faceliftovaný“ model Galaxy lišící se především čelní a zadní částí ve stylu New Edge. K dispozici jsou modifikované tři zážehové a dva vznětové agregáty, na jejichž vrcholu stojí šestiválec 2.8 o výkonu 150 kW/204 k a se šestistupňovou převodovkou. Stejnou
modernizací pochopitelně prošly i modely VW Sharan a Seat Alhambra. Společně s Mazdou a s ohledem na stále rostoucí skupinu zákazníků, kteří si přejí vozidlo jak pro všední den, tak volný čas, vyvinul Ford zcela nový Maverick SUV s pohonem 4×4.
JAGUAR chce na studii roadsteru F-Type,
vycházející z konceptu Xk 180, nejdříve otestovat reakci publika a teprve potom se vrátit na trh opravdových sportovních automobilů, v němž byl v 50. a 60. letech tak úspěšný.
MERCEDES BENZ nepřišel s dlouho očekávanou světovou premiérou třídy „C“, a tak mezi novinky patřily roadster Vision SLA a kabriolet SLK, o nichž jsme již psali. Ve švýcarské premiéře se alespoň prezentovaly S 400 SDI s vidlicovým osmiválcem biturbo diesel a „šéfovská“ limuzína Pullman „S“.
OPEL lákal návštěvníky hned několika novinkami, z nichž největší pozornost poutal Speedster, loni předvedený jako studie, nyní připraven do výroby. O něm stejně jako o mikrovanu Agila, studiích Zafira Snowtrekker, G90 a Zafiře na palivové články najdete materiály v našem archivu.
PEUGEOT vystavoval vedle elegantní 607 také dvě studie: Dvoumístný roadster „Coupe cabriolet“ 607 Feline s dlouhou přední kapotou a originální skleněnou střechou kapkovitého tvaru, dveřmi bez bočních oken a zasouvacím zadním sklem. Všechny tyto elementy jsou posuvné. Prodloužená VIP limuzína 607 Paladine má shrnovací zadní část střechy a interiér zařízený ve stylu kanceláře.
PORSCHE vyšlo s hvězdou 911 Turbo, jenž na pohled upoutá mohutným čelním spoilerem a dvoustupňovým přítlačným křídlem vysouvající se při rychlosti 120 km/h. Zážehový šestiválec typu boxer s dvěma turbodmychadly o objemu 3,6 litru disponuje výkonem 305 kW/420 k a točivým momentem 560 N.m v rozmezí od 2700 do 4600 otáček. Pohání všechna čtyři kola, přičemž šestistupňová převodovka přenáší sílu na přední kola mezi 5 až 40 %. Parametrům odpovídají také hodnoty zrychlení za 4,2 s na 100 km/h a největší rychlost 305 km/h.
RENAULT ještě před rokem ukázal van-kupé Avantime jako studii, nyní se začne vyrábět se zážehovým třílitrovým šestiválcem. Příštím šlágrem by se mohla stát studie Koléos, luxusní van 4×4 poháněný dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem uloženým vpředu a elektromotorem umístěným vzadu. Do výroby by přicházel však v úvahu se stejnou pohonnou jednotkou jako Avantime.
ROVER vedle inovovaných modelů 25 a 45 jako nástupců řady 200 a 400 vystavil naposledy legendární Mini, tentokrát v edici Final Limited. Na autosalonu v Birminghamu by se měl objevit jeho nástupce.
SEAT ani tentokrát nezklamal a jako jeden z mála velkých výrobců přišel se studií „velkoprostorového kupé“ Salza. Zadní stěna, uprostřed rozdělená ve formě „osmičky“, se otevírá dvoudílně nahoru a dolů, vůz nemá přední kapotu, a tak se v servisu musí sundat celá čelní část jako celek. Koncern VW nabízí pro studii nepřeberné množství motorů od tříválce až po osmnáctiválec, nejvhodnější se však zdá 2.7 V6.
ŠKODA se těší ve Švýcarsku značné oblibě, což dokazuje 2094 prodaných vozů v roce 1999 (nárůst o 57 %). Tento positivní trend bude i nadále rozvíjet nová Fabia s bohatou nabídkou zážehových čtyřválců od 37 kW/50 k až do 85 kW/115 k u nového motoru 2.0 předvedeném v akčním modelu Fabia Geneve a určeného pro verzi Elegance. Nový turbodiesel 1.9 (74 kW/101 k) s vysokotlakým vstřikováním bude pohánět provedení Comfort a Elegance. Od března jsou na některých trzích Fabie vybavovány systémem ABS a regulací točivého momentu MSR, v nabídce se letos objeví i elektronický stabilizační program ESP pro motory od 74 kW.
VOLKSWAGEN předvedl ze svých nejnovějších studií pouze New Beetle Dune, zatímco atraktivního pikapu AAA s desetiválcem TD se návštěvníci nedočkali. A tak se museli spokojit mj. s modernizovaným Sharanem či řadou Polo nebo rozšířenou nabídkou motorů (zážehové čtyřválce 1.6 a 1.8 turbo) pro New Beetle.
Novinky amerických, japonských či asijských automobilek přineseme v příštích pokračováních a nebude jich málo. Už dnes se můžete těšit. A do třetice připravujeme samostatný materiál týkající se studií či zajímavých vozidel jako je např. turecký vůz IMZA.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií