Už na počátku léta roku 2000 se ve vozech Opel Astra Coupé objeví zcela nový zážehový čtyřválec 2,2 16V, první evropský reprezentant zcela nové generace čtyřválcových agregátů řady ECOTEC, která bude zahrnovat motory objemů od 1,8 do 2,2 litru pro modely koncernu GM.
Nejnovější přírůstek v nabídce motorů pro vozy Astra Coupé se chlubí nejen špičkovým výkonem 108 kW/147 k, ale díky vyspělým technologiím plní i nejpřísnější emisní normy Euro IV, které začnou platit až v roce 2005. Točivý moment čtyřválce dosahuje hodnoty 203 N.m. Vedle vysokých výkonových parametrů a příkladné čistoty spalin udivuje nový agregát také velmi nízkou hlučností a klidným během, takřka bez vibrací jako tomu bylo až dosud jen u šestiválců. Na tom má velkou zásluhu přesně řízený spalovací proces motoru, jehož kompresní poměr činí 10:1, velmi tuhá dvoudílná kliková skříň a dvojice protiběžných vyvažovacích hřídelí.
Motor 2,2 16V překvapí i nízkými nároky na servis a údržbu. Jedinými úkony, které musí řidič v předepsaných intervalech provádět, je obvyklá výměna zapalovacích svíček a vzduchového a olejového filtru. Promyšlená konstrukce čtyřválcového motoru a jeho modulární stavba umožňují přípravu nejrůznějších variací, jako je například turbodmychadlem přeplňovaná verze nebo aplikace systému variabilního časování ventilů.
Po své premiéře v Opelu Astra Coupé se objeví i v dalších vozech automobilky Opel, následujícím modelem bude lehký dvousedadlový sportovní vůz Speedster/Vauxhall VX 220 s motorem umístěným uprostřed.
Ještě před rozběhem sériové výroby prošly nové motory nejnáročnějším programem ověřování spolehlivosti, jaký kdy byl u nových agregátů koncernu GM proveden. Nové agregáty čekala např. zkouška nepřetržité práce po dobu 650 hodin, až dosud se zkoušely jen 450 hodin. Velmi náročný byl test teplotní odolnosti a přizpůsobivosti, při kterém motor zahřátý na maximální provozní teplotu prudce schlazovala ledově studená kapalina – a to vše tisíckrát za sebou!
Zátěžové zkoušky probíhaly mj. při plus 40 st. Celsia ve výhni australského vnitrozemí nebo na testovacím okruhu v horké Arizoně, kde vozy tahaly do kopce těžké přívěsy. Za extrémními mrazy se zkušební tým vypravil až k polárnímu kruhu a na zimní zkušební okruh do Kapuskasingu v kanadském Ontariu. Výsledek náročného testování je jednoznačný: Motory jsou mimořádně odolné, přizpůsobivé a spolehlivé. Zákazník může mít jistoru, že i jejich životnost je delší, než bylo až dosud obvyklé u obdobných agregátů.
Nové motory 2,2 mají hlavu válců i blok vyrobené z lehkého hliníku, což se odrazilo v nízké hmotnosti (138 kg), o deset procent menší, než u známého dvoulitrového motoru o výkonu 100 kW/135 k. Blok motoru se odlévá velice přesnou metodou „ztraceného jádra“, používanou např. při výrobě dutých šperků nebo v dentistické praxi. Namísto obvykle využívaného voskového jádra odlitku nebo pryskyřic však specialisté koncernu GM vyvinuli metodu, která používá přesně tvarovaných jader z polystyrénu. Roztavené aluminium se lije do formy s polystyrénovým jádrem. To přitom postupně vyhoří a vzniklé plyny se odvádějí do filtračního zařízení. Tato metoda je nejen přesnější a levnější, ale také mnohem ohleduplnější k životnímu prostředí.
I přes vyšší zdvihový objem je nový motor prakticky stejně kompaktní jako menší dvoulitr. To je důsledek např. použití poměrně velmi úzkého – jen 12,5 mm širokého řetězu, pohánějící dvojici vačkových hřídelí ve hlavě válců. Úzký řetěz, použitý namísto ozubeného řemenu, šetří nejen místo, ale spolu se svým hydraulickým systémem napínání nevyžaduje žádnou údržbu ani seřizování po celou dobu životnosti motoru.
Na vysoké spolehlivosti a nízkých servisních nákladech se podílí i speciální vysokonapěťový modul, zabudovaný do krytu hlavy válců. Obsahuje dvě samostatné indukční cívky, umístěné přímo nad zapalovacími svíčkami. To snižuje riziko poruchy obvyklých vysokonapěťových kabelů a zpřesňuje celý proces zážehu směsi. Ani ventily s hydraulicky ovládanými zdvihátky nevyžadují žádnou údržbu či seřizování.
Vstřikování paliva a zážeh směsi nových motorů řady ECOTEC řídí výkonný procesor, zaručující optimální režim za všech podmínek, tzn. s nejnižší možnou spotřebou (8,2 l na 100 km).
K technickým lahůdkám, které propůjčují novému motoru Astry Coupé nejen špičkové výkonové parametry, ale zaručují i jeho příkladnou čistotu, patří např. tzv. „elektronický pedál plynu“ – mezi motorem a pedálem plynu není obvyklá mechanická, ale pouze elektrická vazba, což se projevuje v přesnějším dávkování nasávané směsi i v mnohem menším přenosu vibrací a hluku od motoru do interiéru.
Konstruktéři motoru 2,2 16V si dali záležet i na zdokonalení účinnosti katalyzátoru. Obvyklým problémem totiž bývá čistota spalin při tzv. studených startech – často trvá i několik desítek sekund, než se hlavní katalyzátor proudícími výfukovými plyny zahřeje na 300 až 350 st. Celsia. Proto je napříč uložený motor orientován poněkud nezvykle – „teplou stranu“ motoru, kde je výfukové potrubí a katalyzátory otočili směrem dozadu po směru jízdy. Katalyzátory jsou tak více chráněny před náporem chladného vzduchu a díky kratšímu propojovacímu výfukovému potrubí se rychleji zahřívají na optimální teplotu.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů