Bezpečnost: Šestý smysl

Bezpečná jízda spočívá v opatrnosti, předvídavosti a ohleduplnosti k ostatním

Pomalu dojížděl ke křižovatce, na níž svítila červená. V zrcátku ho upoutala zelená škodovka za ním, která se na něj už několikrát „lepila“, aby pak zůstala o několik desítek metrů zpět. Za předním sklem blížícího se vozu si povšiml zuřivě gestikulujícího páru. Hádají se, blesklo mu hlavou. Během zlomku vteřiny prudce stočil vůz doprava do úzké jednosměrky. Chvíli poté zaslechl kvílení brzd a řinčení skla. Vůz, z jehož dosahu unikl, nestihl na křižovatce zabrzdit a střetl se s automobily, které příčně přejížděly křižovatku na zelenou.


Defenzivní řízení – způsob jízdy, díky němuž se náš řidič vyhnul karambolu – má jednoduché zásady: Pozorně sledovat provoz, včas předvídat možné komplikace a jezdit ohleduplně.

S klidem gentlemana


Řízení je rizikovou činností. O tom svědčí stovky mrtvých v policejních statistikách dopravních nehod. Pohled do tváře mnohých řidičů však napovídá, že spíše než dění kolem nich je zajímá, co si dají v nejbližším motorestu k obědu…


Nestačí však ani jet pouze jako ovce s očima upřenýma na vůz před sebou. Zpětná zrcátka jsou rozestavěna v zorném poli řidiče, takže vnímat situaci všude okolo sebe nevyžaduje přemíru námahy. Jakmile se před vámi objeví špatně odstavené porouchané auto, silnici začne nesmyslně přecházet chodec nebo se znenadání objeví kráter hlubokého kanálu, není čas ohlížet se do zrcátek, zda je ve vedlejším pruhu volno.


Více času na úhybné manévry získáte, necháte-li si odstup od vozidla před vámi, zvlášť při jízdě v koloně. Pokud nějaký „předskokan“ odstup zmenší nenechte se znechutit a vzdálenost mezi sebou a ním opět upravte. Řidiči, který vás předjíždí, rozhodně nebraňte v zařazení!


Sledujte také, co se děje tři až čtyři auta před vámi. Nebudete muset brzdit na poslední chvíli a frustrovat sebe i motoristy za vaší zádí.


V krizových situacích záleží na centimetrech. Těžko vyvedete své auto i jeho posádku z potíží, pokud řídíte jednou rukou a v druhé držíte mobilní telefon, bagetu nebo knoflík od rádia.


Situaci na křižovatce nebo kruhovém objezdu analyzujte s předstihem. Svítí-li červená, včas zařaďte nižší rychlost a zpomalte. Většinou se vám podaří projet bez zastavení, což je mnohem bezpečnější a ekonomičtější než rychlý příjezd, zastavení a nové rozjetí.


Brzděte s předstihem. Pozdní „dupnutí“ na pedál ve voze bez ABS může způsobit smyk. Mějte na paměti, že bez ABS nemůžete se zablokovanými koly vůz řídit a měnit směr jízdy. A nezapomeňte také, že při intenzivním brzdění s ABS je třeba na pedál vyvíjet maximální sílu a nebát se pulzování pedálu.


Rychlost sama o sobě nezabíjí, tragédii může způsobit pouze nepřiměřená rychlost. Jedete-li 130 km/h na suché rovné a přehledné dálnici, je to bezpečnější než 50 km/h v prudkých zatáčkách na sněhu a náledí.


Zvláštní ohleduplnost si zaslouží nechránění účastníci silničního provozu – chodci, cyklisté, motocyklisté, vozíčkáři apod. Včas zpomalte a předjíždění signalizujte blinkrem i řidičům za vámi. Udržujte dostatečný boční odstup. Cyklistu může z kola srazit nejen kontakt s vozidlem, ale i vzdušný vítr.

Desatero přikázání pro řidiče

  • Za volantem mysli pouze na řízení
  • Ostatní řidiči i další účastníci silničního provozu nejsou protivníci, ale spoluhráči
  • Alkohol není dobrý sluha, ale zlý pán
  • V obci jezdi padesátkou
  • Vždy očekávej neočekávané
  • Tam, kde jednou zaváháš s včasným předjetím, už nepředjížděj
  • Smyk, kterému se vyhneš, je vždy lepší než smyk, který vybereš
  • Brzdi co nejméně, ale co nejdříve
  • Jakmile musíš brzdit, hledej únikovou cestu a sleduj auta za sebou
  • Ve městě se vyvaruj zbytečného zastavování, pohybující se terč se hůře zasahuje

Co dělat při dopravní nehodě

  • Zjistit zdravotní stav účastníků, poskytnout jim pomoc (obnovit a udržet dýchání a krevní oběh) a pokud možno pomoci všem pasažérům za svodidla.
  • V případě potřeby přivolat záchrannou službu nebo hasiče
  • Zajistit místo nehody (blikači, trojúhelníky)tak, aby se do ní nemohly zaplést další automobily.
  • Zapsat si poznávací značky všech vozů, které se zúčastnily nehody; získat osobní data řidičů, případně dalších cestujících; sehnat si svědky; vyfotografovat místo nehody.
  • Zavolat polici a vyčkat jejího příjezdu.

převzato z magazínu Svět Fordu – zima 2000

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...