Kreativita bez hranic

Chris Bird se stal novým designérským guru Fordu v lednu 1999. Rok poté předpovídá zajímavou budoucnost sobě a svému týmu, který pracuje na rozvoji designu New Edge

Kreativita bez hranic

Vezmeme-li v úvahu obchodní obrat Fordu při prodeji vozů, mnohá ocenění nových aut od odborníků v automobilovém průmyslu, či spokojenost zákazníků, můžeme prohlásit, že úspěch současné řady modelů Ford se jen těžko podaří někomu překonat.

Kdybychom chtěli zjistit, co všechno vedlo k takovému uznání modelů Focus, Ka, Puma a Fiesta, poznali bychom, že je to téměř nadlidský úkol. Jedno je ale jisté. Velmi důležitou roli sehrál jejich vzhled. Každé z těchto aut upoutá odborníka i laika rovnými i oblými plochami, které kontrastují s ostrými optickými hranami a společně tak vytvářejí základ dnes již populárního stylu Ford New Edge.


Kreativita bez hranic

Chris Bird, který je ředitelem Fordova designérského centra pro malé a střední vozy v Kolíně nad Rýnem, vzpomíná na své první nápady i na tvůrčí přístup svého předchůdce Clauda Lobo. „Když jsem poprvé uviděl sportovní automobil s motorem umístěným ve střední části vozu, jehož architektura se skládá, z mnoha trojúhelníků a hran směřujících do všech stran, měl jsem pocit, že je to jen módní výkřik,“ říká. „Ale pak jsem o tom stále přemýšlel. Když jsem přišel k Fordu a uviděl, co tam dělají, začal jsem tomu rozumět. Pochopil jsem, jak efektivně dokážou využívat povrch. Tyto pevné plochy se křižují s ostrými linkami a to vše dává vozu atletický vzhled. Podíváte se na něj a hned si uvědomíte pocit napětí. Takový je New Edge,“ doplňuje.

Nový styl vznikl ve Fordu ještě předtím, než tam začal Chris Bird působit. On sám v tomto trendu pokračuje a je přesvědčen, že New Edge je klíčem k motoristické budoucnosti. Na rozdíl od mnoha dalších společností propracoval Ford svůj těžko napodobitelný styl často až do extrémů. Podíváme-li se do jeho početné evropské rodiny, napadne nás jako zajímavý příklad Ford Ka se svými extravagantními světly ve tvaru slz. Anebo vysoko stavěnazáď Fordu Focus.


„Když chcete dělat dobrý design, musíte hned od počátku přemýšlet o kvalitě. Můžete vymyslet prvotní nápady, které při tom vycházejí ze stylu New Edge,“ říká Bird.


„Budeme stále přicházet s novými řešeními. Lidé budou překvapeni a často i šokováni,“ zdůrazňuje.

Nevyzpytatelné cesty


Kreativita bez hranic

Chris Bird byl vždycky zvyklý překvapovat lidi novými originálními nápady. Vyrostl v hrabství Essex v Anglii. Jeho cesta na současný post designérského guru u Forda byla dlouhá a často i klikatá. Na rozdíl od svého předchůdce Clauda Lobo, který prožil ve Fordu 32 let, se Bird zastavil na životní pouti v Německu, kde řídil např. vývoj Audi A8. Oba designéři však mají jedno společné. Je to celoživotní láska k autům a ke svému řemeslu. Chris Bird začínal u Forda v 70. letech jako inženýr. Pak studoval v Royal College of Art v Londýně, kde ho Ford sponzoroval. Když se vrátil, byl inspirován italskými automobilovými designéry, například Guigiarem a Buggattim. Brzy ale přijal nabídku z Německa. K Fordu se vrátil v roce 1998.

Práce Birda a jeho týmu je výzvou pro všechny automobilové designéry. Jejich snahou je to, aby konečné výsledky odpovídaly základním principům moderního designu, aby auta reprezentovala konkrétní estetický cíl a byla zároveň praktická. Koncepce přitom nesvazuje tvůrce designu tak, jak tomu bylo v minulosti.


„V budoucnu se lidi budou chtít bavit v příjemném prostředí a designéři budou mít možnost projektovat nejdříve interiér a pak exteriér. Ale klasické pravidlo, že na prvním místě je funkčnost a pak následuje forma stále platí. Musíme umět dát zákazníkovi přesně to, co chce,“ míní Bird.

Symbol životního stylu


News Edge se již stal symbolem a soustřeďuje se na zákazníkovy potřeby, ale také na jeho vkus. Svědčí o tom individualita jednotlivých modelů, které pak vítězí na trhu. Bird, muž s obrovskými zkušenostmi v automobilovém průmyslu, zdůrazňuje, že budoucí vývoj bude pokračovat v cestě, kterou začal Lobo. Proto bude spíše jakýmsi „ochráncem víry“ než klasickým designérem.


„Budeme rozvíjet designovou architekturu New Edge. Je to zcela nová záležitost, která nabízí mnoho dalších možností. Proto neustále uvažujeme o cestách, kterými se může New Edge dále vydat. Není to pouze otázka stylu, ale i způsob přemýšlení o designu,“ pohlíží Chris Bird do budoucnosti. „Nová Fiesta je takový malý evoluční krůček dopředu, ale přijdou i velké kroky. Důležité budou zcela nové materiály v interiéru vozů. Nejsem například velký fanoušek plastů, ale jsem téměř šokován tím, co všechno je v této technologii možné. Existuje nový elektrický holicí strojek Philips, který je částečně průhledný stejně jako počítač iMac. U těchto výrobků vidíte mechaniku uvnitř. Ale ten holicí strojek je zároveň i jemný na dotek. S novými technologiemi můžeme vyrábět plasty tak vyhlazené a na omak hebké jako satén. To je přece fantastické. Můžeme tyto materiály využít i pro vnitřní vybavení aut, zejména těch součástí, kterých se dotýkáte. Dokážu si představit situaci, kdy budete řídit auto, jehož palubní deska nebude muset být osvětlena, protože bude z ergonomického hlediska dokonale vyřešená. Focus už začíná jít touto cestou. Když sáhnete na ovladač topení, je to pro ruku příjemný dotyk,“ vypráví nadšeně designérský mág.


To je však podle Birda jen začátek cesty. Dal by ruku do ohně za to, že jeho tým designérů sdílí takové myšlenky spolu s ním. Jedním ze způsobů, jak toho docílit, je spojení s jinými firmami. „Jedno takové spojení už bylo ohlášeno. Je to Bang ( Olufsen. Pokud chcete mít ve vašem autě dobrý audiosystém, proč nezískat tu nejlepší společnost, kterou znáte? Ta vám pak tento systém ušije na míru přesně pro vaše auto,“ říká Bird.


„Mladí lidé si chtějí koupit nový vůz. Jejich styl a myšlení jsou spojeny například se značkou Caterpillar nebo Doc Martens. Existuje přece nějaký způsob, jak je spojit s tímto trendem tím, že se objeví v kabině automobilu. Existuje rovněž způsob, jak vybavit auta přesně tak, aby si je mladý člověk mohl spojit se svým životním stylem. A to je záležitost designu. Pracujeme nyní na těchto myšlenkách víc než na problému, zda má být nějaká část vozu kulatá nebo hranatá. Naše příští kroky sahají mnohem dál než ty současné,“ dodává Chris Bird.

převzato z magazínu Svět Fordu – zima 2000

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...