Fiat Multipla hybrid power přichází

Fiat Multipla Hybrid Power je nejnovější produkt vývojového centra společnosti Fiat Auto v oblasti minimálního dopadu na životní prostředí. Vývojoví pracovníci společnosti Fiat Auto využili všech možností a díky originálnímu a inovačnímu přístupu vytvořili duální elektrický a spalovací hnací pohon.

Vůz je výsledkem nadšené výzkumné a vývojové práce dosahující ekologických cílů: emise nízké ve všech situací a velmi nízké (nebo ještě lépe žádné) i v městském provozu; velký dojezd; výkon srovnatelný se současnými vozy; užitková hmotnost; vyšší pohodlí a bezpečnost.


Vývojoví pracovníci nejdříve snížili spotřebu paliva (spotřeba 6,8 l/100 km ve srovnání se spotřebou 8,6 l/100 km zaznamenanou během kombinovaného cyklu u stejného vozidla vybaveného pouze benzinovým motorem) a zároveň u hybridního modelu radikálně snížili emise průměrně o 50 %. Spotřeba při hybridním pracovním režimu je 6,8 l benzinu + 3 kW na 100 km, při elektrickém cca 30 kW na 100 km.


Fiat Multipla s hybridním pohonem je jediné vozidlo, které je schopno pouze elektrického pohonu, je-li to nutné. Po městě se vozidlo pohybuje jako vozidlo s nulovými emisemi s maximální rychlostí 80 km/h a dojezdem více než 80 km. Mimo město a na dálnici je vozidlo poháněno benzinovým motorem a elektrickým motorem pracujícím v tandemu. Zároveň poskytuje stejný výkon jako (ale mnohem nižší emise než) jakékoliv konvenční vozidlo: maximální rychlost nad 155 km/h; dojezd 400 km. Těchto výsledků bylo dosaženo vývojem důmyslného elektronického systému, který řídí obě hnací jednotky: 16 V benzinový motor o objemu 1,6 l s maximálním výkonem 76 kW (103 k) a nejvyšším točivým momentem 144 Nm a elektromotorem (asynchronní, trojfázový) s maximálním výkonem 30 kW (15 kW stejnosměrný proud) a maximálním točivým momentem 130 Nm.


Seznam vybavení vozidla také zahrnuje: Invertor , který převádí stejnosměrný proud z baterie na třífázový střídavý proud; baterii o 15 nikl-hydridových článků, které poskytují celkový výkon 19 kWh; DC-DC konvertor, který převádí stejnosměrný proud hnací baterie z napětí 220 V na 12V; dále akumulátorovou nabíječku na přístrojové desce používané k nabíjení akumulátorů; automatizovanou převodovku z řady Selespeed, která řídí volbu rychlostí a přeřazuje plně automatickým způsobem s velkým přínosem ohledně spotřeby paliva a pohodlí.


Multipla s hybridním pohonem je nicméně snadno ovladatelným vozem. Řidič může měnit režimy kdykoliv pouhým otočením knoflíku na skříňce mezi předními sedadly. Každá ze tří možností, které jsou k dispozici, odpovídá jednomu z provozních režimů vozidla: elektrický, hybridní nebo elektrický s dobíjením.


Při elektrickém režimu je benzinový motor vypnutý a odpojený od převodovky. V tomto případě je pohon zajišťován pouze elektromotorem. Tento režim je ideální pro městský provoz, protože řidič může s vozem přijet k okraji města s použitím benzinového motoru a potom režim změnit na elektrický.


Při hybridním režimu působí na kola oba motory paralelně. Elektrická hnací jednotka se zapojuje během startování (kdy pracuje sama, aby bylo maximálně využito jejího vysokého točivého momentu) a během rozběhu a akcelerace, kdy svým točivým momentem přispívá k točivému momentu benzinového motoru. Během zpomalování a brždění získává kinetickou energii k nabíjení baterií. Protože vozidlo pracuje tímto způsobem při hybridním režimu, emise závisí přímo poměrně na rychlosti. Emise jsou tudíž nejnižší tam, kde je ekologický přinos nejvyšší, tj. při městském provozu.


Z technického hlediska je to velmi důmyslné vozidlo. Zatím bylo vyrobeno deset prototypů. Vozidlo bude provozováno v rámci projetu Atena v Neapoli (Ambiente Traffico Telematica Napoli – Neapolské telematické dopravní prostředí). Město bude mít možnost – s pomocí společnosti Fiat Auto – otestovat vozidlo v terénu a zjistit jeho účelnost a vliv na životní prostředí za různých situací.


Fiat Multipla Hybrid Power navazuje na rozhodnutí společnosti Fiat Auto zaměřit svůj výzkum a vývoj na vozidla s alternativními hnacími systémy. Výsledkem práce vývojových pracovníků je nižší spotřeba paliv a nižší emise u modelů s konvenčními motory, výroba vozidel s minimálním vlivem na životní prostředí a recyklace vozidel po skončení jejich životnosti. Jedním z prioritních cílů společnosti Fiat Auto je snižování spotřeby paliv v rámci celé řady vozidel. Číslice vyjadřující spotřebu byla snížena z průměrných 7,2 litrů paliva na sto kilometrů v roce 1995 na dnešních 6,7 litrů paliva. Cílem pro rok 2010 je 5,5 litrů.


Jeden krok tímto směrem představovala koncepce vozidla Ecobasic, které spotřebuje méně než 3 litry benzinu na každých sto kilometrů, což je na auto o velikosti Fiat Seicento vážící 750 kg spotřeba opravdu nízká. K tomu přispívá malý naftový motor 1,2 JTD druhé generace, který je výjimečně šetrný ve srovnání s běžným naftovým motorem, a to použitím vícenásobného vstřikování (Multijet) a spojením motoru s automatickou převodovkou.


Samotná nižší spotřeba paliva nestačí. Je třeba toto menší množství paliva spalovat efektivně, abychom minimalizovali emise. U dnes vyráběných modelů neodchází 92 procent znečišťujících látek vyrobených motorem výfukem ven, ale jsou eliminovány. Fiat využívá stále modernějších a dokonalejších technických řešení k tomu, aby došlo ke snižování i těch zbývajících 8 procent. Taková řešení zahrnují stále výkonnější elektronické kontrolní jednotky (32 bitů), spalovací komory se změněnou geometrií, lineární lambda sondy, účinnější katalyzátorové konvertory a před-konvertory, systémy přímého vstřikování do benzínových motorů a plány na širší využití variabilního seřízení ventilů plus systémy druhé generace pro vysokotlaké přímé vstřikování do naftových motorů. Do vývoje alternativních pohonů vozidel s minimálním vlivem na životní prostředí se zapojilo mnoho různých oborů. Fiat je na tomto poli aktivní od sedmdesátých let, kdy zahájil své vlastní projekty a podílel se také na několika italských a evropských projektech na zjištění potenciálních výhod a nevýhod používání různých pohonných látek.


Tento výzkum nepřinesl pouze důmyslná koncepční vozidla, ale také řadu standardně vyráběných modelů: Panda Elettra, Ducato Elettra a Cinquecento Elettra.


V červenci 1996 bylo zřízeno ve společnosti Fiat Auto v Arese speciální výzkumné a vývojové středisko pro alternativní hnací systémy vozidel: platforma V.A.M.I.A. (Veicoli A Minimo Impatto Ambientale – Vozidla s minimálním vlivem na životní prostředí). Zde byla vyrobena nejnovější generace elektricky poháněných vozidel jako Seicento Elettra, nejmenší čtyřmístné vozidlo s nulovými emisemi, které je dnes na trhu. Zde byla také vyrobena Marea bipower (dvojí pohon), Multipla bipower (dvojí pohon) a Multipla blupower (metanový pohon), tři vozidla, která jsou poháněna benzinem a metanem nebo pouze metanem, tj. bezpečné, levné a čisté palivo. Na rozdíl od benzinu neobsahuje metan toxické látky, nevytváří během spalování benzen nebo částice a o 25 % snižuje emise kysličníku uhličitého a o 95 % nespálené ne-metanové uhlovodíky.


Ve městech Leghorn a Turín byly nedávno zřízeny parkovací systémy, kde mohou řidiči vyměnit své vozy za jedno vozidlo z vozového parku elektrických Fiatů Panda, ale jedním z nejzajímavějších projektů nízkoemisních vozidel je určitě projekt Atena v Neapoli. Atena (zkratka pro Ambiente Traffico Telematica Napoli – Neapolské telematické dopravní prostředí) je ambiciózní projekt zaměřeným na zjištění přínosů životnímu prostředí a městské dopravě. Využívá vozidel s minimálním vlivem na životní prostředí, telematického dopravního monitorování, řízení a dopravních informačních systémů. Dosud tvoří vozový park projektu Atena 30 vozů Marea s dvojím pohonem, 25 vozů Seicento Elettra včetně 5 dodávkových vozů a 15 vozů Multipla na metanový pohon.


Příchod vozů s odlišným hnacím systémem otevírá nové možnosti pro studium vlivů ekologicky šetrných vozů na životní prostředí. Stejně jako ostatní vozy vozového parku budou i hybridní vozy Multipla vybaveny důmyslnými čidly zajišťujícími měření emisí, spotřeby pohonných hmot a provozu v různých dopravních prostředích. Zjištěné informace budou telematicky zasílány do řídícího střediska vozového parku, aby účinnost minimálního ekologického dopadu mohla být měřena v reálném čase.


Terénní studie budou následovány důkladným výzkumem, kterého se budou účastnit výzkumné středisko společnosti Fiat, Elasis, neapolská universita a organizace Cnr-Engine Institute Neapol. Cílem je zjistit nejvhodnější využití pro každý hnací systém. Vozidla projektu Atena budou zajišťovat také důležitou dopravní kontrolní funkci. Jsou vybavena dálkovými navigačními systémy sestávajícími z mobilního telefonu GSM a satelitního přijímače GPS, které umožní vypočítat polohu vozidla s chybou ne větší než pět metrů. Tento systém umožňuje řidičům komunikovat v handsfree režimu se střediskem a přijímat obrazové a zvukové zprávy o nejrychlejší trase k cíli jejich cesty a zároveň umožňuje výpočet hustoty dopravy. Svou funkci mobilních dopravních čidel zajišťují vozidla Seicento, Marea a Multipla v projektu Atena cenný přínos k druhé části projektu, tj. vývoj a testování telematického řízení městské dopravy a kontrolního systému.


Informace zasílané vozovým parkem přes čidla na silnicích a TV kamerách umístěných na klíčových místech po městě jsou shromažďovány dopravním řídícím centrem, kde jsou v reálném čase zpracovávány strategie řízení dopravního proudu. Budou např. používány zpravodajské panely, které budou řidiče směrovat do méně ucpaných ulic a směrem k parkovištím s volnými místy a zároveň budou informovat chodce na autobusových zastávkách, jak dlouho budou čekat. Také dopravní světla budou seřízena tak, aby se přizpůsobila měnícím se potřebám na různých křižovatkách, a dopravní policie bude rychle posílána k problematickým místům.


Tento celkový projekt se týká jak automobilového průmyslu a jeho technologického know-how, tak i místní správy a jejího plánování, jejích zákonodárných pravomocí ve společném cíli: zlepšit kvalitu života obzvláště ve velkých městech.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Logo znázorňující podstatu jména

Logo znázorňující podstatu jména

Peugeot S.A. („Skupina PSA“) a Fiat Chrysler Automobiles N.V. („FCA“) (NYSE: FCAU / MTA: FCA) dnes představily logo skupiny Stellantis, nového subjektu, který vzejde z jejich fúze 50:50. Logo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Auto jako dům: Vyrazte s HoppyGo na dovolenou v obytném voze

Auto jako dům: Vyrazte s HoppyGo na...

Platforma pro sdílení aut HoppyGo nedávno rozšířila kapacitu vozového parku na 2 500 vozů, ve kterém nechybí ani pojízdný “rodinný hotel” Fiat Ducato. Oproti vozům s obytnou vestavbou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové crashtesty s nepříjemným překvapením

Nové crashtesty s nepříjemným...

Nové výsledky nezávislých bezpečnostních zkoušek aut přinesly nepříjemné překvapení. Zcela propadl vůz Fiat Panda. Zklamala také nová verze off-roadu Jeep Wrangler. Naopak modely Audi Q3, BMW...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Karel Kašák rozvážel jídlo potřebným s dodávkou zapůjčenou z AAA AUTO

Karel Kašák rozvážel jídlo...

Známý moderátor Karel Kašák se rozhodl pomoci, usedl za volant dodávky a pod patronátem Potravinové banky Praha a Středočeský kraj rozvážel jídlo potřebným. Sám moderátor neměl...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dodávka zapůjčená AAA AUTO rozváží jídlo potřebným a pomáhá v boji s plýtváním

Dodávka zapůjčená AAA AUTO rozváží...

Od dnešního dne vozí po Praze a Středočeském kraji nevyužité potraviny určené pro pomoc potřebným i Fiat Ducato, který České potravinové bance Praha a Středočeský kraj zapůjčila síť...