Nové Audi A3 Sportback g-tron bude představen koncem letošního roku

G-tron je poháněn plynem Audi e-gas, má celkový dojezd 1300 kilometrů a emise CO2 pouhých 30 gramů na kilometr.

Nové Audi A3 Sportback g-tron bude představen koncem letošního roku
Nové Audi A3 Sportback g-tron bude představen koncem letošního roku
Nové Audi A3 Sportback g-tron bude představen koncem letošního roku

Syntetické plynné palivo Audi e-gas

– bude vyráběno prostřednictvím elektrické energie z obnovitelných zdrojů v nově vybudovaném závodu v německém Werlte.

Audi A3 Sportback g-tron přichází s kompletním technickým arzenálem značky Audi – od ultralehké konstrukce přes informační a zábavní systémy až po asistenční systémy. V první řadě však předvádí nejmodernější techniku pohonu na stlačený zemní plyn (CNG), jejímž základem jsou dvě nádrže, uložené pod podlahou zavazadlového prostoru, s kapacitou po sedmi kilogramech CNG při maximálním tlaku 200 barů. V souladu s konceptem ultralehké konstrukce váží každá nádrž o 27 kilogramů méně než konvenční řešení.

Nádrže používají novou kombinaci materiálů. Vnitřní vrstva je tvořena polyamidovým polymerem, který je nepropustný pro plyn, zatímco druhá vrstva z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny propůjčuje nádrži extrémně vysokou pevnost. Třetí vrstva z polymeru vyztuženého skleněnými vlákny účinně chrání nádrž před poškozením zvenčí. Materiály vyztužené vlákny jsou spojeny velmi odolnou epoxidovou pryskyřicí.

Elektronický regulátor tlaku zemního plynu

– je druhým výjimečným prvkem nového Audi A3 Sportback g-tron. Tato kompaktní a lehká jednotka snižuje ve dvou krocích vysoký tlak plynu proudícího z nádrží na pět až devět barů. Tím je za všech okolností zajištěna přítomnost správného tlaku v zásobníkové liště pro plyn a ve vstřikovacích ventilech nízký tlak je vhodný pro úspornou jízdu při nízkých rychlostech, zatímco vyšší tlak přichází ke slovu, pokud řidič požaduje vyšší výkon a točivý moment.

Pokud tlak v nádrži klesne pod deset barů, přepne řídicí jednotka motoru automaticky na benzinový provoz. Audi A3 Sportback g-tron je plně bivalentní, tzn. že jeho výkonové parametry jsou stejné v obou režimech provozu na CNG i benzin.

CNG umožňuje dojezd – při standardní spotřebě paliva – 400 km, na benzin je v případě nutnosti možné ujet dalších 900 km. Celkový dojezd je tedy přibližně srovnatelný s Audi TDI. Dva displeje na přístrojové desce poskytují řidiči aktuální informace o množství paliva v jednotlivých nádržích. Informační systém řidiče ukazuje rovněž aktuální spotřebu paliva v závislosti na příslušném provozním režimu.

Pod společným víčkem jsou umístěna dvě plnicí hrdla. Po naplnění nádrží nebo za velmi chladného počasí je motor spuštěn na benzin, a teprve poté přejde co nejdříve na spalování zemního plynu.

Motor vychází z nové jednotky 1.4 TFSI.

Klíčové úpravy bylo nutné realizovat u hlavy válců, systému přeplňování, vstřikovací soustavy a katalyzátoru. Audi A3 Sportback g-tron s nejvyšším výkonem 81 kW a maximálním točivým momentem 200 N.m má nejvyšší rychlost 190 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za jedenáct sekund. Pětidveřový vůz průměrně spotřebuje méně než 3,5 kg CNG, resp. plynu Audi e-gas, na 100 km. Audi e-gas je syntetické palivo získávané s použitím ekologicky vyráběné elektrické energie v rámci projektu Audi e-gas. V režimu na zemní plyn jsou emise CO2 95 gramů na km.

Bilance skleníkových plynů

– je ještě atraktivnější při komplexní analýze, která bere v úvahu všechny faktory od získávání paliva až po jeho spotřebu při pohonu automobilu. Je-li vůz Audi A3 Sportback g-tron poháněn plynem Audi e-gas, nevypouští větší množství CO2, než jaké bylo předtím použito k výrobě syntetického plynu – vzniká tak uzavřený okruh. Zahrne-li se do komplexní analýzy rovněž energie potřebná k výstavbě závodu na výrobu plynu e-gas a k výstavbě větrných elektráren, pak jsou emise CO2 stále nižší než 30 gramů na km.

V Německu budou majitelé vozů Audi A3 Sportback g-tron pravděpodobně získávat plyn e-gas na veřejných plnicích stanicích CNG prostřednictvím ekologické účetní metody podobné metodě používané v současnosti při odběru ekologické elektrické energie.

Na začátku řetězce stojí elektrická energie vyráběná z obnovitelných zdrojů energie.

Koncovými produkty jsou vodík a syntetický plyn Audi e-gas. První průmyslový závod na světě pro výrobu syntetického metanu (e-gas) z CO2 a elektrické energie z obnovitelných zdrojů je krátce před dokončením. Závod se nachází v německé obci Werlte okres Emsland v Dolním Sasku.

Závod Audi e-gas používá elektrickou energii z obnovitelných zdrojů v první fázi elektrolýzy, v níž se voda štěpí na kyslík a vodík (Audi e-hydrogen), který by mohl jednou pohánět vozidla s palivovými články. Protože však není dosud rozšířena infrastruktura pro distribuci vodíku, nechá se v dalším kroku reagovat vodík s CO2 v metanizační jednotce. Tímto způsobem vzniká z obnovitelných zdrojů syntetický metan s názvem Audi e-gas. Z hlediska chemického složení je e-gas téměř identický s fosilním zemním plynem. Proto může být e-gas přiváděn do plnicích stanic CNG prostřednictvím distribuční sítě pro zemní plyn.

Proces výroby plynu s využitím elektrické energie

– poprvé obousměrně propojuje elektrickou a plynovou síť. Dosud bylo sice možné vyrábět elektrickou energii z plynu, opačný postup se však nepoužíval. Závod Audi e-gas proto ukazuje cestu k využití obrovské kapacity sítě pro zemní plyn k ukládání a přepravě nadbytečného množství elektrické energie.

V případě CO2, používaného v závodě Audi e-gas, se jedná o odpadní produkt z nedaleké elektrárny na bioplyn, provozované energetickou společností EWE. Závod na výrobu plynu Audi e-gas chemicky váže CO2, který by se jinak dostával do atmosféry, do paliva. Díky tomu je Audi e-gas klimaticky neutrální. Závod Audi bude vyrábět cca 1000 tun plynu e-gas ročně a spotřebuje při tom přibližně 2800 tun CO2. Takové množství CO2 je schopno za rok absorbovat 224 000 buků.

Množství plynu e-gas, vyráběné v závodu ve Werlte, pokryje spotřebu 1500 nových vozů Audi A3 Sportback g-tron za předpokladu, že každý z nich ujede v průměru 15 000 kilometrů ročně, a to s neutrální bilancí CO2. Také energetický průmysl může mít z projektu Audi e-gas značný prospěch, protože řeší naléhavou výzvu, jak efektivně a bez ohledu na polohu ukládat elektrickou energii z obnovitelných zdrojů. Schopnost ukládat velká množství energie z větrných a slunečních elektráren přeměnou elektrické energie na plyn by mohla významně podpořit expanzi výroby energie z obnovitelných zdrojů.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
AUTOCENTRUM Olomouc s.r.o.
Horní Lán 445/1, 779 00 - Olomouc
585 750 354
seat@seatolomouc.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model dosáhne svého maxima…

Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model...

Král kombíků je zpět. Audi představilo nový RS 6 Avant GT, novou vrcholnou variantou této modelové řady s masou výkonu a exkluzivitou. Vyrobí se jen 660 vozů pro celý svět, pro Česko je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s digitální technikou OLED druhé generace

Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s...

Audi začne psát s modelem Q6 e-tron novou kapitolu nejen elektromobility, ale také jedné z důležitých součástí DNA značky: osvětlovací techniky. Q6 e-tron přinese jako světovou novinku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nadčasová designová ikona: Audi TT je 25 let

Nadčasová designová ikona: Audi TT je...

Je to už vousatý milník, o to víc ale ukazuje, jakou trefu představuje. Letos Audi slaví 25 let od uvedení prvního modelu TT. Tehdy bylo revoluční kupátko inspirované Bauhausem a ihned se zapsalo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kdesi na daleké severu. Audi testuje téměř sériový prototyp modelu Q6 e-tron

Kdesi na daleké severu. Audi testuje...

Blíží se to. Je to blízko. Model Q6 e-tron, který je již téměř připraven na sériovou výrobu, zahájí největší modelovou ofenzivu v historii Audi. Značka do roku 2025 představí více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky za každého koně navíc pro Audi RS 6 a 7 performance

Díky za každého koně navíc pro Audi...

V Ingolstadtu zvýšili u svých prémiových „eresek“ výkonové parametry o 30 k a 50 N.m a díky tomu se zrychlil sprint z 0 na 100 km/h na 3,4 sekundy. „Performance“ znamená u značky Audi v...