Užitkové vlastnosti
Variabilitu i přepravní kapacitu, které jsou základem úspěchu klasického modelu Partner, nabízí v nezměněné podobě i elektrický Partner.
Partner s elektrickým pohonem je k dispozici ve dvou délkách karoserie (L1 : 438 cm a L2: 463 cm) a v segmentu malých dodávek s elektrickým pohonem nabízí největší objem nákladového prostoru.
Užitečný objem verze L1 je 3,3 m3 s užitečnou délkou 180 cm a u verze L2 je to 3,7 m3 s užitečnou délkou 205 cm. Užitečná hmotnost až 685 kg.
Díky přednímu sedadlu Multi-flex si elektrický Partner zachovává exkluzivní modularitu, která je pro model Partner charakteristická již od jeho uvedení na trh:
- Díky tomuto v segmentu malých dodávek jedinečnému vybavení mohou vpředu cestovat i 3 osoby.
- Boční výsuvné sedadlo spolujezdce umožňuje získat rovnou podlahu a užitečný objem 400 l. Přepravní kapacita se tak u verze L1 zvětší až na 3,7 m3 s užitečnou délkou 3 m a u verze L2 na 4,1 m3 s užitečnou délkou 3,25 m.
- Sedadlo bočního sedadla lze sklopit k opěradlu a umožnit tak přepravu vysokého nákladu.
- Sklopitelné opěradlo prostředního sedadla zajišťuje díky psací desce funkci mobilní kanceláře.
Dojezd
Ve standardním evropském režimu je dojezd vozu 170 km.
Tohoto výsledku bylo dosaženo díky:
- dvojímu způsobu rekuperace energie: k tradiční rekuperaci ve fázi zpomalení – při uvolnění pedálu akcelerace – se přidává i rekuperace ve fázích aktivního brzdění, která zvýšit dojezd až o 10 %
- bateriím s rekordní kapacitou 22,5 kW/h spojeným s účinným řízením energie
- vylepšené aerodynamice, zejména díky zavřené masce chladiče, aerodynamickému krytu pod karoserií a ozdobným diskům kol
- maximální rychlosti omezené na 110 km/hod, což je v rámci profesionálního užívání zcela dostatečné
Největšími spotřebiteli energie mezi elektrickým vybavením jsou topení a klimatizace.
Elektrický Partner je za účelem snížení jejich dopadu vybaven zcela novým systémem vytápění a klimatizace. Pro ještě lepší využití energie vozu slouží režim „ECO“ Režim se spouští tlačítkem na panelu ovladačů klimatizace a vytápění. Potenciální zvýšení dojezdu je zobrazeno na středovém displeji před aktivací režimu „ECO“.
Elektrický Partner bude mít rovněž v nabídce příplatkové výbavy pevnou přepážku za opěradly sedadel. Tato přepážku bude kromě bezpečnostní funkce spočívající v zadržení nákladu sloužit i k rychlejšímu navýšení teploty v kabině a jejímu delšímu udržení po vypnutí klimatizace nebo vytápění.
Elektrický Partner nabízí dva typy nabíjení baterií, vyhovující všem potřebám využití:
- Rychlé nabíjení pomocí specifického nabíjecího zařízení napájeného třífázovým 380 V proudem, jemuž stačí 30 minut pro dosažení 80 %. Zvláštní kabel pro rychlé dobíjení, který je pevně spojený s nabíjecí stanicí, se připojí k zásuvce na levém zadním blatníku vozu.
- Normální nabíjení za pomoci klasické jednofázové 230 V domácí zásuvky. Používá se standardní zástrčka na pravém předním blatníku a zásuvka:
- buď klasická, nebo bezpečnostní zásuvka pomocí „inteligentního“ kabelu, který pozná typ zásuvky a automaticky přizpůsobí nabíjecí proud. Při napětí 14 A stačí k nabití na 100 % 8,5 hodiny anebo domácí nástěnná zásuvka nebo zásuvka silničního typu o napětí 16 A prostřednictvím kabelu, který je součástí příplatkové výbavy: k nabití na 100 % dojde za 7,5 hodiny.
Nepřekonatelně nízké provozní náklady
Díky vyplývajícím nákladům za spotřebovanou elektrickou energii jsou oproti benzinu anebo naftě nesrovnatelně nižší.
Provozní náklady jsou nižší rovněž oproti vozu se spalovacím motorem, protože není nutné provádět výměnu oleje, ve voze je méně dílů vyžadujících údržbu a díky rekuperaci energie při zpomalení není nutné tolik sešlapávat brzdný pedál.
Elektrický Partner nabídne škálu služeb zaměřených na různé způsoby používání vozu a specifické potřeby některých zákazníků. Tyto služby budou zahrnovat především:
- záruku na baterii a pohon v délce 5 let nebo ujetí 50 000 km,
- speciální asistenční služba,
- podpora zavádění infrastruktury dobíjecích stanic díky dohodám o partnerství uzavřeným s poskytovateli v jednotlivých zemích Evropy.
- (možnost si pronajmout baterii odděleně od vozu – zatím jen ve Francii a v Německu)
Dynamické funkce a potěšení z jízdy
Elektrický Partner je vybaven elektromotorem, který podává prvotřídní dynamické výkony: 49 kW a okamžitý točivý moment 200 Nm – který je k dispozici od 0 do 1 500 ot/min a který dodává Partneru při rozjezdu a ve všech fázích zrychlení obdivuhodnou živost a pružnost. V případě potřeby uvolní sešlápnutí pedálu akcelerátoru ihned dostupný točivý moment motoru a výsledkem je rychlá a lineární akcelerace.
Tichý chod pohonu představí posádce vozu nový způsob cestování, které je díky tichu na palubě méně únavné a zábavnější.
Měřič energie na přístrojové desce ukazuje okamžitou spotřebu nebo rekuperaci energie (při uvolnění pedálu akcelerátoru nebo při brzdění) a ukazatel dodatečné spotřeby energie informuje o spotřebě energie při vytápění a klimatizaci. Řidič se velmi rychle naučí, jak dosáhnout optimální rekuperace energie při zpomalení a vede ho to k plynulému a úspornému řízení.
Elektronický stabilizační systém ESP spojený s funkcí pomoc při rozjezdu ve svahu je součástí základní výbavy vozu.
„Plíživá“ funkce po uvolnění brzdového pedálu, která je podobná jako u automatické převodovky, usnadňuje manévry při nízkých rychlostech.
Místo řidiče
Je stejné jako u vozu s klasickým motorem: klíč zapalování, ruční brzda, čtyřpolohová volicí páka a dva pedály jako u vozu s automatickou převodovkou, dále ovladače vytápění a klimatizace. Po otočení klíče v zapalování do první polohy se spustí napájení elektrických zařízení, druhá poloha spustí ovládání pohonu. Rozsvícení zelené kontrolky a zvukový signál oznamují, že vůz je připraven vyrazit.
Hlavní rozdíly oproti vozu se spalovacím motorem se týkají sdruženého přístroje, který obsahuje:
- ukazatel energie
- ukazatel stavu nabití baterie
- ukazatel spotřeby klimatizace a vytápění
- palubní počítač zobrazující běžné informace a spotřebu v kWh
Absence převodové páky, kterou nahrazuje ovladač dokonale začleněný do palubní desky zlepšuje prostornost na předních sedadlech.
Kontrola dojezdu
Elektrický Partner nabízí řadu systémů, které napomáhají řidiči dosáhnout úsporného řízení s nízkou spotřebou a optimalizovat tak dojezd svého vozu.
Ekologické řízení nového elektromobilu Partner probíhá velmi intuitivně:
- Ukazatel energie, jasně viditelný na levé straně sdruženého přístroje, napomáhá úspornému řízení, neboť ukazuje okamžitou spotřebu a rekuperaci energie při zpomalení nebo brzdění. Používá k tomu ručičku, která se pohybuje před barevnými úseky: 1) zelený úsek: řízení s minimální spotřebou energie 2) bílý úsek: řízení s vysokou spotřebou energie 3) modrý úsek „Charge“: rekuperace energie
- Nový ukazatel dodatečné spotřeby energie informuje o spotřebě energie při vytápění a zapnuté klimatizaci. Ručička ukazatele se pohybuje před barevnými úseky. Zelený úsek ukazuje nejnižší dodatečnou spotřebu a červený nejvyšší.
- Inovativní zobrazení dodatečného dojezdu, kterého se dosáhne díky režimu „ECO“ systému vytápění/klimatizace na středovém displeji, který zobrazuje rovněž celkový zbývající dojezd a průměrnou spotřebu v kWh/100 km nebo v km/kWh.
- Ukazatel energie v horní středové části v levé části sdruženého přístroje ukazuje úroveň nabití baterie. Od dosažení úrovně nabití baterie 20% začne být řidič progresivním způsobem upozorňován, aby tak mohl v předstihu a bezpečně naplánovat potřebné dobití vozu: od 20 % nabití se trvale rozsvítí kontrolka ukazatele a omezuje se výkon vytápění a od 10 % nabití se rozsvítí kontrolka a postupně se snižuje výkon: omezuje se také akcelerace a vůz se pohybuje nižší rychlostí.
Bezpečnost
Aktivní bezpečnost
Bateriové články jsou zabudovány do dvou bloků, které jsou ideálně umístěné pod podlahou z obou stran zadní nápravy. Hmotnost je tak rozložená, došlo ke snížení těžiště a vůz získal dobrou dynamickou stabilitu. K ní přispívá i sériová výbava – elektrický Partner je kromě ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku a brzdovým asistentem pro kritické situace vybaven i elektronickým stabilizačním systémem (ESP).
Po uvolnění pedálu akcelerátoru převede kinetická energie motor do režimu generátoru elektřiny a zajistí „brzdění motorem“, které je účinnější než u spalovacího motoru. Účinnost brzdění je zajištěna jak rekuperací energie, tak klasickým brzdným okruhem.
Ochrana baterií v případě nárazu
Blok baterií umístěný v místě nejlépe odolávajícím nárazu má pevnou strukturu z polymerů posílených o skelná vlákna. V případě bočního nebo zadního nárazu chrání blok bateriových článků příčné ocelové výztuže spojené s výztužemi zadní části podlahy, které také zvyšují její tuhost. U každého základního článku (celkem jich je 80) se sleduje teplota, napětí a proud. Články jsou uzavřeny v bloku z nerezové oceli a seskupeny v zabezpečených modulech umístěných ve struktuře bloku. V případě nárazu izoluje pojistný systém baterii od „vysokonapěťových“ okruhů.
Bezpečnost při nabíjení baterií
Nabíjení z běžné uzemněné domácí zásuvky se provádí pomocí speciálního kabelu s ochranným pouzdrem, zajišťujícím elektronickou kontrolu kontinuity uzemnění a v případě anomálie nabíjení přeruší.
Dohled nad rychlým či normálním dobíjením zajišťují jak snímače napětí a teploty článků, tak dialog mezi zvláštním kontrolním zařízením bloku bateriových článků a jednotkou rychlého dobíjení (skutečný mozek vozu), který nabíjení v případě anomálie přeruší.
Technologie elektrického pohonu
Elektromotor přes redukční převod pohání přední kola. Synchronní výkonný elektrický motor s permanentními magnety je kompaktní. Jeho maximální výkon je 47 kW, maximální točivý moment 200 Nm od 0-1 500 ot/min. Motor napájí střídavý třífázový proud 300 V pomocí proudového měniče, který převádí stejnosměrný 300 V proud z hlavní baterie. Měnič reguluje proud, jeho frekvenci i napětí podle síly sešlápnutí akceleračního pedálu. Postupná regulovaná reakce na sešlápnutí pedálu byla zvolena proto, aby se dosáhlo co nejlepšího kompromisu mezi dynamickými výkony a spotřebou energie ve prospěch dojezdu.
Partner dosahuje rychlost 110 km/hod. Jízdy vzad je dosaženo obrácením směru chodu motoru.
Baterie
Elektrický Partner je vybaven lithium-iontovou baterií poslední generace s vysokou energetickou hustotou a kapacitou 22,5 kW. Umožňuje ukládat více energie na kilogram a objemovou jednotku. Tato baterie navíc nemá paměťový efekt. Může se dobíjet i částečně, aniž by bylo nutné ji pravidelně úplně vybíjet.
Tvoří ji 80 článků o 3,75 V seskupených do 5 modulů s 16 základními články.
Je důmyslně umístěna ve formě 2 bloků v podvozku vozu, po obou stranách zadní nápravy (3 moduly v předním bloku – 2 moduly v zadním bloku). Jsou tak zachovány jízdní vlastnosti vozu Partner i rozměry nákladového prostoru. Každý modul je opatřen 2 monitorovacími jednotkami článků (CMU = Cell Monitor Unit), které kontrolují teplotu, napětí a proud v každém článku.
Celý systém doplňuje řídící jednotka baterie (BMU = Battery Management Unit), která řídí celkové fungování baterie a neustále optimalizuje energetickou účinnost přispívající k zajištění co nejlepšího dojezdu vozu.
Elektrické toky
Proudový měnič mění při jízdě stejnosměrný 300 V proud z baterie na střídavý 300 V proud, který napájí elektromotor. Tento měnič řídí motor při jízdě a ve fázi rekuperace energie.
Motor je reverzibilní. Při zpomalování vytváří střídavý proud, který měnič mění na stejnosměrný, jenž následně napájí baterii (režim generátoru).
Palubní nabíjecí zařízení přeměňuje domácí střídavý 230 V proud na stejnosměrný o napětí 300 V, který slouží k napájení baterie.
Při rychlém napájení dodává dobíjecí stanice o výkonu 50 kW přímo napětí a stejnosměrný proud pro napájení baterie. Stanice zahrnuje nabíjecí zařízení napájené třífázovým proudem 380 V. Baterie vozu je napájena stejnosměrným jednofázovým proudem.
Dobíjení monitoruje a řídí dialog mezi elektronickou řídící jednotkou vozu a počítačem dobíjecí stanice. Nabíjení se automaticky vypne, jakmile je dosaženo 80 % plného nabití. Je možné spustit druhou fázi dobíjení (po první na 80 %), ta bude probíhat až do 100 % nabití, ale bude probíhat pomaleji, aby nedošlo k překročení maximálního napětí bateriových článků.
DC/DC měnič zabudovaný do nabíjecího zařízení vytváří napětí 14,7 V z 300 V, které dodává baterie, za účelem napájení 12 V baterie určené k provozu palubních přístrojů – počítačů, osvětlení, audio systému, posilovače řízení, vakuového čerpadla, aj. Plní stejnou roli jako alternátor ve vozech s tepelnými motory.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií