Za třicet pět let své existence se Ford Transit stal jedním z nejúspěšnějších modelů společnosti Ford Motor Company, skutečnou legendou silnic několika světadílů. I přesto, že Transit třetí generace ve své kategorii stále dominuje prodejům v Evropě i v České republice, rozhodl se Ford představit Transit nové – tedy už čtvrté – generace. Nový Transit je zcela nový užitkový vůz, který s předcházejícím modelem nemá nic společného – ovšem kromě toho, že v něm jeho konstruktéři zúročili všechny zkušenosti získané za třicet pět let výroby.
Nový Ford Transit se bude vyrábět ve dvou základních verzích, totiž jako vůz s předním a zadním pohonem, přičemž jediný rozdíl v karoseriích bude zvýšená podlaha při pohonu zadní nápravy. Obě varianty nového Transitu mají společných více než 95% dílů. Důvodem, proč se Ford pro uvedené řešení rozhodl, byla snaha co nejvíce vyhovět různým typům zákazníků. Přední pohon je proto určen pro varianty s nižším celkovým zatížením, zatímco pohon zadní nápravy dostanou modifikace s vyšší celkovou hmotností.
Obě varianty nového Transitu budou pohánět zcela nové přeplňované naftové čtyřválcové motory Dura Torq se čtyřmi ventily na válec, což je řešení použité v tomto segmentu vůbec poprvé. Pro tzv. dvoutunovou kategorii s pohonem zadní nápravy budou tyto motory mít objem 2,4 litru a výkon 75, 90 nebo 120 k, pro lehčí tzv. jednotunový segment pak budou k dispozici agregáty Dura Torq s objemem 2,0 l. K přednostem motorů Dura Torq patří zejména velmi „čistý“ provoz, který výrobci umožnil prodloužit interval mezi servisními prohlídkami a výměnou oleje na 25.000 km (bez nutnosti dolévat olej mezi inspekcemi). Velmi příjemná je i skutečnost, že motory Dura Torq neprodukují žádný viditelný černý dým po celou dobu své životnosti. Spotřeba paliva se snížila v průměru o 15%. Kromě toho bude k dispozici i šestnáctiventilový benzínový čtyřválec 2,3l / 145 k.
Jednou z priorit při vývoji nového Transitu byla snaha ještě dále zlepšit jeho užitné vlastnosti. Toho se dosáhlo například napřímením stěn nákladového prostoru, které byly dříve v horní části poněkud zkosené – a jen tato úprava přinesla zvětšení jeho objemu asi o 11%. Další využitelnou plochu přinesla jiná konstrukce podlahy a podběhů, stejně jako prodloužení vlastní ložné plochy. Vzdálenost mezi podběhy činí 1,39 m, což je nejlepší hodnota ve třídě. Objem skříně u uzavřených variant se tak bude pohybovat v rozmezí 6 – 14 metrů krychlových a přepravní kapacita vozu se v průměru zvýšila o 22%. Nakládání velice usnadňují rozšířené posuvné dveře na boku vozu. Zadní dvoukřídlé dveře lze nyní otevírat o 180 %.
Středem zájmu konstruktérů nového Transitu byl ovšem zejména řidič ( resp. posádka) a jeho pohodlí, výhled z kabiny a bezpečnost. Díky tomu je například sedadlo řidiče nastavitelné ve všech směrech a rozsah jeho podélného nastavení se zvýšil o 50 mm. V kabině je spousta odkládacích ploch, z populární „klipsny“ na dokumenty pod čelním sklem se stala zakrytá kapsa, takže se už papíry nezrcadlí ve skle. Velkoobjemové kapsy ve dveřích „zvládnou“ kromě map i papírů třeba dvoulitrovou láhev coly. Mobilní telefon libovolného typu si řidič může bezpečně a nastojato odložit do speciální schránky v přístrojové desce. Z nového Transitu má řidič díky větším oknům daleko lepší výhled. Boční okna mají nyní v přední části snížený spodní okraj, což umožňuje perfektní přehled o dění po stranách těsně vedle vozu. Pokud jde o pasivní bezpečnost, může se Transit díky velkorysým deformačním zónám a pevné konstrukci srovnávat spíše s osobními než s užitkovými vozy. Užitkový Ford také prodělal všechny typy nárazových testů předepsaných pro osobní auta – a všude suverénně vyhověl tvrdým podmínkám EU.
Nový model Transitu je mimořádně odolný proti ukradení i vykradení. Napomáhá tomu i skutečnost, že kapotu motoru lze otevřít jen klíčem a zámek a západka dveří nyní tvoří jediný kompaktní celek. To spolu s dalšími úpravami prakticky znemožňuje vyháčkování, vypáčení či vyražení zámku.
Ford se tentokrát rozhodl Transit dokonale přizpůsobit potřebám zákazníků, a tak už v začátku vývoje společnost nabídla možnost otestovat první prototyp několika stovkám amatérských i profesionálních řidičů v Německu a Velké Británii. Podle jejich připomínek pak konstruktéři prototyp upravili – a za rok celý test ještě jednou zopakovali, aby si byli jisti, že tentokrát už potenciální zákazníci nebudou mít žádné vážnější připomínky. V závěrečné fázi vývoje pak nový Ford Transit absolvoval více než 9 miliónů km testů, které najelo 300 vozů ve všech klimatických podmínkách. V praxi už mělo možnost Transit otestovat 25 velkých přepravních firem v jižní a západní Evropě – a jejich ohlas byl veskrze kladný.
Tradiční výhodou Fordu Transit byly vždy nízké provozní náklady. Ty se konstruktérům u nového Transitu podařilo ještě dále snížit – a to například díky velmi nízké spotřebě motorů Dura Torq, prodlouženým servisním intervalům, prakticky nulové spotřebě oleje – ale také díky samotné konstrukci vozu. Například přední nárazník je plastový, a tak při poškození následkem malé městské kolize stačí vyměnit jeden z dílů, což je nejen rychlejší, ale i lacinější než klasický postup. Čističe vzduchu i paliva mají své optické indikátory, které řidiče upozorní, že už je čas na výměnu jejich filtru, což zabrání eventuálnímu zvyšování spotřeby či riziku poškození motoru. Všechny důležité agregáty a skupiny jsou velmi dobře přístupné, což podstatně snižuje dobu potřebnou na servis či opravy.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.