Hirvonenova vítězná premiéra s Citroënem na Rally Itálie Sardinie (18. – 21. 10. 2012)

Po osmi umístěních na stupních vítězů v této sezoně a po dvou druhých místech na Sardinii se Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen s Citroënem konečně dočkali prvního vítězství.

Tento výsledek jim současně dává jistotu druhého místa v celkovém hodnocení mistrovství světa WRC 2012 ještě před posledním startem.

Co tomu předcházelo? Jako rozhodující se ukázala být rychlostní zkouška číslo 3 druhé etapy soutěže.

Během několika kilometrů na Monte Lerno (RZ3) Sébastien Loeb a Daniel Elena a jejich DS3 WRC zastavili na krajnici:

„Trochu jsme neodhadli rychlost podle našich not a v zatáčce jsme zachytili o kameny, které byly na vnější straně zatáčky. Hned jsem věděl, že máme poškozené řízení. Pokusil jsem se sice pokračovat, ale auto bylo úplně zablokované a musel jsem ho odstavit na krajnici. Při seznamovacích jízdách jsme právě ve stejném místě prorazili pneumatiku, a tak jsem se soustředil na tento moment víc než na rychlostní poznámky. To byl i důvod, proč jsem udělal tuto chybu. Pravděpodobně bych z toho vyvázl, kdybych nejel na doraz. Jsem zklamaný, že jsem vypadl, protože mě to tady dost bavilo. Vzhledem k tomu, že už není nic v sázce, rozhodli jsme se druhý den nepokračovat.“

Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul měli také problém na RZ 3:

Nebyl jsem zcela soustředěný na Nicolasovy rychlostní poznámky a udělal jsem chybu. Vyjeli jsme mimo, a auto skončilo na boku,“ líčil pilot Qatar World Rally Teamu. „Zhruba po šesti minutách jsme dokázali tohle místo opustit. Můj DS3 WRC sice běžel, ale ztratili jsme dost oleje, takže jsme se raději rozhodli odstoupit. Navíc jsem si popálil prsty, když jsme auto tlačili. Na konci dne bych asi měl problémy i s tím. Počkáme a uvidíme, jestli budeme moci pokračovat díky pravidlu Rally2.“

Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen se ujali vedení v rally právě od zmíněné rychlostní zkoušky a bez problémů zvládli i poslední etapu. Ta měla na programu dva průjezdy na rychlostní zkoušce Gallura (8,24 km) a nepřinesla už větší vzrušení. Odstupy mezi prvními čtyřmi už byly značné. I když v sázce byly ještě bonusové body za Power Stage, posádky na trati Olbia se do útoku příliš nehnaly a spíše bránily své pozice.

Yves Matton – poslední peříčko na čepici

Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen disponovali pohodlným náskokem půldruhé minuty, aby bezpečně dopluli do cílového přístavu. Pár sekund sice ztratili, dokončili ale soutěž bez vážnějšího incidentu. Celý Citroën Total World Rally Team měl velikou radost z toho, že vyhrál už devátou rally z dvanácti v této sezoně.

Yves Matton, stájový šéf Citroën Racing Teamu potvrdil:

„Vítězství Mikko Hirvonena a Jarmo Lehtinena s Citroënem bylo jedním z našich cílů pro závěr sezony. Od Rally Portugalsko jsme cítili určitý dluh vůči nim a je skvělé vidět, že vyhráli právě tady. Výsledek jim ale nikdo nenaservíroval na stříbrném podnose. Museli podat výkon na nejvyšší úrovni od začátku soutěže a ostatní posádky, které s nimi bojovaly o vedení, dělaly chyby. Máme za sebou dlouhé dny, během nichž jsme museli čelit jedné z nejnáročnějších tratí celé sezony. Po vítězství v Poháru konstruktérů a titulu mezi piloty na Rally Francie jsme přidali poslední peříčko na naši čepici díky prvnímu vítězství Mikka. Je to pro něho zatím jen první krok kariéry a my se budeme snažit mu co nejvíc pomoci k dosažení dalších met v roce 2013.“

Hirvonen – konec netrpělivosti

Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen byli v celkovém hodnocení mistrovství světa druzí v letech 2008, 2009 a 2011, nyní dosáhli svého patnáctého vítězství ve WRC v kariéře, když jejich poslední prvenství se datuje do Austrálie 2011.

Jsem velmi šťastný, že se mi podařilo poprvé v této sezoně vyhrát s Citroënem. Od února jsem stál na pódiu mnohokrát, ale už jsem začínal být roztrpčený z toho, že se nemohu dostat až úplně nejvýš. Po krátkém, velmi krátkém souboji se Sébastienem Loebem, jsem musel být velice trpělivý, abych tuhle rally nakonec vyhrál. Jsem vděčný za to, že jsem vyhrál právě tady a mohu tak poděkovat všem v týmu, kteří zase pro mě odvedli maximum, abych se zlepšoval. S mým inženýrem jsme v posledních týdnech udělali spoustu práce a cítím, že se zlepšuji neustále. Už se nemohu dočkat Rally Španělsko, rád bych sezonu zakončil stylově!“

Thierry Neuville dostal další lekci

Posádka Qatar World Rally Teamu na DS3 WRC Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul skončila v Itálii na nebodované pozici. Po vypadnutí v druhé etapě měli Belgičané v dalším programu hodně příležitostí se opět mnohé naučit. DS3 WRC připravené od Citroën Racing Technologies měla také italská posádka Luca Pedersoli a Matteo Romano, kteří dojeli na desátém místě.

Thierry Neuville sahal po stupních vítězů už v Alsasku, a tak měl v plánu ještě lepší umístění v Itálii. V úvodu rally to tak i vypadalo, když po čtvrtku figuroval na 4. místě. Druhý den mu ale vůbec nevyšel.

„Udělal jsem chybu na RZ 3. Nebyl jsem dost koncentrovaný, chybně jsem si vyložil rychlostní zápis. Střihli jsme zatáčku a auto skončilo na boku. Zvládli jsme auto obrátit zpět za pomoci dvou pořadatelů, ale popálil jsem si ruku.“

Po ztrátě šesti minut s tímto karambolem, Thierry pro ten den skončil. „Z motoru vyteklo hodně oleje, když se auto převalilo na stranu, a tak jsme raději volili variantu nepokračovat a vyhnout se celkovému zničení.“

Mechanici a lékaři se postarali o DS3 WRC a Thierryho prsty natolik, že jezdec Qatar World Rally Teamu mohl pokračovat v sobotu ráno. „Především musím poděkovat lékařům, bez nich bych nebyl schopný se do auta vůbec vrátit. Hodně jsme se zase naučili. Byli jsme jednou z prvních posádek na sobotní trati, takže nás čekalo hodně vymetání,“ řekl Thierry. „Zapracovali jsme na nastavení auta, abychom ho přizpůsobili stávajícím podmínkám. Cítil jsem, že jsem se zlepšil na druhých průjezdech. Zajeli jsme tři nejlepší časy z pěti za celé odpoledne.“

Za bod do celkového hodnocení mistrovství světa vděčí třetímu času na Power Stage. „Výsledek není takový, jaký jsme si přáli, ale vinu mohu dávat jen sám sobě. Podobně jako po každé rally cítím větší zkušenost pro další starty. Potřeboval bych na úplný závěr sezony nějaký lepší výsledek.“

Ital Luca Pedersoli bral bod za desáté místo.

„Je to pro mě ohromná čest pilotovat tak skvělé auto, jakým je DS3 WRC. Celý víkend byl těžký hned z několika důvodů: řadu let jsem vůbec nejel na šotolině, neměl jsem prakticky žádnou zkušenost s tímto autem, jen během dvou seznamovacích jízd. Nebyl jsem asi moc rychlý, ale snažil jsem se vyhnout se problémům a dojet do cíle bez nějakých chyb. Umístění na 10. pozici je pro mě ohromná prémie!“

Konečné pořadí Rally Itálie Sardinie

1. Mikko HIRVONEN, Jarmo LEHTINEN FIN CITROËN DS3 WRC 3:23:54.9
2. Evgeny NOVIKOV, Ilka MINOR RUS FORD FIESTA RS WRC 3:25:15.5
3. Ott TÄNAK. Kuldar SIKK EST FORD FIESTA RS WRC 3:26:16.0
4. Mads OSTBERG, Jonas ANDERSSON N, S FORD FIESTA RS WRC 3:27:37.8
5. Sébastien OGIER. Julien INGRASSIA F SKODA FABIA S2000 3:28:22.4
6. Chris ATKINSON, Stephane PRÉVOT AUS, B MINI JOHN COOPER WORKS WRC 3:29:17.1
7. Andreas MIKKELSEN, Ola FLOENE N SKODA FABIA S2000 3:30:07.4
8. Martin PROKOP, Zdenek HRUZA CZ FORD FIESTA RS WRC 3:33:24.2
9. Petter SOLBERG, Chris PATTERSON N, GB FORD FIESTA RS WRC 3:33:47.2
10. Luca PEDERSOLI, Matteo ROMANO I CITROËN DS3 WRC 3:44:30.5

Mistrovství světa WRC – Pořadí pilotů

1. Sébastien Loeb 244, 2. Mikko Hirvonen 198, 3. Mads Ostberg 137, 4. Jari-Matti Latvala 133, 5. Petter Solberg 124, 6. Evgeny Novikov 87, 7. Thierry Neuville 53, 8. Ott Tanak 52, 9. Martin Prokop 46, 10. Sebastien Ogier 41, 11. Dani Sordo 31, 12. Nasser Al-Attiyah 28, 13. Chris Atkinson 22, 14. Andreas Mikkelsen 13, 15. Armindo Araujo 11, 16. Francois Delecour 8, 17. Dennis Kuipers 8, 18. Henning Solberg 6, 19. Pierre Campana 6, 20. Jari Ketomaa 6, 21. Matti Rantanen 6, 22. Patrik Sandell 4, 23. Yazeed Al-Rajhi 4, 24. Ken Block 4, 25. Matthew Wilson 4, 26. Eyvind Brynildsen 1, 27. Ricardo Trivino 1, 28. Peter van Merksteijn Jr 1, 29. Abdulaziz Al-Kuwari 1, 30. Manfred Stohl 1, 31. Mathieu Arzeno 1, 32. Sebastien Chardonnet 1, 33. Luca Pedersoli 1.

Mistrovství světa WRC – Pohár konstruktérů

1. Citroen Total World Rally Team 413, 2. Ford World Rally Team 281, 3. M-Sport Ford World Rally Team 170, 4. Citroen Junior World Rally Team 72, 5. Adapta World Rally Team 71, 6. Qatar World Rally Team 71, 7. MINI WRC Team 26, 8. Brazil World Rally Team 20.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
SAZ – Evžen Myslivec s.r.o.
Rybalkova 2639, 440 01 - Louny
415 652 154, 603 519 204
prodej.seat@saz-myslivec.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...