Sébastien Loeb a jeho spolujezdec Daniel Elena
– podstoupili dramatický souboj s týmovými kolegy Mikko Hirvonenem a Jarmo Lehtinenem a vyhráli tento podnik, který měl v kalendáři mistrovství světa FIA pořadové číslo 500.
Citroën ve Finsku dosáhl již pátého a v řadě za sebou již letošního čtvrtého double, tedy umístění na prvních dvou místech, což se odráží i na rostoucím náskoku v pořadí světového šampionátu pilotů i v Poháru konstruktérů.
Loeb: Souboj pokračuje i v hlavě
Sébastien Loeb a Daniel Elena vedli ve Finsku stylem start – cíl a naznačili, že jejich vedení v soutěži není vůbec náhodné. Náskok kolem pěti sekund si Loeb s Elenou udržovali po celý průběh soutěže, což osminásobným světovým šampionům nakonec stačilo na poražení týmových rivalů Mikko Hirvonena a Jarmo Lehtinena. Poslední den soutěže měl tři části – po dvou smyčkách na dvou rychlostních zkouškách Surkee a Leustu, čekala startovní pole konfrontace na dvou průjezdech legendární zkoušky Ouninpohja s délkou 33 kilometrů a Power Stage.
Mikko měl dost nahnáno na RZ 13, kde v úzké pasáži tratě trefil starý strom. Tam ztratil několik cenných sekund, neboť se domníval, že prorazil pneumatiku.
Podobné pocity ovšem hned na další zkoušce prožil i Sébastien Loeb: „Sice jsem nic netrefil, ale měl jsem pocit, že mi záď auta hodně utíká. Ve skutečnosti to byla jen moje chyba a mylná domněnka. To se někdy stává, když je boj vyhrocený a souboj pokračuje i ve vaší hlavě.“
Na této smyčce nicméně osminásobní mistři světa mohli zvýšit své vedení na 7,4 sekundy. Tenhle souboj pokračoval i při druhém průjezdu, při kterém se Loeb zase o něco propadl.
Hirvonen: Díky za možnost závodit!
Pak přišlo splnění jezdeckého snu o stovkách tisíc fanoušků, kteří sledují boj o vítězství na slavných skocích na Ouninpohja testu. Před televizními kamerami se oba piloti prali o každou desetinu sekundy v přímém přenosu. Na konci RZ 17 tak měl Mikko na Séba dokonce 2,2 sekundy. I když dokázal stáhnout vedení Séba na 7,2 sekundy, pilot z Jyväskylä připustil, že je nepravděpodobné, aby jeho týmový kolega svůj náskok ztratil.
Druhé sobotní kolo přineslo Power Stage a s ní i možnost bonusových bodů jako odměny pro tři s nejrychlejšími časy. Stejně jako v celém průběhu rally hráli piloti Citroënu prim i tady. Mikko jel naplno, aby stanovil nejlepší čas na 15:17,3. S průměrnou rychlostí 129,54 km/hod. dokázal porazit nejlepší výkon Pettera Solberga z roku 2004.
„Přijel jsem vyhrát, proto jsem poněkud zklamaný z druhého místa,“ nechal se slyšet Mikko. „Zkoušel jsem všechno. Jel jsem maximální rychlostí po celé tři dny, ale Séb byl stejně rychlejší. Rád bych poděkoval Citroënu, že nás nechal navzájem závodit a jsem pyšný na to, že jsem mohl přispět k pátému double pro náš tým.“
Loeb: Jeli jsme na hraně!
„Jsem opravdu rád, že jsem tu vyhrál potřetí proti soupeři tak houževnatému, jako je Mikko,“ řekl Sébastien Loeb, třetí na Power Stage a celkový vítěz s náskokem 6,1 sekundy. „Obzvlášť mě těší, že jsem to dokázal stylem start – cíl. Jeli jsme na hranici možností, někdy jsem měl pocit, že už jsme přes limit. K tomu, abyste mohli jet jako my tady, musíte ovšem mít auto, na které se můžete spolehnout. Aktualizovali jsme nastavení DS3 WRC pro tento víkend, zvláště tlumičů, což nám umožnilo posunout dál výkonnost auta a zároveň je nyní ještě snadnější jeho ovládání. Rád bych také poděkoval Michelinu – jejich Latitude Cross s měkkou směsí byly rychlé, trvanlivé a odolné.“
Banzet: Tým je nejlepší na světě
„Musím poblahopřát a poděkovat našim posádkám. Věděli jsme, že jdeme do rizika, když oba necháme závodit mezi sebou, ale oni naši důvěru nezklamali a udrželi auta na trati. A dokonce na prvních dvou místech,“ uvedl Fréderic Banzet, generální ředitel Citroënu. „Tento tým ukázal znovu, že je nejlepší na světě. Naše páté double z osmi startů dokumentuje pokrok, který děláme a jsme odhodláni v tom pokračovat i v dalších pěti rally sezony, které se uskuteční v zemích pro naši značku velmi významných.“
Thierry Neuville uspěl v debutu
Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul z juniorského týmu Citroënu dostali na náročné Rally Finsko ideální možnost ukázat svůj talent. Na rally, na kterou Citroën Junior World Rally Team vyjel vůbec poprvé.
Posádka Quatar World Rally Teamu na DS3 WRC, Chris Atkinson a Stéphane Prévot, byla nadšená z toho, že může okusit atmosféru mistrovství světa po návratu do Finska od roku 2008.
Thierry Neuville se po dobré přípravě na Rally Estonsko pustil do boje hned od startu. Ve čtvrtek odpoledne skončil Belgičan třetí, čtvrtý a pátý na zahajovacích rychlostních zkouškách. Finským novinářům, kteří ho zahrnuli otázkami, nešlo do hlavy, že by nováček na této rally mohl figurovat na celkově pátém místě. „Sám jsem ale neměl pocit, že bych jel nejlépe úplně všude. Měl jsem v plánu dobře odstartovat a začít, abych pak mohl bojovat se soupeři v dalších fázích. Zatím to ale vypadá dobře.“
Spolujezdec ztratil hlas
V pátek ho mohl potěšit výpadek Madse Ostberga, od kterého ho dělilo několik sekund. Na RZ 9 pak mohl Belgičan snížit náskok norského pilota. Série nešťastných karambolů ale Thierryho vyvrcholila jeho vypadnutím na RZ 11: „Nabrali jsme kámen na RZ 10, podobné místo bylo kritické i pro Chrise Atkinsona. On mohl pokračovat, ale my jsme cítili silné vibrace a hlavně hluk, takže jsem vůbec neslyšel Nicolase, jak čte noty a on proto úplně ztratil hlas! Na další zkoušce jsem vylétl z tratě. Auto začalo rolovat, ale nepodařilo se mi ho vrátit na trať.“
Thierry a Nicolas ale byli schopní pokračovat další den díky pravidlu Rally2:
„To bylo pro nás moc důležité, hlavně jsme mohli dokončit všechny rychlostní zkoušky včetně slavné Ouninpohja. To mi pomohlo nejen pro budoucí záznamy, ale hlavně pro vyhodnocení našich zlepšení, která ještě musíme udělat. Když jsme projeli cílem, byl jsem trochu zklamán. Chtěl jsem rally absolvovat bez větších chyb. Moje přání je, abych se na tuto rally mohl vrátit a snažit se dále zlepšovat.“
Olympijský záskok Atkinsona
Zatímco Nasser Al – Attiyah vybojoval bronzovou medaili na londýnské olympiádě ve skeetu, Chris Atkinson a Stéphane Prévot byli šťastni, že mohli být při prvním startu Quatar World Rally Teamu na DS3 WRC na Rally Finsko. Ve čtvrtek figuroval Australan ve skupině pronásledovatelů. Po prvním dnu byl sedmý, ale s odhodláním se posunovat ještě výše. Stejně jako pro Thierryho se ale další průběh nezačal vyvíjet zrovna ideálně. Do týmového rádia hlásil problémy na RZ 8. Tam ztratil 16 minut, pokračoval dál až do momentu, kdy na stejném místě jako Thierry poškodil kolo o kámen na RZ 10. Také Chris byl schopný pokračovat do posledního dne, ovšem jen díky mimořádnému nočnímu nasazení týmu Citroën Racing Technologies. Stihl tak i legendární skokovou rychlostní zkoušku.
„Bylo to opravdu fantastické pilotovat tu znovu. Musím poděkovat celému týmu. Mohl jsem strávit víkend ve špičkovém voze. Škoda, že jsem chyboval, jinak bych si troufal na umístění mezi nejlepšími pěti. Nevím, kdy se opět objevím ve WRC, ale doufám, že to bude brzy a samozřejmě s Citroënem, pokud to bude možné,“ řekl Chris Atkinson, který za volantem DS3 WRC zaskočil za úspěšného olympionika.
Rally Finsko – konečné pořadí
1. Loeb, Elena (Citröen DS3 WRC) 2:28:11,4, 2. Hirvonen, Lehtinen (Citröen DS3 WRC) -6,1, 3. Latvala, Anttila (Ford Fiesta RS WRC) -35,0, 4. P. Solberg, Patterson (Ford Fiesta RS WRC) -56,1, 5. Östberg, Andersson (Ford Fiesta RS WRC) -2:32,1, 6. Tänak, Sikk (Ford Fiesta RS WRC) 2:47,6…
Mistrovství světa FIA – pořadí pilotů (po 8 z 13 závodů):
1. Loeb 171 b., 2. Hirvonen 128, 3. P. Solberg 104, 4. Östberg 90, 5. Latvala 69, 6. Novikov 55, 7. Prokop 38.
Mistrovství světa FIA – Pohár konstruktérů
1. Citroën Total WRT 280, 2. Ford 171, 3. M-Sport Ford 115, 4. Quatar WRT 49, 5. Citroën Junior WRT 48, 6. Adapta 37, 7. Mini 36, 8. Brazil WRT 16.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií