Rally Finsko – start na finský tobogán již zítra (2. – 5. 8. 2012)

Mistrovství světa v rally (WRC) pokračuje po šestitýdenní letní přestávce ikonou mezi podniky – Rally Finsko.

Sébastien Loeb a Daniel Elena, dvojnásobní vítězové finské rally, nastupují k osmému dějství letošního kalendáře WRC s komfortním náskokem v pořadí mistrovství světa pilotů.

Po maratónech sprint

Osminásobní mistři světa ovšem musejí počítat s tím, že se ve startovním poli najde hodně skandinávských pilotů, kteří jim budou chtít znepříjemnit život, včetně jejich týmových kolegů z Citroën Total World Rally Teamu, Mikko Hirvonena a Jarmo Lehtinena. Finská posádka by ráda dosáhla svého prvního vítězství v barvách Citroënu právě na domácí půdě.

S pěti vítězstvími ze sedmi rally v programu WRC pro Loeba s Elenou a se stejným počtem umístění na pódiu pro Hirvonena s Lehtinenem vyznívá první polovina sezony pro Citroën Total World Rally Team velice impozantně. Tým vede v pořadí Poháru konstruktérů o 92 bodů a obě jeho posádky jsou na prvním a druhém místě pořadí pilotů.

Druhá polovina sezony, která odstartuje právě ve Finsku, až do konce neopustí Evropu. Zatímco tři poslední rally byly charakteristické vytrvalostí díky více než čtyřem stovkám kilometrů rychlostních zkoušek v Argentině, Řecku a na Novém Zélandu, v Jyväskylä se budou finští pořadatelé držet sprinterského formátu s rychlostními zkouškami zabalenými do třídenního programu od dnešního – čtvrtečního večera do soboty.

Loeb – Těším se za volant DS3 WRC

Šotolinové trasy vinoucí se jehličnatými lesy jsou proslulé skoky, hřebeny a slepými zatáčkami. Po dlouhá léta byl tento specifický terén a podmínky hájemstvím skandinávských pilotů, než přišel Sébastien Loeb, který se stal prvním „nefinským“ pilotem, který tu vyhrál hned dvakrát (2008 a 2011).

I když na poslední Rally Finsko Séb vyhrál, nechce se považovat za favorita.

„Neustále opakuji to samé, toto není moje oblíbená rally. Rychlostní zkoušky jsou sice nádherné, ale stromy jsou na moje gusto až příliš blízko cest. Zatím jsem se jim pokaždé stihl vyhnout, také proto, že nejezdím na doraz. Necítím se za volantem příliš dobře. Po pravdě řečeno, je těžké říci – ano, chystám se tu vyhrát. Mám pohodlný náskok v mistrovství světa a tak nepotřebuji zbytečně riskovat. Pokud ale budu cítit, že na to mám, půjdu do toho. Po takové přestávce už se zase těším za volant DS3 WRC. Po víkendovém testování ve Finsku jsem se zase dostal do správného rytmu.“

Hirvonen – Je na čase vyhrát!

Jestli existuje někdo, kdo se s touhou po vítězství ve Finsku vůbec netají, pak je jím Mikko Hirvonen. V roce 2011 skončil v Jyväskylä druhý a svou domácí soutěž vyhrál v roce 2009. Po dvou letech zklamání je však plně nažhavený na druhé vítězství v Rally 1000 jezer.

„Myslím, že už jsem jako druhý nasbíral dost bodů a že je na čase, abych se dočkal mého prvního vítězství s Citroënem. Kdyby se to podařilo v mém domácím prostředí, byl bych ještě raději. Mám rád rychlé rally a s Citroënem DS3 WRC se na to cítím. Doufám, že tu budou dobré souboje, nejen se Sébem, ale i s dalšími předními jezdci.“

Citroën Total World Rally Team nasazuje piloty, kteří vyhráli tři finské rally za poslední čtyři roky, a jeho šéf, Yves Matton, očekává i nyní extrémně kvalitní souboje. „Myslím, že naši soupeři budou dobře připravení a chtiví nás porazit. Udělají všechno, aby ukončili naši vítěznou sérii. Ale Séb a Mikko budou stejně dobří jako například Latvala, Solberg, Ostberg a další. Naši piloti jsou schopní jet naplno od začátku a udělají vše potřebné k tomu, aby Citroën zvítězil i na této legendární rally.“

Tři otázky pro Mikko Hirvonena

Chci vyhrát právě tuto rally

Cítíte obzvlášť silný tlak před Rally Finsko? Jak významná je tato soutěž pro vaši zemi?

„Samozřejmě jsem o něco větší tlak cítil v letech 2010 a 2011. Ale pokaždé se rally pro mě nevyvíjela příliš dobře. Letos je moje rozpoložení odlišné. Tentokrát cítím jistotu, protože vím, že Citroën DS3 WRC na tomto povrchu nahání hrůzu. Už se nemohu dočkat, až vyrazím na první rychlostní zkoušky. Město Jyväskylä se mění tak, jak se blíží start soutěže. Každý tu začíná mluvit o rally, lidé dělají rozsáhlé přípravy na tuto událost, organizují výlety s přáteli a rodinami, aby mohli rally sledovat. I u nás s blížícím se startem roste vzrušení. V místních novinách se objevují více méně bizarní soutěže: kdo vyhraje první rychlostní zkoušku, kdo první vypadne, a tak dále. Je to opravdu nejvýznamnější událost ve Finsku, protože Finové jsou pro tuto rally zapálení.“

Co si myslíte o trati pro tento rok? Určitě jste rád, že je zpátky rychlostní zkouška Ouninpohja?

„Je opravdu skvělé, že se vracejí staré dobré rychlostní zkoušky do itineráře. Budou tu sice také některé zbrusu nové trasy, které budou novou zkušeností pro každého. Samozřejmě jsem potěšený, že je právě Ouninpohja zpátky. Je to neuvěřitelná rychlostní zkouška, jedna ze dvou tří vůbec nejlepších na světě. Zároveň je i jednou z nejtěžších, protože v každé zatáčce koketujete s vypadnutím z trati na každém skoku! Po celou soutěže jedete nejvyšší rychlostí a ten pocit, který se při pilotování dostaví, je nepopsatelný. Pocit vzrušení vás neopouští ani v době, kdy projíždíte stop kontrolou a přemýšlíte o tom, co jste právě udělali.“

Sébastien Loeb vyhrál tuto soutěž dvakrát, zatímco vy máte jen jedno vítězství. Chtěl byste tento zápis pozměnit?

„Co mohu říci najisto, je, že se do této rally pustím jinak než poslední dva roky. Budu opatrnější už od začátku. Nechci, aby moje šance vzaly za své ve čtvrtek odpoledne. V každém případě nelze si dovolit ztratit příliš mnoho času, protože každá ztráta se bude jen těžko dohánět. Ano, chci se vrátit, a když na to přijde i přes Séba. Opravdu chci vyhrát právě tuto rally!“

V olympijské formě

Ve Finsku bude startovat i stále se zlepšující posádka Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul v Citroën Junior World Rally Teamu s DS3 WRC. Po účasti na Rally Estonsko, což byla součást přípravy, se belgická posádka netají tím, že by tyto zkušenosti ráda využila na finských skocích.

Kvůli jeho závazkům na londýnských olympijských hrách nahradí Nasser Al – Attiyaha v Quatar WRT Chris Atkinson. Se Stéphanem Prévotem jako spolujezdcem se dávají Australanovi nemalé naděje uspět na tratích, které má rád.

I přes šestitýdenní pauzu mezi Rally Nový Zéland a Rally Finsko Thierry Neuville zůstává klidný. Jako součást příprav na Finsko posloužila Rally Estonsko, kde měl možnost se seznámit s tratěmi, které byly podobné těm finským. Belgičan skončil druhý za Mads Ostbergem a byl se svým výkonem docela spokojený.

„Začal jsem opatrněji, ale postupně jsem zrychloval a v závěru soutěže jsem si dokonce připsal i několik nejrychlejších časů. Je ale poměrně těžké se poměřit s Madsem, protože on nejel na pneumatikách, které máme k dispozici ve WRC. V každém případě to ale pro mě je pozitivní zkušenost, měl jsem možnost se připravovat v závodních podmínkách. V tomto ohledu jsme dosáhli našeho cíle.“

Od Rally Portugalsko nepřetržitě bodující Thierry by rád v tomto trendu pokračoval i na legendární rally ve Finsku. „Je to trochu jako na Novém Zélandu. Po účasti ve Finsku jsem toužil už jako kluk. Nečekám, že to bude lehký víkend a vím, že neskandinávský pilot má stupně vítězů na Rally 1000 jezer při jeho prvním startu zapovězené. Nestanovuji si proto nějaké velké cíle, chci se s touto rally seznámit na vlastní kůži a pokud možno se vyvarovat chyb, které by tuto zkušenost zkrátily!“

Finsko letos neuvidí Nasser Al – Attiyah.

Katařan vynechal už i Rally Nový Zéland, aby se mohl připravovat na olympiádu v Londýně, kde startuje ve sportovní střelbě – skeetu. Číslo 7 Citroën DS3 WRC tak bude pilotovat Chris Atkinson po boku se spolujezdcem Stéphane Prévotem. Australan a Belgičan jsou rádi, že je opět spojil Citroën stejně jako v roce 2009 v Irsku na C4 WRC.

„Jsem velmi rád za tuto šanci a možnost znovu závodit ve Finsku,“ komentoval to Chris. „Už jsem tu startoval pětkrát a při posledním startu v roce 2009 jsem dokonce skončil na stupních vítězů. I když už nyní ve WRC nejezdím, v rally sportu jsem aktivní dál, naposledy jsem soutěžil v Asia-Pacific Championship. Doufám, že se s DS3 WRC rychle sžiji, zdá se to být nejlepší auto ve WRC. Vypadá to, že jsou čtyři kandidáti na vítězství ve Finsku, ale myslím si, že bych mohl s vedením trochu zamíchat i já.“

RALLY V KOSTCE

  • Premiéra: 1951
  • Základna a servisní park: Jyväskylä
  • Povrch : šotolina
  • Počasí : teploty od 10 do 20°C, sucho.
  • Web : www.nesteoilrallyfinland.fi

Vítězové poslední doby

2010 Latvala / Antilla Ford Focus RS WRC
2009 Hirvonen / Lehtinen Ford Focus RS WRC
2008 Loeb / Elena Citroën C4 WRC
2007 Grönholm / Rautiainen Ford Focus RS WRC
2006 Grönholm / Rautiainen Ford Focus RS WRC

Vítězem v roce 2011 se stal Loeb s Elenou na Citroënu DS3 WRC

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CB Auto a.s.
Dr. Milady Horákové 1477, 370 05 - České Budějovice
385 102 421
seat@cb-auto.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...