V roce 1993 vystřídal Ford Mondeo na trhu až dosud velice úspěšnou Sierru a hned získal prvenství v anketě Auto roku ’94. Především pro vysokou úroveň pasivní i aktivní bezpečnosti, kterou se samozřejmě vyznačují, ovšem v daleko větší míře, nejnovější modely Mondea, jednoho z nejúspěšnějších vozů střední třídy. Přes dva milióny automobilů jsou toho dokladem.
V současné době se Mondeo vyrábí jako čtyřdveřový sedan, pětidveřový hatchback nebo kombi, a to ve čtyřech stupních výbavy – ambiente, trend, ghia a ST 200 (ten pouze se šestiválcem 2,5 l o výkonu 150 kW/205 k). My jsme si vyzkoušeli luxusní verzi Ford Mondeo 2.5 V6 Ghia v provedení kombi (alternativně se pro verzi Ghia dodává ještě zážehový dvoulitr). Jak už název napovídá, přední kapota ukrývá zážehový vidlicový šestiválec Duratec o objemu 2,5 litru a výkonu 125 kW/170 k při 6250/min (toč. moment 220 N.m při 4250/min). Hned po prvních kilometrech jsme ocenili jednak jeho velice tichý chod přispívající pohodlné jízdě a také jeho pružnost projevující se od dvou tisíc otáček. Na to má především vliv
variabilní délka sacího potrubí, kdy v nízkých otáčkách pracuje jako tříventilový a teprve od 3200 se otevírá druhá větev sání a šestiválec „jede“ jako čtyřventilový. K přednostem nového hliníkového šestiválce patří nejen mimořádně nízký hluk, ale i jeho nízká hmotnost. Překvapila nás však i průměrná spotřeba, které jsme ve dvou dospělých osobách, s dítětem a spoustou zavazadel dosáhli. Na sto kilometrů jsme ekonomickou jízdou s lehkou nohou spotřebovali 8,6 litru. Samozřejmě „s plynem na podlaze“ musíme počítat tak asi s 10 až 11 litry.
Oproti sedanu narostlo kombi ještě o 11,5 cm do délky, takže měří 4,67 m, čímž z profilu připomíná spíš vůz americké provenience. Pak se nelze divit, že objem zavazadlového prostoru činí úctyhodných 540 l, při sklopených zadních sedadlech (dělených 60 : 40) a naložení až po střechu dokonce 1610 l. A to už se sem opravdu něco vejde. Vzhledem k délce vozu jsme ocenili varovné parkovací zařízení, které zvukovým signálem upozorňuje řidiče na kritickou vzdálenost objektu za vozidlem. Příčná a podélná ramena prostorové konstrukce nezávisle zavěšených zadních kol se samočinnou regulací světlé výšky v závislosti na zatížení umožnily navíc vytvořit souvislou plochou podlahu zavazadlového prostoru.
Po usednutí do pohodlně tvarovaných sedadel v nás vyvolal interiér pocit prostornosti a bezpečnosti. Ani po několika hodinové jízdě jsme v nich necítili žádnou únavu. To platí rovněž o zadních sedadlech vybavených jak opěrkami hlavy, tak tříbodovými pásy pro všechny tři cestující. Sedadlo řidiče je elektricky nastavitelné a ani u spolujezdce nechybí bederní opěrka. Vzhledem k čalounění příjemným velurem jsme ani v mrazu nemuseli zapínat jejich vyhřívání.
O bezpečnou jízdu by se měl v první řadě starat řidič, ale pokud přeci jen dojde k nejhoršímu, potom nás od těžkých následků na zdraví mohou ochránit dva čelní a dva boční airbagy, vyztužené boční prahy a střední sloupky a dveřní výztuhy. Protismykový systém ABS s elektronickým rozdělením brzdné síly je samozřejmostí u všech verzí Mondea, šestiválce mají navíc ještě elektronickou regulaci prokluzu kol TCS.
Luxusní verze Ghia dále zahrnuje mj. nastavitelný kožený volant s nastavitelnou výškou i sklonem, palubní počítač, vyhřívané čelní sklo, trysky ostřikovačů, elektrické ovládání oken, zpětných zrcátek i klimatizace, dálkové ovládání audiosoustavy páčkou od volantu. O ostatních „vymoženostech“ jsme se už zmínili. Co více si tedy přát pro pohodlnou a bezpečnou jízdu?
Kombi Ford Mondeo je jako stvořené pro českou „chalupářskou“ rodinu, která týden co týden převáží své ratolesti, psa, babičku a spoustu zavazadel. Ta by však luxusní verzi 2.5 Ghia asi jen těžko využila a sáhla by spíš po objemu 1,8 litru v zážehovém nebo turbodieselovém provedení. Šestiválec je spíš pro rychlejší cestování s plným komfortem.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů