Český automobilový průmysl v roce 2011 překonal historické rekordy

Tisková informace Sdružení automobilového průmyslu č. 14/2012 ze 4. června 2012

Na své výroční tiskové konferenci Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) prezentovalo souhrnné výsledky českého automobilového průmyslu za uplynulý rok 2011.

Tyto výsledky jsou vynikající a řada z nich představuje historické rekordy.

„Rok 2011 byl pro český automobilový průmysl velmi dobrý. V mnoha oblastech jsme dokonce dosáhli historicky rekordních výsledků,“ řekl novinářům na úvod Ing. Martin Jahn, prezident AutoSAP a dodal: „Pokračoval pozitivní trend z roku 2010, kdy ekonomické oživení nastartovalo růst skoro všech oblastí českého automobilového průmyslu. Jsem velmi rád, že kromě očekávané rekordní výroby osobních automobilů dvojcifernými tempy rostla výroba autobusů, přípojných vozidel, ale i motocyklů. Svou růstovou dynamiku potvrdila i produkce dílů a příslušenství.“

Souhrnné tržby členských firem AutoSAP byly vůbec nejvyšší v dějinách českého autoprůmyslu.

V roce 2011 dosáhly hodnoty 677,5 mld. Kč. Ve srovnání s rokem 2010 došlo k nárůstu o 12,8 %. Současně AutoSAP posílil své postavení v rámci ekonomiky České republiky, neboť jeho podíl na tržbách z průmyslové výroby ČR vzrostl z 18,1 % v roce 2010 na plných 19,0 % v roce 2011.

Včetně dalších, „nečlenských“ firem AutoSAP činila souhrnná produkce českého autoprůmyslu v roce 2011 téměř 800 mld. Kč. Automobilový průmysl se tak podílel na tržbách z průmyslové činnosti 22 % a více než 8 % na HDP České republiky.

Pro český automobilový průmysl je naprosto zásadní export. Vyváží totiž 80 % své produkce. Jeho export kopíroval vývoj tržeb a v roce 2011 dosáhl rovněž historického maxima ve výši 548,2 mld. Kč. V porovnání s rokem předešlým se zvýšil o 14,9 %. Podíl firem AutoSAP na souhrnném exportu České republiky v loňském roce vzrostl na 19,1 %.

V této souvislosti Ing. Jahn upozornil: „Pozitivním trendem je loňský nárůst exportu do mimoevropských zemí asi o jednu třetinu. I když stále jsou a budou našimi hlavními zákazníky země Evropské unie, kam směřuje přes 80 % dodávek, začíná se náš vývoz diverzifikovat. A to je dobrý signál, protože právě v mimoevropských zemích je největší růstový potenciál.“

Dalším historickým rekordem roku 2011 je příspěvek automobilového průmyslu zahraničně obchodní bilanci ČR ve výši 346,8 mld. Kč. Posledních sedm let by měla Česká republika bez automobilového průmyslu záporné saldo zahraničně obchodní bilance. Konkrétně v roce 2011 by se saldo ČR propadlo na -156,3 mld. Kč, ale díky autoprůmyslu dosáhlo hodnoty +191,3 mld. Kč.

Prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn k tomu dodává:

„Znovu se potvrdilo, že automobilový průmysl je motorem hospodářského oživení ČR se zásadním pozitivním vlivem na zahraničně obchodní bilanci a tvorbu hrubého domácího produktu.“

Postupně se znovu zvyšuje počet zaměstnanců v automobilovém průmyslu a blíží se situaci v období před ekonomickou recesí. Mezi roky 2010 a 2011 vzrostl ve firmách AutoSAP o 5,1 % na 110 735 osob. Včetně nečlenských firem AutoSAP autoprůmysl přímo zaměstnává cca 150 000 osob. V roce 2011 se tak podílel na počtu zaměstnanců v průmyslových činnostech 11,1 %, ale vytvořil 22,3 % objemu průmyslové produkce.

Průměrná měsíční mzda ve členských firmách AutoSAP meziročně vzrostla o 4,59 %.

V roce 2011 činila 29 246 Kč. Dostala se tak o 20,26 % nad celostátní průměr ČR (24 319 Kč). Dokonce i dělnická průměrná mzda v autoprůmyslu byla v roce 2011 poprvé mírně vyšší než celostátní průměr. Ve většině krajů je průměrná mzda nižší, než ve firmách automobilového průmyslu v daném kraji.

Rok 2011 zaznamenal dosud nejvyšší výrobu silničních vozidel v dějinách českých zemí přesahující 1,2 milionů kusů. Rozhodujícím dílem k tomu přispěla historická maxima v produkci osobních automobilů (1 191 968 ks) a autobusů (3 562 ks).

Výroba silničních vozidel v České republice podle kategorie vozidel (ks / rok)

Rok 2007 2008 2009 2010 2011
Osobní automobily M1 925 060 934 046 976 435 1 069 518 1 191 968
Lehké užitkové vozy N1 6 238 6 288 2 650 2 745 3 013
Nákladní vozy N2 a N3 3 168 2 737 1 091 1 410 1 302
Autobusy M2 a M3 3 182 3 496 3 067 2 711 3 562
Motocykly a mopedy L 2 140 1 561 749 782 1 155
Přípojná vozidla O3 a O4 2 330 2 424 761 772 1 080

Dominují osobní automobily, jejichž produkce meziročně vzrostla o více než 11 %. Společně s odvozenými lehkými užitkovými vozy se jich vyrobilo téměř 1,2 miliónu. Na tomto dalším historickém rekordu se Škoda Auto podílí 673 127 vozy, TPCA Czech 270 705 vozy a nošovický Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) 251 146 vozy.

Prezident AutoSAP zdůraznil: „Můžeme být hrdí na to, že desetimilionová Česká republika zaujímá pozoruhodné postavení i v globálním měřítku. Vždyť v roce 2011 byla 14. největším světovým výrobcem osobních aut. Vyrobili jsme více než 113 osobních vozů na 1000 obyvatel a to nás řadí na 2. místo na světě, hned za Slovensko. A na druhém místě ve světě jsme z tohoto pohledu i ve výrobě autobusů“.

S výjimkou nákladních vozů se meziročně výroba všech druhů vozidel zvýšila:

Osobní automobily M1 1 191 968 ks + 11,4 %
Lehké užitkové vozy N1 3 013 ks + 9,8 %
Nákladní vozy N2 a N3 1 302 ks – 7,7 %
Autobusy M2 a M3 3 562 ks + 31,4 %
Motocykly a mopedy L 1 155 ks + 47,7 %
Přípojná vozidla O3 a O4 1 080 ks + 39,9 %

Významnou součástí českého automobilového průmyslu jsou výrobci skupin, dílů a příslušenství vozidel.

V roce 2011 činil podíl dodavatelů 45,7 % na celkových tržbách autoprůmyslu. Tržby dodavatelského sektoru meziročně vzrostly o 11 % na 309,9 mld. Kč. Zvýšil se i jeho export o 14 % na 215,9 mld. Kč. Tržby i vývoz dodavatelů již třetím rokem rostou. Postupně se tak přibližují hodnotám z roku 2007, nejúspěšnějšího roku před ekonomickou recesí. Dodavatelé jsou i významným zaměstnavatelem. Zaměstnávají 73 565 osob, tj. dvě třetiny pracovníků automobilového průmyslu. V roce 2011 vytvořili 4 248 nových pracovních míst.

„AutoSAP v současnosti aktualizuje své poslání, vizi a strategii, aby i v budoucnu udržel svou konkurenceschopnost. Již zítra nás čeká další diskuse na toto téma na zasedání Rady ředitelů. Rozhodně však mezi našimi hlavními prioritami zůstávají podpora technického vzdělávání, rozvoj lidských zdrojů, výzkum, vývoj, inovace a společenská odpovědnost,“ uvedl Ing. Jahn závěrečnou část své prezentace.

Vzdělávání v technických oborech AutoSAP konkrétně podporuje v rámci projektů Auta nás baví a IQ Industry.

V současnosti spolupracuje s MPO při tvorbě Strategie podpory odborného technického vzdělávání a s MŠMT při přípravě individuálního národního projektu Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi. Rozvoj lidských zdrojů je tématem projektu AutoAdapt. Na oblast výzkumu a vývoje silničních vozidel se AutoSAP zaměřuje v projektu Technologická platforma „Vozidla pro udržitelnou mobilitu“. AutoSAP se rovněž aktivně účastní práce České technologické platformy Strojírenství a Národní technologické platformy NGV.

Společenskou odpovědnost AutoSAP vyjadřuje jednak svou činností zaměřenou na ochranu životního prostředí (expertní skupina MPO k obnově vozového parku v ČR, příprava legislativy k nízkoemisním zónám, pracovní skupina MŽP k ekologické likvidaci vozidel s ukončenou životností aj.), jednak podporou a spoluprací s Národním fondem pro zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Udržuje pravidelné a vzájemně korektní vztahy se zástupci zaměstnanců, především s OS KOVO.

V současné době má Sdružení automobilového průmyslu

152 členských firem a organizací. Z nich je většina (108 firem) výrobci dílů a příslušenství. Finálních výrobců je 14 a 30 společností a organizací provádí výzkum a vývoj či poskytuje služby nebo vzdělávání v oblasti automobilového průmyslu. Největší členskou firmou je Škoda Auto, nicméně dvě třetiny firem AutoSAP tvoří malé a střední firmy s maximálně 500 zaměstnanci.

Ing. Antonín Šípek, Sdružení automobilového průmyslu

Sdružení automobilového průmyslu

– hájí zájmy 152 výrobců automobilů, jejich dílů a dalších subjektů autoprůmyslu České republiky. Je aktivním členem Svazu průmyslu a dopravy ČR, Hospodářské komory ČR a dalších organizací. V zahraničí prosazuje zájmy svých členů v mezinárodních organizacích OICA, ACEA, ACEM a ODETTE. Členské firmy sdružení vytvářejí 19 % průmyslové výroby a exportu ČR a poskytují zaměstnání 110 000 pracovníkům.

Více na www.autosap.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...