Značce Audi se již zdařily dva vynikající vstupy do letošní sezony.
Audi Sport Team Joest zvítězil v polovině března s Audi R18 TDI v úvodním podniku mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC. O velikonočním víkendu triumfoval soukromý tým WRT s novým Audi R8 LMS ultra v prvním závodě mistrovství světa FIA GT1.
Nyní následuje velmi očekávaný úvodní závod nové sezony DTM
– která je pro Audi sedmnáctou v pořadí a značí začátek nové éry oblíbeného seriálu závodů cestovních vozů. Poprvé od roku 2003 budou v DTM závodit vozy s karoserií kupé. A poprvé za uplynulých 20 let budou opět vzájemně soupeřit na závodní trati tři velcí němečtí prémioví výrobci – Audi, BMW a Mercedes-Benz.
Ani po několika společných testech na závodních okruzích – naposledy ve španělské Valencii a na německém Hockenheimringu – není dosud jasné, jak si jednotlivé týmy stojí. Který z konkurentů nejlépe odvedl svou práci při vývoji nové generace vozidel DTM? To vyjde nejdřív najevo až v první kvalifikaci a o 24 hodin později v prvním závodě dlouhém téměř 175 kilometrů.
Závodní pole s osmi novými vozy Audi A5 DTM
Audi nasadí v Hockenheimu celkem osm nově vyrobených vozů A5 DTM. To znamená, že oddělení Audi Sport vyhrálo již před prvním letošním závodem jeden malý závod: závod s časem. Včasné dokončení všech osmi vozů a příslušných náhradních dílů bylo velkým logistickým výkonem, jehož mohlo být dosaženo pouze obrovským úsilím celého týmu Audi, tří partnerských týmů Audi Sport Team Abt Sportsline, Audi Sport Team Phoenix a Audi Sport Team Rosberg, a jejich dodavatelů.
Adrien Tambay slaví debut v DTM
Tento výsledek může těšit zejména Adriena Tambaye, protože 21letý Francouz oslaví díky tomu svůj debut v DTM již v úvodním závodu sezony na Hockenheimringu, závodní trati, na níž jeho otec Patrick Tambay vyhrál ve Formuli 1 Velkou cenu Německa v roce 1982 za volantem Ferrari.
Mladý jezdec je jediným nováčkem v současné sestavě jezdců Audi, která je s průměrným věkem 27 let nejmladším týmem ze tří jmenovaných výrobců.
V uplynulých letech byl Hockenheimring dobrou závodní tratí pro debut nově vyvinutých vozů DTM s logem čtyř kruhů. Poslední tři modely zde vyhrály své první závody v letech 2007, 2008 a 2009. V letech 2010 a 2011 se technika vozů v DTM neměnila.
Fakta a zajímavosti o Audi a DTM:
Značka Audi se může ohlížet na velmi úspěšnou historii působení v DTM. Audi je prvním automobilovým výrobcem, který vyhrál dva tituly v DTM za sebou (v letech 1990 a 1991), a je prvním a dosud jediným automobilovým výrobcem, který získal titul DTM třikrát za sebou (v letech 2007, 2008 a 2009). Audi V8 quattro vyhrálo v roce 1990 svůj sedmý závod a A4 DTM v roce 2004 svůj třetí závod v DTM. Audi A4 DTM má na svém kontě 34 ze 61 vítězství v závodech DTM dosažených značkou Audi. V letech 2006 až 2011 bojovaly o titul v DTM značky Audi a Mercedes-Benz s konečným skóre 4:2 pro Audi.
A5 je po V8, TT a A4 čtvrtým modelem nasazeným značkou Audi v DTM. Audi získalo s každou modelovou řadou vždy alespoň jeden titul. Audi A5 DTM s interním projektovým označením R17 má vnější rozměry 5,01 x 1,95 x 1,15 metru, rozvor 2750 mm a je vyrobeno z cca 4000 dílů, z nichž 50 je pravidly DTM přesně definováno pro všechny výrobce. Projekt R17 byl zahájen 4. května 2010. Před prvním ostrým závodem mají vozy A5 DTM za sebou již 30 000 testovacích kilometrů. Pohon obstarává stejný motor jako v A4, čtyřlitrový vidlicový osmiválec s výkonem cca 340 kW. Převodovka se nyní ovládá prostřednictvím pádel na volantu a má životnost až 24 000 kilometrů.
V DTM jsou v sezoně 2012 udělovány body poprvé
– podle systému používaného ve Formuli 1: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 za první až desáté místo. V DTM již není povoleno doplňování palivové nádrže během závodu. Audi A5 DTM má proto palivovou nádrž o objemu 120 litrů. Každý závod má dvě povinné zastávky v boxech s výměnou pneumatik. Rychlá zastávka v boxech trvá necelé tři sekundy, tedy stejnou dobu, během níž Audi A5 DTM zrychlí z klidu na 100 km/h.
Všechny vozy DTM
– musí mít v nové sezoně identickou délku, šířku, výšku, rozvor a převisy karoserie, aby byla zajištěna maximální rovnost příležitostí. Minimální hmotnost vozů DTM pro sezonu 2012 byla stanovena na 1100 kilogramů včetně 85 kilogramů hmotnosti řidiče. Každý jezdec může během závodního víkendu použít maximálně 28 nových závodních pneumatik bez vzorku (14 předních a 14 zadních pneumatik). Pro první víkend je povoleno 40 pneumatik. Od začátku prvního podniku DTM až do konce posledního klasifikačního závodu celé sezony jsou povoleny maximálně tři motory pro dva registrované jezdce. Žádné mechanické komponenty uvnitř zaplombovaných motorů se nesmí upravovat, demontovat, ani vyměňovat. Dva jezdci nesmí dohromady použít více než šest sad brzdových kotoučů.
Audi v DTM v číslech
Počet mistrovských titulů: 8 (za 15 let)
Počet vítězství: 61 (ve 194 závodech)
Počet prvních míst na startu: 64 (ve 159 kvalifikacích)
Počet nejrychlejších kol: 53 (ve 194 závodech)
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií