Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce

Čtyřsedadlový vůz určený pro městský a příměstský provoz mě mile překvapil svými jízdními vlastnostmi včetně udivující akcelerace – má však bohužel jednu nevýhodu: vysokou cenu.

Design tohoto čtyřsedadlového malého „milého“ poměrně prostorného vozu je nesporně povedený.

Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce
Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce
Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce

Jízdní vlastnosti jsou stejné jako ostatních vozů s benzinovými nebo naftovými motory – tedy samozřejmě až na dojezd.

Po usednutí do vozu jsem byl překvapen dostatkem místa pro všechny čtyři cestující a uvítal jsem i skutečnost, že cestující na zadním sedadle mohou pohodlně nastupovat zadními dveřmi do tohoto hatchbacku se zavazadlovým dobře přístupným prostorem o objemu 168 litrů.

Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce
Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce
Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce

Přehledná palubní deska je uspořádaná podle všech ergonomických zásad: všechny dobře ve dne i v noci čitelné sdělovače a i ovládače jsou umístěny tak, aby neodváděly pozornost řidiče od provozní situace.

Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce
Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce
Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce

Peugeot iOn je vybaven velmi bohatou bezpečnostní i další výbavou

plně rovnocennou vyšším stupňům výbavy malých vozům s pohonem benzinovými anebo naftovými motory. Mimo jiné výbava obsahuje ABS a elektronický rozdělovač brzdných sil REF, systém kontroly pohonu ASR, elektronický stabilizační systém ESP, systém podpory nouzového brzdění EVA, výškově nastavitelné a vyhřívané sedadlo řidiče, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy pro přední i zadní sedadla, elektrický posilovač řízení, palubní počítač, přední mlhové světlomety, poloautomatickou klimatizaci s filtrem, elektricky ovládaná okna předních i zadních oken, elektricky ovládaná vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, tónovaná skla, hliníková kola 15 palců, pneumatiky s nízkým valivým odporem, rádio CD MP3, port USB, funkci Bluetooth a řadu dalších položek tomuto vyššímu stupni výbavy odpovídajících. Výbava obsahuje i eTouch, zajišťující řadu služeb včetně tísňového a asistenčního volání.

Ve výbavě jsem postrádal jedinou položku: nastavitelný volant.

Výbava obsahuje též dobíjecí kabel k připojení z domovní sítě 220 V. Dobíjecí kabel k rychlonabíjení ve výbavě testovaného vozu není, protože je přímo u všech rychlonabíjecích stanic, které se již postupně budují zejména u obchodních středisek a i podniků.

Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce
Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce
Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce

Jízdu s tímto čistě elektrickým vozem jsem si tak oblíbil

– že pokud by byla jeho cena nižší anebo jeho nákup podporován výhodami jako v některých zemích (Francie, Anglie atd.), bych neváhal a vůz bych si jako druhý v rodině rád zakoupil především pro jízdy po Praze a blízkém okolí.

Pro denní dojíždění do práce je vhodný pro každého, pokud jeho pracoviště je do cca 50 km.

Výhody elektrického Peugeota iOn:

  • jednoduše a pohodlně se řídí
  • má neobyčejně tichý chod
  • má výbornou akceleraci
  • ve městě je vzhledem ke své délce 348 cm mimořádně pohyblivý
  • při jízdě nevypouští žádné škodliviny – vykazuje nulové emise CO2
  • má velmi nízké náklady na energii: při nabíjení při zlevněné sazbě cca 40 haléřů na jeden km

Náklady na elektrický proud

na jeden km budou nižší anebo i vyšší podle zatížení vozu, členitosti terénu, počtu zastávek, počasí a teploty, využívaní spotřebičů na elektrický proud – především v zimě topení, rozmrazování skel, využívání klimatizace i svícení a zejména podle celkového způsobu jízdy řidiče.

Jednoduché, snadné a bezpečné řízení:

Po otočení klíčku a po následujícím pípnutí a rozsvícení zelené kontrolky „READY“ na displeji jsem přesunul řadicí páku (jako u automatické převodovky) do polohy pro jízdu vpřed anebo vzad. Po odbrzdění ruční brzdy a sešlápnutí proudového (místo plynového) pedálu se Peugeot téměř nehlučně rozjíždí. Míra akcelerace je úměrná sešlápnutí pedálu.

Na velkém ukazateli uprostřed je umístěn digitální rychloměr a na obvodu ukazatele jsem pak sledoval na půlkruhové výseči jaká je okamžitá spotřeba energie anebo úroveň dobíjení baterie při rekuperaci elektrické energie při jízdě z kopce anebo dojíždění před křižovatkou a podobně. Půlkruhová výseč je rozdělena na zónu „ECO“ (hospodárné jízdy), zónu dynamické jízdy a zónu nabíjení (při rekuperaci).

První polovinu dráhy proudového pedálu jsem využíval pro plynulou normální jízdu s cílem dosažení nízké spotřeby elektřiny a tím dosažení co nejvyššího dojezdu, druhou polovinu dráhy proudového pedálu pro dynamickou jízdu anebo okamžitou potřebu při předjíždění atd.

Čistě elektrický Peugeot iOn v testu redakce

Při jízdě jsem sledoval na přístrojové desce vlevo umístěný ukazatel, na kterém je údaj o stavu nabití akumulátoru a na ukazateli vpravo počet km, které je možné ještě ujet do vybití baterie. Jakmile se přibližuje minimální úroveň nabití akumulátoru, řidič je na to důrazně upozorněn a omezí se fungování příslušenství a sníží se dostupný výkon, aby se co nejvíce prodloužil dojezd vozu.

Co si nejvíce cením:

Elektrický motor dosahuje svého maximálního točivého momentu okamžitě od rozjezdu, používání brzdy jsem mohl omezit, protože systém rekuperace elektrické energie vůz poměrně výrazně zpomaluje a při jízdě z kopce anebo včasném ubrání na proudovém pedálu před křižovatkou významně zvyšuje celkový dojezd vozu a přitom ještě šetří opotřebení brzdového obložení. Přirozeně si cením i toho, že odpadá spojka a složitý benzinový nebo naftový motor se všemi možnými zařízeními a případnými poruchami, a že není nutné vůz vybavovat převodovkou s několika rychlostními stupni.

Vybraná technická data elektrického Peugeotu iOn:

elektrický motor synchronní s neodymovými magnety
výkon 49 kW
při 2 500 – 8 000 ot/min.
točivý moment 180 Nm
při 0 – 2 500 ot/min
hlavní akumulátor Lithium-ion
nabíjení normální přes elektrickou zásuvku 220 V
s jističem 16 A za 6 hodin
rychlé nabití rychlonabíječkou za 30 minut

Výhody Lithium-iontových akumulátorů:

  • nižší hmotnost akumulátoru díky výhodnějšímu poměru hmotnost/výkon/kapacita
  • vyšší výkon každého článku oproti tradičním technologiím
  • nevykazují paměťový efekt, takže se baterie mohou částečně nabíjet, aniž by to mělo vliv na jejich životnost

Jízdní výkony:

  • maximální rychlost 130 km/hod
  • zrychlení z 0 na 100 km/hod 15,9 vteřin
  • akcelerace z 0 na 50 km/hod 5,9 vteřiny
  • dojezd podle podmínek 120 – 150 km

Při testovacích jízdách jsem při maximálně hospodárné jízdě téměř do vybití baterií ujel 145 km, při dynamické jízdě 120 km. Jezdil jsem ve dne. Nevyužíval jsem klimatizaci (topení) a ani ostatní spotřebiče mimo denních světel.

Dobíjení téměř vybitého akumulátoru z domovní zásuvky s jističem 16 A mně trvalo cca 6 hodin. Při nabíjení vykazoval wattmetr, který jsem si koupil (za pouze 340 Kč), odběr v průměru 2,8 kW za hodinu.

Cena Peugeota iOn je s bohatou výbavou 592 800 Kč bez DPH, 711 360 Kč s DPH.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Jarov
Osiková 2, Praha 3, 130 00
251 002 288
seat@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor a spolehlivost v každém detailu

Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor...

Peugeot nedávno představil novou generaci robustního pracovního partnera. S nejvýkonnějším dieselovým motorem, komfortní kabinou a moderní technikou. Vyzkoušeli jsme Peugeot Boxer Furgon ve verzi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Olomouc se chystá na druhou soutěž šampionátu v ecorally

Olomouc se chystá na druhou soutěž...

Letošní Mistrovství ČR v ecoRally pokračuje druhou soutěží. Po úvodním podniku v Českém Krumlově přichází druhé kolo, a to se odehraje o nadcházejícím víkendu v podhůří Jeseníků....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostal nový outfit. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro cestování první třídou

NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro...

Už za pár měsíců dorazí na evropské trhy jako postrach konkurence. Jako inovativní záležitost nastavující v segmentu C-SUV tak trochu nová měřítka. Nový Peugeot E-5008 se stane jediným...