Design tohoto čtyřsedadlového malého „milého“ poměrně prostorného vozu je nesporně povedený.
Jízdní vlastnosti jsou stejné jako ostatních vozů s benzinovými nebo naftovými motory – tedy samozřejmě až na dojezd.
Po usednutí do vozu jsem byl překvapen dostatkem místa pro všechny čtyři cestující a uvítal jsem i skutečnost, že cestující na zadním sedadle mohou pohodlně nastupovat zadními dveřmi do tohoto hatchbacku se zavazadlovým dobře přístupným prostorem o objemu 168 litrů.
Přehledná palubní deska je uspořádaná podle všech ergonomických zásad: všechny dobře ve dne i v noci čitelné sdělovače a i ovládače jsou umístěny tak, aby neodváděly pozornost řidiče od provozní situace.
Peugeot iOn je vybaven velmi bohatou bezpečnostní i další výbavou
– plně rovnocennou vyšším stupňům výbavy malých vozům s pohonem benzinovými anebo naftovými motory. Mimo jiné výbava obsahuje ABS a elektronický rozdělovač brzdných sil REF, systém kontroly pohonu ASR, elektronický stabilizační systém ESP, systém podpory nouzového brzdění EVA, výškově nastavitelné a vyhřívané sedadlo řidiče, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy pro přední i zadní sedadla, elektrický posilovač řízení, palubní počítač, přední mlhové světlomety, poloautomatickou klimatizaci s filtrem, elektricky ovládaná okna předních i zadních oken, elektricky ovládaná vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, tónovaná skla, hliníková kola 15 palců, pneumatiky s nízkým valivým odporem, rádio CD MP3, port USB, funkci Bluetooth a řadu dalších položek tomuto vyššímu stupni výbavy odpovídajících. Výbava obsahuje i eTouch, zajišťující řadu služeb včetně tísňového a asistenčního volání.
Ve výbavě jsem postrádal jedinou položku: nastavitelný volant.
Výbava obsahuje též dobíjecí kabel k připojení z domovní sítě 220 V. Dobíjecí kabel k rychlonabíjení ve výbavě testovaného vozu není, protože je přímo u všech rychlonabíjecích stanic, které se již postupně budují zejména u obchodních středisek a i podniků.
Jízdu s tímto čistě elektrickým vozem jsem si tak oblíbil
– že pokud by byla jeho cena nižší anebo jeho nákup podporován výhodami jako v některých zemích (Francie, Anglie atd.), bych neváhal a vůz bych si jako druhý v rodině rád zakoupil především pro jízdy po Praze a blízkém okolí.
Pro denní dojíždění do práce je vhodný pro každého, pokud jeho pracoviště je do cca 50 km.
Výhody elektrického Peugeota iOn:
- jednoduše a pohodlně se řídí
- má neobyčejně tichý chod
- má výbornou akceleraci
- ve městě je vzhledem ke své délce 348 cm mimořádně pohyblivý
- při jízdě nevypouští žádné škodliviny – vykazuje nulové emise CO2
- má velmi nízké náklady na energii: při nabíjení při zlevněné sazbě cca 40 haléřů na jeden km
Náklady na elektrický proud
– na jeden km budou nižší anebo i vyšší podle zatížení vozu, členitosti terénu, počtu zastávek, počasí a teploty, využívaní spotřebičů na elektrický proud – především v zimě topení, rozmrazování skel, využívání klimatizace i svícení a zejména podle celkového způsobu jízdy řidiče.
Jednoduché, snadné a bezpečné řízení:
Po otočení klíčku a po následujícím pípnutí a rozsvícení zelené kontrolky „READY“ na displeji jsem přesunul řadicí páku (jako u automatické převodovky) do polohy pro jízdu vpřed anebo vzad. Po odbrzdění ruční brzdy a sešlápnutí proudového (místo plynového) pedálu se Peugeot téměř nehlučně rozjíždí. Míra akcelerace je úměrná sešlápnutí pedálu.
Na velkém ukazateli uprostřed je umístěn digitální rychloměr a na obvodu ukazatele jsem pak sledoval na půlkruhové výseči jaká je okamžitá spotřeba energie anebo úroveň dobíjení baterie při rekuperaci elektrické energie při jízdě z kopce anebo dojíždění před křižovatkou a podobně. Půlkruhová výseč je rozdělena na zónu „ECO“ (hospodárné jízdy), zónu dynamické jízdy a zónu nabíjení (při rekuperaci).
První polovinu dráhy proudového pedálu jsem využíval pro plynulou normální jízdu s cílem dosažení nízké spotřeby elektřiny a tím dosažení co nejvyššího dojezdu, druhou polovinu dráhy proudového pedálu pro dynamickou jízdu anebo okamžitou potřebu při předjíždění atd.
Při jízdě jsem sledoval na přístrojové desce vlevo umístěný ukazatel, na kterém je údaj o stavu nabití akumulátoru a na ukazateli vpravo počet km, které je možné ještě ujet do vybití baterie. Jakmile se přibližuje minimální úroveň nabití akumulátoru, řidič je na to důrazně upozorněn a omezí se fungování příslušenství a sníží se dostupný výkon, aby se co nejvíce prodloužil dojezd vozu.
Co si nejvíce cením:
Elektrický motor dosahuje svého maximálního točivého momentu okamžitě od rozjezdu, používání brzdy jsem mohl omezit, protože systém rekuperace elektrické energie vůz poměrně výrazně zpomaluje a při jízdě z kopce anebo včasném ubrání na proudovém pedálu před křižovatkou významně zvyšuje celkový dojezd vozu a přitom ještě šetří opotřebení brzdového obložení. Přirozeně si cením i toho, že odpadá spojka a složitý benzinový nebo naftový motor se všemi možnými zařízeními a případnými poruchami, a že není nutné vůz vybavovat převodovkou s několika rychlostními stupni.
Vybraná technická data elektrického Peugeotu iOn:
elektrický motor | synchronní s neodymovými magnety |
výkon | 49 kW |
při | 2 500 – 8 000 ot/min. |
točivý moment | 180 Nm |
při | 0 – 2 500 ot/min |
hlavní akumulátor | Lithium-ion |
nabíjení normální | přes elektrickou zásuvku 220 V |
s jističem 16 A | za 6 hodin |
rychlé nabití | rychlonabíječkou za 30 minut |
Výhody Lithium-iontových akumulátorů:
- nižší hmotnost akumulátoru díky výhodnějšímu poměru hmotnost/výkon/kapacita
- vyšší výkon každého článku oproti tradičním technologiím
- nevykazují paměťový efekt, takže se baterie mohou částečně nabíjet, aniž by to mělo vliv na jejich životnost
Jízdní výkony:
- maximální rychlost 130 km/hod
- zrychlení z 0 na 100 km/hod 15,9 vteřin
- akcelerace z 0 na 50 km/hod 5,9 vteřiny
- dojezd podle podmínek 120 – 150 km
Při testovacích jízdách jsem při maximálně hospodárné jízdě téměř do vybití baterií ujel 145 km, při dynamické jízdě 120 km. Jezdil jsem ve dne. Nevyužíval jsem klimatizaci (topení) a ani ostatní spotřebiče mimo denních světel.
Dobíjení téměř vybitého akumulátoru z domovní zásuvky s jističem 16 A mně trvalo cca 6 hodin. Při nabíjení vykazoval wattmetr, který jsem si koupil (za pouze 340 Kč), odběr v průměru 2,8 kW za hodinu.
Cena Peugeota iOn je s bohatou výbavou 592 800 Kč bez DPH, 711 360 Kč s DPH.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií