Model C30 Electric disponuje jedinečnou technologií, která umožňuje jeho každodenní používání i při teplotách pod bodem mrazu, aniž by to mělo nepříznivý vliv na jízdní vlastnosti či pohodlí posádky.
„Zastáváme názor, že majitel elektromobilu by se neměl vzdávat žádné z kvalit, jež očekává od luxusního vozu. Naším cílem je vytvářet inovativní řešení, která vlastnictví elektromobilu ve všech ohledech a podmínkách zpříjemní a usnadní,“ říká Lennart Stegland, viceprezident sekce elektrických pohonných systémů společnosti Volvo Car Corporation.
Udržovat dobrý stav baterií a pohodlně vyhřátý interiér při teplotách bod bodem mrazu vyžaduje mnoho energie. Jelikož se při odběru energie z baterií vozu zkracuje jeho dojezdová vzdálenost, rozhodla se společnost Volvo Car Corporation vyvinout účinnější a flexibilnější řešení.
Model C30 Electric nepotřebuje pro udržení příjemně vyhřátého interiéru plýtvat energií z plně nabitých baterií.
Inteligentní klimatizační systém
Volvo C30 Electric je vybaveno sofistikovaným klimatizačním systémem s technickými řešeními, která společně umožnila vyřešit tři různé problémy:
- vytápění či chlazení prostoru pro cestující
- zahřívání či chlazení baterií dle potřeby
- chlazení elektromotoru a výkonové elektroniky
Klimatizační systém lze zapnout jak během jízdy, tak během nabíjení.
Předehřátí vozidla a jedinečný systém monitorování
Volvo C30 Electric je možné předehřát ještě před samotnou jízdou, kdy je vůz připojen k elektrické zásuvce. Časový spínač předehřevu lze aktivovat v menu nastavení vozu. Topná spirála (6 kW) při aktivaci ohřeje chladicí kapalinu v klimatizačním systému pomocí energie z elektrické zásuvky.
Ohřev zajišťuje udržení dobrého provozního stavu baterií a předehřátí interiéru.
Společnost Volvo Car Corporation u tohoto vozu použila jedinečný monitorovací systém, který zabezpečuje životnost baterií. Během nabíjení se baterie začnou automaticky zahřívat, jakmile teplota ve středu baterie poklesne k -15 °C.
Pokud je vůz zaparkován na místě, které neumožňuje nabití, automatické zahřívání baterie za účelem udržení účinného provozního stavu se spustí až při -19 °C.
V případě, že není zapojen napájecí kabel, může být interiér předehříván topením spalujícím palivo.
„Předehřev vozidla při teplotě -10 °C prodlouží dojezd o deset kilometrů v porovnání se ‚studeným startem‘, kdy musí být pro rychlé vytopení interiéru použita energie z baterie,“ vysvětluje Lennart Stegland.
K dispozici je také topení spalující palivo
Díky předehřátí začíná cesta v příjemně vyhřátém interiéru. Řidič může v menu vozidla zvolit, jakým způsobem se bude interiér během cesty vytápět:
- V režimu automatického vytápění je pro vyhřívání během jízdy aktivováno topení spalující bioetanol (5 kW) z nádrže o objemu 12 litrů (na trzích, kde není etanol k dispozici, bude možné spalovat benzín). Uzávěr plnicího hrdla nádrže se nachází na stejném místě jako u běžného Volva C30.
- Pokud řidič automatické vytápění vypne, na udržování pohodlné teploty interiéru začnou spolupracovat elektrická topná spirála a topný prvek s kladným teplotním koeficientem (PTC) (1 kW).
Během kratších jízd za středně chladného počasí lze pro ohřev interiéru používat elektrickou energii z baterií. Tímto krokem se u modelu C30 Electric dosáhne nulových emisí, rovněž se však o něco zkrátí dojezdová vzdálenost.
Bez kompromisů
„Oproti většině elektromobilů na trhu se řidič modelu C30 Electric nemusí vzdávat jízd na delší vzdálenosti, aby v interiéru vytvořil pohodlné prostředí i za extrémních zimních teplot,“ dodává Lennart Stegland. „Klimatizační systém je naprogramován tak, aby se dokázal přizpůsobit požadavkům řidiče. Pokud je kapacita baterie potřebná k zachování maximální mobility, je pro vytápění použito topení spalující palivo.“
Rychlý ohřev v případě potřeby
Je-li vůz zaparkován bez možnosti předehřátí, na rychlém rozmrazení oken a vyhřátí interiéru spolupracují tři topné zdroje.
Při současném spuštění elektrického ohřívače, topné spirály a topení spalujícího palivo je požadované teploty dosaženo během několika málo minut.
Topné zdroje spolupracují způsobem, který udržuje optimální rovnováhu mezi pohodlím a dojezdovou vzdáleností. Pokud již nejsou potřeba, dvě elektrické jednotky se automaticky vypnou a hlavní odpovědnost za vytápění během delších cest přenechají topení spalujícímu palivo.
Zimní testování v náročných podmínkách
Požadavky společnosti Volvo Car Corporation na model C30 Electric jsou stejně přísné jako na všechny ostatní modely značky Volvo a bateriemi poháněný vůz prochází stejným režimem testování.
Pokud jde o chladné prostředí, vůz byl vystaven velmi drsným podmínkám, abychom se ujistili, že sofistikovaná technologie bude fungovat bezchybně i za nízkých teplot kolem -30 °C.
„Náš nekompromisní přístup vyžaduje, aby se model C30 Electric při řízení, parkování a nabíjení za různých podmínek od velmi chladného až po horké počasí choval tak, jak očekáváme. Severní část Švédska je pro testy při nízkých teplotách perfektním místem,“ říká Lennart Stegland.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas