Nový systém, který se spíná automaticky podle jízdních podmínek, disponuje vícelamelovou mezinápravovou elektronicky řízenou spojkou švédské firmy Haldex, umístěnou před diferenciálem zadní nápravy. Spojka Haldex velice citlivě reaguje už na nepatrný rozdíl otáček mezi přední a zadní nápravou, když točivý moment na zadní kola podle aktuálního stavu přenáší spojovací hřídel. Řídící jednotka spojky je přes sběrnici dat CAN-Bus propojena s řídící jednotkou motoru a ABS. Údaje z obou řídících jednotek jsou pak zdrojem informací pro posouzení, v jaké situaci se vůz nachází. Řídící jednotka pak automaticky sepne pohon zadní nápravy.
Na asfaltových silnicích se systém 4×4 neprojevuje, ani nemůže, protože jsou poháněna pouze přední kola. Aktivuje se teprve např. na znečištěném či mokrém povrchu, sněhu a ledu. K dobrým jízdním vlastnostem přispívá i nová víceprvková zadní náprava s plochou nápravnicí. Díky ní se také zmenšil objem zavazadlového prostoru o pouhých 100 litrů. Přesto „zbylých“ 448 litrů zůstává nadprůměrnou hodnotou, a to se ještě pod jeho podlahou ukrývá plnohodnotné rezervní kolo.
V okamžiku přiřazeného pohonu zadní nápravy řidič ocení lepší stabilitu např. při prudké akceleraci, ostřejším průjezdu zatáčkou nebo v kritických situacích. Navíc bez sebemenší prodlevy reaguje na změnu adhezních podmínek. Systém 4×4 je propojen pochopitelně s protismykovým systémem ABS včetně MSR (systém regulace brzdného momentu motoru) a s elektronickou uzávěrou diferenciálu EDS. Při intenzivním brždění se systém 4×4 odpojí, aby mohl být v případě potřeby plně využit ABS. Pohon všech kol, resp. spojka Haldex, je dodávána do Škody Octavia Combi v provedení se vznětovým přeplňovaným čtyřválcem 1.9 TDi (66 kW) a nově také ještě se zážehovým dvoulitrem (88 kW).
Na pohled se „čtyřkolka“ od běžné octavie neliší, pozornější oko si všimne snad jen větší světlejší výšky vozu (navýšení o 23 mm mají na svědomí jiné pružiny a tlumiče) napomáhající lepší průchodnosti náročným terénem a štítkem 4×4 na zádi vozu.
Ani interiér nepřekvapil žádnými většími změnami. Typ vozu prozrazuje označení 4×4 na hlavici řadící páky. Palivová nádrž na 63 litrů se nyní otevírá tlačítkem na středovém panelu, vedle ovladačů vyhřívání předních sedadel, což jsme ocenili především za velmi chladného počasí. Jinak by řidič a spolujezdec ve studených kožených sedadlech dost dlouho trpěli, než by si je zahřáli vlastním teplem. Potěšila nás rovněž velice krátká doba žhavení, a to i při teplotách pod bodem mrazu.
Do otáčkoměru integrovaný multifunkční ukazatel nás informuje nejen o čase a ujeté vzdálenosti, ale hlavně o okamžité či průměrné spotřebě, kterou lze při klidné jízdě udržet kolem pěti litrů, a i při „těžší“ noze na dálnici jsme se vešli hluboko pod sedm litrů. Právě proto patří „škodovácké“ diesely z koncernu VW mezi tak oblíbené, o čemž svědčí i prodejní úspěchy.
Škoda Octavia Combi 4×4 se dodává s výbavou GLX a luxusnější SLX, která zahrnuje mj. airbag spolujezdce, elektrické ovládání oken, loketní opěrky s vnitřním odkládacím prostorem mezi sedadly vpředu i vzadu, klimatizaci s mechanickou regulací. Za tu zaplatí motorista 616 900 Kč (GLX stojí 549 000 Kč), ovšem testovaný vůz, který měl navíc ještě kožené čalounění, výškově i podélně stavitelný volant s koženým potahem, elektricky posuvné a výklopné střešní okno, autoradio s přehrávačem kompaktních disků, samočinnou klimatizaci a boční airbagy stojí 755 200 Kč.
Škodovka s pohonem všech kol nezvyšuje pouze bezpečnou jízdu po normální silnici za zhoršených povětrnostních podmínek, ale především umožňuje cestování také po rozbitých cestách s nekvalitním povrchem. Velice dobře se ovládala, a nikdy nás nenechala „ve štychu“ na kamenitých a rozbahněných polních cestách. Ti kdo budou vůz používat často právě v přírodě, jistě uvítají tzv. „paket pro špatné cesty“ (spodní kryt motoru včetně dalších ochranných prvků podvozku) dodávaný nad běžnou výbavu.
Jen jsme litovali, že jsme „čtyřkolku“ nemohli pořádně vyzkoušet na sněhu, neboť ten se době testování, na rozdíl od minulých let, nedostával.