Po týdnu za volantem tohoto impozantního modelu mohu konstatovat, že se oprávněně řadí mezi nejmodernější, nejvýkonnější luxusní vozy s pohonem všech kol.
I přes (i když oprávněné) vyšší ceny svých modelů dosahuje značka Range Rover na našem trhu prodejních úspěchů:
Za první pololetí letošního roku bylo registrováno na našem trhu celkem 207 modelů této tradiční značky s pohonem všech kol. Z toho modelu Range Rover bylo 29 (oproti prvnímu pololetí minulého roku o 24 více) a Range Rover Sport 42 (oproti prvnímu pololetí minulého roku o 32 více). Přitom je nutno zdůraznit, že konkurence v obchodní třídě terénních vozů na našem trhu je vysoká: celkem 30 značek nabízí svých 58 terénních modelů.
Exteriér
Nový exkluzivní osobitý design zachovává charakteristické rysy značky Range Rover. Rozměrná přední maska, přední kruhové světlomety, směrová světla s motivem LED diod a zadní světla plně osazená LED diodami s navazujícími bočními otvory. Mohutné nárazníky i boční prahy, nové ráfky kol z lehké slitiny a konce výfuku z nerezové oceli zdůrazňují eleganci tohoto modelu.
Interiér
Po usednutí za volant a později i při testovacích jízdách jsem ocenil vyšší posez, který s vertikálně i horizontálně seřiditelným volantem a i výškově seřiditelným anatomicky tvarovaným sedadlem s velmi dobrým bočním držením mně umožňoval zaujmout optimální polohu pro komfortní vedení vozu. Stejně kladně hodnotím výborný výhled z vozu nejen dopředu rozměrným čelním sklem, ale i bočními okny do stran. Bezpečné a pohodlné řízení vozu mně usnadňovalo umístění všech ovládačů v dosahu řidiče a i všech dobře ve dne i v noci čitelných sdělovačů tak, že neodváděly nadměrně mou pozornost od přehledu okolní situace.
Ovládání všech nejmodernějších řídicích systémů a technologií je mimořádně intuitivní a jednoduché.
Ze zdokonalených technologií bych se zmínil o dotykové obrazovce ve středním ovládacím panelu s technologií duálního zobrazení, která umožňuje řidiči a spolujezdci současné sledování různých zobrazení řidičem a spolujezdcem. Například, když se řidič dívá na obrazovku navigace vozidla, může spolujezdec sledovat DVD a podobně.
Range Rover má zabudován i vynikající zvukový systém s 19 reproduktory, který umožňuje přehrávání souborů z širokého sortimentu zdrojů a s ovládáním na dotykovém displeji.
Za zmínku stojí i satelitní navigace se systémem pevného disku, který zvyšuje spolehlivost a přesnost a současně poskytuje aktualizace dat od společnosti Land Rover. Ocenil jsem, že se grafika a informace na displeji zobrazují přehledně společně s intuitivní nabídkou.
Pro řidiče je přínosem, že zdokonalený systém prostorové kamery Surround Camera poskytuje pohledy z míst okolo celého vozidla.
Pro ty, kteří hodlají využívat svůj Range Rover pro tažení přívěsů, je vítaným pomocníkem nejnovější technologie asistenta pomocného programu couvání Tow Assist, který usnadňuje jízdu vzad vozidla s přívěsem.
Prostorný interiér a rozměrná pohodlná sedadla umožňují komfortní jízdu všem pěti cestujícím i na dlouhé vzdálenosti bez nadměrné únavy. Zadní sedadla elektricky sklopná do osmi stupňů naklonění se čtyřstupňovou regulací bederní opěry mají možnost vyhřívání i chlazení.
Díky možnosti vzduchového odpružení lze nastavit nižší výšku k pohodlnému nastupování a vystupování z vozu. A samozřejmě při snížení vozu i pohodlně nakládat do mimořádně velkého zavazadlového prostoru o objemu 994 l, který se po jednoduchém sklopení zadních sedadel zvětší na objem 2 099 l.
Motor a převodovka
Nový vůbec nejsilnější naftový motor značky Range Rover osmiválec LR-TDV8 objemu 4,4 litrů s paralelním sekvenčním turbopřeplňováním dosahuje nejvyšší výkon 230 kW (313 k) při 4 000 ot/min a maximální hodnotu točivého momentu 700 Nm v rozsahu od 1 500 do 3 000 ot/min. Nová osmistupňová automatická převodovka s vhodně odstupňovanými stupni řadí plynule, změnu stupňů při normální jízdě lze poznat jen změnou otáček na otáčkoměru. Při razantním přidání plynu převodovka přeřadí i o několik rychlostních stupňů. Automatická převodovka se ovládá kruhovým voličem řazení.
Nový motor má mohutný záběr, ochotně akceleruje. Výrobce uvádí maximální rychlost 210 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,6 sekund a kombinovanou spotřebu pouze 9,4 l na 100 km, kterou jsem při testování nepřekročil. Jezdil jsem však pouze sám a bez zavazadel, ale snažil jsem se o dosahování vyšších cestovních průměrů a jezdit přitom co nejhospodárněji.
Podvozek
– disponuje s nejmodernějšími systémy a technologiemi, které zabezpečují Range Roveru s pohonem všech kol vynikající jízdní vlastnosti v terénu a současně luxusní jízdu na silnicích.
Vedení vozu usnadňuje posilovač hřebenového řízení působící v závislosti na rychlosti. Řidiči pomáhá při parkování přední a zadní parkovací asistent.
Díky prokříženému vzduchovému odpružení může vozidlo Range Rover udržovat vyrovnanou jízdní výšku i ve zvlněném terénu. Poskytuje výborné ovládání a komfortní funkci jak vzduchového odpružení, tak jedinečného systému terénní odezvy Terrain Response společnosti Land Rover.
Systém terénní odezvy Terrain Response se ovládá lehkým stiskem prstem na střední konzole na příslušném bloku s regulací výšky vzduchového odpružení, regulací rozjezdu v písku, regulací prokluzu během brzdění, zdokonalené trakce během plazivé rychlosti do kopce a regulace jízdy z kopce (HDC) doplněné regulací brzdění podle sklonu (GRC),
Adaptivní dynamika předvídá reakce řidiče a zajišťuje, aby jízda v Range Roveru probíhala co nejkomfortněji bez ohledu na špatný povrch silnice. Regulace jízdní stability (DSC) poskytuje zlepšené řízení během zrychlování nebo projíždění zatáček. Zdokonalená regulace nedotáčivosti vozidla používá technologii Range Rover k zvýšení stability a zlepšení bezpečnosti. Pokud vůz jede zatáčkou příliš rychle, systém sníží moment motoru a pokud je to nutné, příslušné kolo přibrzdí.
Asistent stability přívěsu zabezpečuje bezpečnou jízdu s přívěsem případnou redukcí momentu motoru a i brzděním.
Bezpečnost
Konstrukcí skořepinové karoserie z vysokopevnostní ocele s vysokou torzní tuhostí spolu s integrovaným podvozkem Range Rover poskytuje cestujícím maximální bezpečnost.
Vozidlo má sedm airbagů včetně velkého stropního airbagu pro ochranu proti bočnímu nárazu.
K bezpečné jízdě významně přispívá kromě tempomatu, který je obsahem standardní výbavy, také adaptivní tempomat nejnovější generace (ACC), který používá 12 paprsků ke skenování silnice vpředu 10krát za sekundu a poskytuje včasnou detekci vozidel pohybujících se v dráze vozu Range Rover. Adaptivní tempomat zajišťuje progresivnější zpomalení a přesněji obnovuje nastavení. Také lépe zjišťuje menší účastníky silniční dopravy, např. motocykly. Systém upozornění na vozidla vpředu a asistent nouzové brzdy (EBA) společně zamezují kolizi pomocí zvukových a vizuálních výstražných signálů řidiči a pokud se jim jeví náraz jako nevyhnutelný, pak aktivují asistenta EBA a brzdový systém vozu.
Rozměry
- Délka 493 cm, šířka 221 cm, výška 188 cm
- Rozvor kol 288 cm
- Světlá výška 232 mm, terénní 283 mm
- Nájezdový úhel (terenní) vpředu 29 stupňů, vzadu 24,2 stupňů
Hmotnosti TDV8 4.4 L
- Hmotnost ve stavu připraveném k provozu 2 810 kg
- Celková hmotnost vozidla 3 200 kg
- Maximální užitečné zatížení vozidla 375 až 500 kg
- Maximální zatížení střešního nosiče (včetně střešního nosiče) 100 kg
- Tažný systém (tažná sada volitelná)
- Nebrzděný přívěs 750 kg
- Přívěs s nájezdovými brzdami 3 500 kg
Ceny
Cena testovaného Range Roveru s motorem 4,4 TDV8 Vogue je 2 388 285 Kč včetně DPH (1 988 571 Kč bez DPH).
Pro informaci uvádím, že je možné Range Rover se stejným motorem volit v provedení HSE za 1 814 024 Kč anebo Autobiography za 2 379 034 Kč.
Range Rover s benzinovým motorem 5,0 l Supercharge v provedení S/C stojí 2 305 182 Kč, v provedení Autobiography 2 624 526 Kč.
(ceny uváděny bez DPH)
Přes bohatou výbavu obsaženou v základní ceně je možné vybavit si svůj Range Rover k osobní představě z obsáhlého seznamu příplatkových položek.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií