
Odpolední ceremoniál v Krasné Poljaně u Soči pak dal úspěšné Silk Way Rally definitivní tečku.

Penalizace ve výši 1 hodina byla posádce Kabirov, Mokjejev, Tanin udělena za překročení rychlosti po opuštění bivaku ve Stavropolu.
Rychlost je kontrolována komisaři pomocí přístroje GPS po dojezdu etapy při příjezdu do bivaku. Záznam o překročení rychlosti byl natolik evidentní, že jej francouzští pořadatelé nemohli ignorovat. Celý incident je navíc pikantně zakomponován do průběhu 6. etapy, která, jak známo Alešovi nevyšla po drobných technických problémech podle představ. Kabirov do ní nastupoval s náskokem 52 minut, kterým si byl jistý, a tato jistota se umocnila poté, co předjel odstavený Alešův kamion, na němž Milan Holáň prováděl provizorní opravu centrálního dohušťování. S vědomím, že nejbližší soupeř je v pořadí daleko a ještě má technický problém, strávil Kabirov nějaký čas u zapadlého BMW Alexandra Mironěnka a pomáhal mu na pevný podklad. Do cíle už nespěchal jako v jiné dny a dojel v pohodě za hranicí první desítky s pohodlnou ztrátou 16 minut na vítězného Ajrata Mardějeva. Netušil, že přístroje jeho vozu zaznamenaly rychlostní prohřešek z ranního Stavropolu. Je pikantní, že právě oněch 16 minut mu na Aleše zbývalo po udělené penalizaci.
„Přestože je trochu zvláštní, že se nakonec o vítězi soutěže rozhodlo takhle, jsme za vítězství velmi rádi. Strávili jsme šest dnů urputnými souboji na trati, ale ostatní řády je také třeba dodržovat a výsledek je vždy souhrnem celého souboru okolností, do nichž dodržování pravidel patří. Nový vůz, jehož stavba probíhala pod vedením konstruktéra Milana Holáně, ukázal svůj potenciál a víme, jak jej dále rozvíjet. Auto jsme stavěli pečlivě a velmi dlouho a dali do něj nejlepší ze svých poznatků. Vyjelo vlastně nedávno před soutěží a takový úspěch je pro něj tou pravou třešničkou na dortu. Velký dík patří všem za přípravu auta i podporu po dobu akce. Budeme s ním startovat i na Dakaru a i tam pochopitelně chceme uspět proti silnému továrnímu týmu,“ shrnul Aleš Loprais v návaznosti na to, že mezi soupeře s tovární podporou bude kromě tradičního Kamazu na Dakaru patřit i sestava Veka MAN či Iveco de Rooy.
Aleš Loprais vstoupil do světa maratónských soutěží ještě dříve, než vůbec začal závodit.
Po boku svého strýce Milana realizačně připravoval účast Loprais Teamu i v minulých letech a poprvé si sedl vedle svého strýce Karla jako navigátor v roce 2006, kdy absolvoval ještě Orpi Rally Maroc. Už při své první účasti na Dakaru obsadil 3. místo, které je dosud nejlepším výsledkem českého kamionu na Dakaru v posledních letech. O rok později obsadil ještě 3. místo v Central Europe Rally a v roce 2009 byl třetí v Silk Way Rally, v níž vloni skončil čtvrtý.
Druhá posádka týmu

– nazvaná Bonver Dakar Team a vedená Tomášem Vrátným nakonec skončila při premiérové účasti na 19. místě a ověřila si, jak tvrdý je dnešní dakarský chlebíček v kategorii kamionů. Dosáhla však až do finiše, a splnila tak svůj hlavní cíl.
Jiří Vintr
Pódiové foto: Petr Podroužek
Konečné výsledky Silk Way Rally 2011:
Poř. | Číslo | Posádka | Země | Vůz | Čas |
1. | 301 | Aleš Loprais, Milan Holáň, Vojtěch Štajf | CZ | Tatra Jamal 4×4 | 32:23:15 |
2. | 305 | Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin | RUS | Kamaz 4326-9 | +0:16:41 |
3. | 318 | Andrej Karginov, Vjačeslav Mizjukajev,Igor Děvjatkin | RUS | Kamaz 4326 | +0:38:36 |
4. | 303 | Hans Stacey, Eddy Chevaillier, Bernard der Kinderen | NL | Iveco Trakker 4×4 | +1:02:30 |
5. | 307 | Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Mirnyj | RUS | Kamaz 4326 | +2:07:09 |
6. | 302 | Franz Echter, Detlef Ruf, Christoph Echter | D | MAN TGA 18.480 | +2:07:52 |
7. | 304 | Wuf Van Ginkel, Marc Wams, Gerard Van Veenendaal | NL | Ginaf X2222 | +2:12:55 |
8. | 314 | Ilgizar Mardějev, Jevgenij Jakovlev, Dmitrij Sotnikov | RUS | Kamaz 4326 | +3:34:17 |
9. | 311 | Joseph Adua, Marco Ferran, Marc Torres | F/E | Iveco Trakker 4×4 | +4:08:07 |
10. | 315 | Matthias Behringer, Hugo Kupper, Michael Karg | D | MAN TGA 4×4+4:21:58 | |
… | … | ….. | ….. | ….. | … |
19. | 319 | Tomáš Vrátný, Petr Almáši, Radim Pustějovský | CZ | Tatra 815 4×4 | +11:14:42 |
Aleš Loprais v opraveném pořadí vítězí v Silk Way Rally 2011!!!
Dva relativně krátké speciály 6. etapy už neznamenaly zásadní výsledkový průlom v boji o čelo Silk Way Rally, byť výsledkově nevýznamné také nebyly. Aleš si do závěrečného dne udržel druhé místo, vyjeté v předešlých etapách. Pořadatelé však kvůli rozvodněné řece, jejímž řečištěm měla závěrečná speciálka vést, tuto speciálku zrušili, a tak je pořadí po 6. etapě i pořadím konečným.
Šestá etapa nabídla po vyčerpávajících přesunech minulých dní přece jen kratší stopáž, se speciálkami o délce 134 a 34 kilometrů. Nebylo tedy pravděpodobné, že zásadněji promluví do celkového pořadí, resp. Nedalo se v ní moc získat, ale zato hodně ztratit.
Posádka InstaForex Loprais Teamu do ní vyrazila jako třetí mezi kamiony a nenechávala nic náhodě. Postupně předjela Kabirova i Echtera, kteří startovali před Alešem. Bohužel průběh etapy nebyl zcela bez chyby, když bylo třeba řešit problém s centrálním dohušťováním vozu. Ten byl pouze provizorně zafixován a definitivně odstraněn až před startem druhého speciálního úseku.
„Dnešek se mi velmi líbil, zajímavá etapa. Bohužel, po předjetí Kabirova s Echterem se nám objevila závada na centrálním dohušťování. Protože čas běžel, Milan Holáň se rozhodl systém prozatím deaktivovat, ale jeli jsme na tlak 1,5 atmosféry. To je pro nás kritická hodnota, při níž je vysoké riziko defektu a destrukce pneumatiky. Museli jsme tedy zpomalit a ztratili jsme. Ve druhé části etapy jsme se soustředili už ‚jen‘ na udržení našeho druhého místa,“ dodal Aleš Loprais.
Šance ještě něco získat se přesto vyskytla. Vedoucí Kabirov totiž ztratil 16 minut, když si dovolil luxus v podobě výpomoci zapadlému BMW Alexandra Mironěnka, kterou za něj mohl vzít kdokoli z týmových kolegů. Naopak činili se další Rusové – mladý Ajrat Mardějev vyhrál svou druhou etapu a poskočil hned na páté místo absolutně, to naopak opustil Echter, o pouhých 43 sekund. Karginov skončil za Staceym v etapě třetí, ale na Aleše získal zpět jen okolo 4 minut. Dobře se na závěr soutěže prezentovaly oba české Liazy KM Racingu, 4. a 8. místem. Naopak neslavně soutěž skončila pro Elfrinka, který při havárii svůj Mercedes zničil, a také pro Versluise, který se dlouho držel vysoko, ale zastavily ho technické problémy.
Posádka Bonver Dakar teamu zvolila na závěr své učební soutěže spíše udržovací jízdu, v etapě skončila na 24. místě a celkově je devatenáctá.
Výsledky po 6. etapě jsou tedy konečné. Pořadatelé se sice těšili na závěrečnou 16kilometrovou zkoušku říčním korytem, která dala vloni soutěžícím pořádně zabrat, ale vzhledem k nedávným dešťům je hladina vody v řece příliš vysoko a závěrečná rekogonskace potvrdila, že průjezd speciálkou není možný. K tomu pořadatelé provedli večerní korekci výsledků a udělili Kabirovovi hodinovou penalizaci. V opravených výsledcích je tedy Aleš Loprais vítězem a Tomáš Vrátný je 19.
Jiří Vintr
InstaForex Loprais Team