Výsledky vyhlášeny: Aleš Loprais je vítězem Silk Way Rally 2011

Vítězství Aleše Lopraise bylo potvrzeno nočním projednáním protestu týmu Kamaz proti penalizaci Kabirova.

Výsledky vyhlášeny: Aleš Loprais je vítězem Silk Way Rally 2011

Odpolední ceremoniál v Krasné Poljaně u Soči pak dal úspěšné Silk Way Rally definitivní tečku.

Výsledky vyhlášeny: Aleš Loprais je vítězem Silk Way Rally 2011

Penalizace ve výši 1 hodina byla posádce Kabirov, Mokjejev, Tanin udělena za překročení rychlosti po opuštění bivaku ve Stavropolu.

Rychlost je kontrolována komisaři pomocí přístroje GPS po dojezdu etapy při příjezdu do bivaku. Záznam o překročení rychlosti byl natolik evidentní, že jej francouzští pořadatelé nemohli ignorovat. Celý incident je navíc pikantně zakomponován do průběhu 6. etapy, která, jak známo Alešovi nevyšla po drobných technických problémech podle představ. Kabirov do ní nastupoval s náskokem 52 minut, kterým si byl jistý, a tato jistota se umocnila poté, co předjel odstavený Alešův kamion, na němž Milan Holáň prováděl provizorní opravu centrálního dohušťování. S vědomím, že nejbližší soupeř je v pořadí daleko a ještě má technický problém, strávil Kabirov nějaký čas u zapadlého BMW Alexandra Mironěnka a pomáhal mu na pevný podklad. Do cíle už nespěchal jako v jiné dny a dojel v pohodě za hranicí první desítky s pohodlnou ztrátou 16 minut na vítězného Ajrata Mardějeva. Netušil, že přístroje jeho vozu zaznamenaly rychlostní prohřešek z ranního Stavropolu. Je pikantní, že právě oněch 16 minut mu na Aleše zbývalo po udělené penalizaci.

„Přestože je trochu zvláštní, že se nakonec o vítězi soutěže rozhodlo takhle, jsme za vítězství velmi rádi. Strávili jsme šest dnů urputnými souboji na trati, ale ostatní řády je také třeba dodržovat a výsledek je vždy souhrnem celého souboru okolností, do nichž dodržování pravidel patří. Nový vůz, jehož stavba probíhala pod vedením konstruktéra Milana Holáně, ukázal svůj potenciál a víme, jak jej dále rozvíjet. Auto jsme stavěli pečlivě a velmi dlouho a dali do něj nejlepší ze svých poznatků. Vyjelo vlastně nedávno před soutěží a takový úspěch je pro něj tou pravou třešničkou na dortu. Velký dík patří všem za přípravu auta i podporu po dobu akce. Budeme s ním startovat i na Dakaru a i tam pochopitelně chceme uspět proti silnému továrnímu týmu,“ shrnul Aleš Loprais v návaznosti na to, že mezi soupeře s tovární podporou bude kromě tradičního Kamazu na Dakaru patřit i sestava Veka MAN či Iveco de Rooy.

Aleš Loprais vstoupil do světa maratónských soutěží ještě dříve, než vůbec začal závodit.

Po boku svého strýce Milana realizačně připravoval účast Loprais Teamu i v minulých letech a poprvé si sedl vedle svého strýce Karla jako navigátor v roce 2006, kdy absolvoval ještě Orpi Rally Maroc. Už při své první účasti na Dakaru obsadil 3. místo, které je dosud nejlepším výsledkem českého kamionu na Dakaru v posledních letech. O rok později obsadil ještě 3. místo v Central Europe Rally a v roce 2009 byl třetí v Silk Way Rally, v níž vloni skončil čtvrtý.

Druhá posádka týmu

Výsledky vyhlášeny: Aleš Loprais je vítězem Silk Way Rally 2011

– nazvaná Bonver Dakar Team a vedená Tomášem Vrátným nakonec skončila při premiérové účasti na 19. místě a ověřila si, jak tvrdý je dnešní dakarský chlebíček v kategorii kamionů. Dosáhla však až do finiše, a splnila tak svůj hlavní cíl.

Jiří Vintr

Pódiové foto: Petr Podroužek

Konečné výsledky Silk Way Rally 2011:

Poř. Číslo Posádka Země Vůz Čas
1. 301 Aleš Loprais, Milan Holáň, Vojtěch Štajf CZ Tatra Jamal 4×4 32:23:15
2. 305 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326-9 +0:16:41
3. 318 Andrej Karginov, Vjačeslav Mizjukajev,Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 +0:38:36
4. 303 Hans Stacey, Eddy Chevaillier, Bernard der Kinderen NL Iveco Trakker 4×4 +1:02:30
5. 307 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Mirnyj RUS Kamaz 4326 +2:07:09
6. 302 Franz Echter, Detlef Ruf, Christoph Echter D MAN TGA 18.480 +2:07:52
7. 304 Wuf Van Ginkel, Marc Wams, Gerard Van Veenendaal NL Ginaf X2222 +2:12:55
8. 314 Ilgizar Mardějev, Jevgenij Jakovlev, Dmitrij Sotnikov RUS Kamaz 4326 +3:34:17
9. 311 Joseph Adua, Marco Ferran, Marc Torres F/E Iveco Trakker 4×4 +4:08:07
10. 315 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Michael Karg D MAN TGA 4×4+4:21:58
….. ….. …..
19. 319 Tomáš Vrátný, Petr Almáši, Radim Pustějovský CZ Tatra 815 4×4 +11:14:42

Aleš Loprais v opraveném pořadí vítězí v Silk Way Rally 2011!!!

Dva relativně krátké speciály 6. etapy už neznamenaly zásadní výsledkový průlom v boji o čelo Silk Way Rally, byť výsledkově nevýznamné také nebyly. Aleš si do závěrečného dne udržel druhé místo, vyjeté v předešlých etapách. Pořadatelé však kvůli rozvodněné řece, jejímž řečištěm měla závěrečná speciálka vést, tuto speciálku zrušili, a tak je pořadí po 6. etapě i pořadím konečným.

Šestá etapa nabídla po vyčerpávajících přesunech minulých dní přece jen kratší stopáž, se speciálkami o délce 134 a 34 kilometrů. Nebylo tedy pravděpodobné, že zásadněji promluví do celkového pořadí, resp. Nedalo se v ní moc získat, ale zato hodně ztratit.

Posádka InstaForex Loprais Teamu do ní vyrazila jako třetí mezi kamiony a nenechávala nic náhodě. Postupně předjela Kabirova i Echtera, kteří startovali před Alešem. Bohužel průběh etapy nebyl zcela bez chyby, když bylo třeba řešit problém s centrálním dohušťováním vozu. Ten byl pouze provizorně zafixován a definitivně odstraněn až před startem druhého speciálního úseku.

„Dnešek se mi velmi líbil, zajímavá etapa. Bohužel, po předjetí Kabirova s Echterem se nám objevila závada na centrálním dohušťování. Protože čas běžel, Milan Holáň se rozhodl systém prozatím deaktivovat, ale jeli jsme na tlak 1,5 atmosféry. To je pro nás kritická hodnota, při níž je vysoké riziko defektu a destrukce pneumatiky. Museli jsme tedy zpomalit a ztratili jsme. Ve druhé části etapy jsme se soustředili už ‚jen‘ na udržení našeho druhého místa,“ dodal Aleš Loprais.

Šance ještě něco získat se přesto vyskytla. Vedoucí Kabirov totiž ztratil 16 minut, když si dovolil luxus v podobě výpomoci zapadlému BMW Alexandra Mironěnka, kterou za něj mohl vzít kdokoli z týmových kolegů. Naopak činili se další Rusové – mladý Ajrat Mardějev vyhrál svou druhou etapu a poskočil hned na páté místo absolutně, to naopak opustil Echter, o pouhých 43 sekund. Karginov skončil za Staceym v etapě třetí, ale na Aleše získal zpět jen okolo 4 minut. Dobře se na závěr soutěže prezentovaly oba české Liazy KM Racingu, 4. a 8. místem. Naopak neslavně soutěž skončila pro Elfrinka, který při havárii svůj Mercedes zničil, a také pro Versluise, který se dlouho držel vysoko, ale zastavily ho technické problémy.

Posádka Bonver Dakar teamu zvolila na závěr své učební soutěže spíše udržovací jízdu, v etapě skončila na 24. místě a celkově je devatenáctá.

Výsledky po 6. etapě jsou tedy konečné. Pořadatelé se sice těšili na závěrečnou 16kilometrovou zkoušku říčním korytem, která dala vloni soutěžícím pořádně zabrat, ale vzhledem k nedávným dešťům je hladina vody v řece příliš vysoko a závěrečná rekogonskace potvrdila, že průjezd speciálkou není možný. K tomu pořadatelé provedli večerní korekci výsledků a udělili Kabirovovi hodinovou penalizaci. V opravených výsledcích je tedy Aleš Loprais vítězem a Tomáš Vrátný je 19.

Jiří Vintr

InstaForex Loprais Team

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Češi stále riskují: Nejčastější příčiny nehod jsou rychlost, nepozornost a nedání přednosti

Češi stále riskují: Nejčastější...

Ve Spojeném království právě probíhá Road Safety Week (letos od 16. do 22. 11.), týden věnovaný prevenci a bezpečnosti silničního provozu. Do jednotlivých aktivit se zapojují partneři...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...