Odborníci automobilky ŠKODA proto na základě informací od AČR (Autoklub České republiky) připravili
– pro všechny tuzemské motoristy přehled nejčastějších komplikací, ke kterým může s vozidlem na cestách dojít a rovněž doporučení, jak si v případě nenadálé situace počínat.
„Řidiči mohou většině komplikací během jejich cesty na dovolenou předejít důslednou kontrolou svého vozidla. Před cestou do zahraničí proto všem motoristům vřele doporučuji navštívit kteréhokoliv z více než 260 autorizovaných servisních partnerů ŠKODA v České republice, kteří garantují odbornou prohlídku dle nejnovějších směrnic a pokynů výrobce vozu, za použití ŠKODA Originálních dílů a příslušenství. Zanedbání takové návštěvy může vést k zbytečným komplikacím, které v konečné fázi prodraží letní dovolenou“, říká Petr Pečenka“, vedoucí regionu Česká republika automobilky ŠKODA.
1. Rozsvícení kontrolek na panelu přístrojů
Řidičům doporučujeme před cestou důkladně prostudovat návod k obsluze vozidla, aby v případě nouze znali význam jednotlivých kontrolek. Zjednodušeně řečeno platí, že rozsvícení červené kontrolky během jízdy znamená vážné ohrožení a je potřeba okamžitě zastavit vozidlo a vypnout motor. Následný postup je podrobně popsán v návodu k obsluze. Rozsvícení žluté kontrolky signalizuje varování. Je nutné zkontrolovat význam a důvod její signalizace hned jak to bude možné. Pokud není možné odstranit příčinu rozsvícení kontrolky ze strany řidiče, je nutné kontaktovat asistenční službu ŠKODA Assistance.
2. Signalizace chladicí kapaliny
Rozsvícení kontrolky chladicí kapaliny signalizuje, že teplota chladicí kapaliny je příliš vysoká, anebo může znamenat nízkou hladinu chladicí kapaliny. V tomto případě by měl řidič zkontrolovat v motorovém prostoru stav chladicí kapaliny ve vyrovnávací nádobce. Při nedostatečném množství kapaliny je potřeba ji doplnit. Uzávěr vyrovnávací nádržky musí být otevřen až po vychladnutí motoru. V opačném případě hrozí nebezpečí úrazu. Pro doplnění je nutné použít správně naředěnou směs vody a mrazuvzdorného prostředku. Nemáte-li v nouzi k dispozici předepsaný mrazuvzdorný prostředek, nedoplňujte žádnou přísadu. V takovém případě použijte pouze vodu a nechte si co nejdříve obnovit správný poměr mezi vodou a mrazuvzdorným prostředkem v odborném servisu.
3. Signalizace motorového oleje
V případě, že se na panelu přístrojů během jízdy rozsvítí žluté kontrolní světlo „Množství motorového oleje“, je nutné zkontrolovat hladinu motorového oleje. I zde postupujte podle návodu k obsluze. Pro jeho doplnění je nutné použít motorový olej splňující specifikaci určenou výrobcem vozu. Tyto parametry naleznete v návodu k obsluze. Motorový olej je možno doplnit i na většině čerpacích stanic. Přesto doporučujeme všem motoristům před delší cestou, přibalit s sebou alespoň jeden litr motorového oleje. Vyskytne-li se závada na snímači hladiny motorového oleje, je tato skutečnost po zapnutí zapalování oznámena akustickým signálem a několikanásobným bliknutím kontrolního světla. Motor je nutno nechat neprodleně zkontrolovat v odborném servisu.
Po zapnutí zapalování se na několik sekund rozsvítí červená kontrolka „ Tlak motorového oleje.“ Pokud kontrolní světlo po nastartování motoru nezhasne nebo začne-li během jízdy blikat, zastavte a vypněte motor vozidla. Překontrolujte množství oleje a v případě potřeby olej doplňte. Jako varovný signál zazní i trojitá akustická signalizace. Pokud nemůžete z jakýchkoli důvodů zajistit dostatečné množství motorového oleje, nepokračujte v jízdě. Nechte motor vypnutý a vyhledejte odbornou pomoc v odborném servisu, nebo˘ hrozí vážné poškození motoru. Bliká-li kontrolní světlo i v případě, kdy je množství oleje v pořádku, nepokračujte v jízdě. Neponechávejte motor vozidla v chodu ani ve volnoběžných otáčkách. Požádejte o pomoc nejbližší odborný servis.
4. Problém se startováním vozu
Komplikace při startování automobilu mohou být způsobené několika důvody. Jedním z nich je nedostatečná kapacita akumulátoru. U nenastartovaného vozidla proto doporučujeme omezit užívání různých spotřebičů napájených prostřednictvím akumulátoru nebo autozapalovače.
5. Defekt
Je-li vaše vozidlo vybavené rezervním kolem, doporučujeme před cestou zkontrolovat stav tohoto kola a dohustit na horní hranici předepsané tolerance. Pokud nebudete schopni vyměnit kolo vlastní silou, radíme kontaktovat asistenční službu ŠKODA Assistance, která se o výměnu odborně postará. V případě použití sady na opravu pneumatik doporučujeme pozorně přečíst návod a dodržovat pokyny.
6. Zabouchnuté klíče
Mnoho motoristů se domnívá, že toto se jim nemůže stát. Zabouchnuté klíče jsou však častým a zbytečným problémem, kterému se dá předejít sadou náhradních klíčů uložených na chráněném místě mimo vozidlo. V případě potřeby je rovněž možné kontaktovat asistenční službu ŠKODA Assistance.
7. Natankování nesprávného paliva
Před každým tankováním důkladně zkontrolujte, zdali se informace na čerpacím stojanu shoduje s informací na palivovém víčku. Pokud si nebudete jisti, zeptejte se obsluhy čerpací stanice. V případě, že přesto dojde k záměně paliva a řidič si uvědomí natankování nesprávného paliva na místě, může předejít vážnému poškození motoru. Pokud omylem natankujete benzín do prázdné naftové nádrže do max. objemu 5 litrů, problém lze vyřešit dotankováním plné nádrže naftou. V případě natankování většího množství nesprávného paliva doporučujeme nestartovat vůz a kontaktovat asistenční službu ŠKODA Assistance. Ta se postará o odtah vozidla do nejbližšího smluvního servisu. V případě benzínových motorů je složitější natankovat naftu. Hrdlo palivové nádrže je užší než průměr pistole na naftu. Tuto pistoli pak není možné řádně zasunout do hrdla nádrže. Pokud se vám i přes toto konstrukční opatření podaří natankovat do benzinové nádrže naftu, nepokoušejte se motor nastartovat a ihned kontaktujte asistenční službu ŠKODA Assistance.
8. Porucha světlometů
Všichni řidiči by si měli před cestou ověřit specifikaci povinné výbavy v zemích, kterými budou projíždět. Doporučujeme obstarat si před cestou na dovolenou soupravu žárovek. Postup výměny všech žárovek vnějšího osvětlení je popsán v návodu k obsluze. Pokud si řidič na výměnu žárovky sám netroufá, měl by navštívit nejbližšího servisního partnera ŠKODA. V případě xenonové výbojky jde o poměrně komplikovanou výměnu, kterou se doporučuje přenechat profesionálům v autorizovaném servise ŠKODA.
9. Porucha akumulátoru a elektroniky vozu
V případě poruchy elektroniky vozu, signalizující rozblikání ukazatelů na panelu přístrojů popř. nesprávnou funkcí jednotlivých ovládacích prvků se doporučuje vůz neprodleně odstavit a kontaktovat asistenční služby ŠKODA Assistance.
10. Pomoc na cestách
V případě poruchy vozu na cestách radíme motoristům kontaktovat asistenční službu ŠKODA Assistance, která se zaměřuje na poskytování služeb motoristům v nouzi. Řidiči by proto měli vyhledat číslo na asistenční službu ještě před cestou na dovolenou. Asistenční služby znamenají pocit jistoty a jsou zárukou, že o Vás bude v případě nouze postaráno ať už na území České republiky nebo v zahraničí. Majitelé vozů ŠKODA mohou v případě poruchy na území České republiky volat na bezplatnou linku 800 120 000 a v zahraničí na tel. číslo +420 236 090 002 nebo +420 261 104 666. Bližší informace o poskytovaných asistenčních službách najdete v Servisní knížce Vašeho vozu nebo Vám tyto informace poskytnou pracovníci centrály „ŠKODA Assistance“ na výše uvedených číslech.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”