Jde o nepředvídatelný a někdy nemilosrdný, ale legendární závod, který si vyžaduje pečlivou přípravu.
Cílem tří nových vozů 908, které se objeví na startu, je zopakovat úspěch z roku 2009.
„Náš program je zacílen na 24 hodin Le Mans“
Pokoření této jedinečné trati představuje neuvěřitelnou výzvu, která vyžaduje pečlivou a přísnou přípravu. Piloti, stroje i technici jsou vystaveni zkoušce po celou dobu závodu, který je bezpochyby nejobtížnější na světě. Peugeot zde v minulosti třikrát zvítězil: v roce 1992 a 1993 s vozem 905 s benzínovým motorem a v roce 2009 s naftovým modelem 908 HDi FAP. Tyto úspěchy umožnily Značce předvést výsledky vývoje technologií, které používá i u sériových vozů. Peugeot díky svému rozsáhlému zapojení do automobilového sportu propaguje po celém světě své hodnoty. Sdílí tak se svými příznivci emoce, které aktivity divize Peugeot Sport vzbuzují.
„Náš program je zacílen na tento závod,“ vysvětluje ředitel divize Peugeot Sport Olivier Quesnel. „Le Mans je magický, legendární závod, je Everestem automobilového sportu. 24 hodin Le Mans je závod, kde nic není jasné předem. Díky tomu je prohra strašná a vítězství neuvěřitelné. Jako každý rok jsme i letos udělali vše, co je v našich silách, abychom se mohli prezentovat s co nejkvalitnějším vozem a s připraveným týmem. Víme, že během závodu se může stát cokoliv a pokud chceme vyhrát, budeme muset podat naprosto bezchybný výkon.“
Vývoj vozu Peugeot 908
Technici divize Peugeot Sport se ihned po vítězství v závodě 24 hodin Le Mans 2009 pustili do práce na novém voze, který musí splňovat nové předpisy platné od letošního roku. Již v červenci 2009 bylo rozhodnuto o hlavních směrech vývoje nového modelu. Motor V8 HDi FAP zaburácel ve zkušebně v dílnách ve Velizy poprvé 25. ledna 2010. O šest měsíců později, 29. července 2010, se vůz, který byl později 3. února 2011 představen pod označením 908, poprvé rozjel po testovacím okruhu skupiny PSA.
Od té doby absolvoval Peugeot 908 celkem 15 testovacích jízd, z toho 7 vytrvalostních, a najel 45 000 km. Vozy se projely po okruzích v Aragonu, Le Castellet, Monze, Sebringu, Magny-Cours a v Le Mans. Zúčastnily se dvou závodů: 12 Hodin v Sebringu a poslední generální zkouškou byl závod 7. května Spa-Francorchamps. Zde vůz 908 získal první vítězství a současně obsadil první dvě místa. „Náš vůz byl postaven především pro Le Mans,“ zdůraznil technický ředitel Bruno Famin. „Z hlediska výkonů je velmi kvalitní a naší prioritou byla po celou dobu vývoje spolehlivost. Myslím, že jsme blízko stanoveného cíle, ale v Le Mans je naprosto nemožné mít pod kontrolou vše. Každý ročník má pro nás řadu překvapení… a doufáme, že jich bude míň než v předchozích letech, i přesto, že je 908 úplně nový vůz.“
„Po prvních letošních závodech je jasné, že rozdíly mezi námi a konkurencí jsou velmi malé a ze změn pravidel, k nimž došlo nedlouho před závodem 24 hodin Le Mans, pravděpodobně vzejde velmi vyrovnaný a těžký závod. Nevíme, kdo z nás nebo našich soupeřů bude v testovacích jízdách nejrychlejší. Pro skutečné porovnání našich výkonů musíme počkat na první stint v sobotu,“ pokračoval Bruno Famin.
„Náš směr je daný, soustředíme se na přípravu a naše cíle a nesnažíme se zkoumat a analyzovat, co se děje u konkurence,” prohlásil Oliver Quesnel. „Při prvním testovacím dnu v Le Mans 24. dubna 2011 jsme se především drželi stanoveného programu a totéž bude platit i při prvních dvou dnech testovacích jízd, protože jakmile závod odstartuje, budeme muset být v pozici, odkud můžeme bojovat o vítězství. Víme, že nás sebemenší chyba vyjde draho, ať jde o řízení, mechaniku nebo zastávky v boxech. Musíme proto být ve všech oblastech bezchybní. Jsme připraveni, ale cesta bude velmi dlouhá.“
Peugeot 908 podrobně
Bruno Famin: „Opět jsme zvolili koncepci zavřeného prototypu, protože mezi otevřeným a zavřeným vozem není žádný velký aerodynamický rozdíl. Z hlediska motoru jsme využili naši dobrou zkušenost s naftovým motorem s turbodmychadlem V8, jehož vlastnosti se podobají vlastnostem dříve používaného motoru V12. Úhel byl kvůli optimalizaci rovnováhy snížen ze 100° u V12 na 90°. Motor V8 HDi FAP s obsahem 3,7 litrů dosahuje výkonu 550 koní. Kvůli výraznému snížení výkonu, které si vyžádaly nové předpisy pro rok 2011, bylo nutné zapracovat na aerodynamice a významně snížit aerodynamický odpor. A konečně jsme společně s naším partnerem firmou Michelin vyvinuli zvláštní sadu pneumatik.“ Nejnovější prototyp je tak po 905 (1991-1993) a 908 HDi FAP (2007-2010) třetí generací vytrvalostních vozů Peugeot, které se v Le Mans postaví na start.
Tři špičkové posádky
Všech devět pilotů týmu Peugeot Total závodilo v barvách týmu i v roce 2010 a patří mezi nejlepší jezdce vytrvalostních závodů. Po dobu posledních 12 měsíců se aktivně zapojili do zkušebního programu, zúčastnili se také dvou závodů a série tréninkových programů zaměřených na fyzickou zdatnost v Toulouse, které kulminovaly závěrečným team buildingovým týdnem pod širým nebem v Chamonix. „Velmi dobře se mezi sebou znají,“ uvedl manažer týmu Pascal Dimitri. „Je velmi důležité, aby pracovali a trávili čas společně i mimo trať. Prvořadé je vytvořit mezi nimi pevné pouto. Jsou to silné individuality, ale tvoří také velmi soudržnou skupinu.“
Peugeot 908 č. 7 (modrá zpětná zrcátka): Alexander Wurz (AUT) – Marc Gené (ESP) – Anthony Davidson (GBR)
Alexander Wurz dosáhl ze všech pilotů Peugeot v Le Mans nejvíc úspěchů. Ze čtyř dosavadních startů sklidil dvě vítězství: v roce 1996 s týmem TWR a v roce 2009 s Peugeotem. Rakouský jezdec je stále nejmladším vítězem v historii závodu.
Španěl Marc Gené zvítězil v roce 2009 při svém třetím pokusu, poté, co v roce 2008 dojel jako druhý.
Anthony Davidson, který byl do týmu začleněn v roce 2010, se tento rok zúčastní závodu 24 hodin Le Mans počtvrté
Peugeot 908 č. 8 (bílá zpětná zrcátka): Franck Montagny (FRA) – Stéphane Sarrazin (FRA) – Nicolas Minassian (FRA)
Francouzské trio se honosí 30 účastmi v závodu 24 hodin Le Mans, z toho 10x se závodu zúčastnil Franck Montagny, který se třikrát octnul na stupních vítězů. Jeho francouzský kolega Nicolas Minassian, který patří od svého návratu k vytrvalostnímu sportu v roce 2007 stejně jako Stéphane Sarrazin k pilířům týmu Peugeot Sport, na kontě má 11 startů. Stéphane se závodu v Le Mans zúčastnil devětkrát, a ve třech letech po sobě, v roce 2007, 2008 a 2009, dosáhl rovněž pole position.
Peugeot 908 č. 9 (červená zpětná zrcátka): Sébastien Bourdais (FRA) – Pedro Lamy (POR) – Simon Pagenaud (FRA)
Sébastien Bourdais se narodil a vyrůstal v Le Mans. Letos se závodu zúčastní již podesáté. Portugalec Pedro Lamy se na okruhu v Sarthe objeví již podvanácté a na kontě má 2. místo z roku 2007 s vozem Peugeot 908 HDi FAP. Benjamínkem posádky je Simon Pagenaud, který si získal reputaci ve vytrvalostních závodech v Evropě, ale také ve Spojených státech. Tento rok se závodu zúčastní počtvrté.
Tyto 3 posádky doplňuje rezervní pilot Jean-Karl Vernay. Nováček týmu Peugeot Total absolvoval 24. dubna při testovacím dnu všech 10 povinných kol, aby byl připraven v případě potřeby nastoupit.
A konečně se letošního závodu 24 hodin Le Mans zúčastní i čtvrtý Peugeot 908 HDi FAP, který bude svěřen týmu Oreca-Matmut. Trio Panis-Lapierre-Duval, jež zvítězilo v závodě 12 hodin v Sebringu, tak bude dalším želízkem v ohni.
24 hodin Le Mans: 3. kolo šampionátu Intercontinental Le Mans Cup
Závod 24 hodin Le Mans je poprvé součástí šampionátu ILMC (Intercontinental Le Mans Cup).
Peugeot je po závodě 12 hodin v Sebringu (USA), který se jel v březnu, a po květnových 1000 km Le Spa (Belgie) se 17 bodovým náskokem v čele hodnocení konstruktérů a tým Peugeot Total zůstává na prvním místě v hodnocení týmů (+ 8 bodů). „Naším hlavním cílem je vyhrát závod 24 hodin Le Mans,“ upřesnil Olivier Quesnel. „Kromě výzvy, kterou tento nejprestižnější závod na světě představuje, se pokusíme rovněž zůstat v čele hodnocení šampionátu ILMC.“ Po Le Mans, jehož vítěz získá dvojnásobné množství bodů než obvykle, jsou před týmy ještě čtyři další závody: Imola (ITA) na začátku července, Silverstone (GBR) v září, Petit Le Mans (USA) v říjnu a konečně Zhuhai (CHI) v listopadu.
Konstruktéři:
- 1. Peugeot, 55 bodů
- 2. Audi, 38 bodů
Týmy:
- 1. Team Peugeot Total, 27 bodů
- 2. Audi Sport Team Joest, 19 bodů
- 3. Team Oreca-Matmut, 18 bodů
- 4. Rebellion Racing, 12 bodů
Nejdůležitější okamžiky závodu 24 hodin Le Mans
Pondělí 6. června: Chartres – Le Mans na kole (pokud to počasí dovolí)
V 8:30vyjede všech 9 pilotů a ředitel divize Peugeot Sport Olivier Quesnel ze Chartres do Le Mans na kole. Tato jednotná, vzájemně se podporující a odhodlaná skupina dorazí po 120 kilometrech do Le Mans pro vyřízení administrativních a technických formalit (place des Jacobins).
Čtvrtek 9. června (11:00): Vítězný vůz 908 HDi FAP z roku 2009 dorazí do muzea závodu 24 hodin Le Mans.
Peugeot věnuje během tiskové konference motoklubu Automobile Club de l’Ouest této asociaci kopii vozu 908 HDi FAP, který v Le Mans zvítězil v roce 2009 s posádkou Wurz-Gené-Brabham.
Čtvrtek 9. června (21:15) a sobota 11. června (12:10): předváděcí jízda vozu EX1.
Elektrický koncept Peugeot EX1, který dosáhl řady rekordů, se předvede v rámci programu „Le Mans pro budoucnost“, pořádaném klubem Automobile Club de l’Ouest, celkem dvakrát na 13 km okruhu.
Pátek 10. června (12:00): Tisková konference Peugeot.
Tisková konference se bude konat v prostorách značky Peugeot v „Parc du Raccordement“. Zúčastní se jí generální ředitel Peugeotu Vincent Ramboud, Olivier Quesnel, Bruno Famin a všech 9 pilotů.
Sobota 11. června (12:45): přehlídka vozů Peugeot RCZ.
Na třináctikilometrový okruh v Le Mans se vydá 10 vozů Peugeot RCZ. Za volantem budou sedět osobnosti a piloti z poboček Peugeot včetně jezdců, kteří se s vozy 207 Super 2000 účastní IRC i národních mistrovství. Bude mezi nimi Thierry Neuville (Belgie/Lucembursko), Bruno Magalhaes (Portugalsko), Guy Wilks (UK) a mnoho dalších.
Sledujte 24 hodin Le Mans – WEB TV Peugeot Sport
Internetová televize značky Peugeot se poprvé objevila v roce 2010 a i letos umožní sledovat závod společně s týmem Peugeot Total. K dispozici budou pohledy do zákulisí, okamžiky při doplňování paliva, záběry z kamer ve vozech, celý závod, ale také pozice všech čtyř vozů Peugeot v reálném čase. To vše s komentářem ve francouzštině a angličtině od soboty 11. června ve 14:00. www.peugeot-sport.com
Týden v Le Mans bude také možné sledovat přes Twitter, dále v aplikaci Peugeot Sport pro telefony iPhone a Android, na Facebooku a pochopitelně i v přenosech na kanálech Eurosport a France Télévision.
www.twitter.com/peugeotsport, www.facebook.com/peugeot.sport, www.lemans.org
Statistiky Peugeotu:
- 1 680 hostů
- 9,565 m2 zázemí
- 50 000 plakátů a 30 000 pohlednic
Program týmu Peugeot Total
Pondělí 6. června
15:10 / 15:20 / 15:30: Administrativní kontroly č. 7, č. 8, č. 9
15:40 / 15:50 / 16:00: Technické kontroly č. 7, č. 8, č. 9
Úterý 7. června
15:00-15:30: media spot (karavan Peugeot Sport)
Středa 8. června
14:00-14:30: media spot (karavan Peugeot Sport)
16:00-20:00: volné jízdy
22:00-00:00: kvalifikační jízdy 1
Čtvrtek 9. června
15:30-16:00: media spot (karavan Peugeot Sport)
19:00-21:00: kvalifikační jízdy 2
22:00-00:00: kvalifikační jízdy 3
Pátek 10. června
12:00: tisková konference Peugeot (Zázemí Peugeot „Parc du Raccordement“)
18:00: přehlídka pilotů
Sobota 11. června
9:00-9:45: Warm up
15:00: start 79. ročníku závodu 24 hodin Le Mans
Neděli 12. června
15:00: konec 79. ročníku závodu 24 hodin Le Mans
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií