Společnost quattro GmbH pracuje již dnes v detašovaném provozu neckarsulmského závodu v městské části Heilbronn-Biberach na prvních prototypech elektromobilu.
Speciálně školení zaměstnanci montují ve vývojové manufaktuře model R8 e-tron na základě postupů uplatňovaných při sériové výrobě úspěšného sportovního vozu Audi R8 s motorem uprostřed.
V rámci 122. řádné valné hromady společnosti AUDI AG v Neckarsulmu měli přítomní novináři poprvé příležitost nahlédnout do vývojové manufaktury, v níž vznikají první prototypy modelu Audi R8 e-tron.
„S modelem R8 e-tron chceme ukázat, jak může být elektromobilita nabitá emocemi. Všechny systémy tohoto vozu jsou vyladěny na maximální výkon a dojezd,“ vysvětluje Franciscus van Meel, vedoucí pro strategii společnosti AUDI AG v oblasti elektromobility, a pokračuje: „R8 e-tron je pro Audi velmi důležitým projektem, neboť odborné znalosti a zkušenosti, které v jeho průběhu získáme, uplatníme později ve velkosériové výrobě elektromobilů.“ Stejně jako je dnes pojem quattro symbolem pokrokových pohonů všech kol, má se e-tron v budoucnosti prosadit jako synonymum pokrokové elektromobility. „Do roku 2020 se totiž chceme stát vedoucím prémiovým výrobcem elektricky poháněných vozidel,“ tvrdí van Meel.
Jedním z nejdůležitějších předpokladů pro efektivní provoz a dlouhý dojezd elektromobilu je důsledně lehká konstrukce.
Vývojáři Audi proto sází u modelu R8 e-tron na klíčové technické kompetence společnosti. Karoserie je vyrobena z hliníku a díky technologii ASF (Audi Space Frame) její hmotnost sotva přesahuje hranici 200 kg. Lehká karoserie má hlavní podíl na tom, že R8 e-tron váží pouhých 1600 kg.
Zaměstnanci střediska pro předsériovou výrobu v závodu Neckarsulm a společnosti quattro GmbH staví již první prototypy inovativního elektromobilu. „Díky úspěšné výrobě našeho vysokovýkonného sportovního vozu Audi R8 získali zaměstnanci společnosti quattro GmbH vysokou odbornost v oblasti malosériové výroby a produkce sportovních vozů,“ objasňuje vedoucí závodu Werner Frowein.
Hliníková karoserie prototypu
– vzniká téměř standardním postupem v karosárně, v níž se vyrábí karoserie sportovního vozu R8 s motorem uprostřed. Produkci specifických montážních skupin elektromobilu, jako je například středový tunel, zajišťuje středisko pro předsériovou výrobu v závodu Neckarsulm. Karoserie budoucího elektromobilu R8 e-tron prochází na standardní výrobní lince ještě lakovnou. Poté jsou karoserie připravené pro konečnou montáž převáženy do detašovaného provozu v městské čtvrti Heilbronn-Biberach. „Výroba probíhá tak, abychom mohli využívat synergické efekty sériové výroby modelu R8,“ zdůrazňuje Frowein.
Při stavbě prototypu se například uplatňuje důmyslný logistický koncept používaný pro zásobování manufaktury R8 díly. Zaměstnanci dostávají předem vybrané komponenty ve speciálních koších. Montáž dílů do vozidel probíhá podle přesně stanoveného postupu ve čtyřech krocích. „Malosériová výroba klade na naše pracovníky vysoké požadavky,“ říká Frowein. Z toho důvodu byli do vývojové manufaktury vybráni zkušení zaměstnanci, kteří pracovali v sériové výrobě modelu R8, v níž si osvojili klíčové kompetence pro malosériovou výrobu.
„Zaměstnanci vývojové manufaktury prošli speciálním školením pro práci na vozidlech s vysokým napětím,“ vysvětluje Andreas Heine, projektový manažer společnosti quattro GmbH pro karoserii modelu R8 e-tron. V závislosti na funkci a technické zdatnosti zaměstnance probíhá školení pro práci s vysokonapěťovou technikou ve třech stupních. Základní stupeň je zaměřen na základní poznatky týkající se jízdy a práce s vozidlem vybaveným vysokonapěťovými systémy. Z něj pak vychází odborné školení na elektronického specialistu pro pevně stanovené činnosti. Nakonec v posledním stupni vzdělávání získají zaměstnanci, kteří se po jeho absolvování stanou certifikovanými specialisty na elektroniku v oblasti automobilové techniky, potřebné know-how k provádění veškerých činnosti na modelech s vysokonapěťovými systémy.
AUDI AG investuje v letech 2011 až 2015 více než 5 miliard eur do dvou německých výrobních závodů v Ingolstadtu a Neckarsulmu. Většina těchto investic míří do vývoje nových produktů a budoucích technologií, jako jsou elektrické a hybridní systémy pohonu.
Budoucnost mobility – historie modelu Audi R8 e-tron
Září 2009
Audi představuje vysokovýkonný sportovní vůz e-tron s výhradně elektrickým pohonem na IAA ve Frankfurtu. Dvoumístný vůz s výkonem 230 kW a točivým momentem 4500 N.m zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy.
Červen 2010
Společnost quattro GmbH byla na základě svých kompetencí v oblasti malosériové výroby a výroby vysokovýkonných sportovních vozů vybrána pro výrobu modelu R8 e-tron.
Červenec 2010
Elektromobil Audi R8 e-tron zvítězil v soutěži Silvretta E-Auto Rally. Dvoumístný vůz porazil 23 konkurenčních elektromobilů v rámci třídenní akce na trase o délce 167,5 kilometrů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií