Unavení řidiči, kteří usnou za volantem, způsobí každoročně tisíce dopravních nehod.

Nový systém sledování bdělosti řidiče od společnosti Ford může kolizím tohoto druhu účinně zabránit a zachránit tak řadu životů.

Systém sledování bdělosti analyzuje pomocí vyspělé techniky a složitých algoritmů chování řidiče.

Vykazuje-li člověk za volantem znaky nepozornosti či únavy, vydá systém varování.

„Únava za volantem je vážný problém, který může potkat každého,“ říká Margareta Nieh z Fordu, odbornice na problém usínání za volantem, která pomáhala vyvíjet systém sledování bdělosti. „Když řidič začíná upadat do mikrospánku, zpravidla se vychyluje z požadovaného směru jízdy, a pak dělá náhlé korekční manévry. Proto jsme vyvinuli systém sledování bdělosti, který dokáže tyto prudké zásahy do řízení rozpoznat díky analýze rychlosti stáčení vozidla okolo podélné osy.“

Systém sledování bdělosti

– sestává z malé, dopředu mířící kamery, připojené k palubnímu počítači. Kamera je umístěná na zadní straně vnitřního zpětného zrcátka a sleduje vodorovné dopravní značení po obou stranách vozu.

Počítač během jízdy „pozoruje“ kamerou vozovku a předvídá, kde by se měl vůz nacházet vzhledem k čárám vyznačujícím jízdní pruhy. Současně měří skutečnou polohu vozidla. Zaznamená-li výrazný rozdíl, systém vydá upozornění.

„Představme si unaveného řidiče, který začíná ztrácet koncentraci a vůz se vychyluje ze směru,“ popisuje Margareta Nieh. „Software tuto změnu v chování vozidla zaznamená a spustí dvoustupňový proces varování.“

Nejprve se jedná o jemné upozornění v podobě textové zprávy na přístrojovém panelu palubní desky, doprovázené zvukovým znamením. Zpráva zůstane zobrazena po dobu deseti sekund. Vykazuje-li chování řidiče i nadále známky otupělosti, zobrazí se trvalé upozornění, které musí řidič vzít na vědomí stiskem tlačítka OK.

„Pokud řidič zprávu nepotvrdí, lze systém resetovat pouze zastavením vozu a otevřením dveří,“ pokračuje bezpečnostní inženýrka ve výkladu. „Pro systém je to signál, že došlo k výměně řidičů, popřípadě že jste si udělali přestávku.“

Ačkoliv kamera systému sledování bdělosti pracuje s vodorovným značením po obou stranách vozu, systém je funkční i tehdy, když zachytí značení pouze na jedné straně. V případě potřeby ho lze deaktivovat v ovládacím menu palubního počítače.

„Tato technologie je velmi důmyslná,“ řekla Nieh. „Je naprogramovaná tak, aby rozpoznala úmyslné změny jízdních pruhů, takže nebude vydávat upozornění například při každém předjíždění.“

Systém sledování bdělosti

– je v současné době k dispozici pro zcela nový Ford Focus a Ford Mondeo, stejně jako pro modely S-MAX a Galaxy. Vzhledem k tomu, že mikrospánek řidiče je příčinou až jedné pětiny všech nehod na dálnicích, je přínosnost tohoto systému okamžitě zjevná. Jak říká Margareta Nieh: „Tohle může být ten nejdůležitější budíček vašeho života!“

Kdy nejčastěji dochází k nehodám zapříčiněným mikrospánkem?

  • Na dlouhých cestách po monotónních komunikacích dálničního typu
  • Mezi druhou a šestou hodinou ranní
  • Mezi čtrnáctou a šestnáctou hodinou (zejména po jídle nebo po konzumaci alkoholického nápoje)
  • Pokud řidič spal předcházející noc méně než obvykle
  • Po konzumaci alkoholu
  • Při užívání léků způsobujících otupělost
  • Při návratech z nočních směn

O Ford Motor Company

– přední světový výrobce automobilů se sídlem v Dearbornu v americkém státě Michigan, vyrábí a distribuuje motorová vozidla na šesti kontinentech. Ve svých 70 závodech po celém světě společnost zaměstnává asi 164 000 lidí. Do jejího portfolia náležejí značky Ford a Lincoln. Společnost poskytuje finanční služby prostřednictvím Ford Motor Credit Company. Další informace o produktech a službách společnosti Ford naleznete na www.fordmotorcompany.com.

Ford of Europe

– odpovídá za výrobu, prodej a údržbu vozů značky Ford na 51 jednotlivých trzích a má 66 000 zaměstnanců. Vedle Ford Motor Credit Company spadá pod Ford of Europe také Ford Customer Service Division (divize péče o zákazníky) a 22 výrobních závodů včetně podniků typu joint venture. První vozy značky Ford byly dodány do Evropy již v roce 1903 – tedy v roce založení samotné Ford Motor Company. Výroba v Evropě byla zahájena roku 1911.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...