Dvounápravové a třínápravové typy mohou být stavěny „na míru“ jakýmkoli potřebám dopravců.

Včetně dvanácti délkových variant mezi 11 a 14,5 metry, obsaditelností až 67 cestujícími, třiceti variantami vnitřního uspořádání, motory typu 230 až 440 podle Euro 5 či EEV o největším výkonu 169 – 323 kW. Podle nabídky Scania pro využití alternativních paliv budou později k dispozici úpravy pro spalování „bionafty“ nebo etanolu jako první v tomto segmentu. Volitelná specifikace Ecolution by Scania umožňuje dopravcům zásadně zvýraznit jejich „zelený profil“.
Nová Scania OmniExpress se veřejnosti poprvé představila na výstavě Transport 2011 ve dnech 6.-9. dubna v Herningu v Dánsku.
„Vozidlo postavené Scanií ve spolupráci s karosárnou Lahden Autokori Oy s kompletním zabezpečením servisních služeb a náhradních dílů v síti Scania je typ OmniExpress 3.20 favorizován pro získání velkého sousta z koláče meziměstské dopravy,“ říká Melker Jernberg, starší viceprezident divize autobusů a autokarů Scania.
„Lehká, ale robustní konstrukce s ojedinělou variabilitou, kterou karoserie poskytuje, stejně jako uspořádání interiéru spolu s vynikající pověstí kvality značky mezi dopravci v celé Evropě jsou základem její popularity. Navíc nabízíme uživatelům řadu možností zásadního snížení uhlíkatých stop jejich činnosti. Prodej začíná v pobaltských a severských zemích, následuje pak ve střední a jižní Evropě,“ dodává.
Stejná modulární konstrukce byla aplikována u základů pro typy 3.40 a 3.60 m řady Scania OmniExpress, s nimiž nová verze sdílí řadu prvků a systémů. Karoserie, postavená kompletně z nerezové oceli, má klínovitý sklon (75 mm) vpřed, což dále zlepšuje její aerodynamiku.
Pro tuto modelovou řadu byla zvlášť vyvinuta konstrukce pro montážní postupy
– aby umožňovaly velkou variabilitu v celkových délkách, stejně jako ve výšce. Délku karoserie lze volit po stupních o délce 300 – 400 mm v rozpětí od 11 do 14,9 metru. Podobně je nabízeno 30 variant vnitřního uspořádání v několika úrovních komfortu, případně s dalším individuálním přizpůsobením do nejmenšího detailu. Zavazadlový prostor o objemu 6,36 m3 je přístupný otevřením vzhůru výklopných krytů, takže vozidlo může proto sloužit o víkendech jako autokar pro kratší výlety. Výška podlahy činí 860 mm, je rovinná se zvláštním ohledem na specifika provozu například v Německu. Jedny, nebo dvoje dveře mohou být uspořádány v konfiguracích 1-0-0, 1-1-0, nebo 1-2-0, v posledním případě pak na přání také s plošinou pro vozíčkáře ve středních dveřích. Ulička je o 10 cm širší, než u vysokých typů a umožňuje tak snadný pohyb cestujících.
Samočinné řízení klimatizace
– je konstruováno pro libovolné klimatické podmínky od arktických na severu Finska v zimě, po letní vedra na jihu Itálie. Také podmínkám prostoru pro cestující s příjemným prostředím je přizpůsobena velikost a umístění oken, jejichž zasklení musí dokázat stejně účinně tlumit intenzivní sluneční záření v létě, nebo naopak izolovat proti chladu v zimě. Dvouvrstvé zasklení postranních okem je koncipováno pro úsporu hmotnosti. Použity jsou zvláště tenká skla (3 mm), ale instalovány jsou s větší mezerou, než je obvyklé (9 mm), pro dosažení největšího izolačního efektu.
Pracoviště řidiče
– kompletně přejímající ergonomii Scania, je velmi prostorné a příkladně přístupné. Ve specifikaci se samočinnou převodovkou ZF, nebo Scania Opticruise, je volič řazení umístěn na přístrojovém panelu (ZF), nebo na sloupku řízení (Scania Opticruise). To umožňuje řidiči pohyb v jeho prostoru se sedadlem otočným o 90° bez překážek. Velkorysý rozsah nastavitelnosti sedadla i volantu i zavěšené pedály doplňují obraz důsledného pojetí pracovního prostředí.
Volitelné hnací řetězce
– zahrnují výkonné a úsporné devítilitrové a třináctilitrové motory typu 230 – 440 podle Euro 5 nebo EEV o největším výkonu 169 – 323 kW kombinované se samočinnými převodovkami, nebo samočinným řazením Scania Opticruise. Emisní technologie Scania EGR eliminuje nutnost použití aditiv a nádrže pro ně, připouští také spalování až 100% „bionafty“. Další palivovou alternativu poskytuje etanolový motor Scania, který je v této kategorii autobusů nabízen poprvé. Pro další informace kontaktujte prosím:
Scania OmniExpress 6×2 13.7 – technická data autobusu vystaveného na Transport 2011 v Herningu:
Počet sedadel | 53+2 |
Uspořádání dveří | 1-1-0 |
Délka | 13,7m |
Šířka | 2,55 m |
Celková výška | 3,4 m |
Objem nádrže paliva | 310 litrů |
Objem zavazadlového prostoru | 5,19 m3 |
ovládaní víka | ručně |
PROSTOR ŘIDIČE | |
sedadlo řidiče | vyhřívané s tříbodovým bezpečnostním pásem |
klimatizace prostoru řidiče | samostatná |
pro jízdu vzad | kamera a zvuková signalizace |
PROSTOR CESTUJÍCÍCH | |
sedadla ‘Lahden 42’ (kůže) | nastavitelná s opěrkami hlavy |
servisní souprava | s individuálními výstupy vzduchu a LED osvětlením |
prostory pro zavazadla | otevřené nad hlavou |
KLIMATIZAČNÍ SOUSTAVA | |
Tlaková ventilace | s elektronickým řízením (samočinná na objednávku) |
ELEKTRICKÁ SÍŤ | |
akumulátory | 225 Ah |
alternátor | 2×150 A |
hlavní světlomety | H7 s ostřikovači |
HNACÍ ŘETĚZEC | |
motor | pětiválec 9300 cm3 |
největší výkon | 240 kW/1600 Nm |
emisní třída | EEV |
převodovka | šestistupňová samočinná ZF s retardérem |
BRZDY | |
elektronicky řízené | EBS |
odlehčovací výfuková | se samočinnou aktivací |
zastávková | autobusová brzda |
PÉROVÁNÍ | |
přední sklánění („kneeling“) | celkové zdvihání a snižování podvozku |
KAROSERIE | |
nosná struktura | z nerezové oceli |
opláštění | panely z lehké slitiny |
postranní a zadní zasklení | dvouvrstvé |