Scania OmniExpress 3.20 – – nový autokar Class II debutuje na Transport 2011

Novým sníženým autokarem OmniExpress 3.20 představuje Scania svou roli silného rivala na rychle rostoucím evropském trhu vozidel pro krátké a střední vzdálenosti pravidelné dopravy.

Dvounápravové a třínápravové typy mohou být stavěny „na míru“ jakýmkoli potřebám dopravců.

Scania OmniExpress 3.20 - – nový autokar Class II debutuje na Transport 2011

Včetně dvanácti délkových variant mezi 11 a 14,5 metry, obsaditelností až 67 cestujícími, třiceti variantami vnitřního uspořádání, motory typu 230 až 440 podle Euro 5 či EEV o největším výkonu 169 – 323 kW. Podle nabídky Scania pro využití alternativních paliv budou později k dispozici úpravy pro spalování „bionafty“ nebo etanolu jako první v tomto segmentu. Volitelná specifikace Ecolution by Scania umožňuje dopravcům zásadně zvýraznit jejich „zelený profil“.

Nová Scania OmniExpress se veřejnosti poprvé představila na výstavě Transport 2011 ve dnech 6.-9. dubna v Herningu v Dánsku.

„Vozidlo postavené Scanií ve spolupráci s karosárnou Lahden Autokori Oy s kompletním zabezpečením servisních služeb a náhradních dílů v síti Scania je typ OmniExpress 3.20 favorizován pro získání velkého sousta z koláče meziměstské dopravy,“ říká Melker Jernberg, starší viceprezident divize autobusů a autokarů Scania.

„Lehká, ale robustní konstrukce s ojedinělou variabilitou, kterou karoserie poskytuje, stejně jako uspořádání interiéru spolu s vynikající pověstí kvality značky mezi dopravci v celé Evropě jsou základem její popularity. Navíc nabízíme uživatelům řadu možností zásadního snížení uhlíkatých stop jejich činnosti. Prodej začíná v pobaltských a severských zemích, následuje pak ve střední a jižní Evropě,“ dodává.

Stejná modulární konstrukce byla aplikována u základů pro typy 3.40 a 3.60 m řady Scania OmniExpress, s nimiž nová verze sdílí řadu prvků a systémů. Karoserie, postavená kompletně z nerezové oceli, má klínovitý sklon (75 mm) vpřed, což dále zlepšuje její aerodynamiku.

Pro tuto modelovou řadu byla zvlášť vyvinuta konstrukce pro montážní postupy

aby umožňovaly velkou variabilitu v celkových délkách, stejně jako ve výšce. Délku karoserie lze volit po stupních o délce 300 – 400 mm v rozpětí od 11 do 14,9 metru. Podobně je nabízeno 30 variant vnitřního uspořádání v několika úrovních komfortu, případně s dalším individuálním přizpůsobením do nejmenšího detailu. Zavazadlový prostor o objemu 6,36 m3 je přístupný otevřením vzhůru výklopných krytů, takže vozidlo může proto sloužit o víkendech jako autokar pro kratší výlety. Výška podlahy činí 860 mm, je rovinná se zvláštním ohledem na specifika provozu například v Německu. Jedny, nebo dvoje dveře mohou být uspořádány v konfiguracích 1-0-0, 1-1-0, nebo 1-2-0, v posledním případě pak na přání také s plošinou pro vozíčkáře ve středních dveřích. Ulička je o 10 cm širší, než u vysokých typů a umožňuje tak snadný pohyb cestujících.

Samočinné řízení klimatizace

– je konstruováno pro libovolné klimatické podmínky od arktických na severu Finska v zimě, po letní vedra na jihu Itálie. Také podmínkám prostoru pro cestující s příjemným prostředím je přizpůsobena velikost a umístění oken, jejichž zasklení musí dokázat stejně účinně tlumit intenzivní sluneční záření v létě, nebo naopak izolovat proti chladu v zimě. Dvouvrstvé zasklení postranních okem je koncipováno pro úsporu hmotnosti. Použity jsou zvláště tenká skla (3 mm), ale instalovány jsou s větší mezerou, než je obvyklé (9 mm), pro dosažení největšího izolačního efektu.

Pracoviště řidiče

kompletně přejímající ergonomii Scania, je velmi prostorné a příkladně přístupné. Ve specifikaci se samočinnou převodovkou ZF, nebo Scania Opticruise, je volič řazení umístěn na přístrojovém panelu (ZF), nebo na sloupku řízení (Scania Opticruise). To umožňuje řidiči pohyb v jeho prostoru se sedadlem otočným o 90° bez překážek. Velkorysý rozsah nastavitelnosti sedadla i volantu i zavěšené pedály doplňují obraz důsledného pojetí pracovního prostředí.

Volitelné hnací řetězce

– zahrnují výkonné a úsporné devítilitrové a třináctilitrové motory typu 230 – 440 podle Euro 5 nebo EEV o největším výkonu 169 – 323 kW kombinované se samočinnými převodovkami, nebo samočinným řazením Scania Opticruise. Emisní technologie Scania EGR eliminuje nutnost použití aditiv a nádrže pro ně, připouští také spalování až 100% „bionafty“. Další palivovou alternativu poskytuje etanolový motor Scania, který je v této kategorii autobusů nabízen poprvé. Pro další informace kontaktujte prosím:

Scania OmniExpress 6×2 13.7 – technická data autobusu vystaveného na Transport 2011 v Herningu:

Počet sedadel 53+2
Uspořádání dveří 1-1-0
Délka 13,7m
Šířka 2,55 m
Celková výška 3,4 m
Objem nádrže paliva 310 litrů
Objem zavazadlového prostoru 5,19 m3
ovládaní víka ručně
PROSTOR ŘIDIČE
sedadlo řidiče vyhřívané s tříbodovým bezpečnostním pásem
klimatizace prostoru řidiče samostatná
pro jízdu vzad kamera a zvuková signalizace
PROSTOR CESTUJÍCÍCH
sedadla ‘Lahden 42’ (kůže) nastavitelná s opěrkami hlavy
servisní souprava s individuálními výstupy vzduchu a LED osvětlením
prostory pro zavazadla otevřené nad hlavou
KLIMATIZAČNÍ SOUSTAVA
Tlaková ventilace s elektronickým řízením (samočinná na objednávku)
ELEKTRICKÁ SÍŤ
akumulátory 225 Ah
alternátor 2×150 A
hlavní světlomety H7 s ostřikovači
HNACÍ ŘETĚZEC
motor pětiválec 9300 cm3
největší výkon 240 kW/1600 Nm
emisní třída EEV
převodovka šestistupňová samočinná ZF s retardérem
BRZDY
elektronicky řízené EBS
odlehčovací výfuková se samočinnou aktivací
zastávková autobusová brzda
PÉROVÁNÍ
přední sklánění („kneeling“) celkové zdvihání a snižování podvozku
KAROSERIE
nosná struktura z nerezové oceli
opláštění panely z lehké slitiny
postranní a zadní zasklení dvouvrstvé

Údaje ve specifikaci pro provoz v Dánsku.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...