Češi mají rádi modrou

Nová studie společnosti Ford odhalila překvapivé rozdíly v oblíbenosti jednotlivých barev napříč Evropou

V Turecku volí téměř polovina zákazníků Fordu bílou barvu a v Dánsku vede naopak černá, Češi mají nejraději modrou.

Češi mají rádi modrou

Celoevropsky nejpopulárnějšími odstíny zůstávají tradiční bílá, stříbrná a černá

Vzhledem ke kultuře kávových nápojů ve Francii a Itálii snad není až tak překvapivé, že zákazníci značky Ford v těchto zemích dávají přednost vozům v krémových a smetanových odstínech. Ale proč volí Češi modrou barvu častěji než kterýkoli jiný národ v Evropě?

To jsou jen některé poznatky studie, která zkoumala preference barevných odstínů mezi jednotlivými evropskými národy. Hlubší porozumění prioritám obyvatel našeho multikulturního kontinentu může Fordu pomoci vycházet ještě lépe vstříc přáním zákazníků a efektivněji plánovat složení skladových zásob u prodejců.

„Barva vozu je pro zákazníky velice osobní záležitostí. Když se tím začnete zabývat do hloubky, zjistíte, že kultura, móda a vkus jednotlivých trhů významně ovlivňují to, jakým barvám dávají lidé přednost,“ řekla Julie Francisová, která v designovém oddělení Ford of Europe odpovídá za výběr barev a materiálů.

Podobně jako móda se i barevné trendy rok od roku mění. Například malé, nicméně stále rostoucí procento zákazníků v poslední době volí hnědou, měděnou a příbuzné odstíny. „Lidem nějakou dobu trvalo, než si zvykli na hnědé tóny. Dříve byla tato barva vnímána jako vyšlá z módy, lidé si ji spojovali se sedmdesátými a osmdesátými lety,“ vysvětluje Francisová. „Hnědá ale zažívá comeback v odívání, nábytku a nyní také v automobilech.“

V Turecku zůstává šlágrem bílá, kterou v roce 2010 zvolilo neuvěřitelných 49 procent tamějších zákazníků značky Ford. Tato středomořská země s horkým podnebím si naopak připsala nejnižší podíl černých vozů.

V Dánsku jsou výsledky přesně opačné, nejvíce lidí dalo přednost černé, zatímco o bílou byl zájem nejmenší.

Že ale barevný vkus není dán pouze geografickou polohou a klimatem, ukazuje případ Norska a Portugalska. Tyto vzdálené země, které se vzájemně příliš nepodobají, sdílejí společný žebříček šesti nejoblíbenějších barev.

Pouze v jediné zemi z celé Evropy se na čelní místo hitparády barevných odstínů dostala jiná barva než černá, stříbrná nebo bílá – a sice u nás, v ČR! Každý čtvrtý kupující v České republice si v roce 2010 zřejmě řekl: „Modrá je dobrá“ – a vybral vůz Ford modré barvy. Češi přitom ale také mají ze všech evropských národů nejradši červenou. Jistě není náhodou, že právě červená a modrá jsou spolu s bílou našimi národními barvami.

Patriotismus má ovšem své meze. Nizozemci se vůbec neumístili v seznamu zemí, kde nadprůměrně boduje oranžová, zatímco v Irsku je pravděpodobnost, že zákazník zvolí vůz Ford zelené barvy, třetí nejnižší v celé Evropě.

Jak ale Ford s těmito daty pracuje, aby si byl jist, že v každé zemi nabízí ty správné barvy?

„Víme, že na velkých trzích, například v Německu, bude černá a další tmavé odstíny vždycky populární, a počítáme s tím ve svých plánech,“ řekl Vince Shaw, ředitel marketingu a produktové strategie Ford of Europe. „Samozřejmě chceme, aby naše vozy byly pro zákazníky atraktivní, a barvy na tom mají značný podíl. Velmi úspěšné se třeba ukázaly být výrazné odstíny Hot Magenta a Squeeze, nabízené pro Fiestu. Obě se prodávají mimořádně dobře, takže je jasné, že naši zákazníci rádi sáhnou po něčem individualistickém. Poučili jsme se z toho a v budoucnu hodláme nabízet více unikátních odstínů.“

Zároveň se jasně ukazuje, že barevné trendy přicházejí a odcházejí stejně jako všechny ostatní módní vlny. „Červená bývala zdaleka nejpopulárnější, ale potom byla vytlačena jinými tóny,“ objasnil Shaw. „Zdá se, že momentálně je na vzestupu bílá. Tmavě šedé, černé a modré jsou v oblibě stále, protože se vyskytují na pánském i dámském oblečení, ale jako každá jiná móda i barvy aut střídavě získávají na oblibě a zase ji ztrácejí.“

Proto je důležité všímat si trendů a včas na ně reagovat již při navrhování nových produktů.

„Identifikování nových trendů a výběr charakteristických barev tvoří významnou součást toho, co děláme, a dobře víme, jak je důležité uvést na trh správnou barvu ve správný čas,“ dodává Francisová. „Kdybychom se příliš unáhlili, barva by se u zákazníků neujala, a kdybychom naopak zbytečně otáleli, hrozí, že promeškáme vrchol popularity toho kterého odstínu.“

Vzhledem k tomu, že v roce 2011 uvádí Ford na evropské trhy zcela nový Focus ve fantastických barevných odstínech jako žlutá Mustard, červená Candy, rudá Mars nebo úchvatná oranžová Tangerine Scream, jíž se pyšnil předpremiérový Ford Focus ST na podzimním autosalonu v Paříži, zdá se být pravděpodobné, že letos budeme svědky vzestupu nových barevných trendů.

Popularita barev v jednotlivých zemích

(v závorce podíl dané barvy na celkovém počtu vozů Ford nově zaregistrovaných v té které zemi v roce 2010)

ČERNÁ

  • Dánsko (37,8 %)
  • Norsko (31,6 %)
  • Portugalsko (26,7 %)
  • Německo (26,6 %)
  • Rusko (24,9 %)

MODRÁ

  • Česká republika (24,5 %)
  • Rumunsko (21,9 %)
  • Velká Británie (19,7 %)
  • Finsko (16,2 %)
  • Polsko (14,9 %)

HNĚDÁ

  • Finsko (1,4 %)
  • Norsko (1,3 %)
  • Belgie (1,2 %)
  • Polsko (0,9 %)
  • Maďarsko (0,9 %)

KRÉMOVÁ

  • Francie (4,1 %)
  • Itálie (1,2 %)
  • Řecko (0,8 %)
  • Nizozemsko (0,6 %)
  • Maďarsko (0,5 %)

ZELENÁ

  • Maďarsko (2,9 %)
  • Česká republika (2,1%)
  • Rakousko (1,8 %)
  • Německo (1,7 %)
  • Francie (1,6 %)

ŠEDÁ

  • Belgie (20,8 %)
  • Itálie (17,6 %)
  • Portugalsko (16,7 %)
  • Francie (16,4 %)
  • Nizozemsko (16,4 %)

ORANŽOVÁ

  • Švédsko (0,8 %)
  • Rumunsko (0,6 %)
  • Maďarsko (0,4 %)
  • Rakousko (0,3 %)
  • Polsko (0,28 %)

ČERVENÁ

  • Česká republika (15 %)
  • Finsko (12,8 %)
  • Řecko (12,7 %)
  • Španělsko (12,5 %)
  • Belgie (9,1 %)

STŘÍBRNÁ

  • Irsko (37 %)
  • Rumunsko (30,2 %)
  • Finsko (29,4 %)
  • Polsko (28,8 %)
  • Švédsko (28,3 %)

BÍLÁ

  • Turecko (49 %)
  • Maďarsko (32,2 %)
  • Švýcarsko (31,3 %)
  • Španělsko (28,8 %)
  • Francie (27,5 %)

A které barvy byly v roce 2010 nejoblíbenější ve světě?

Společnost Du Pont, která je předním světovým výrobcem automobilových laků, publikuje každoroční přehled barevných trendů. Z něj vyplývá, že v Evropě jsou nejžádanější odstíny černé a šedé, zatímco Asie dává přednost zejména bílým a stříbrným tónům. Rovněž Jižní Amerika preferuje stříbrnou, zatímco dvěma nejoblíbenějšími barvami v Severní Americe jsou černá a bílá.

Celosvětově byla v roce 2010 nejpopulárnější stříbrná s podílem 26 procent. Oblíbené barvy Čechů výrazně zaostávaly, což platí o modré (5 %) ještě více než o červené (6 %). Všechny variace hnědé, kávové a smetanové si v prodejích firmy Du Pont připsaly tři procenta. Není bez zajímavosti, že v Evropě byly tyto odstíny nejžádanější mezi zájemci o vozy střední třídy a MPV.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...