Hybridní Toyota Auris – rodinný hatchback – v testu redakce

Toyota Auris v hybridním provedení zvýšila atraktivitu oblíbeného Aurisu prodávaného na našem trhu s benzinovými a naftovými motory od roku 2007 .

Přepracovaný Auris v provedení 2010 byl doplněn v průběhu minulého roku i o hybridní provedení. To byl hlavní důvod, proč jsem se na týden s tímto novým hybridním modelem tolik těšil.

Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce
Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce
Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce

Ve svém očekávání jsem se nezklamal, týden za volantem Toyoty se stal pro mě skutečným motoristickým požitkem.

Auris s benzinovými a naftovými motory dosahoval od zahájení prodeje v dubnu roku 2007 vysokých prodejů nejen světově, ale i na našem trhu, kde se umísťoval v počtu prodaných Toyot na druhém místě po oblíbené Toyotě Yaris:

rok Auris ks
2007 (od dubna) 674
2008 1174
2009 1011
2010 1244
2011 (leden a únor) 204

Auris si vybudoval od svého uvedení na trh v roce 2007 solidní pověst nejen svou prostorností, praktičností, spolehlivostí, bezpečnými jízdními vlastnostmi, bohatou výbavou, ale i celkově nízkými pořizovacími a provozními náklady.

V roce 2010 modernizovaný Auris s dynamickým designem, vylepšenou ergonomií, s vyšší hospodárností provozu a s novými položkami výbavy a ještě vyšší úrovní kvality byl doplněn ucelenou nabídkou motorů včetně plnohodnotného hybridního pohonu v modelu Auris HSD (Hybrid Synergy Drive).

Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce
Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce
Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce
Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce

Plnohodnotný hybridní systém pohonu v modelu Auris HSD spojuje benzinový motor 1,8 l VVT-i o výkonu 73 kW s elektromotorem o výkonu 60 kW. Nikl-metal hydridní baterie má kapacitu 27 kWh. Automatická převodovka e-CVT řadí plynule.

Ovládání systému hybridního Aurise

Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce
Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce
Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce
Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce
Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce
Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce
Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce

Velmi jsem ocenil ovládání vozu, od usednutí za volant po celou dobu jízdy je obsluha jednoduchá a zdůraznil bych pro mě až zábavná.

Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce
Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce
Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce
Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce
Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce
Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce
Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce
Hybridní Toyota Auris - rodinný hatchback - v testu redakce

Po usednutí za volant a stisknutí tlačítka power při sešlápnutém brzdovém pedálu je Auris HSD připraven k provozu. Na středovém panelu umístěnou krátkou řadící páčkou nepatrným a jemným pohybem doleva a dolů na „D“ lze zvolit jízdu vpřed, anebo pohybem vlevo a nahoru na „R“ zvolit jízdu dozadu. Pak stačí jen plynovým pedálem regulovat rychlost vozu.

Na displeji můžeme sledovat, kdy je Auris poháněn jen elektromotorem, nebo současně elektromotorem a benzinovým motorem anebo jen benzinovým motorem. Současně nám schéma přesně znázorňuje, kdy je při jízdě z kopce nabíjena baterie (přirozeně v té době je benzinový motor zastaven). Současně nám obrázek baterie ukazuje stupeň nabití baterie.

Velmi jsem ocenil a často jsem využíval možnost zvýšit účinnost nabíjení baterií při jízdě z prudkého kopce a to jemným stiskem řadící páčky dolů na „B“. Připomínám, že tím nejen zvyšujete nabíjení baterie, ale i šetříte brzdy. Pokud nadále nechcete využívat „B“, vrátíte se pohybem řadící páčky doleva a dolů na „D“. Tím docílíte, že vůz nebude zvýšeným nabíjením nadměrně brzdit při jízdě z mírného kopce, to by totiž vedlo ke zvýšené spotřebě.

Auris HSD po stisknutí tlačítka „EV“ (na středovém tunelu pod řadící páčkou) bude poháněn pouze elektromotorem. Režim elektromobilu umožňuje jízdu na vzdálenost až dvou kilometrů při rychlosti do 50 km/h. Tento režim není nutné využívat, protože při rychlosti do 40 km a nabité baterii zpravidla Auris je stejně poháněn pouze elektromotorem.

Vedle tlačítka „EV“ jsou umístěna další dvě tlačítka: „ECO MODEa PWR MODE“.

„ECO MODE“ je režim Eko-jízdy (pro dosažení nízké spotřeby benzinu) vhodný tehdy, pokud předpokládáte častou akceleraci a časté brzdění.

„PWR MODE“ je režim vhodný například při jízdě v horských oblastech nebo při předjíždění.

Chtěl bych zájemce o hybridní Auris upozornit na skutečnost, že není nutno režimy „ECO MODE“ a „PWR MODE“ ihned využívat a rozptylovat se jimi od prvního kilometru jízdy, ale až se s tímto jedinečným vozem postupně sžijí a pak si jeho možnosti dokonale využijí a vychutnají.

Abych docílil nízkou spotřebu, využíval jsem i indikátor jízdy, kterým je hybridní Auris vybaven místo otáčkoměru. Indikátor jízdy řidiči názorně sděluje, jak hospodárně jede.

Jízdní vlastnosti Aurise HSD

Výkon moderního benzinového motoru 1,8 l VVT-i o výkonu 73 kW spolu s elektromotorem o výkonu 60 kW a automatickou bezstupňovou převodovkou e-CVT mně umožňoval s Aurisem HSD dosahovat nejen velmi dobrou akceleraci, ale i vysoké průměrné rychlosti. Celkové jízdní vlastnosti, značná míra stability při vysoké rychlosti, bezpečná ovladatelnost a výtečné jízdní pohodlí jsou především zásluhou výborného konstrukčního zpracování podvozku a jeho vybavením nejmodernějšími bezpečnostními systémy: ABS+EBD+BA, VSC+TRC a HAC.

Výrobce udává maximální rychlost 180 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,4 s a spotřebu, jak ve městě, mimo město i kombinovanou ve stejné výši: 3,8 litry na 100 km. Uvedenou spotřebu jsem během testu překročil přes dosahování vyšších cestovních průměrů pouze o 0,2 litru na 100 km.

Musím vyzdvihnout velmi dobře provedené odhlučnění motoru i podvozku, které zabezpečuje velmi nízkou hladinu hluku v interiéru vozu.

Ceny Aurise HSD

Auris HSD je dodáván ve třech stupních výbavy: Luna, Sol a Lux.

výbava Kč bez DPH Kč s DPH
Luna 458 250 549 900
Sol 499 916 599 900
Lux 524 917 629 900

Již základní stupeň Luna obsahuje bohatou základní výbavu

Exteriér

  • Pneumatiky 195/65R15
  • Litá kola
  • Sada na opravu pneu
  • Elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka s ukazateli směru v barvě
  • Elektricky sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka
  • Nárazníky v barvě karoserie
  • Vnější kliky dveří v barvě karoserie
  • Systém denního svícení (LED)
  • Přední mlhová světla

Komfort

  • Elektricky ovládaná přední a zadní okna
  • Výškově a podélně nastavitelný volant potažený kůží
  • Výškově nastavitelné sedadlo řidiče
  • Čalounění sedadel textil textil alcantara
  • Vyhřívání předních sedadel
  • Elektrický posilovač řízení (EPS)
  • Klimatizace automatická
  • Optitronové přístroje
  • Palubní počítač
  • Ovládání palubního počítače na volantu
  • Rádio + CD přehrávač s podporou MP3 a WMA + Aux-In/USB
  • Počet reproduktorů 6
  • Ovládání audiosystému na volantu
  • Startování tlačítkem
  • Obložení interiéru stříbrné
  • Stěrače předního okna s nastavitelným cyklovačem
  • Stěrač zadního okna s cyklovačem
  • Cetrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním
  • Sklopná zadní sedadla, dělená 60:40
  • Polohovatelná zadní sedadla (2 polohy)

Bezpečnost

  • Kotoučové brzdy vpředu a vzadu
  • ABS – protiblokovací systém brzd
  • EBD – elektronická distribuce brzdné síly
  • BA – brzdový asistent
  • VSC – stabilizační systém vozidla – protismykový
  • TRC – kontrola trakce při rozjezdu
  • HAC – pomocný systém pro rozjezd do kopce
  • HID – xenonové výbojky
  • EPS – elektrický posilovač řízení
  • Airbag přední řidiče a vypínatelný spolujezdce
  • Airbagy boční (řidič + spolujezdec)
  • Airbagy hlavové (1. a 2. řada) a kolenní airbag řidiče
  • Indikace zapnutí bezpečnostních pásů
  • Uchycení dětské sedačky ISOFIX
  • Imobilizer s kontrolkou aktivace

Stupeň výbavy Sol obsahuje navíc

  • Rozměr pneu 215/45R17
  • Bluetooth® hands-free s ovládáním na volantu
  • Tempomat
  • Smart Entry & Start (systém inteligentního klíče)
  • Zadní parkovací kamera
  • Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou
  • Zpětné zrcátko s monitorem parkovací kamery (3,3˝)
  • Stěrače předního okna automatické s dešťovým senzorem
  • Senzor šera (automatická aktivace světel)

Stupeň výbavy Lux obsahuje navíc

  • Xenonové světlomety (HID) s ostřikovači
  • Čalounění sedadel alcantera

Nový Auris HSD s rezervou plní požadavky emisní normy Euro 5. Extrémně nízká hladina emisí CO2 u této hybridní Toyoty přináší zákazníkům v řadě evropských zemí významné daňové zvýhodnění, bohužel u nás ne.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...