Nový Saab 9-5 Aero byl 20. října 1999 slavnostně představen novinářům panem Dr. Štěpánem L. Kubínem, novým generálním ředitelem společnosti s ručením omezeným Wallicar, která je výhradním dovozcem Saabů v ČR.
Saab uvedl své první Aero na Autosalonu v Bruselu v roce 1984. Reakce na tento model byla okamžitá, a tak se varianty 900 a 9000 Aero staly dvěma z nejvíce žádaných modelů Saabu po mnoho let. Poptávka po verzi Aero u současných modelů vedla k výrobě Saabu 9-5 Aero a 9-3 Aero.
Nový Saab 9-5 Aero je poháněn nejnovějším přeplňovaným motorem Turbo Ecopower obsahu 2,3 litru s výkonem 230 k/169 kW při 5 500 ot/min. Ve spojení s manuální převodovkou nabízí točivý moment až 350 Nm již při 1900 ot/min. Řízení motoru je nejnovějším systémem Saab Trionic 7, který pracuje s 32 bitovým počítačem, schopným provádět až dva miliony operací za sekundu. Tento mikroprocesor současně sleduje a řídí časování zapalování, vstřikování paliva, tlak přeplňování a polohu škrtící klapky.
Významným prvkem u tohoto motoru je možnost krátkodobého zvýšení výkonu při zrychlení, třeba při předjíždění. Motor při sešlápnutí plynu až „na podlahu“ zvýší maximální točivý moment na 370 Nm, ale na nejvýše 20 sekund. Sedan Saab 9-5 s manuální převodovkou tak zrychluje z 0 na 100 km/hod. za 6,9 sekund.
Nový motor Saabu 9-5 2,3 l Ecopower – splňuje požadavky ve Švédsku nejpřísnější emisní kontroly – Motor je vybaven novým systémem kontroly emisí se zdvojeným katalyzátorem, čímž se významně snižuje obsah škodlivin ve výfukových plynech.
Saab 9-5 Aero se vyrábí jako limuzína a kombi. Oba modely charakterizuje přední spoiler, kryt prahu a kryt zadního nárazníku, které podtrhují sportovní charakter tohoto modelu a zlepšují i jeho aerodynamiku. Snížený a tužší podvozek, výkonnější brzdy a 17″ třípaprsková elektronová kola potvrzují jeho sportovní charakter. Nové konstrukční řešení podvozku podstatně zlepšilo přesnost řízení a ovladatelnost vozu. Kromě 17″ kol z lehkých slitin sportovní paket, který je dostupný u všech modelů Saab 9-5, zahrnuje sportovní podvozek, který snižuje světlou výšku auta o 10 mm ve srovnání s auty se standardním podvozkem. Dále tužší zkrutný stabilizátor vpředu a vzadu, tužší pružiny i tlumiče vpředu i vzadu, což výrazně zlepšuje přilnavosti při sportovní jízdě. Sportovní paket také obsahuje přední, zadní a postraní spoilery v barvě karosérie, zadní rozšířený nárazník a oválný, chromový výfuk. Interiér zahrnuje kůží potažený volant s rozšířením na věnci pro snadnější uchopení. Rukojeť řadící páky je potažená kůží a z kůže jsou vyrobeny i manžety řadící páky a ruční brzdy.
Brzdová soustava byla vylepšena tak, aby plně odpovídala vysokému výkonu motoru. Systém TCS (Traction Control System) bude v modelovém roce 2000 dostupný na všech vozech řady Saab 9-5 jako doplněk montovaný ve výrobě, bude dodáván i k vozům s automatickou převodovkou. TCS využívá senzory ABS k porovnání rychlosti kol. Když se začne jedno z předních kol protáčet, aktivuje se příslušný brzdič a hnací síla se přenese na druhé kolo, pokud má lepší přilnavost. Začnou-li se protáčet obě kola současně, řídící systém sníží otáčky motoru, bez ohledu na to, jak je škrtící klapka otevřená. Systém TCS je standardní u modelu Saab 9-5 Aero a u automobilů s motorem 3.0 V6 Ecopower.
Dále se zvýšila celková bezpečnost cestujících. Karoserie je tvořena bezpečnostní klecí s deformačními zónami vpředu i vzadu. Do základní výbavy patří airbagy u řidiče a spolujezdce a boční airbagy v zádových opěrkách předních sedadel. Přední sedadla jsou vybavena aktivními opěrkami hlavy, které podstatně snižují rizika úrazu krční páteře při nárazu zezadu.
Systém Saab Parking Assistance (kontrola odstupu při couvání) byl vyvinut ke zjednodušení couvání při parkování v omezeném prostoru. Systém je aktivován zařazením zpětného chodu. Zvukové signály z cestovního počítače pomáhají řidiči odhadnout vzdálenost od předmětů za autem. Čtyři senzory detekující vzdálenost jsou umístěny v zadním nárazníku. Každý senior vysílá ultrazvukové signály, které jsou neslyšitelné lidským uším i zvířatům. Signály se odrážejí od předmětů za autem, jsou zachycovány distančními seniory a posílány řídící jednotce. Ta vypočítá vzdálenost od předmětů vyhodnocením rychlosti a intenzity odraženého signálu. Když senior zaznamená předmět umístěný 1,8 metru či méně za vozem, cestovní počítač vyšle přerušovaný signál. Čím je předmět blíže, tím je frekvence signálu vyšší. Když je vzdálenost menší než 30 centimetrů, signál se změní v souvislý tón. Systém Saab Parking Assistance je volitelná nadstandardní výbava montovaná při výrobě. Je dostupná pro všechny varianty řady 9-5.
Vnitřní zpětné zrcátko s funkcí automatického ztemňování je montováno jako standard v modelu Saab 9-5 Griffin a je dostupné jako volitelná výbava pro ostatní modely. Za jízdy v noci zpětné zrcátko automaticky ztmavne, jakmile se vozidlo za vámi přiblíží. Stupeň ztmavnutí záleží na intenzitě oslňujícího světla a probíhá plynule. Zpětné zrcátko se skládá ze dvou vrstev skla a chemikálie, která je mezi nimi. Zrcadlová fólie je nalepena na zadní vrstvu a strany obou vrstev jsou spojeny kontaktními proužky. Jakmile na tyto proužky působí slabý proud, kapalina ztmavne. Zrcátko je vybaveno dvěma seniory. První určuje intenzitu světla před automobilem v zorném poli řidiče, druhý vnímá intenzitu oslňujícího světla. Elektronická kontrolní jednotka porovná světlo před vozem s intenzitou oslňujícího světla a poté rozhodne o stupni ztemnění.
Barvy karoserie Saabu 9-5 Aero jsou rozšířeny o dvě elegantní barvy: Sun green – stříbrnou metalickou barvu s nádechem zelené a Morello – burgundská metalická barva červenomodrého odstínu. Ta zejména podtrhuje sportovní charakter vozu.
Cena Saabu 9-5 Aero je od 1 549 000Kč, u modelu Combi pak od 1 699 000 Kč. Vedle bohaté výbavy obsažené již v základní ceně, je možné podle přání vybrat si z široké doplňkové výbavy.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas