Loni bylo v České republice odcizeno 36 810 automobilů a celková škoda činila zhruba 3,8 miliardy Kč. Ve 23 764 případech šlo o automobily osobní. Policistům se podařilo vypátrat kolem 22% těchto aut a dopadnout kolem pěti tisíc zlodějů.
Nejnebezpečnějším místem pro auta je Praha. Kořistí zločinců se loni v hlavním městě stalo téměř deset tisíc vozů. Za českou metropolí následují severní Čechy a ušetřeny nezůstávají ani severní a jižní Morava a střední Čechy. Poněkud klidnější jsou západní a východní Čechy. Pro majitele aut jsou nejbezpečnější jižní Čechy. Nejvíce automobilů mizí ve velkých městech, ale nebezpečí krádeže hrozí kdekoliv, i na minimálně frekventovaném venkově.
Mluvčí české policie kapitánka Ivana Moosová uvádí, že takzvaná automobilová kriminalita je v České republice velmi rozšířená a představuje více než třetinu všech majetkových zločinů. Přesto se počet ukradených aut ve srovnání s rokem 1997 snížil o jeden a půl tisíce. Policisté jsou v boji proti gangům i běžným zlodějíčkům úspěšnější, majitelé aut si dávají na své čtyřkolé miláčky větší pozor a využívají dnes již poměrně rozsáhlé nabídky nejrůznějších zabezpečovacích zařízení.
Boj proti gangsterům
Největším nebezpečím jsou dobře organizovaní zločinci. V tuzemsku působí mnoho gangů z Jugoslávie, Bulharska, Polska, Ruska a Ukrajiny. Obvykle si vytipují vozidlo, které si u nich objednal „zákazník“. Poptávka po nových modelech je zejména u ruských zbohatlíků velká. Členové gangů ukradnou vůz, u kterého dokážou rychle změnit číslo karosérie i motoru stejně jako barvu laku. Ani falešné doklady pro ně nejsou žádným problémem. Vůz převezou přes hranice obvykle čeští komplici. Pak putuje buď takzvanou severovýchodní cestou do Polska a dál na východ nebo cestou východní přes Slovensko a Maďarsko na Ukrajinu nebo do balkánských zemí.
Kromě organizovaných gangsterů jsou velkým nebezpečím pro majitele aut i běžní zloději. Ti se nesoustředí jen na novější vozy, ale také na starší automobily, které pak rozebírají a prodávají na náhradní díly. Mnohdy však bývá spolupachatelem i sám majitel auta, který krádež finguje, a pak žádá peníze za „ukradené“ auto na pojišťovně. V roce 1998 zaznamenali policisté větší počet takových podvodů, jejichž obětí se stávají leasingové společnosti, autopůjčovny i pojišťovny. Odborníci odhadují, že zhruba třicet procent zjištěných krádeží jsou ve skutečnosti právě tyto podvody.
V České republice přibývá případů vykrádání aut. Zloději obvykle rozbijí nebo vypáčí okénko a odnesou si všechny cenné věci včetně autorádia.
Kriminalisté doporučují vybavit automobil dobrým zabezpečovacím zařízením, vhodně navzájem kombinovat elektronické i mechanické zabezpečovací prvky a důsledně je využívat, kdykoliv opouštíte vůz. Motoristé by nikdy neměli nechávat v autě peníze, doklady, ani cenné věci.Pokud musejí nechat ve voze zavazadla, je nejlepší uložit je tak, aby nebyla zvenčí vidět a nepřilákala tak pachatele. „A pokud se řidiči ztratí uzamykatelný závěr palivové nádrže, měl by si hned nechat vyměnit zámky vozu. Někdo by si totiž mohl vyrobit duplikáty klíče,“ říká Ivana Moosová.
Piráti na silnicích a dálnicích
Je i mnoho dalších forem „automobilového zločinu“. Nic netušící muž se postaví k přepážce banky a vyzvedne si peníze. Venku ho bedlivě sleduje skupina gangsterů, kteří si jej vytipovali jako příští oběť. Při nástupu do vozu klienta nějaký solidně vyhlížející pán upozorňuje na prasklou pneumatiku. Muž vystupuje z auta, kdosi ho udeří a jeho peníze mizí v kapse jednoho z lupičů. Jejich vůz rychle mizí ze scény. Podobných případů přibývá.
V bezohledné lupiče se často mění i stopaři a v poslední době se rozmáhá také pirátství na dálničních odpočívadlech. Útočníci uspí řidiče kamionu a vůz pak i se zbožím zmizí v nenávratnu. Ale i v těchto případech existuje účinná zbraň v podobě jakési „černé skříňky“, která umožní kamion i náklad lokalizovat.
Řešením je moderní technika
Ukradené vozy Ford figurují v policejních statistikách až na osmém místě, přestože auta s modrým oválem ve znaku jsou v ČR nejrozšířenějším „západním“ zahraničním automobilem. Ford má totiž velmi dobře zabezpečená auta, což mnohého zloděje odradí. Loni bylo ukradeno necelých 900 vozů této značky.
„Například Ford Focus se prodává již s novým druhem imobilizéru s plovoucím kódem, tedy část kódu je pevná a část proměnlivá,“ říká Petr Šimůnek, technik z Ford Motor Company v ČR. Zloděj se také velmi těžko dostane do „kufru“ či do kabiny. Pod uzamykatelnou kapotu vnikne zločinec jen násilím. Další z překážek je to, že ani po rozbití okna nelze otevřít dveře. Ani krádež rádia z Fordu Focus se podle Šimůnka příliš nevyplatí. „Díky originálnímu designu je pro jiné značky aut nepoužitelné. Navíc je chráněno kódem, podle kterého lze identifikovat skutečného majitele,“ dodává.
Pojišťovny přejí opatrným
Zabezpečení auta přinese jeho majiteli nejen klid v duši, ale i slevu v pojišťovně. Například pojišťovna Zürich nabízí 10 % slevu každému, kdo má ve voze imobilizér. Dalších 5 % je za mechanické zabezpečení a 20 % za aktivní vyhledávací systém. Z pojištěných vozů bylo loni ukradeno 6 %, což je hluboko pod průměrem jiných podobných ústavů.
Zürich je jednou z předních světových pojišťoven a v ČR působí poměrně krátce. Rychle si však získává oblibu například i tím, že klientům, kteří sedm let neměli na autě žádnou škodu , dává 50 % slevu.
Řidiče s dobře zabezpečenými vozy zvýhodňuje i Česká pojišťovna. Za instalaci imobilizéru, který blokuje minimálně tři mechanismy, dává 10 % slevu. Dalších 10 % slevy je za mechanické zabezpečovací zařízení. A do třetice: 20 % sleva je i za instalaci aktivního vyhledávacího systému.
Nejlepším receptem, jak chránit automobil před zločinci, je tedy co nejkvalitnější zabezpečovací technika, ale také maximální opatrnost.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.