Milovníci aut zase rádi vzpomínají na den, kdy si koupili svůj první vůz a vyjeli si s ním poprvé na výlet. Také Ford si připomíná důležité momenty své historie. Jedním z nich byl právě loňský rok, kdy Ford Escort oslavil své třicátiny. Za tu dobu se stal legendou v nižší třídě osobních vozů i v motoristickém sportu a nepostradatelnou součástí každodenního života miliónů řidičů na celém světě.
Mnoho lidí je pyšných na to, že mají jeden nebo i více různých typů Escortu. O nejnovější provedení je stále zájem, automobil je populárnější než kdykoliv předtím.
Každý, kdo přijde do autosalónu, se rád podívá na nový nablýskaný elegantní Escort. Málokdo však zná bohatou historii tohoto vozu a ví, jak vypadal první Escort v roce 1968.
Sny šedesátých let
Na konci šedesátých let, kdy mnozí lidé žili v zajetí květinové revoluce, poslouchali Beatles, a kdy se v Praze či v Paříži bouřili studenti, způsobil Ford Escort doslova převrat na automobilovém trhu. Nahradil typ Ford Anglia, kterého se do té doby prodaly milióny kusů. Escort znamenal radiální změnu. Měl zcela nový tvar karoserie, nové motory i převodovky. Už během prvního roku si získal přízeň 156 tisíc nadšených zákazníků.
Escort byl v době svého zrodu velmi moderním automobilem. Vůz byl výkonný, snadno ovladatelný, úsporný a přitom levnější než konkurenti. Nový automobil potřeboval místo, kde by jej bylo možné vyrábět a později výrobu rozšiřovat. Jako nejlepší se ukázala lokalita u Halewoodu východně od Liverpoolu v severozápadní Anglii. Nová továrna nabídla mnoho pracovních míst lidem z okolí, kteří se podíleli na výrobě tisícovky nových aut denně.
Od té doby byl Halewood mnohokrát modernizován. Nyní využívá Ford na svých montážních linkách roboty, které lidem usnadňují namáhavou práci. Přesto je tu člověk nenahraditelný. V Halewoodu dnes pracuje více než čtyři a půl tisíce zaměstnanců.
Zrození nové legendy
Ford se snažil především o to, aby splnil nejrůznější nároky řidičů. První Escorty, které sjely z výrobní linky, byly dvoudvéřové sedany. Během několika týdnů se mohli motoristé těšit na třídvéřové kombi a poté na lehkou dodávkovou verzi. V roce 1972, kdy Halewood vyrobil 200 tisíc vozů si mohli zákazníci vybrat z devatenácti různých typů vozů. Ford Escort byl k dostání v několika barvách a zároveň nabízel různé motory – od nejmenších o objemu 1,1 litru až po sportovní šestnáctiventilový dvoulitr vyvinutý speciálně pro Ford skvělým týmem společnosti Cosworth. Firma Cosworth Engineering, kterou založili v roce 1965 Mike Costin a Keith Duckworth vyvinula řadu motorů, jež se zasloužily o četná vítězství v automobilových závodech.
Ford Escort se stal legendou rallye. Vítězil na Akropoli , Safari, Korsice i Monte Carlu. Za jeho volantem seděli takoví legendární závodníci jako Hannu Mikkola, Roger Clark, Ari Vatanen či Carlos Sainz.
Obrovský úspěch osobních vozů Ford Escort ve Velké Británii přiměl Ford exportovat a později i vyrábět Escort v dalších evropských zemích. Escort byl prvním vozem, který Ford začal vyrábět na panevropské bázi v továrnách v Belgii a Německu stejně jako v Halewoodu.
V roce 1980 Ford oslavil vyrobení čtyřmilióntého Escortu. Tento vůz nové generace byl představen ve verzi Ghia. Ta se prezentovala vysokou úrovní standartního provedení, které obsahovalo i kabinu obloženou dřevem, bohatě vybavenou přístrojovou desku a autorádio.
Přichází třetí generace
Každá generace Fordu Escort se vyznačovala vylepšenými motory, elegantnějším vzhledem i větší úsporností. Ta třetí byla uvedena na trh začátkem roku 1980. Její zásadní přelom spočíval v zavedení pohonu předních kol. Vůz měl také zcela nový tvar karoserie se šikmo zkosenou zádí.
Jako nejzajímavější Escort všech dob se zapsal do dějin nezapomenutelný RS Cosworth. Stal se oblíbeným „dítětem“ všech řidičů, jak amatérů, tak profesionálů. Dokázal pětkrát zvítězit na svém prvním světovém soutěžním šampionátu v roce 1993.
Současný Escort se dokonale přizpůsobil náročným požadavkům dneška včetně ochrany životního prostředí a bezpečnosti posádky. Šestnáctiventilové benzinové motory jsou vyrobené podle nejmodernějších technologií a minimálně znečišťují ovzduší zplodinami. Katalyzátory, airbagy a imobilizéry, to jsou jen některé ze součástí vybavení dnešních Escortů, které jejich předchůdci neměli. Ford Escort Finesse je speciální verze vyrobená u příležitosti třicetiletého jubilea tohoto modelu. K jejímu standartnímu vybavení patří i CD přehrávač a klimatizace. O tom se před třiceti lety zákazníkům Fordu ani nesnilo.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů