Mezi dvanácti nominovanými technickými novinkami skončil na stupních vítězů, když ho 35 porotců ohodnotilo jako třetí nejvýznamnější počin v oblasti moderních technologií za rok 2010.
Anketu Technologická inovace pořádá Klub motoristických novinářů, který sdružuje přední české motoristické novináře a současně je pořadatelem prestižní ankety Auto roku v ČR KMN.
Porotci ocenili, že Volvo jako vůbec první na světě nabízí ve svých nových modelech S60 a V60 unikátní podpůrný systém na ochranu chodců, který dokáže rozlišit lidskou postavu od 80 cm, tedy i malé děti. Systém detekce chodců s funkcí plně automatického brzdění dokáže rozpoznat chodce v jízdní dráze vozidla. Pokud řidič včas nezareaguje, automobil automaticky aktivuje brzdy.
Pro Volvo XC60 je nyní dostupný systém rozpoznávání chodců s funkcí automatického brzdění, který byl poprvé představen v nových modelech Volvo S60 a V60. Jedná se o pomocný systém, který řidiči pomáhá rozpoznávat potenciálně nebezpečné situace a který dokáže aktivně zabránit krizovému scénáři střetu s chodcem.
Ke kolizím s chodci dochází v dnešním hustém provozu prakticky denně. Například ve Švédsku představují chodci 16 procent všech osob usmrcených při dopravních nehodách. V USA se tato hodnota pohybuje kolem 11 procent, v Německu kolem 13 procent a v Číně tento podíl vzrostl až na celých 25 procent.
Bezpečnější detekce díky kombinaci dvou systémů
Systém rozpoznávání chodců s funkcí plně automatického brzdění je tvořen novým radarem umístěným za mřížkou chladiče, kamerou před vnitřním zpětným zrcátkem a centrální řídicí jednotkou. Úkolem radaru je detekovat chodce nebo automobil před vozidlem a určovat jejich vzdálenost. Kamera má následně za úkol určit, o jaký typ objektu se jedná.
S novým radarem se dvěma režimy, který má výrazně širší zorné pole, je možné včas identifikovat i chodce chystající se vstoupit do vozovky. Kamera se vyznačuje vyšším rozlišením než v minulosti. Díky tomu je schopna rozpoznat i směr pohybu chodce.
„Pro aktivaci brzd je nezbytné, aby přítomnost objektu potvrdil jak radar, tak i kamera. Nejmodernější čidla nyní umožňují využití plného výkonu brzdové soustavy,“ vysvětluje Thomas Broberg, vedoucí bezpečnostní poradce ve společnosti Volvo Cars.
Technologie je založena na stejném principu jako lidské oko a podobně jako u našeho zraku je i funkce kamery za určitých podmínek zhoršena – to platí například pro tmu či špatné počasí.
Nová technologie umožňuje využití plného výkonu brzd
V nouzové situaci je řidič nejprve upozorněn zvukovým výstražným signálem a blikajícím světlem v zorném poli na čelním skle. Aby řidič co nejrychleji intuitivně zareagoval, připomíná tento výstražný signál brzdové světlo jiného vozidla. Ve stejném okamžiku se zvýší tlak v brzdném systému. Pokud řidič ani přes upozornění nereaguje a srážka se stane nevyhnutelnou, vůz začne automaticky intenzivně brzdit.
Společnost Volvo Cars na vývoji technologie rozpoznávání chodců s funkcí plně automatického brzdění pracovala pět let. Zkušební automobily jezdily po celém světě s cílem vyzkoušet systém ve všech různých dopravních situacích, na různých typech vozovek a v různých klimatických podmínkách.
„Najezdili jsme mnoho zkušebních kilometrů v reálném provozu, abychom systém ,naučili‘ rozpoznávat vzory pohybu chodců a jejich vzhled v různých zemích a kulturách. Informace z těchto reálných testů můžeme navíc využít pro provádění komplexních počítačových simulací,“ vysvětluje Thomas Broberg.
Předchází nehodám při rychlostech do 35 km/h
Pokud řidič na vzniklou situaci včas nezareaguje, dokáže systém rozpoznávání chodců s funkcí plně automatického brzdění srážce s chodcem zabránit až do rychlosti 35 km/h. Při vyšších rychlostech je kladen důraz především na to, aby se rychlost vozidla před nárazem co nejvíce snížila. Rychlost lze snížit až o 25 km/h. Statistiky ukazují, že rychlost vozidla má na následky nehody rozhodující vliv. Při nižší rychlosti nárazu se významně snižuje riziko vzniku závažných poranění.
„Podíl smrtelných zranění chodců je v současnosti vysoký a naše technologie sehraje při snižování tohoto nebezpečí významnou roli,“ říká Thomas Broberg.
Rozpozná i jiné automobily
Až 90 % všech dopravních nehod je způsobeno nepozorností řidiče. Polovina řidičů, kteří narazí do vozidla před sebou, před kolizí vůbec nebrzdí.
Technologie rozpoznávání chodců s funkcí plně automatického brzdění představuje další vývojovou fázi systému upozornění na nebezpečí srážky s funkcí automatického brzdění, která byla společností Volvo Cars představena již dříve. Nová V60 je rovněž schopna vyhodnotit rizikovou situaci, upozornit na ni řidiče a v případě potřeby i začít automaticky brzdit, hrozí-li náraz do vozidla vpředu.
Účelem prvotní výstrahy je řidiče upozornit, aby sám začal brzdit a nebezpečí zabránil. Pokud řidič ani přes upozornění nereaguje, automobil začne automaticky a s maximální intenzitou brzdit ještě předtím, než se srážka stane nevyhnutelnou. Díky funkci automatického brzdění lze nehodě zcela předejít, pokud je rozdíl rychlostí obou vozidel menší než 35 km/h.
Revoluční pomocný systém pro rozpoznávání chodců je od konce listopadu dostupný také v případě nejprodávanějšího modelu Volvo XC60.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.