Oba zúčastněné vozy se nejprve kvalifikovaly do čelní linie na startu a ovládly úvodní část závodu, nicméně poté tlak soupeřů vzrostl.
Tým však napětí odolal a díky Stéphanu Sarrazinovi a Francku Montagnymu za volantem vozu 908 č. 2, kterým pomohlo i rozhodnutí o závodní strategii, oslavil Peugeot důstojně své páté vítězství v sezóně a současně získal titul v úvodním ročníku ILMC (Intercontinental Le Mans Cup).
Peugeotu se tak v průběhu necelých dvou měsíců podařilo získat dvakrát první dvě místa (Silverstone a Road Atlanta) a jednou zvítězit – ve Zhuhai (Čína) a zajistit si tak v tomto prvním ročníku ILMC titul v Poháru konstruktérů i týmů. Vítězství připadlo vozu 908 HDi FAP č. 2 pilotovaným Stéphanem Sarrazinem a Franckem Montagny, který dojel do cíle o 4,826 vteřiny před vozem Audi s posádkou Kristensen/McNish. Vůz 908 č. 1, za jehož volantem se střídali Sébastien Bourdais a Simon Pagenaud, skončil na čtvrtém místě, neboť závodě zvolil poněkud jinou strategii a navíc se dostal do kolize s jiným vozem.
Emotivní závěr závodu
Soupeři pilotů Peugeot vyvinuli na začátku závodu velký tlak a Capellovi (Audi č. 8) se na okamžik podařilo vmísit se mezi oba Peugeoty, ale hned po prvním tankování se obnovilo původní pořadí.
Odpoledne se však postupně strojům německého týmu podařilo dotáhnout a McNish se od 150. kola dostal do čela. V té chvíli začala velmi napjatá, nervy drásající část, kde se oba týmy střídaly ve vedení podle toho, jak tankovaly. V táboře Peugeotu se objevily známky nejistoty…
„Od začátku závodu jsme jeli vždy dvě série na stejných pneumatikách, zatímco naši soupeři přezouvali při každém zastavení,“ poznamenal Simon Pagenaud. „Naše zadní pneumatiky měly však tendenci ztrácet na konci účinnost. Takže jsme sami přešli na přezouvání při každém zastavení, ovšem aniž bychom snížili tempo, to ukazuje, jak dobrá byla naše základní strategie. Pak nás čekal strhující sprint do cíle…“
Poslední fáze závodu 1000 km ve Zhuhai byla pro všechny opravdu velmi emotivní. Franck Montagny se vrhnul do boje ze všech sil, ale poněkud ztratil, když ve 162. kole vyjel na štěrk. Chvilku poté musel Bourdais nečekaně zastavit kvůli opravě karoserie poškozené po střetu s vozem GT, což ho stálo vteřinové „stop?go“.
Vše se tak muselo odehrát během posledního Sarrazinova tankování, který při posledním zastavení Kristensena (Audi) převzal vedení. Peugeot Sport si dokonale promyslel svůj tah a naplánoval bleskové tankování ve 219. kole, takže se Sarrazinovi podařilo najet na trať přímo „před nosem“ svého dánského rivala. Pak šlo o to udržet, nebo dokonce zvětšit, rozdíl v posledních kolech a získat 19. vítězství pro vůz 908 HDi FAP, který tak končí svou kariéru s úžasným výkonem celého týmu.
Piloti a členové týmu Peugeot Total tak mohli po 232 kolech ujetých za 5 hodin 36 minut nechat po neuvěřitelném napětí posledních dvou hodin vybuchnout svou radost. Sarrazin (Peugeot č. 2) přetrhl cílovou pásku o 4,826 vteřin před Audi, díky čemuž získal tým Peugeot Total v úvodním ročníku Intercontinental Le Mans Cup Pohár konstruktérů i týmů.
Stéphane Sarrazin:
„Byl to nesmírně těsný závod, obtížných bylo hlavně posledních 20 kol. Snažil jsem se být maximálně soustředěný a neudělat žádnou chybu a přitom jet na plný výkon! Tým odvedl fantastickou práci a jsem velmi hrdý, že se mi podařilo získat s vozem 908 zde v Číně pole position a pak i zvítězit.“
Bruno Famin (technický ředitel):
„908 končí svou kariéru tak, jak ji začala, tedy vítězstvím! Dnešní vítězství bylo bezpochyby velice těsné, ale ukazuje to, jak těžký byl dneska náš úkol. O to víc nás těší! Byl to velmi netypický scénář, s vynikajícím startem, pak následovala řada technických i sportovních komplikací. Technické se týkaly především velmi rychlého opotřebení brzd u Peugeotu č. 2, které se projevilo od poloviny závodu. Požádali jsme Stéphana, aby upravil řízení a on dokázal auto dovést až do poslední zatáčky…“
Olivier Quesnel (ředitel, Peugeot Sport):
„Jsme pochopitelně velmi šťastní, že jsme získali první titul v ILMC, ale hlavně že jsme vyhráli v tomto závodě. Byl prostě nádherný. To, že 908 končí kariéru takto, je kouzelné. Stává se z něj jeden z legendárních závodních vozů a jsem hrdý, že jsme vyhráli právě tady v Číně, kde má Peugeot velké obchodní ambice.“
Franck Montagny:
„Závěr závodu byl neskutečný! Musím říct, že mám úžasného parťáka! Při prvním střídání se náš vůz choval skvěle. Pak se to ale hodně zhoršilo, hlavně pokud jde o rovnováhu při brzdění.“
1000km v Zhuhai – konečné pořadí:
- 1. Peugeot 908 HDi FAP (Sarrazin/Montagny), 232 kol za 5 hod 35 min 39,053 s
- 2. Audi R15 TDI (Kristensen/McNish), +4,826s
- 3. Audi R15 TDI (Capello/Dumas), +49,302s
- 4. Peugeot 908 HDi FAP (Pagenaud/Bourdais), +3 kola
- 5. Pescarolo-Judd (Nicolet/Da Rocha/Lafargue), +26 kol
- atd.
Nejrychlejší kolo:
Franck Montagny (Peugeot 908 HDi FAP č.2): 4,3km za 1 min 22,296s (3. kolo)
Konečné pořadí v Intercontinental Le Mans Cup 2010:
Konstruktéři:
- 1. PEUGEOT, 140 bodů
- 2. AUDI, 101 bodů
Týmy:
- 1. Team Peugeot Total, 118 bodů
- 2. Audi Sport Team Joest, 101 bodů
- 3. Drayson Racing, 32 bodů
- 4. Team Oreca Matmut, 22 bodů
Peugeot 908 HDi FAP: legendární vůz
Peugeot 908 se v čínském Zhuhai představil naposledy, po čtyřech letech plných emocí a skvělých výsledků. S 19 vítězstvími ve 28 závodech vstoupil mezi elitu legendárních závodních vozů Peugeot. Od prvního závodu 15. dubna 2007 v Monze po poslední závod 7. listopadu 2010 ve Zhuhai vyhrál postupně všechny největší klasické vytrvalostní závody: 24 hodin Le Mans, 12 hodin v Sebringu, 1000 mil Petit Le Mans/Road Atlanta, 1000 km v Silverstone, Spa, Interagos, atd.
Bruno Famin (technický ředitel):
„908 vznikla v rekordně krátkém čase. Měla se původně objevit až na startu 24 hodin Le Mans v červnu 2008, ale generální ředitelství rozhodlo, aby se projekt nakonec spustil už v červnu 2007. Bylo proto nutné zkrátit všechny fáze projektování vozu. Nebylo to jednoduché, protože jsme začali na zelené louce jak z hlediska projektu, tak celého týmu. Rozhodnutí týkající se základní specifikace vozu padla na podzim roku 2005 (výběr architektury motoru a vozu) . Pracovali jsme na jednoválcovém motoru, s dřevěnou maketou v životní velikosti pro testy v aerodynamickém tunelu, abychom každý krok zoptimalizovali. 30. září 2006 ve 2 hodiny ráno jsme poprvé nastartovali ve Vélizy motor V12 HDi FAP, což byl jeden z nejdůležitějších momentů vývoje 908. Montáž začala 11. prosince 2006 a k prvnímu nastartování hotového vozu (na podpěrách) došlo 22. prosince. První testovací jízda proběhla 31. prosince! Byla to pro nás ohromná výzva a uspěli jsme!“
Statistiky o voze 908 HDi FAP
- 28 závodů (Monza 2007-Zhuhai 2010)
- 24 pole position
- 19 vítězství
- 9 x double
- 25 nejrychlejších kol v závodě
Vítězství:
v Le Mans, Monza, Valencia, Nüburgring, Spa, Silverstone, Portimao, Interlagos, Sebring, Road Atlanta, Zhuhai
Tituly:
- Le Mans Series 2007, 2010
- Intercontinental Le Mans Cup 2010
Mezníky vozu 908 HDi FAP:
- 4. listopadu 2004: oznámení zastavení programu WRC
- 23. února 2005: rozhodnutí soutěžit ve vytrvalostních závodech
- 14. června 2005: veřejné oznámení rozhodnutí soutěžit ve vytrvalostních závodech
- 1. října 2005: příchod Bruno Famina / výběr týmu / jmenování technickým ředitelem od 1. ledna 2006
- 12. února 2006: zkouška v aerodynamickém tunelu v Magny-Cours pro poslední testy před rozhodnutím, zda zvolit otevřený, nebo zavřený vůz, s maketou v poměru 1:4
- 26. února 2006: rozhodnutí zvolit zavřený vůz
- 10. března 2006: 1. test jednoválcového motoru
- 18. dubna 2006: 1. zkouška v aerodynamickém tunelu s maketou Peugeot Sport
- 23. května 2006: inspekce ACO (prostor v kokpitu) u dřevěné makety
- 15. června 2006: odhalení motoru V12 HDi FAP v Le Mans
- 11. září 2006: 1. montáž motoru
- 28. září 2006: představení 908 na pařížském autosalonu
- 30. září 2006: 2hod ráno 1. nastartování motoru V12 HDi FAP ve zkušebně ve Vélizy
- 10. prosince 2006: 9 hod. (prosinec) dodání první skořepiny
- 11. prosince 2006: zahájení montáže
- 20. prosince 2006: dodání zadní kapoty
- 22. prosince 2006: 22 hod. 1. nastartování na podpěrách
- 31. prosince 2006: 8:46 – 1. jízda ve Villacoublay
- 4. ledna 2007: 1. zkušební jízda v Le Castellet
- 10. ledna 2007: Představení vozu mezinárodnímu tisku v Mortefontaine
- 15. dubna 2007: Monza: 1. vítězství
- 6. dubna 2008: 1. vítězství proti Audi (Barcelona)
- 14. června 2009: double v závodě 24 hodin Le Mans
7. listopadu 2010: poslední vítězství vozu 908 HDi FAP
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií