Nové Fiat Punto na český trh

Nové Punto 2. generace bylo novinářům představeno dne 5. října 1999 v souvislosti s jeho uvedením na český trh. Současně byli novináři seznámeni i s novým kruhovým znakem automobilky Fiat, který byl poprvé použit ve dvacátých letech. Nové logo bylo přepracováno ve stylistickém centru Fiatu a postupně nahradí dosud užívaný pětičárkový znak.

Nové Fiat Punto na český trh
Nové Fiat Punto na český trh
Nové Fiat Punto na český trh
Nové Fiat Punto na český trh
Nové Fiat Punto na český trh


Nové Fiat Punto na český trh

Nový Fiat Punto nepředstavuje pouze jeden model, ale dvě odlišná provedení. Třídveřová a pětidveřová verze se od sebe svým pojetím výrazně liší, každá má svoji vlastní osobnost. Originální a agresivní třídveřová verze je určena pro sportovněji založené zákazníky. Ti, kdo hledají styl a komfort, se jistě zamilují do prostorné pětidveřové verze, jedné z nejpohodlnějších ve své třídě. K vynikajícím hodnotám nového Fiatu patří i velikost interiéru a zavazadlového prostoru (279 l).

Nové Fiat Punto na český trh

Jednou z nejvýraznějších vlastností nového Punta je komfort. Nové prvky zahrnují klimatizaci, která lépe odmlžuje okna, nasává dovnitř více vzduchu a je z nejtišších ve své třídě. Pro nový model byly použity vysoce kvalitní materiály pohlcující hluk.

Modelová řada Punto je také nejvariabilnější – nabízí 23 verzí. Zákazník si může vybrat tří nebo pětidveřové provedení karoserie, dále může volit z pěti motorů, dvou manuálních převodovek (5 a 6stupňové), kombinovanou sekvenční převodovku se 6 nebo 7 stupni, jednu z pěti výbav (Punto SX, ELX, HLX, Sporting, HGT) a patnácti barevných odstínů karoserie, každou obvykle se dvěma variantami barevnosti interiéru.


Fiat Punto nabízí celkem pět pohonných jednotek: dva naftové motory 1,9 D (60 k) a 1,9 JTD (80 k) a a tři benzinové 1,2 8v (60 k), 1,2 16v (80 k) a 1,8 16v (130 k). Všechny motory vynikají svou pružností a nízkou spotřebou paliva. Mezi další novinky Fiatu Punto patří: převodovka „Speedgear“, umožňující řadit rychlostní stupně jak manuálně tak samočinně, dále aktivní systém elektrického stahování oken, který funguje i po vytažení klíčku ze zapalování, palubní počítač, paleta komunikačních systémů Blaupunkt, CD přehrávač a satelitní navigační systém.


Fiat Punto představuje pro Fiat Style Centre velký krok kupředu. Všechny prvky exteriéru i interiéru byly navrženy za pomoci virtuálních modelů. Obě verze byly pro zachování kontinuity stylu navrhovány jedním týmem. Výsledkem je osobitý automobil kombinující ostré hrany s ladnými křivkami.


Na první pohled upoutá nové logo na kapotě – kruhový znak, jenž byl přepracován ke stému výročí Fiatu. Další věc, kterou nelze přehlédnout, jsou světlomety s čirými čočkami. Nárazník třídveřové verze je po celé délce rozpůlen černou středovou linií. Další vertikální rozdělení nárazníku vyvolává dojem, že je auto doslova přikováno k vozovce. U pětidveřové verze je nárazník jednolitý a dává tušit komfort, který se skrývá uvnitř. U třídveřové verze začíná boční linie ve stejném místě jako u pětidveřové verze, ale potom se zvedá směrem k zádi vozu. Zdá se tak, že veškerá hmotnost je přesunuta dopředu. U pětidveřové verze se boční linie vzadu nezvedá a tak působí více lineárně.


Aby byl zdůrazněn sportovní duch 3dv. verze, ochranné postranní proužky se uprostřed rozšiřují. Navíc vůz zkrášluje spoiler nacházející se na přechodu střechy a zadního okna. U 5dv. verze vede proužek po celé délce automobilu. Méně impozantní přední spoiler je umístěn o něco níže. Zadní světla jsou u obou typů umístěna v horní části vozu. U 3dv. verze výrazně oddělují boky a zadní část vozu, u 5dv. verze tvoří spojovací prvek.


Nejcharakterističtějším rysem interiéru je jeho prostornost. Koeficient obyvatelnosti pro 5dv. model dosahuje 86,4 %, zatímco průměr třídy činí 56 % a nejsilnější konkurent se může pochlubit pouze 79 %. Třídveřová verze je vybavena sportovněji laděnými sedačkami než pětidveřová. Přístrojová deska se svými osobitými křivkami dává vnitřnímu prostoru přátelský a sebejistý vzhled. Horizontální linie spojující jednotlivé prvky přístrojové desky je nahoře tmavší a dole světlejší, což odstraňuje dojem přílišné vypouklosti. Ve sportovní verzi je přístrojová deska provedena v tmavě šedém odstínu, aby vynikl vertikální, technicky vyhlížející střední panel v barvě hliníku. Nové Punto je 1,66 m široké, 1,48 m vysoké a 3,8 m (3dv.) nebo 3,835 m (5dv.) dlouhé. Rozvor činí 2,46 metrů.


Barvy a materiály byly vybírány s maximální pečlivostí. Horní části interiéru jsou provedeny ve světlejším odstínu, aby se docílilo dojmu většího prostoru a vzdušnosti. Spodní části jsou tmavší. Povrchy se vyznačují vysokou estetičností a praktičností, např. vnitřky přihrádek jsou vyrobeny z materiálu velmi odolného proti poškrábání.


Nové Fiat Punto na český trh

Sedadlo řidiče má rozsah nastavitelnosti 22 cm, což zaručuje optimální nastavení vzdálenosti k pedálům pro všechny řidiče. Šířka zavazadlového prostoru ve výšce ramen je 135 cm (3dv.) a 136 cm u 5dv. Verze, což představuje další rekord. Šířka zadních sedadel dosahuje 134 a 135,5 cm. Protože prostor mezi předními sedadly není zabrán zadní částí tunelu, cestující na zadních sedadlech mají více místa pro nohy. U 3dv. verze lze odsunout a sklopit přední sedačky jedním tahem. Obě sedadla se vrací zpátky do polohy, do které byla nastavena. Nové Punto má mnoho odkládacích prostor a držáků (např. na kelímky, mapy, mobilní telefony, mince, klíče a spoustu dalších věcí) na přístrojové desce, středním panelu, dveřních panelech a sedadlech.

Brzdový systém zahrnuje dva nezávislé hydraulické systémy. Přední disky mají průměr 240 mm pro 1,2 8v a 247 mm pro 1,2 16v a 1,9 D. Punto s 1,9 JTD a 1,8 16v je vybaveno ventilovanými disky o průměru 257 mm. Zadní brzdy jsou bubnové u všech typů kromě sportovního HGT s motorem 1,8 16v, jenž využívá disky. Provedení s naftovým motorem jsou těžší, proto jsou vybavena ventilem optimálně rozdělujícím brzdnou sílu na zadní nápravu podle zatížení vozu, což zefektivňuje brždění. U verzí s ABS se ventil ovládá elektronicky.


Systém BOSCH 5,3 ABS se vyznačuje 4 aktivními senzory, 4 kanály a elektronickou kontrolní jednotkou. Je doplněn rozdělovačem brzdné síly EBD. Aktivní senzory vyhodnocují údaje z každého kola bez posílání dat kontrolní jednotce, jsou schopny registrovat rychlost kolem nuly (pasivní senzory neregistrují do 2,5 km/h) a jsou méně citlivé na interferenci s elektrickým zářením.


Systém EBD distribuuje brzdnou sílu na jednotlivá kola a zabraňuje tak zablokování kol a současně reguluje reakci posilovače brzd. TCS patří mezi standardní výbavu u HGT verze. Zabraňuje prokluzování kol změnou točivého momentu na základě koeficientu přilnavosti naměřeného v okamžiku proklouznutí. Systém je užitečný při rozjezdu na namrzlé vozovce nebo když povrch silnice nezaručuje dokonalou přilnavost.


Karoserie je vybavena deformačními zónami, které maximalizují prostor v kabině při nehodě. Skelet karoserie je vyroben z velmi pevné „high-tech“ oceli, jež v této třídě reprezentuje nový trend v bezpečnosti. Dveře hrají důležitou úlohu při nárazu zpředu a z boku. Konstrukce dveřního zámku a samotných dveří zabraňuje náhodnému otevření při nárazu, zároveň zajišťuje jejich snadné otevření po nehodě. Pro ochranu při nárazu z boku jsou ve dveřích zabudovány tyče z velmi odolné oceli. Přední nárazník je pod povrchem vybaven bloky z pěnového polypropylenu, zadní nárazník paprskem připevněným k zadnímu rameni speciálními profily, které se při nárazu zdeformují. Konstrukce kapoty spolu s úchytnými závěsy zabraňuje rozbití skla při nárazu. Znamená to, že po menší nehodě bude třeba vyměnit pouze několik dílů (nárazníky a paprsky), což ušetří značné množství času i peněz.


Všech pět sedadel je vybaveno tříbodovými bezpečnostními pásy včetně prostřední zadní sedačky, kterou lze na přání také opatřit opěrkou hlavy. Přední bezpečnostní pásy s nastavitelnou výškou jsou vybaveny předpínáním. Sedačky vpředu i vzadu mají tzv. „protiponorový hřeben“, tj. pevný příčný prvek pod polstrováním, který v případě nárazu zabrání sesunutí cestujících pod bezpečností pás. Sedačky také lépe odolávají čelnímu nárazu díky uspořádání úchytů a tunelové výstelce. Zadní sedačky jsou vyztuženy příčnými tyčemi proti posunutí zavazadel do kabiny při nárazu.


Při čelním nárazu může volant proniknout do kabiny. Tomu u Punta zamezuje úprava spodní části řídícího sloupku, který je teleskopický. Celá spodní část přístrojové desky je vyztužena prvky dobře absorbujícími energii pro vyšší ochranu řidičových nohou při nárazu.


Fiat Punto má airbag řidiče ve standardní výbavě, airbag spolujezdce a boční airbagy lze pořídit za příplatek.. Airbag spolujezdce může být mechanicky vypnut, pokud se na předním sedadle převáží dětská sedačka proti směru jízdy. Předpínače pásů zůstávají i nadále aktivní.


Hlavní složku protipožárního systému (FPS) tvoří vypínač, kterým se okamžitě vypne benzinová pumpa nebo podávací čerpadlo u vznětových motorů. To vytvoří v palivovém systému určitý tlak a zabrání úniku paliva. Palivová nádrž je odolná vůči mechanickému náporu i ohni.


Fiat je proti krádeži vybaven systémem Fiat CODE II. Immobiliser. Tento systém zabraňuje nastartování vozu bez použití originálního klíčku. Rukojeť klíčku obsahuje systém, který při rozjezdu vyšle elektronické kontrolní jednotce skrytý kód; ten není fixní, mění se při každém startování podle utajeného algoritmu, proto jej nelze okopírovat. Pokud systém přestane fungovat, plynový pedál je použit pro přenos speciálního kódu na kódové kartě, který zná jen vlastník vozu.


Ceny Fiatu Punto jsou s benzinovými motory od 269 900 Kč, s naftovými od 329 900 Kč.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CB Auto a.s.
Dr. Milady Horákové 1477, 370 05 - České Budějovice
385 102 421
seat@cb-auto.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Logo znázorňující podstatu jména

Logo znázorňující podstatu jména

Peugeot S.A. („Skupina PSA“) a Fiat Chrysler Automobiles N.V. („FCA“) (NYSE: FCAU / MTA: FCA) dnes představily logo skupiny Stellantis, nového subjektu, který vzejde z jejich fúze 50:50. Logo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Auto jako dům: Vyrazte s HoppyGo na dovolenou v obytném voze

Auto jako dům: Vyrazte s HoppyGo na...

Platforma pro sdílení aut HoppyGo nedávno rozšířila kapacitu vozového parku na 2 500 vozů, ve kterém nechybí ani pojízdný “rodinný hotel” Fiat Ducato. Oproti vozům s obytnou vestavbou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové crashtesty s nepříjemným překvapením

Nové crashtesty s nepříjemným...

Nové výsledky nezávislých bezpečnostních zkoušek aut přinesly nepříjemné překvapení. Zcela propadl vůz Fiat Panda. Zklamala také nová verze off-roadu Jeep Wrangler. Naopak modely Audi Q3, BMW...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Karel Kašák rozvážel jídlo potřebným s dodávkou zapůjčenou z AAA AUTO

Karel Kašák rozvážel jídlo...

Známý moderátor Karel Kašák se rozhodl pomoci, usedl za volant dodávky a pod patronátem Potravinové banky Praha a Středočeský kraj rozvážel jídlo potřebným. Sám moderátor neměl...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dodávka zapůjčená AAA AUTO rozváží jídlo potřebným a pomáhá v boji s plýtváním

Dodávka zapůjčená AAA AUTO rozváží...

Od dnešního dne vozí po Praze a Středočeském kraji nevyužité potraviny určené pro pomoc potřebným i Fiat Ducato, který České potravinové bance Praha a Středočeský kraj zapůjčila síť...