Za tuto cenu zákazník získá automobil, v jehož výbavě nechybí např. elektronický stabilizační systém ESP, čelní a boční airbagy, klimatizace, autorádio s CD/MP3 přehrávačem, elektricky ovládaná přední okna a zpětná zrcátka a řada dalších hodnotných prvků.
Astra Sports Tourer má stejné typické designové prvky i označení jako větší kombi Insignia Sports Tourer, přičemž se klade stejný důraz na vysokou kvalitu a funkčnost. Tvary karoserie reprodukují základní rysy úspěšného hatchbacku při výrazně zvětšené přepravní kapacitě. Efektivně navržený zavazadlový prostor poskytuje nadprůměrný maximální objem 1550 litrů. Používání vozu usnadňují „inteligentní“ prvky, jako jsou např. zadní sedadla FlexFold, která se sklápějí stlačením jediného knoflíku.
S atletickým vzhledem kombi Astra Sports Tourer dokonale ladí i jeho sportovní jízdní vlastnosti. Astra Sports Tourer má stejnou inovativní zadní nápravu a mechatronický podvozek FlexRide jako základní hatchback. V nabídce nechybějí nejmodernější prvky, jako jsou např. adaptivní natáčecí světlomety AFL+ nebo ergonomická přední sedadla, oceněná certifikátem AGR asociace ortopedů.
Široká nabídka motorů zahrnuje 9 úsporných motorů ve výkonovém rozpětí od 70 kW (95 k) do 132 kW (180 k). Technologie Start/Stop, která bude zavedena nejprve do modelů se vznětovým motorem 1.3 CDTI začátkem příštího roku, umožní snížit emise CO2 na hodnotu jen 109 g/km.
Kromě snížení nákladů na palivo se konstruktéři automobilky Opel snažili minimalizovat i náklady na opravy v důsledku drobných kolizí v malých rychlostech, které jsou podle statistik pojišťoven nejčastější. Díky tomu mohou majitelé modelů Opel Astra počítat s nejvýhodnějšími pojistnými sazbami v segmentu u pojišťoven, které zohledňují náročnost oprav automobilů.
Astra Sports Tourer má všechny předpoklady navázat na prodejní úspěchy základního hatchbacku, na nějž Opel od zahájení prodejů eviduje už na 200 000 objednávek. V minulých letech si verze kombi připisovaly v Evropě asi 25 % z prodejů všech vozů modelové řady Astra a na českém trhu tento podíl dosahuje dokonce hodnoty přes 45 %!
Model Astra Sports Tourer byl navržen a zkonstruován v Mezinárodním technickém a designerském centru značky Opel v německém Rüsselsheimu. Astra Sports Tourer se bude vyrábět ve Velké Británii v továrně v Ellesmere Port.
Nové výrazové prostředky designu značky Opel pro třídu kompaktních kombi
Ačkoli Astra Sports Tourer byla navržena současně se svým kratším pětidveřovým sourozencem, kombi má zcela vlastní identitu. Atletické, organicky ucelené proporce dodávají vozu osobitý vzhled, který představuje víc, než jen prodlouženou verzi hatchbacku. Od středních sloupků směrem dozadu je karoserie zcela nová. Atletický charakter modelu Astra Sports Tourer je definován jednoduchou grafikou bočních oken a energická linie boků, kulminující v širokých, prostorově tvarovaných koncových světlech.
Protáhlý profil karoserie akcentují hrany okrajů střechy, plynule přecházející do širokého spojleru, integrovaného do horní části dveří zavazadlového prostoru. Lomený úhel spojleru tvoří perfektní protiváhu k uhlazenému designu přední části karoserie. Charakteristický motiv břitu, vyprofilovaný v boku vozu před zadními koly, umocňuje pocit dynamického pohybu.
Prostorný zavazadlový prostor se sofistikovanými prvky
Elegantní karoserie ukrývá překvapivě prostorný zavazadlový prostor. Je hluboký, má plochou podlahu a je kompletně čalouněný. Vnitřní prostor zavazadelníku nijak nenarušují podběhy kol, které by vytvářely hluchá a nevyužitelná místa.
Astra Sports Tourer je prvním kompaktním vozem kombi mimo prémiový segment, který má dálkově sklopná zadní sedadla. Zadní sedadla FlexFold zlepšují ergonomii a zvyšují pohodlí, protože se dají sklopit jednoduchým stlačením knoflíku. Sklopením sedadel se objem zavazadlového prostoru zvětší z 500 l na 1550 l. Každá část opěradla zadního sedadla, děleného v poměru 60/40, se stlačením knoflíku uvolní a sklopí. Není při tom třeba obcházet vůz a sklápět každou část samostatně z druhé strany. Konstruktéři automobilky Opel připravili celý systém tak, že funguje bez toho, aby bylo nutné nejprve zdvíhat bezpečnostní pásy z opěradla zadního sedadla. Při sklopeném zadním opěradle má nákladní prostor impozantní délku 1835 mm.
Dalším prvkem výbavy z prémiového segmentu je dvojdílný kryt zavazadlového prostoru. Kryt Easy Access Cover se posune nahoru a dopředu jednoduchým pohybem při nakládání nebo vyndávání menších předmětů ze zavazadlového prostoru. Při nakládání větších předmětů se kryt úplně zasune do kazety a měkce se zastaví na konci. Pokud kryt není potřeba, dá se celá kazeta snadno vyjmout a uložit pod podlahu zavazadlového prostoru.
Prvky zvyšující variabilitu:
- Na míru vyrobený skládací ochranný kryt Luggage Compartment Liner, který chrání koberec na podlaze zavazadlového prostoru, zadní nárazník a sklopené části opěradla zadního sedadla.
- Adaptabilní úložný systém FlexOrganizer, skládající se ze sítí a přepážek, umožňující majiteli upravit konfiguraci zavazadlového prostoru podle potřeby.
- Nová generace inovativního nosiče jízdních kol FlexFix, integrovaného v zadním nárazníku. Tento prvek bude k dispozici od příštího roku.
Když se za Astru Sports Tourer připojí přívěs prostřednictvím originálního tažného zařízení, aktivuje se elektronický stabilizační systém přívěsu TSA (Trailer Stability Assist). Tento sofistikovaný bezpečnostní systém využívá standardní elektronický stabilizační systém vozu, který eliminuje nestabilní pohyby přívěsu – pokud dojde k rozkývání soupravy tažný vůz – přívěs, systém TSA ji rychle stabilizuje samočinným přibrzděním.
Výrazně řešená kabina poskytuje spoustu odkládacích prostorů
Astra Sports Tourer profituje ze stejně harmonicky řešeného interiéru, jako základní model Astra hatchback. Přístrojový panel v profilu křídla plynule přechází do výplní bočních dveří, což vytváří útulné prostředí pro řidiče i spolujezdce.
Dojem prostornosti a pohybu dále umocňuje elegantní středová konzole, splývající v mírném úhlu od přístrojové desky k řadicí páce. Dekorativní detaily, např. chromované obruby přístrojů nebo orámování středové konzole, jsou kombinovány s měkkými čalounícími materiály a decentním náladovým osvětlením.
Na výběr jsou k dispozici čtyři úrovně výbavy interiéru. Verze Cosmo dostala nový interiér v teplých barvách, využívající hnědou barvu Cocoa v různých odstínech jako alternativu k základní černé barvě.
Kabina je nejenom elegantní, ale i vysoce praktická. Žádné jiné kombi neposkytuje tolik odkládacích prostorů v interiéru – jejich celkový objem činí 25 litrů, což je dvojnásobek oproti předchozí generaci kombi Astra. Praktické odkládací prostory zahrnují mj. odkládací kapsy ve dveřních výplních, do kterých lze uložit i velké PET lahve o objemu až 1,5 l. Adaptabilní středová konzole umožňuje mnoho konfigurací, před spolujezdcem je velká odkládací schránka, pod sedadlem řidiče se ukrývá šikovná zásuvka.
Vynikající jízdní komfort při dlouhých cestách
Mnozí majitelé budou své kombi Astra Sports Tourer využívat při každodenních pracovních cestách i při soukromých rodinných cestách během víkendů. Tito řidiči zpravidla najezdí ročně o mnoho více kilometrů, než činí běžný evropský průměr. V zájmu optimalizace komfortu a bezpečnosti dostala Astra Sports Tourer několik klíčových prvků.
Přední sedadla mají největší rozsah podélného nastavování v celé třídě. Zákazníci si mohou také vybrat jediná ergonomická sedadla v tomto segmentu, certifikovaná nezávislou asociací ortopedických expertů AGR (Aktion Gesunder Rücken – Akce za zdravá záda).
Bezpečnost a komfort zvyšuje už třetí generace adaptivních světlometů AFL+ (Adaptive Forward Lighting). Tyto reflektory pracují v 9 různých režimech osvětlení, které se samočinně přepínají podle převažujícího profilu cesty a jízdních podmínek. Kamerový systém Opel Eye upozorňuje řidiče na zákazové značky a značky omezující rychlost a varuje řidiče i před mimoděčným opuštěním jízdního pruhu, což je zvlášť užitečné při dlouhých únavných jízdách.
Agilní jízdné vlastnosti díky nejmodernějšímu podvozku
Astra Sports Tourer si zachovává vyladění podvozku a jízdní dynamiku základní verze Astra hatchback. Zadní náprava profituje z inovativní kombinace vlečených ramen propojených torzně poddajnou příčkou a Wattova přímovodu. Tato prostorově úsporná konstrukce zlepšuje přenos bočních sil při jízdě v zatáčkách, což zlepšuje jízdní dynamiku a agilitu bez negativního ovlivnění stability a komfortu.
Vlastnosti podvozku zvyšují i adaptivní tlumiče FlexRide, které jsou v segmentu kompaktních vozů stále velmi výjimečné. Systém FlexRide průběžně reaguje na změny povrchu cesty a stylu jízdy. V plně adaptivním režimu „Standard“ má vůz vyvážené jízdní vlastnosti, režimu „Sport“ je vše uzpůsobeno jízdní dynamice, režim „Tour“ zase upřednostňuje komfort. Režim Sport navíc ovlivňuje i ovládání škrticí klapky a posilovače řízení a – pokud je jí vozidlo vybaveno – potom i automatické převodovky.
Rozšířená nabídka motorů: Nízká spotřeba a emise CO2 do 109 g/km
Široká nabídka pohonných jednotek pro model Opel Astra Sports Tourer obsahuje čtyři vznětové motory, pět zážehových agregátů a jeden motor upravený na LPG. Výkonové rozpětí všech motorů sahá od 70 kW (95 k) do 132 kW (180 k).
Nabídka vznětových motorů obsahuje turbodiesely CDTI o objemech 1,3 l, 1,7 l a 2,0 l. Všechny jsou vybaveny systémem přímého vstřikování paliva „common-rail“, turbodmychadlem s variabilní geometrií VGT a bezúdržbovým filtrem pevných částic (sazí). Všechny motory plní limity emisní normy Euro 5.
Technologie Start/Stop, právě zavedená v modelech Opel Agila a Corsa, bude v příštím roce k dispozici pro modely Astra Sports Tourer 1.3 CDTI o výkonu 70 kW (95 k). Díky tomu vůz dosahuje spotřeby jen 4,1 l/100 km v kombinovaném cyklu a jeho emise CO2 činí jen 109 g/km.
Motor 1.7 CDTI je k dispozici ve dvou výkonových verzích: 81 kW/110 k (točivý moment 260 Nm), resp. 92 kW/125 k (točivý moment 280 Nm). Spotřeba paliva v kombinovaném cyklu je u obou verzí identická 4,5 l/100 km, stejně, jako emise CO2 119 g/km.
Špičkový turbodiesel 2.0 CDTI je nyní k dispozici se 6-stupňovou manuální i automatickou převodovkou. Díky výkonu 118 kW/160 k a mohutnému točivému momentu 350 Nm už v nízkých otáčkách 1750 ot/min dokáže Astra Sports Tourer zrychlit z klidu na 100 km/h za méně než 10 sekund. Kombinovaná spotřeba vozu s manuální převodovkou činí jen 5,1 l/100 km, emise CO2 činí 134 g/km.
Nabídka zážehových motorů obsahuje čtyřválce o objemu 1,4 l a 1,6 l, každý jak s přirozeným plněním, tak i s přeplňováním turbodmychadlem. Výkonové rozpětí sahá od 74 kW (100 k) až po 132 kW (180 k). Všechny agregáty s výjimkou čtyřválce 1.6 Turbo mají plynulé variabilní časování sacích i výfukových ventilů.
S novou generací modelové řady Astra se představil zcela nový zážehový motor 1.4 Turbo. Pro kombi jsou na výběr dvě modifikace. Verze o výkonu 103 kW/140 k nahrazuje předchozí čtyřválec o objemu 1,8 litru s přirozeným plněním a stejným výkonem. Strategie downsizingu přinesla snížení spotřeby paliva o 15 % na kombinovanou hodnotu jen 6,1 l/100 km, přičemž nový přeplňovaný motor má o 14 % vyšší točivý moment. Motor je k dispozici se 6-stupňovou manuální nebo automatickou převodovkou. Druhá verze motoru 1.4 Turbo o výkonu 88 kW/120 k debutuje v modelové řadě Astra se 6-stupňovou manuální převodovkou. Průměrná spotřeba tohoto modelu činí jen 6,1 l/100 km.
Základní zážehový motor o objemu 1,4 l s přirozeným plněním má výkon 74 kW (100 k) a v kombinovaném cyklu spotřebuje jen 5,9 l/100 km, emise CO2 činí pouze 139 g/km. Špičkovou zážehovou pohonnou jednotkou je turbodmychadlem přeplňovaný motor o objemu 1,6 l o výkonu 132 kW/180 k s maximálním točivým momentem 230 Nm.
Šestistupňová manuální převodovka se standardně montuje k zážehovým motorům 1.4 Turbo a 1.6 Turbo i k turbodieselům 1.7 CDTI a 2.0 CDTI. Motory o objemu 1,4 l a 1,6 l s přirozeným plněním a turbodiesely 1.3 CDTI se kombinují s 5-stupňovou manuální převodovkou. Zážehové motory 1.6 l a 1.4 Turbo o výkonu 103 kW/140 k a 1.6 Turbo a turbodiesel 2.0 CDTI se na přání kombinují s novou 6-stupňovou automatickou převodovkou.
Nejnižší provozní náklady ve třídě
Astra Sports Tourer představuje lákavou nabídku pro flotilové zákazníky, např. v Německu se předpokládá, že asi polovinu všech prodejů budou činit flotilové prodeje. Kompaktní kombi může během týdne sloužit jako adaptabilní služební vůz a před víkendem se změní na atraktivní rodinný automobil.
Protože celkové provozní náklady jsou stále důležitějším parametrem, snažili se designeři a konstruktéři automobilky Opel co nejvíce snížit náklady na opravy po nehodách. Spousta nehod a kolizí vzniká ve velmi malých rychlostech, následné opravy ale bývají obvykle poměrně náročné a nákladné. Právě proto má nová Astra Sports Tourer nárazníky i přední a zadní část karoserie konstruované tak, aby se snížily náklady na případné opravy.
Vysokou zůstatkovou hodnotu aktuální generace modelu Astra indikují již první údaje o prodejích ojetých hatchbacků. Odborníci předpokládají, že Astra Sports Tourer bude mít podobný úspěch.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas