Švédsko a Dánsko se v trajektové přepravě stávají čím dál více populární

Podle údajů DKV se četnost přejezdů na trajektech Německo-Švédsko/Dánsko zvýšila oproti prvnímu pololetí 2009 o 23,5 %

Více než 90 % světové přepravy zboží probíhá na moři.

Švédsko a Dánsko se v trajektové přepravě stávají čím dál více populární

Důležitou roli při dopravě na krátké vzdálenosti přitom hraje trajektová přeprava kamionů, v případě českých dopravců zejména na trasách mezi kontinentem a Velkou Británií. Podle výsledků DKV ČESMAD s.r.o., která je českou pobočkou vedoucí evropské servisní společnosti pro nákladní dopravu DKV Euro Service, za první pololetí 2010 využilo převoz z Calais do Doveru 48 % jejích zákazníků. „Vzrůstající zájem jsme však zaznamenali i u skandinávských zemí. Oproti prvnímu pololetí 2009 se četnost přejezdů do Švédska a Dánska zvýšila o 23,5 %,“ říká Aleš Průžek, vedoucí oddělení trajektů. „Mezi Německem a Švédskem naši zákazníci využívají především trasy Rostock–Trelleborg a Sassnitz–Trelleborg. Přepravu na těchto trasách využilo celkem 37 % zákazníků. Třetí nejoblíbenější trasou je Rostock–Gedser, po té se přepravilo 18 % našich zákazníků“.

Švédsko a Dánsko se v trajektové přepravě stávají čím dál více populární
Švédsko a Dánsko se v trajektové přepravě stávají čím dál více populární

Moderní trajekty (tzv. ro-ro lodě – z anglického roll-on/roll-off) měly své předky už mezi prvními parníky. Tehdy vznikly lodě zkonstruované pro přepravu vlaků přes řeky příliš široké na to, aby se na nich daly postavit mosty. Proto byly první trajekty vybaveny kolejnicemi. Takový byl například parník převážející vagony přes skotský záliv Firth of Forth u Edinburghu, který začal operovat v roce 1851. První trajekty v dnešním slova smyslu se začaly používat pro výsadkové námořní operace v průběhu 2. světové války a v obchodním loďstvu na přelomu 40. a 50. let. Přístaviště pro trajekty v Doveru zahájilo provoz v roce 1953 a už v prvním roce existence odbavilo více než 100 000 vozidel. Do té doby byl přístav schopen ročně zvládnout jen nějakých deset tisíc jeřáby nakládaných vozů. Současné trajekty existují v řadě variant – jsou mezi nimi lodě určené výhradně pro přepravu nákladních vozidel, trajekty pro smíšenou přepravu kontejnerů a kamionů i lodě pro osobní vozidla.

Lodní spojení mezi Calais a Doverem pro DKV ČESMAD zajišťuje rejdařství SeaFrance. DKV ČESMAD je zároveň oficiálním agentem tohoto předního operátora. Na trase mezi kontinentem a Velkou Británií SeaFrance provozuje nejmodernější lodní flotilu a zároveň poskytuje komfort největší lodi SeaFrance Moliere. Tento více než 200 metrů dlouhý námořní obr o výtlaku převyšujícím třicet tisíc tun je schopen najednou přepravit 480 osobních a 110 nákladních vozidel rychlostí 23 námořních uzlů.

Zákazníci DKV ČESMAD však mají zájem i o méně obvyklé trasy. „Zajišťujeme například objednávky trajektů pro všechny spoje společnosti Stena Line, a to jak ve směrech do Irska a Anglie, tak i ve Skandinávii. Mezi nejoblíbenější trasy našich zákazníků patří spojení z Holandska do Velké Británie, a to nejen z Hoek van Hollandu nebo Europortu do Harwiche, ale i z Hoek van Hollandu do Killingholme. Tato trasa je velmi zajímavá pro dopravce, kteří směřují své přepravy do severní části Velké Británie. Další oblíbenou trasou je skandinávská linka z Göteborgu do Kielu. Tento trajekt je zejména výhodný pro dopravce, kteří se vracejí ze Švédska nebo Norska bez nákladu a míří do oblasti okolo Hamburku,“ uvedl Aleš Průžek. Pro Švédsko a Dánsko společnost DKV ČESMAD využívá zejména operátora Scandlines.

Dlouhodobě silná pozice společnosti DKV ČESMAD na trhu trajektů umožňuje klientům využívat výrazné finanční a časové úspory – kromě samotného zaknihování trajektu, jež dopravci předem zaručuje, že se jeho vozidlo nalodí ve stanovenou hodinu bez zbytečného čekání v přístavu, mají k dispozici i zajímavá cenová zvýhodnění. V současné době mohou klienti využít zprostředkování trajektu do Británie, Irska, Švédska, Dánska, Norska, Finska a dalších evropských zemí.

Je samozřejmostí, že zákazníci mají k dispozici nonstop servis 24 hodin denně.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota Hilux v novém: 9. generace bude mild-hybridní, čistě elektrická i vodíková

Toyota Hilux v novém: 9. generace bude...

To, že Toyota uvede na trh zcela nový Hilux deváté generace, s tím se počítalo. Ale že posune legendární pick-up do nové éry elektrifikovaných pohonů i s vodíkovým palivovým článkem, to je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Twingo se vrací. Malý rebel znovu roztáčí městská kola

Twingo se vrací. Malý rebel znovu...

Renault oprášil legendu. Nové Twingo E-Tech Electric navazuje na původní městskou ikonu z 90. let, ale přivádí ji do 21. století. Je elektrické, hravé, prostorné, a hlavně cenově dostupné....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na kolech, který umí šetřit i hýčkat

Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na...

Citroën má nový trumf a vlajkovou loď. Druhá generace modelu C5 Aircross spojuje komfort obývacího pokoje, francouzský smysl pro design a moderní elektrifikaci. Na platformě STLA Medium vzniklo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Předprodej hybridní Toyoty Aygo X začíná. Jaké jsou české ceny?

Předprodej hybridní Toyoty Aygo X...

Toyota Aygo X prošla proměnou, dostala modernější tvář, ale také pohon – poprvé je k dostání jako hybrid. A právě teď startuje dlouho očekávaná možnost zarezervovat si svůj nový vůz...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...