Nová elegantní, praktická, prostorná Dacia Duster s pohonem předních anebo všech kol je v poměru cena/komfort/užitkovost velmi výhodná.
Cena s bohatou výbavou i v nejnižším stupni výbavy Access ve verzi s pohonem předních kol je od 259 900 Kč, s pohonem 4×4 již od 299 900 Kč. Při využití financování od Dacia finance pak ještě o 20 000 Kč nižší.
Vyztužený spodek Dacie Duster je přizpůsobený k používání vozu na každé cestě a v každém terénu díky:
- světlé výšce 210 mm (u verze 4×2 pak 205 mm)
- krátkým převisům: 822 mm vpředu, 820 mm vzadu
- nájezdovému úhlu 30°, přejezdovému 23° a sjezdovému 36°
- možné brodivosti až do 350 mm
Délka 431 cm a šířka 182 cm umožňuje nové Dacia Duster pohodlné manévrování nejen v terénu, ale i v městském prostředí. Výška vozu 169 cm a rozvor 267 cm.
Verze 4×2 odpovídá potřebám klientů, kteří vyhledávají větší světlou výšku, vyvýšenou polohu při řízení poskytující pocit bezpečí, jakož i rozmanité cesty, ale bez reálné potřeby náhonu na čtyři kola.
Testovaná verze Dacia Duster v provedení 4×4 je vhodná pro ty klienty, kteří vyžadují pohon všech kol buď pro stálé využívání anebo příležitostné při cestách za sportem a rekreací. Její velkou výhodou je možnost volby řidičem zapojení jak stálého pohonu všech kol (režim LOCK) anebo pohonu pouze předních kol (režim 4×2) anebo volbu automatického zapojování pohonu všech kol (režim AUTO) podle podmínkách provozu, počasí a terénu.
Ovladač volby pohonu umístěný uprostřed ve spodní části palubní desky umožňuje řidiči Dacie Duster 4×4 volbu jednoho za tří režimů:
- V režimu AUTO se rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu provádí automaticky v závislosti na podmínkách přilnavosti. Za běžných podmínek se točivý moment přenáší pouze na přední kola. V případě ztráty pohonu nebo kolísavé přilnavosti se část točivého momentu přenese na zadní nápravu. Toto rozdělování zajišťuje elektromagnetický spínač.
- V režimu LOCK jsou stále poháněna všechna čtyři kola. Toto použití je určeno pro náročné jízdy a nesjízdné cesty (členité povrchy, bláto, hlína, písek).
- V režimu 4×2 jsou poháněna pouze přední poháněná kola. Tento režim se hodí pro jízdu na suchých a přilnavých cestách a umožňuje snížit spotřebu paliva, a tedy i snižuje emise CO2.
Exteriér
Předek vozu se vyznačuje robustností, kterou podtrhují: široké a vypouklé blatníky, maska chladiče s chromovaným ozdobným krytem, dvojitá optika, působivé střešní tyče a ochranné kryty. Profil, zvýšená světlá výška, 16“ kola, výrazné podběhy kol a ochrana karoserie vybízejí řidiče, aby se vrhli i na ty nejobtížnější tratě a silnice.
Interiér
Dacia Duster umožňuje pohodlnou jízdu 5 dospělým osobám i na dlouhé vzdálenosti.
Sedadla umístěná ve vyšší poloze umožňují bezpečnější a pohodlnější řízení s lepším zjištěním případných překážek a větší schopností předvídání.
Přístrojová deska je moderní, jednoduchá a funkční. Velký důraz byl kladen na ergonomii umístění dobře ve dne i v noci čitelných sdělovačů i umístění všech ovladačů.
Objem zavazadlového prostoru Dacia Duster 4×4 je 408 l. Se sklopenými zadními sedadly 1570 l.
Motor:
Testovaný model Dacia Duster 4×4 měl benzinový motor 1.6 16V s vícebodovým sekvenčním vstřikováním o výkonu 77 kW (105 k) při 5750 ot/min s maximálním točivým momentem 148 Nm dosahovaným při 3750 ot/min. Výrobce udává kombinovanou spotřebu ve výši 8 l/100 km. Motor ochotně bez prodlevy zrychluje a umožňoval mně dosahovat během testu vyšších průměrných rychlostí. Během testu jsem dosáhl kombinovanou spotřebu 7,5 l/100 km, což je o 0,5 l méně něž udává výrobce, jezdil jsem však pouze se spolujezdcem a bez zavazadel. Maximální rychlost udává výrobce 160 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,8 s.
Převodovka:
Dacia Duster 4×4 je vybavena novou 6ti stupňovou převodovkou s pomalým prvním rychlostním stupněm (5,79 km/h na 1000 ot/min). Toto odstupňování umožňuje manévrování při velmi pomalé rychlostí na členitých terénech a usnadňuje rozjezd při zatížení nebo do prudkého svahu.
Na celkových velmi dobrých jízdních vlastnostech testovaného modelu se vedle výkonného motoru a vhodně odstupňované nové převodovky významně podílí dobře konstrukčně řešený podvozek uzpůsobený jak pro jízdu na silnici tak pro jízdu v terénu.
Bezpečnost
Dacia Duster se v oblasti bezpečnosti opírá o uznávané znalecké posudky Groupe Renault. Základní bezpečnostní výbava obsahuje systém ABS Bosch 8.1 vybavený elektrickým rozdělovačem brzdné síly (EBV) a asistentem nouzového brzdění (AFU).
V oblasti pasivní bezpečnosti je Dacia Duster vybavena dvěma čelními airbagy a 3bodovými bezpečnostními pásy s omezovačem síly a pyrotechnickými předpínači na předních sedadlech. Dále dvěma bočními airbagy chránící hlavu a hrudník a tříbodovými bezpečnostními pásy na zadních sedadlech.
Stupně výbavy:
– jsou čtyři: Access, Ambiance, Arctica a Exception.
I výbava nejnižšího stupně výbavy – Access je rozsáhlá, obsahuje mimo již výše uvedené položky posilovač řízení, otáčkoměr, tónovaná skla, topení a ventilaci, systém uchycení ISOFIX na bočních zadních sedadlech, elektronický imobilizér, přípravu na rádio atd.
Výbava ve stupni Ambiance obsahuje mimo jiné navíc – centrální zamykání s dálkovým ovládáním a elektrické ovládání předních oken.
Stupeň Arctica obsahuje mimo jiné navíc – palubní počítač, výškově nastavitelný volant, elektricky nastavitelná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizaci, mlhové světlomety, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a dělitelné opěradlo zadního sedadla.
Stupeň Exception obsahuje mimo jiné navíc – disky kol z lehké slitiny, vnější zpětná zrcátka a podélné střešní lišty a přední a zadní kryt podvozku a chrániče dveřních prahů v barvě matného chromu, kožený volant a kožená hlavice řadící páky, čalounění kůže/koženka, autorádio CD 4x15W s ovládáním pod volantem a zatmavená zadní okna.
Snížení provozních nákladů
Náklady spojené s údržbou a s opotřebením se značně snížily prodloužením intervalů výměny oleje, pravidelné výměny brzdových destiček a pneumatik. Výměna vzduchových filtrů se zvýšila na 90 000 km/4 roky u benzinového provedení.
V rámci ochraně proti korozi a byla provedena mimo jiné tato opatření:
- vystřikování dutin spodku a dveří voskem,
- utěsnění vnějších spojů tmelením,
- doplňkové použití vosku na mechanických dílech spodku,
- vyztužená ochrana proti štěrku na spodku vozu, na krytech a podbězích kol.
Ceny (včetně DPH)
Cena testované Dacia Duster s pohonem všech kol, s benzinovým motorem 1,6 l 16V s výkonem 77 kW (105 k), šestistupňovou převodovkou a v nejvyšší výbavě Exception je 372 900 Kč. V nižší výbavě Arctica je 349 900 Kč, ve výbavě Ambiance 324 900 Kč, a v nejnižší výbavě Access 269 900 Kč.
Dacia Duster 4×4 je dodávána též s dieselovým motorem 1,5 dCi s výkonem 63 kW (85 k) anebo s výkonem 80 kW (110 k). Podle zvoleného výkonu motoru a stupně výbavy v ceně od 304 900 Kč do 422 900 Kč.
Naftový motor určený pro verzi 4×2 1,5 dCi s přímým common rail vícebodovým vstřikováním dosahuje výkon 63 kW (85 k) při 3750 ot/min a maximální točivý moment 200 Nm při 1900 ot/min. Výrobce udává kombinovanou spotřebu u ve výši 5,1 l/100 km.
Výkonnější naftový motor pro verzi 4×4 stejného objemu 1,5 dCi taktéž s přímým common rail vícebodovým vstřikováním má výkon 80 kW (110 k) při 4000 ot/min a maximální točivý moment 240 Nm při 1750 ot/min. Výrobce udává kombinovanou spotřebu ve výši 5,6 l/100 km.
Ceny Dacia Duster s pohonem pouze předních kol, pěti stupňové manuální převodovky, zvoleného motoru a stupně výbavy jsou od 259 900 Kč do 304 900 Kč.
V rámci akční nabídky při financování Dacia finance jsou výše uvedené ceny sníženy o 20 000 Kč a záruka je prodloužena na 5 let/100 000 km zdarma.
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas