Tisková zpráva Czech Automotive Society – Society of Automotive Engineers z 15.6.2010

FISITA Gold Medal of Honour – Prof. Dr. Ing. Milan Apetaur, Dr.Sc.

Prestižní bienále automobilových inženýrů, světový kongres FISITA v Budapešti počátkem června tohoto roku, byl nejen přehlídkou stavu vývoje a výzkumu v oblasti motorových vozidel a silniční dopravy, ale i společenskou příležitostí jak ocenit přínos jednotlivce k rozvoji oboru.

Společnost FISITA (Fédération Internationale des Sociétés d’Ingénieurs des Techniques de l’Automobile) od svého založení v roce 1948 udělila jen několik málo desítek zlatých čestných medailí více či méně známým osobnostem z řad svých členů.

Na jednání v Hanoi 2009 se, na návrh CAS (Czech Automotive Society), předsednictvo FISITA rozhodlo ocenit celoživotní práci profesora Apetaura.

Tisková zpráva Czech Automotive Society – Society of Automotive Engineers z 15.6.2010

Milan Apetaur (28.8.1929)

Tisková zpráva Czech Automotive Society – Society of Automotive Engineers z 15.6.2010
Tisková zpráva Czech Automotive Society – Society of Automotive Engineers z 15.6.2010

– rodák z Ostravy, s Kopřivnickou Tatrou za humny, měl od mládí jasno, jaká bude jeho životní cesta. Za éry slovutných pánů profesorů Jana Košťála, Jana Petránka a Aloise Vrby vystudoval v letech 1948 – 1952 obor automobily na Strojní Fakultě ČVUT v Praze a po promoci nastoupil do národního podniku PAL jako konstruktér brzd a tlumičů pérování. Založením Ústavu pro výzkum motorových vozidel (UVMV) se mu otevřela cesta na poli vědy a výzkumu, kde se v letech 1954 – 1958 zabýval odpružením náprav a jízdní stabilitou automobilů. Právě v této době se rozhodovalo o obnovení přerušené výroby osobních automobilů Tatra a mladý inženýr se svými odbornými i jazykovými znalostmi dobře zapadl do malé skupiny zkušených konstruktérů pracujících na vývoji osobního automobilu Tatra 603. Jako člen a později i jako vedoucí konstruktér pracoval do roku 1973 i na vývoji dalšího osobního automobilu Tatra 613. Od dob barona Ringhofera měla Tatra část konstrukce osobních automobilů, tzv. pražskou, v Praze na Smíchově a sepjetí s pražskou technikou je proto více než logické. Od roku 1964, kdy získal titul kandidát věd, působil jako odborný asistent na katedře automobilů. V letech 1973-1980 spolupracoval na vývoji těžkého nákladního automobilu Tatra 815. Jako profesor a později i vedoucí katedry automobilů působil na Strojní fakultě v letech 1980 – 1994, přičemž vyšší akademický titul doktora věd získal v roce 1988. Na automobilový průmysl však nezapomněl a v letech 1980 – 1994 spolupracoval na vývoji podvozků osobních automobilů Škoda a vývoji unikátního nákladního automobilu Tatra 815 4×4 AWS s řízením všech kol. V době transformace průmyslu se plně věnoval vývoji nákladních automobilů R210 jako technický ředitel (1995 – 1999) ROSS Roudnice a silničních automobilů Xena 400 (1996-1997), jako technický ředitel Škoda-LIAZ. I když firma ROSS zanikla, stal se její terénní R210 6×6 základem současně vyráběného vojenského automobilu Tatra 810. Jeho práce, korunovaná úctyhodným počtem patentových přihlášek (95), vědeckých publikací v češtině, němčině a angličtině (přes 100) a několika vysokoškolských učebnic, je stále plna elánu. Svůj celoživotní osud, technickou mechaniku, přednáší ještě dnes jako řádný profesor na Univerzitě J.E. Purkyně (UJEP) v Ústí nad Labem. Ostatně je také členem společnosti IAVSD (International Association for Vehicle System Dynamics).

Od roku 1963 byl, společně s Dr. Ing. Františkem Žaludem a Ing. Zdeňkem Karfusem, ve vedení Odborné skupiny automobily při Strojnické společnosti ČSVTS, na kterou přirozeným vývojem navazuje dnešní Česká automobilová společnost (CAS). Politické uvolnění poloviny šedesátých let umožnilo navázat kontakty s ostatními společnostmi automobilových inženýrů, sdruženými ve světové společnosti FISITA. Pod hlavičkou ČSNK (Český a slovenský národní komitét) byli v roce 1966 přijati českoslovenští odborníci do společnosti FISITA. Prof. Apetaur byl v letech 1970 – 1996 delegátem ČSAT (přechodný mezistupeň mezi ČSNK a dnešní CAS) a členem předsednictva FISITA. Po několika úspěšných jednáních rady FISITA v Praze (1972, 1984, 1992) byla společnost CAS poctěna pořádáním XXVI. světového kongresu FISITA s profesorem Apetaurem v čele (Praha 1996). Po tomto kongresu došlo k poslední kosmetické úpravě jména společnosti a delegátem se stal současný předseda CAS-SAE (Czech Automotive Society – Society of Automotive Engineers).

Ing. Branko Remek, CSc., předseda CAS-SAE

Kontakt: branko.remek@fs.cvut.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - MG posiluje nabídku elektrického bestselleru: MG4 electric startuje na 589 900 kč

MG posiluje nabídku elektrického...

Společnost MG Motor Česká republika představuje mimořádnou akční nabídku na plně elektrický hatchback MG4 Electric, díky níž mohou zákazníci ušetřit až 190 000 Kč. Tento model se tak...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota Hilux v novém: 9. generace bude mild-hybridní, čistě elektrická i vodíková

Toyota Hilux v novém: 9. generace bude...

To, že Toyota uvede na trh zcela nový Hilux deváté generace, s tím se počítalo. Ale že posune legendární pick-up do nové éry elektrifikovaných pohonů i s vodíkovým palivovým článkem, to je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Twingo se vrací. Malý rebel znovu roztáčí městská kola

Twingo se vrací. Malý rebel znovu...

Renault oprášil legendu. Nové Twingo E-Tech Electric navazuje na původní městskou ikonu z 90. let, ale přivádí ji do 21. století. Je elektrické, hravé, prostorné, a hlavně cenově dostupné....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na kolech, který umí šetřit i hýčkat

Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na...

Citroën má nový trumf a vlajkovou loď. Druhá generace modelu C5 Aircross spojuje komfort obývacího pokoje, francouzský smysl pro design a moderní elektrifikaci. Na platformě STLA Medium vzniklo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Předprodej hybridní Toyoty Aygo X začíná. Jaké jsou české ceny?

Předprodej hybridní Toyoty Aygo X...

Toyota Aygo X prošla proměnou, dostala modernější tvář, ale také pohon – poprvé je k dostání jako hybrid. A právě teď startuje dlouho očekávaná možnost zarezervovat si svůj nový vůz...