Koncept Ford Start, který se představil světu na Pekingském autosalonu v roce 2010, je víc než jen studie zkoumající možnosti malého automobilu.
Je také ukázkou toho, jak hodlá Ford dále rozvíjet potenciál své řady pohonných jednotek EcoBoost.
Více než 50 procent světové populace dnes žije ve městech. Předpokládá se, že do roku 2050 se toto číslo vyšplhá na 70 %. Ucpané dálnice, parkovací místa, ohledy na spotřebu a také dostupnost a cena paliva, to vše již dnes zásadním způsobem mění pohled výrobců na auta a osobní přepravu vůbec.
Život v megalopoli představuje nevídané výzvy, ale také utváří jedinečné charaktery a životní postoje. A v době, kdy je přesycení dopravou v těchto oblastech běžným problémem, lze najít odpovědi a řešení pro novou generaci malých aut pro město také v konceptu Ford Start.
Jak Ford zjistil díky své globální strategii ONE Ford, původně ryze lokální tržní problémy dnes nabývají celosvětového charakteru. Rostoucí počet zákazníků po celém světě se zabývá otázkami „zelených“ technologií, efektivnějšího využití dostupného prostoru a recyklace. A platí ještě, že větší znamená lepší? Tyto postoje sjednocují obyvatele měst na všech kontinentech.
Hledání efektivního pohonu, využití lehkých, recyklovatelných materiálů a optimalizace vnitřního prostoru při zachování kompaktních rozměrů jsou jen některé úkoly, kterými se designéři zabývali. Ford ve snaze uspět dal vzniknout automobilu, který by byla radost řídit!
Ford v první řadě využil při tvorbě konceptu Ford Start řadu technologických postupů pro snížení spotřeby, množství použitého materiálu a „uhlíkové stopy“ vozidla. Výkonný tříválec Ford EcoBoost 1,0 l s vysokým výkonem a nízkými emisemi představuje technologii, která ve své třídě nemá konkurenci a brzy přejde do sériové výroby. Přestože jeho emise CO2 jsou nižší než 100 g/km, má tento zážehový motor výkon a odezvu srovnatelné se čtyřválcem.
S koncepčním automobilem Ford Start je zároveň uváděno řešení MyFord Mobile, které ve spolupráci se smartphonem zprostředkovává cestujícím řadu funkcí vozu, to vše v aerodynamicky střižené karoserii malého městského automobilu.
„Možná je malý a trochu strohý, ale určitě jsme nezanedbali samotné základy jako zprostředkování ‚tradičních‘ jízdních vlastností včetně sportovního chování na silnici, jednoduchých analogových přístrojů a čistého, autentického interiéru ve stylu raných sportovních aut z padesátých let,“ doplňuje Thomas.
Design exteriéru
Jemné detaily jsou zapracovány do hladkých panelů karoserie, vyrobených z lehkých kompozitních panelů. Ikonická lichoběžníková maska chladiče přechází vzhůru do oblého, hladkého tvaru, čímž se snížil počet průduchů ze dvou na jeden a vznikla tak příď, která je sportovní a zároveň aerodynamicky efektivní.
Díky zapuštěným aerodynamickým prvkům klade karoserie obtékajícímu vzduchu jen minimální odpor, což se samozřejmě pozitivně odráží ve spotřebě paliva. Efektivita čiší také z celkového profilu ve tvaru slzy, aerodynamického zakrytování spodních částí a malé čelní plochy. Zarovnaná, hladká kola z lehkých slitin a jemná ploutev na střeše, která skrývá třetí brzdové světlo, dotvářejí aerodynamickou preciznost vozu.
Útlé přední světlomety s technologií LED vyzařují intenzivní světlo skrz lichoběžníkové trubice. Dva páry obrysových světel, jeden začleněný v předních světlometech a druhý umístěný níže nad vozovkou, osvětlují cestu při noční jízdě. Dlouhé, tenké přední světlomety se táhnou od středu masky hluboko do blatníků, zatímco ukazatele směru jsou zapracovány do spodních světel.
Inovativní rám ze směsi hliníku a vysokopevnostní oceli zahrnuje odlehčenou hliníkovou bezpečnostní buňku, která pevně drží sklo a střechu a rovněž skrývá boční airbagy. Všechny vnější panely jsou vyrobeny z deformovatelných, předbarvených a recyklovatelných kompozitů. Střecha se zdá být oddělena od zbytku karoserie sklem a ponechává řidiči ničím nerušený panoramatický výhled.
Kompozitový střešní panel lze od vozu odmontovat nebo jej jako individualizované příslušenství vyměnit. Boční prosklení hladce splývá s karoserií a je rámováno lištou z leštěné oceli, která přitahuje pozornost k výrazné kontuře bočních oken. Ustupující B-sloupky a průhledné C-sloupky v kombinaci s panoramatickým zadním sklem, umožňujícím výhled v úhlu 180 stupňů, zlepšují orientaci řidiče a přispívají tak k vyšší bezpečnosti jízdy.
Stejně jako vpředu je i zadní převis minimální; zadní nárazník dělí od osy zadních kol jen 629 milimetrů. Výrazné zadní blatníky podtrhují robustní vzezření vozu ze všech úhlů.
Zadní LED svítilny kopírují laserové provedení předních světel a jsou protaženy až do víka zavazadlového prostoru. Ukazatele směru s přednastaveným programem se rozsvěcují postupně směrem od středu vozu, což vytváří působivý efekt světelné vlny.
Záď konceptu Ford Start v sově tradiční zavazadlový prostor, brzdové světlo je umístěno napevno. Výfuková koncovka z lehkých slitin hliníku ústí ve středové ose vozu.
Hladká, aerodynamická kola koncepčního automobilu Ford Start jsou vyrobena z lisovaného hliníku a mají rozměr 17” x 6.5”. Obuta jsou do speciálně navržených pneumatik Michelin Green X 205/45R17.
V zájmu potlačení aerodynamických ztrát vznikajících pod autem je koncept Ford Start vybaven jednolitým krytem podvozku, který vyhlazuje proud vzduchu pod vozem a navíc přispívá také k odstínění hluku z vozovky.
Koncept je založen na platformě s rozvorem náprav 230 cm a celkovou délkou pod 370 cm. Šířka činí 167cm a výška 140 cm.
Design interiéru
Minimalistický přístup pokračuje v interiéru jednoduchým uspořádáním dvojitého kokpitu a konstrukcí připomínající vanu, která poskytuje místo čtyřem cestujícím. Díky své jednoduché a jednolité konstrukci přináší tato „vana“ neotřelý vzhled, vyšší kvalitu a snížené náklady.
Přístrojový panel je koncipován jako samostatná jednotka, kterou lze relativně snadno instalovat na levou či na pravou stranu palubní desky. Ta je integrována do jednoho celku se středovou konzolou a klene se od čelního okna až mezi sedadla. Řadící páka pětistupňové manuální převodovky je umístěna uprostřed horní části středového panelu. V jeho blízkosti se nacházejí ovladače elektrického stahování oken a tlačítko pro spuštění motoru.
Sedadla, ač konstrukčně jednoduchá, byla vypracována s ohledem na ergonomické požadavky a maximální pohodlí, flexibilitu a snadný přístup do zadní části vozu. Jednokolejnicové uchycení umožňuje posun dopředu a dozadu. Sedadla jsou vyrobena z lehké kompozitové skořepiny a výplně byly navrženy tak, aby je bylo možné dle řidičova přání vyměnit. Stejně jsou koncipována také zadní sedadla. Podlaha je v souladu se spartánským interiérem vyrobena z lisované pryže, která je trvanlivá a snadno omyvatelná. Profily a sloupky v interiéru jsou hliníkové.
Intuitivní systém ovládání
V horní části přístrojové desky se nachází zdířka pro připojení k systému MyFord Mobile, které umožňuje snadné a bezpečné ovládání komunikačních zařízení během jízdy.
Není-li připojen smartphone, ovládají se funkce jako vytápění, větrání a klimatizace, stavový displej motoru a přepínání airbagu spolujezdce prostřednictvím hlasových pokynů nebo pomocí ovladačů na středové konzole. Obraz zprostředkovává širokoúhlý displej s úhlopříčkou šest palců.
Jako další funkci lze do zdířky připojit během jízdy smartphone. To umožní přístup k funkcím jako telefonní seznam, hlasová navigace, zprávy, veškerá komunikace atd. pomocí rozhraní MyFord Mobile. Pokud je smartphone připojen a vůz stojí s vypnutým motorem, jsou přes MyFord Mobile zpřístupněny jak funkce vozu, tak ikony smartphonu. Ty se přenášejí na velký displej prostřednictvím bezdrátové technologie Bluetooth.
Koncept MyFord Mobile omezuje přístup k některým funkcím, jako je například psaní krátkých textových zpráv, během jízdy. Aby mohli uživatelé držet krok s nejnovějšími technologickými trendy v přenosné elektronice, MyFord Mobile má být flexibilní a je možné ho upravit podle měnících se technologií mobilních telefonů nebo preferencí uživatele.
Pohonná jednotka
Koncepční automobil Ford Start je poháněn technologií Ford EcoBoost ve formě řadového tříválce o objemu 1,0 l, určeného pro sériovou výrobu.
V souladu s dlouhodobým cílem společnosti Ford dosahovat vyššího výkonu pomocí sofistikovaných plnicích soustav na bázi přímého vstřikování paliva a přeplňování turbodmychadlem má zážehový motor EcoBoost 1,0 l výkon a točivý moment srovnatelný s atmosféricky plněným čtyřválcem 1,6 l. Emise CO2 nepřekročí hranici 100 g/km.
Motor spolupracuje s pětistupňovou manuální převodovkou, která si hladce poradí s vyšším točivým momentem agregátu EcoBoost a v kombinaci se sportovními jízdními vlastnostmi konceptu Ford Start zprostředkovává jízdní dojem, který odpovídá orientaci značky Ford na požitek z jízdy.
Tento sportovní, futuristický koncept, který byl vyvinut globálním týmem designérů působících v kalifornském Irvine ve Studiích Ford pro strategické koncepty, kombinuje předsériovou technologii motoru Ford EcoBoost s aerodynamicky čistými tvary, to vše zabalené do ekologicky šetrného hávu s nízkými emisemi skleníkových plynů a vzrušujícím designem.
„Jako vyhraněný, pro specifické účely navržený koncept není Ford Start určený k sériové výrobě, ale určitě nás velmi zajímá, jak na jeho výbavu a design budou reagovat zákazníci z městských aglomerací v rozvíjejících se ekonomikách,“ řekl Thomas.
O Ford Motor Company v Číně
Ford Motor Company, globální lídr automobilového průmyslu se sídlem v michiganském Dearbornu, vyrábí nebo prodává automobily na šesti kontinentech. FMC zaměstnává přibližně 198 000 lidí a vlastní asi 90 továren po celém světě. Mezi její značky patří Ford, Lincoln a Mercury. Firma také poskytuje finanční služby prostřednictvím dceřiné společnosti Ford Credit.
Mezi Fordem vlastněné dodavatele, joint venture podniky a investice v Číně patří Ford Motor (Čína) Ltd., Ford Motor Research & Engineering (Nanjing) Co., Ltd., Ford Automotive Finance (China) Ltd., Changan Ford Mazda Automobile Co., Ltd., Changan Ford Mazda Automobile Co., Ltd. Nanjing Company, Changan Ford Mazda Engine Co., Ltd. a Jiangling Motors Co., Ltd.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů