Zcela nový model Chevrolet Spark dokazuje, že malý vůz může být nejen praktický, ale i atraktivní a s dobrým poměrem „valu efor money“.
Spark je dokonaly „trendy“, chlubí se výrazným designem a je stoprocentně funkční. Přírůstek stáje Chevrolet nabízí vytříbený styl a také nejmodernější technologie. A samozřejmě je i praktický a má nízkou spotřebu i emise. A především nabízí skvělý poměr value for money.
Nový Spark vstupuje do segmentu „mini“ – nejrychleji sílícího segmentu automobilového trhu celého světa. V roce 2009 dosáhl segment „mini“ podílu téměř 10 % na celkovém automobilovém trhu Evropy, přičemž ještě v roce 2008 to bylo jen 6,5 % a v roce 2005 méně než 5 %.
N první pohled je patrné, že Spark byl konstruován a designován tak, aby dokázal poskytnout řádnou porci stylu, prostoru a praktičnosti.
„Spark je automobilem, za kterým se každý otočí – a je to zásluha především jeho originálního designu,“ říká Wayne Brannon, president a generální ředitel Chevrolet Europe. „A my věříme, že Spark potěší řidiče i svojí funkčností, jízdní dynamikou a ovladatelností. Tím spíš, když vyniká hospodárností a obratností v hustém provozu.“
Největší dojem ovšem Spark dělá díky svému atraktivnímu stylingu.
„Od samého počátku jsme věděli, že chystáme revoluci co se týká dimenzí a designu,“ vysvětluje Taewan Kim, šéfdesigner Sparku a vicepresident společnosti GM DAT (GM Daewoo Auto & Technology Co.) odpovědný za design. „Na rozdíl od většiny konkurentů, jejichž mini-modely působí především roztomile a tak trochu naivně, my jsme chtěli, aby Spark byl zdravě agresivní, připravený vyrazit do džungle silničního provozu! A proto nám bylo jasné, že náš nováček musí při pohledu z jakéhokoli úhlu vyvolávat emoce!“
Pro exteriér nového Sparku je charakteristické umístění kol do samých rohů karoserie, masivní příď s mohutnou maskou chladiče, vyklenutá křivka střechy a čistě řešené boky. Preciznost, kterou doslova vyzařuje exteriér nového Chevroletu Spark, se odráží i v jeho interiéru, což zdaleka není v tomto segmentu pravidlem. Kromě tradičně protěžované funkčnosti interiéru dodává park navíc svěží styling, který skvěle ladí s jeho atraktivním designem. Kabina Sparku představuje novou úroveň interiérového designu jako takového – vnitřní prostor nováčka stáje Chevrolet si zachovává všechny tradiční atributy, jako jsou komfort, prostornost nebo snadná ovladatelnost a flexibilita, umocňuje je však efektním stylingem.
Asi nejvýraznějším detailem vnitřního prostoru Chevroletu Spark je přístrojový štít, který svým provedením připomíná motocyklové přístroje. Efektně stylizovaný kombinovaný přístroj, posazený seshora nad sloupek volantu, předává řidiči jasně a srozumitelně všechny důležité informace. Analogový rychloměr doplňuje digitální otáčkoměr zobrazovaný na obdélníkovém displeji. Ledově bílé podsvícení se aktivuje po aktivaci světel – toto řešení je v segmentu „mini“ opravdu originální a znovu dokládá, že Spark chce propojovat formy s funkčností.
Vyznavači hudby ocení, že Spark je vybavený moderní audiosystém – autorádio s CD/MP3 přehrávačem má vstupy AUX a USB pro připojení externích přístrojů.
Není ovšem jenom originální styling, který dělá z Chevroletu Spark dokonalý automobil do města. Při délce 3640 mm a šířce 1597 mm se Spark snadno vmáčkne i do nejužší mezery – a to i přesto, že díky krátkým převisům dlouhému rozvoru nabízí při svých kompaktních rozměrech mimořádně prostorný interiér. Na vitálních jízdních vlastnostech má velkou zásluhu velmi tuhá struktura karoserie.
„Nový model Spark jsme vyvíjeli se záměrem nabídnout zákazníkům za jejich peníze více, než dosud vozy třídy „miny“ dokázaly nabídnout,“ říká šéfkonstruktér Jack Keaton. „Jsme pyšní na vysokou úroveň zpracování každého detailu, které se nám podařilo dosáhnout. Spark je výborně vybavený bezpečnostními technologiemi a – což je neméně důležité – má výborné jízdní vlastnosti a jeho řízení je příjemným zážitkem.“
Podvozek využívá dokonale prověřený koncept:
Vpředu kombinované vzpěry McPherson, vzadu náprava s vlečenými rameny propojenými torzní příčkou. Toto řešení je klíčem k příjemně neutrálnímu a čitelnému chování vozu, a to jak v hustém městském provozu, tak i při jízdách vysokými rychlostmi na volných silnicích. Pro nový Spark je k dispozici i elektronický stabilizační systém ESC (Electronic Stability Control), který výrazně zvyšuje úroveň aktivní bezpečnosti. ESC kontroluje činnost brzd a trakci a garantuje i v kritických situacích stabilitu jízdy.
Spark byl vyvíjen tak, aby poskytoval dokonalou ochranu i při haváriích: Téměř 60 % struktury karoserie je vyrobeno z dílů z vysoce kvalitních ocelí s optimalizovanou pevností, do konstrukce skeletu jsou integrovány deformační zóny, kde se maří nárazová energie. Pečlivě řešené zátěžové cesty v bocích skeletu rozvádějí nárazovou energii do předních A-sloupků a dál mimo prostor pro pasažéry. Podobné deformační zóny jsou vytvořeny i v zadní části vozu, přičemž palivová nádrž a vedení paliva jsou konstruovány a uloženy s ohledem na minimální riziko poškození při nárazu. Velká část energie případného nárazu se zmaří v masivním zadním příčníku.
Ochranu pasažérů před poraněním zvyšuje dvojice čelních airbagů, boční hlavové airbagy a další airbagy zamontované do sedadel, které chrání oblast hrudníku a břicha. Nechybí přepínače bezpečnostních pásů ani pedály s bezpečnostním uchycením, které pedály při těžkém čelním nárazu uvolní z jejich zavěšení, čímž se výrazně snižuje riziko poranění nohou řidiče.
Spark je nabízen se dvěma zážehovými motory objemu 1,0 a 1,2 litru.
Jde o technicky hodně podobné motory, oba mají litinový blok a slitinové hlavy s dvojicí vačkových hřídelů a čtyřventilovou technikou rozvodu. Oba agregáty jsou také vybaveny vícebodovým vstřikováním paliva a plní emisní limity normy Euro V. Oba agregáty jsou také propojeny s manuálními pětistupňovými převodovkami.
Oba motory jsou vybaveny vyspělými technologiemi, jako je např. systém deaktivace sacích kanálů, zlepšující recirkulaci výfukových plynů, snižující spotřebu a zlepšující chod naprázdno. Rozvod řetězem snižuje servisní náklady. Spark si v průměru řekne jen o 5,1 l benzinu na 100 km a produkuje jen 119 g CO2 na km.
Silnou stránkou nového Sparku je jeho praktičnost:
I při skromných vnějších rozměrech nabízí Spark překvapivě prostorný a flexibilní interiér. Na předních sedadlech mají pasažéři až 1067 mm místa pro nohy, vzadu pak 893 mm. Šířka interiéru ve výšce ramen činí vpředu 1288 mm, vzadu 1263 mm, prostor pro hlavy vpředu 1010 mm, vzadu 947 mm – všechny tyto míry řadí nový Spark mezi nejlepší vozy v segmentu a prakticky dokazují, že ani v malém automobilu se pasažéři nemusí mačkat. Výhodou Chevroletu Spark oproti většině rivalů je jeho pět dveří a pět míst k sezení. Jde o model, který dokonale využívá každý centimetr obestavěného prostoru.
Velkou pozornost věnovali tvůrci malého Chevroletu také tomu, aby uvnitř bylo dost odkládacích prostorů – například ve středové konzoli je vytvořená schránka pro drobnosti, jako je třeba mobilní telefon, MP3 přehrávač nebo žvýkačky. Samozřejmě nechybí dvojitý držák nápojů vedle řadicí páky.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”