Zaťaté drápy Ford Pumy

Už zase! Stojíme na křižovatce na červenou a chodci si mohou hlavy ukroutit. Z pravého pruhu na nás zírá snad celý autobus. Když padne zelená, vyrážíme hbitě kupředu s protočenými koly a necháváme všechny za sebou. Takový je svět Pumy.

Zaťaté drápy Ford Pumy


Když se objevila poprvé, zapůsobila na všechny jako bomba. Drzá, agresivní, dynamická, svůdná… Otázky nebraly konce: Bude se vyrábět, kdy a za kolik se bude prodávat? Mimořádně přitažlivé kompaktní kupé Puma je dnes konečně u nás a my se můžeme podrobně sblížit s touhle divokou známostí.


Puma k sobě okamžitě přitáhne pozornost díky tvarům, navrženým zcela podle filozofie Fordu New Edge Design. Designéři se nebáli ostrých optických hran a přechodů, vyhráli si s tvary a výsledek stojí za to. Na relativně malé ploše (celková délka Pumy je jen 3984 mm) je zakomponován celý gejzír nápadů a originálních řešení. Přední projektorové světlomety jsou skryty pod kapkovitými skly – a efektní černý podklad vytváří dojem, jako když vás pozorují dvě magické oči útočící šelmy. Rozměrný přední nára zník je zvlněný a oblévá velký otvor pro přívod vzduchu k motoru a brzdám. Pod ním je integrovaný přední spoiler, jehož tvary se řídí i spodní část boků Pumy.


Klínovitý profil ještě zdůrazňuje sílu vozu. A zadní partie – to je kapitola sama pro sebe. Vysoké zádi vévodí veliký nárazník a výrazně zkosené třetí dveře. Zadní okno je jedna velký oblá linka, výrazný spoiler se už ale zase nebojí razantních hran… Všechno dokresluje chromovaná koncovka výfuku. Efektní pětipaprsková litá kola svým designem Pumě přesně padnou. Ačkoli Puma technicky vychází z Fiesty a využívá řadu jejich komponentů, není to na první pohled patrné. Díky rozvoru 2446 mm má karoserie jen malé převisy a celek působí harmonicky. Zespodu vynikne pečlivé zpracování dílů podlahy i podvozku – jsou optimalizovány tak, aby kladly co nejmenší aerodynamický odpor.

Zaťaté drápy Ford Pumy


To vše je ještě umocněno pestrou paletou odstínů lakování. Ať již sáhnete po červené Radiant, nebo po některé z pětice metalických barev, vždy vyniknou odvážné tvary vozu. V našem případě zdobila Puma modrá metalíza s označením Melina Blue.


Důležité je, že extravagantní tvary nejsou vykoupeny ztrátou funkčnosti. Právě naopak, Puma se snadno ovládá ve všech směrech. Zavazadlový prostor se základním objemem 0,240 m3 je dobře přístupný díky vysoko se vyklápějícím třetím dveřím s integrovaným vnitřním madlem. Zadní opěradla lze sklopit, čímž vzroste objem prostoru pro zavazadla na solidních 0,750 m3. Dveře se otevírají do velkých úhlů, takže do interiéru je snadný přístup. Na cestující čekají přední sedadla s příkladně tuhým čalouněním. Ma jí anatomické tvarování a jsou dostatečně rozměrná, aby si v nich našli pohodlí i dlouháni. Řidičovo je i výškově nastavitelné pomocí elektromotorů. Navíc jsou přední sedadla vybavena pamětí – po sklopení (pro nastoupení cestujících dozadu) se vrátí do své původní polohy. Vzadu mohou cestovat dva dospělí na kratší vzdálenost, protože střecha se přece jen svažuje a prostor je tím limitován.


Ovšem málokdo bude Pumu využívat k přepravě čtyř dospělých. Je to ideální auto pro mladé individualisty (a samozřejmě i individualistky) nebo páry. A ti všichni si přijdou na své i díky atraktivními uspořádání interiéru. Místa je vpředu dostatek, a to i nad hlavou. Když se usadíte do znamenitých sedadel a připoutáte se, zaručeně vám padne do očí hned několik prvků. Především masivní kulatá hlavice řadicí páky z leštěného hliníku s vyrytým schématem řazení. Přesně takovou byste mohli najít v legendár ních sportovních Fordech z padesátých a šedesátých let! Leštěný hliník najdete i na dalších místech interiéru – je jím vyzdobena přístrojová deska, části čalounění výplní dveří a madla. Pohledná přístrojová deska je řešena tak, aby při perfektní funkčnosti co nejvíce zvětšovala prostornost interiéru. To je patrné z vybrání před spolujezdcem. Přesto je zde dost místa na instalaci airbagu a rozměrné uzavíratelné schránky. Ovládací prvky jsou pro Fordy typické – jasné a přehledné. Perfektní je tříramen ný volant s airbagem. Má malý průměr a velmi tlustý věnec, jak se na kupé sluší a patří. Navíc je potažený perforovanou kůží. Není sice výškově seřiditelný, ale svým sklonem vyhoví všem typům řidičů.


Tři hlavní kruhové analogové přístroje mají bílý podklad. Vlevo je otáčkoměr, uprostřed rychloměr a vpravo pak sdružený přístroj složený z palivoměru a teploměru chladicí kapaliny. Na středním panelu mají své místo digitální hodiny. Pod nimi je značkové autorádio s přehrávačem. Díky atypickému rozměru a odnímatelnému ovládacímu panelu si na něj lapkové mohou nechat zajít chuť. Tři otočné ovladače regulují topnou a ventilační soustavu, na přání doplněnou o klimatizaci. Čtyřrychlostní větrák je velmi výkonný, byť hlučnější. Zcela vespodu je pak popelník. Před řadicí pákou je účelná odkládací přihrádka, jako stvořená pro mobilní telefon. Další odkládací prostor je mezi sedadly.


Nyní je chvíle říci si něco o cenách. Základní prodejní cena 556 063 korun je bezesporu příznivá, a to i v porovnání s přímou konkurencí. Standardní výbava obsahuje mj. airbag řidiče, ABS, protiprokluzový systém TCS, posilovač řízení, litá kola, tónovaná skla, centrální zamykání, imobilizér či nárazníky v barvě vozu. Důležité je, že prvky příplatkové výbavy mají opravdu rozumné ceny. Například za airbag spolujezdce zaplatíte jen 8900 korun, klimatizace s vnitřní cirkulací vzduchu a pylovým filtrem p řijde na přijatelných 19 800 korun a elektricky ovládaná zrcátka vyhřívaná společně s předním oknem znamenají příplatek 5600 korun. Díky tomu je možné získat zcela komplexně vybavenou Pumu, aniž by se původní výhodná cena razantním způsobem změnila. Za méně peněz si tak můžete dopřát více komfortu a radosti z jízdy.

Zaťaté drápy Ford Pumy


Ale vraťme se raději zpět za volant. Po spuštění motoru se ozve lahodně naladěná výfuková výfuková soustava. Sytý sonorní zvuk budí očekávání. Čtyřválec s objemem 1,7 l spokojeně duní pod kapotou s nadějí, že bude moci pořádně prohnat stádo 125 koní. Tak tedy sešlápnout sportovně tuhou spojku a zařadit jedničku. Hned zkraje oceníte zátah již od nízkých otáček. Prakticky od volnoběhu motor vytrvale táhne a razantně se žene do vyšších sfér. Točit jej můžete až do 6000/min, ale to často ani není třeba. Vrchol točivého momentu 157 N.m je totiž k mání již při 4500/min. Právě mezi 2400 a 5000/min je zátah motoru úctyhodný. V těchto chvílích se také mění časování zdvihu ventilů díky systému VCT. Je to i cítit – vůz razantně zrychlí a jakoby začne ujíždět pod rukama. S lehkou Pumou si motor hravě poradí a výsledkem je jedinečná dynamika. Pružné zrychlení dovoluje hbité předjížděcí manévry i tam, kde jiné vozy nestačí. Ve vlásenkovitých úsecích je ideální zařadit trojku a vůz doslova řídit pedálem plyn u. Motor vždy ochotně reaguje na jeho pohyby. Převodovka má krátce odstupňované převody. Při jízdě na dálnici se tak motor více vytáčí, ale posádka to vlastně ani necítí. Zmíněný krásný sytý zvuk totiž ve vysokých rychlostech nemění svoji charakteristiku ani hlasitost. I při rychlostním maximu 200 km/h je možné hovořit se spolujezdcem, aniž byste na sebe museli pokřikovat. Dynamiku Pumy přesně dokumentuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,1 s!


S Pumou je ale především radost jezdit. Vůz perfektně padne do rukou a člověk se s ním okamžitě sžije. Propracovaný podvozek s optimálně nastaveným pérováním dovoluje razantní kousky. Náklon v zatáčkách je malý, Puma přesně vede stopu a dá se poslušně ovládat. Přitom je i pohodlná – přejezd příčných nerovností je sice cítit, ale ne přespříliš. Nedotáčivá charakteristika dovoluje zkušeným řidičům jízdu na limitu a maximálními zážitky. Po překonání hranice adheze nebo na nezpevněném povrchu se dostavu je přetáčivost, typická spíše u pohonu zadních kol, než u moderní koncepce Pumy. Vše lze ale vcelku snadno řešit pohybem volantu a pedálu plynu. Řízení je tuhé, takže řidič má přímý kontakt s vozovkou. I když Puma nemá kotoučové brzdy na všech kolech, zpomalení je vždy spolehlivé. A to i při opakovaném brzdění „do plných“ z největší rychlosti. Z vozu je velmi dobrý výhled, s výjimkou zadního okna. Vysoká záď zde totiž výhled omezuje, ale to lze s trochou dobré vůle a především díky zvyku přežít.


S kompaktním kupé Puma si přijdou na své jak vlci samotáři, zvyklí na razantní jízdu po okreskách na plný plyn, tak i sebevědomé slečny a paní, kterým dělá radost obdiv okolních řidičů. Díky spolehlivým a bezpečných jízdním vlastnostem dokáže Puma eliminovat řadu chyb řidiče, ale především mu poskytuje výjimečné zážitky z jízdy. Když jste za volantem tohoto krásného zvířete, stáváte se rázem středem pozornosti. Jízda vás opájí a máte z ní skutečnou radost. Navíc máte v rukách skutečný designérský mi strovský kousek, který možná obměkčí i srdce dopravní policie. To až vás budou chtít pokutovat za příliš rychlou jízdu. Té se totiž s Pumou nemáte šanci ubránit…


Technické údaje


Čtyřválcový zážehový motor, uložený vpředu napříč. Zdvihový objem 1679 cm3, vrtání a zdvih 80,0 x 83,5 mm. Kompresní poměr 10,3 : 1. Největší výkon 92 kW při 6300/min, největší točivý moment 157 N.m při 4500/min. Blok motoru i hlava válců z hliníkové slitiny. Rozvod DOHC s variabilním časováním ventilů VCT, čtyři ventily v každém válci. Elektronické vícebodové vstřikování paliva, třícestný řízený katalyzátor se sondou lambda. Přímo řazená pětistupňová převodovka, hydraulicky ovládaná jednokotoučová spojka. Nezávislé zavěšení všech kol, vpředu příčné vzpěry McPherson a spodní příčná ramena, vzadu vlečená náprava s torzně poddajnou příčkou. Pérování vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Vpředu příčný zkrutný stabilizátor. Hydraulické dvouokruhové brzdy s posilovačem, vpředu kotoučové s vnitřním chlazením, vzadu bubnové, ABS. Hřebenové řízení s posilovačem. Pneumatiky 195/50 R 15. Objem palivové nádrže 42 l. Celkové vnější rozměry 3984 x 1674 x 1345 mm. Rozvor náprav 1446 mm, rozchod kol v předu/vzadu 1450/1411 mm. Pohotovostní/užitečná hmotnost 1033/367 kg. Objem zavazadlového prostoru 0,240 – 0,750 m3. Největší rychlost 203 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,1 s. Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) 9,7/6,1/7,4 l/100 km.

převzato z magazínu SVĚT FORDU 2/98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů FORD

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...