Předběžné hodnocení „šrotovného“ v Evropě je pozitivní

Minulý týden Evropská asociace automobilových výrobců ACEA zaslala svým členům a národním asociacím automobilového průmyslu podklady.

V nich jsou popsány předběžné výsledky opatření k obnově vozového parku (tzv. „šrotovné“) v rámci Evropské unie. Ukazuje se, že uvedená opatření měla velmi příznivé dopady hned do několika oblastí.

V průběhu roku 2009 značná část členských států EU (Německo, Francie, Itálie, Velká Británie, Španělsko, Nizozemí, Portugalsko, Řecko, Rumunsko, Rakousko, Slovensko a Lucembursko) zavedla v minulosti v některých zemích již úspěšně použitá opatření k obnově vozového parku s cílem stimulovat poptávku po automobilech v reakci na finanční a ekonomickou krizi. Dosud se podařilo získat podrobné údaje o vlivu uvedených opatření z Německa, Francie, Itálie, Velké Británie, Španělska a Slovenska. Z dalších zemí zatím není k dispozici dostatek údajů. Jaké jsou tedy hlavní závěry.

1. Opatření měla velmi silný dopad na registrace osobních automobilů

Registrace osobních automobilů v zemích EU-27 se za prvních 10 měsíců roku 2009 meziročně snížily o 6%. Vezmeme-li v úvahu skutečnost, že většina členských států EU byla v tomto období v ekonomické krizi a že finanční krize byla skutečné bezprecedentní, pak lze považovat zmíněný pokles za relativně malý. Zatímco v lednu 2009 se registrace snížily o 27% a v prvním čtvrtletí o 17%, po zavádění opatření k obnově vozového parku ve stále větším počtu členských států EU se situace na trhu znatelně zlepšovala. Od června začaly registrace osobních automobilů znovu růst. Registrace v říjnu 2009 byly o 11% vyšší než v říjnu 2008.

Dopad opatření na obnovu vozového parku je zřetelnější, pokud analyzujeme situaci v jednotlivých zemích. Analýza ukazuje, že pouze tři členské země EU zaznamenaly nárůst počtu registrací osobních automobilů v období leden – říjen 2009. Jedná se o Německo (+ 26%) a Francii (+4%) – ty patřily k zemím, které stimulovaly poptávku na trhu velmi rychle a úroveň pobídek byla vysoká – a Rakousko (+6%). V Itálii došlo k mírnému poklesu (- 4%). Počet registrací v dalších zemích, které zavedly opatření k obnově vozového parku později, např. ve Španělsku nebo ve Velké Británii, je stále hluboko pod úrovní loňského roku (- 24% respektive -12%), i když v posledních měsících došlo k růstu (např. v říjnu + 26% respektive + 31%). Slovensko (+ 13%) bylo jednou z mála zemí ve střední a východní Evropě, v nichž počet registrací výrazně stoupl.

Kontrast s členskými státy EU, které neaplikovaly opatření k obnově vozového parku, je velmi zřetelný. V zemích jako je Belgie, Irsko, pobaltské státy a skandinávské státy a většina států střední a východní Evropy, se počet registrací v období leden – říjen 2009 snížil v rozmezí 14% (Belgie) až 80% (Lotyšsko). Odhaduje se, že zhruba 35% registrací nových osobních automobilů v Německu (1,4 miliónu vozů) a 20% až 25% registrací ve Francii (550 000 vozů) provedli zákazníci využívající pobídek „šrotovného“. V Itálii jejich podíl ke konci srpna činil téměř 40% (472 000 vozů).

Je obtížné odhadnout, kolik nových automobilů by se prodalo bez těchto opatření, ale předpokládá se, že například ve Velké Británii 70% automobilů by si v roce 2009 zákazníci bez zavedení pobídek nekoupili.

2. Existuje jasný posun k menším automobilům

Aplikace opatření k obnově vozového parku, někdy v kombinaci se zdaněním podle velikosti emisí CO2, vedla k významnému posunu k menším vozům. Vozy „supermini“, mini a nižší střední třídy (segmenty A, B a C) z těchto opatření těžily nejvíce. Nejsilněji se tento efekt projevil v Německu, kde se 84% pobídek použilo k nákupu automobilů z uvedených segmentů. Stejně tomu bylo ve Velké Británii – 76% automobilů koupených díky opatření k obnově vozového parku bylo klasifikováno v segmentech mini nebo „supermini“. Zkušenosti z Francie, Itálie a Španělska ukazují na podobné trendy, i když vliv na tamější trhy byl menší, neboť podíl těchto tří segmentů byl v uvedených zemích historicky vždy vysoký. Německý trh rovněž zaznamenal zřetelný přesun k „soukromým“ zákazníkům (kteří mohli pobídky využít) od prodeje firmám (které pobídky využívat nemohly). Prodeje fyzickým osobám se v roce 2009 zdvojnásobily (+ 100 %; pozn. sekretariátu: 100 % = ve všech segmentech celkem). Prodeje dealerům, leasingovým společnostem a firmám klesly o cca 25%. Počet registrací výše uvedených segmentů (A, B, C) fyzickým osobám stoupl v porovnání s rokem 2008 o 250% (+ 680 000 vozů).

3. Existuje jasný posun od vozů se vznětovým motorem

Zkušenosti ze zemí, které zavedly opatření k obnově vozového parku, ukazují na pokles registrací automobilů se vznětovým motorem. Významně se to projevilo v Německu, kde tržní podíl „dieselů“ na nových registracích klesl ze 45% v roce 2008 na 30% v roce 2009. U prodejů firmám zůstal podíl automobilů se vznětovým motorem relativně stabilní, avšak prodej vozů s tímto motorem fyzickým osobám se významně snížil. V uvedené kategorii klesl podíl „dieselů“ na 16%. Pokud budeme uvažovat pouze prodeje fyzickým osobám využívajícím pobídek k obnově vozového parku, pak byl podíl vozů se vznětovým motorem pouze 10%. Ve Francii klesl podíl automobilů se vznětovým motorem ze 77% v roce 2008 na 71% v roce 2009. V Itálii ztrácely jak „diesely“ tak vozy s benzínovým motorem ve prospěch vozidel s alternativními palivy. Jejich podíl, především metan (pozn. sekretariátu: CNG) a LPG, na nových registracích stoupl ze 6,5 % v roce 2008 na 19% v roce 2009.

4. Průměrné emise CO2 se prudce snížily

Aplikace opatření k obnově vozového parku, někdy v kombinaci se zdaněním podle emisí CO2, vedly k výraznému snížení průměrných emisí CO2 u nově registrovaných automobilů. V Německu klesly průměrné emise CO2 ze 166g/km v roce 2008 na155g/km v roce 2009. Tento pokles o 11 g/km je mnohem vyšší než v minulých letech, kdy meziroční pokles činil 1-2 g/km (173 g/km v roce 2006, 172 g/km v roce 2007 apod.).

Průměrné emise CO2 u nově registrovaných automobilů využívajících pobídek dosáhly pouhých 142 g/km. Ve Velké Británii došlo k poklesu průměrných emisí ze 152 g/km (trh před „šrotovným“) na 132 g/km (automobily zakoupené v rámci pobídek), tedy o 13,5%. V Itálii průměrné emise CO2 klesly meziročně o 7g/km, přičemž v předchozích letech činily poklesy v průměru 2-3 g/km.

5. Opatření k obnově vozového parku mohou být samofinancovatelná

Vlády v některých zemích odmítají zavést opatření k obnově vozového parku z rozpočtových důvodů. Současné zkušenosti ukazují, že tato opatření mohou být zcela samofinancovatelná. Například ve Španělsku se odhaduje čistý přínos ze zvýšeného výběru DPH a dalších daní vlivem nárůstu prodeje nových automobilů na 25 miliónů EUR pro centrální vládu a na 15 miliónů EUR pro regionální vlády. Na Slovensku se odhaduje čistý přínos pro vládu ve výši přibližně 22 miliónů EUR. Opatření ve Velké Británii se také financují sama, protože 15% DPH z automobilu koupeného za 7 650 liber pokryje 1 000 liber vládního příspěvku.

Zdroj: podklady ACEA, 7.12.2009

Ing. Antonín Šípek, ředitel sekretariátu SAP

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...