Byl to vskutku velice emotivní závěrečný den Rally GB pro Citroën Total WRT.
I když dvojice Sébastien Loeb – Daniel Elena vedla už od startu poslední soutěže letošního mistrovství světa WRC, mohla o vítězství uvažovat až na předposlední rychlostní zkoušce.
Boj až do konce
S 54. vítězstvím v seriálu mistrovství světa přišlo pro francouzsko monackou posádku to hlavní – šestý titul světových šampionů v řadě!
Po velkém boji až do posledních chvil rally sahala druhá posádka Citroënu Dani Sordo – Marc Martí po druhém místě. To jim nakonec uniklo o jedinou sekundu!
Třetí den Rally GB byl kratší než předchozí dvě dějství, ale i tak to byla veliká výzva pro všechny. Soupeři museli nadvakrát projet Port Talbot a Rheolu, které značily téměř 80 kilometrů bez šance na servis. I když Sébastien Loeb měl na Hirvonena třicetisekundový náskok, nemohl si dovolit vypustit závěr. Na Port Talbot (RZ 13) ztratil pětinásobný mistr světa osm desetin na svého největšího rivala Mikko Horvionena. „Nebyl to špatný čas, trochu jsem ale cítil, že ztrácím výkon hned po startu rychlostní zkoušky. Doufal jsem, že to ale nebude nic vážného…“
Po několika telefonických konzultacích určili inženýři týmu Citroën Racing příčinu problémů – příliš čerstvý vzduch, který ovlivnil systém optimalizující výkon turbodmychadla. Na RZ 11 (Rheola 1) ztratil Séb dalších 11 sekund. „Tato zkouška byla hodně zatáčkovitá a v tom se projevuje náš hendikep. Stále jsme ale drželi náskok 18,2 sekundy a museli jsme do závěru dát všechno.“
Poslední soutěžní ráno Daniho Sorda nebylo vůbec oddychové. Po velmi dobrém startu do RZ 13 ale ztratil 7 sekund na Pettera Solberga na zkoušce následující. „Dostali jsme velkou ránu na zadní část auta, ale to se naštěstí moc nepoškodilo. Nechtěli jsme v žádném případě ztratit stupně vítězů, což znamenalo pořád se držet před Solbergem.“
Další velký zlom nastal na RZ 15, když Mikko Hirvonen ztratil více než minutu, protože musel dokonce zastavit a zavřít kapotu. „Byl to velký nával štěstí, ale pořád jsme měli před sebou velice těžkou erzetu,“ zdůraznil Loeb.
Ve stejnou chvíli dělilo Daniho Sorda pouhých 0,9 sekundy od druhého místa!
V týmu Citroën Total WRT nebyl nikdo, komu by se před poslední rychlostní zkouškou netajil dech. Séb a Daniel ale kontrolovali pozici vedoucí k 54. vítězství ve WRC a k 6. titulu mistra světa mezi piloty. Zároveň se Dani a Marc pokoušeli vybojovat druhou pozici přes Mikko Hirvonena, nicméně Fin byl rychlejší o jedinou desetinku a udržel druhé místo.
Loeb: Nemohli jsme šlápnout vedle
Po návratu do Cardiffu začaly velkolepé oslavy týmu a řidičů. „Takový tlak až do konce soutěže,“ řekl Sébastien Loeb. „Měli jsme dobrý start do sezony, po kterém ale přišly problémy. Nicméně jsme se vrátili do hry před poslední soutěží. Nakonec se nám podařilo znovu vyhrát titul na předposlední rychlostní zkoušce. Mikko nic nevzdával a já jsem musel jet naplno až do konce. Nikdy jsem nechtěl zisky titulů srovnávat, ale podle mě je právě tento nejlepší ze všech co do sportovního boje. Když máte na titul ještě třeba tři rally, není na vás tlak takový, když máte ještě další příležitost před sebou. Tohle ale byla poslední rally a my jsme si nemohli dovolit šlápnout vedle. Každý očekával, že vyhrajeme, ale nikdy není nic jistého, než dojedete do cíle. Proto tenhle titul pro nás znamená tolik. „
Sordo: Další velmi dobrá sezona
Dani Sordo byl samozřejmě potěšen třetím místem i stejnou pozicí v konečném pořadí mistrovství světa. „Když jsme se dostali k Mikkovi až na devět desetin sekundy na předposlední rychlostní zkoušce, řekli jsme si, že do toho jdeme a ještě to zkusíme. Věřili jsme, že bychom toho mohli dosáhnout, ale podařilo se mu vyhrát. Jsem spokojený s umístěním v mistrovství světa a také s tím, jak jsem přispěl k úspěchu Citroënu. Máme za sebou další velmi dobrou sezonu.“
Frédéric Banzet: Sport – součást DNA značky
„Tři týdny po vítězství v Poháru konstruktérů jsme zakončili mimořádnou sezonu titulem mezi piloty,“ uzavřel Frédéric Banzet, generální ředitel automobilky Citroën. „My jsme získali pět korunek, ale Séb má ještě o jednu více. Je nádherné mít nejlepší tým a nejlepšího řidiče a spolujezdce. Tento sport dokonale naplňuje naši strategii Citroënu, je nedílnou součástí DNA naší značky. Motoristický sport je pro nás důležitý, a obzvláště, když vyhráváte… A to je právě to, čeho jsme letos znovu dosáhli.“
Rally v číslech
Nejrychlejší časy:
- 1. etapa – RZ 1 – 3: S. Loeb (Citroën C4), RZ 4: M. Hirvonen (Ford Focus), RZ 5: S. Loeb, RZ RZ 6: M. Hirvonen.
- 2. etapa – RZ 7: M. Hirvonen, RZ 8 a 9: S. Loeb, RZ 10: M. Hirvonen, RZ 11 a 12: S. Loeb.
- 3. etapa – RZ 13 a 14: M. Hirvonen, RZ 15: S. Loeb, RZ 16: M. Hirvonen
Nejlepší časy celkem:
S. Loeb 9, M. Hirvonen 7.
Vedení v soutěži:
RZ 1 – 16: S. Loeb.
Konečné pořadí:
- 1. Loeb/Elena (Citroën C4) 3:16:25,4
- 2. Hirvonen/Lehtinen (Ford Focus) +1:06,1 min.
- 3. Sordo/Marti (Citroën C4) +1:07,1
- 4. P. Solberg/Mills (Citroën C4) +1:28,1
- 5. H. Solberg/Menkerud (Ford Focus) +6:28,0
- 6. Wilson/Martin (Ford Focus) +7:46,0
- 7. Latvala/Anttila (Ford Focus) +12:11,9
- 8. Rautenbach/Barritt (Citroën C4) +14:27,8
- 9. Brynildsen/Giraudet (Škoda Fabia) +22:22,7
- 10. Araujo/Ramalho (Mitsubishi Lancer) +24:18,8…
- 13. Burkart/Kolbach (Citroën C4) +24:56,5…
Mistrovství světa FIA WRC 2009
1. Sébastien Loeb 93, 2. Mikko Hirvonen 92, 3. Dani Sordo 64, 4. Jari-Matti Latvala 41, 5. Petter Solberg 35, 6. Henning Solberg 33, 7. Matthew Wilson 28, 8. Sébastien Ogier 24, 9. Federico Villagra 16, 10. Conrad Rautenbach 9, 11. Mads Ostberg 7, 12. Khalid Al Qassimi 6, 13. Matti Rantanen 4, 14. Evgeny Novikov 4, 15. Chris Atkinson 4, 16. Krzysztof Holowczyc 3, 17. Jari Ketomaa 2, 18. Urmo Aava 1, 19. Nasser Al Attiyah 1, 20. L. Athanassoulas 1,
Mistrovství světa FIA WRC 2009 – Pohár konstruktérů
- 1. Citroën Total WRT – 167
- 2. BP Ford Abu Dhabi – 140
- 3. Stobart VK M-Sport – 80
- 4. Citroën Junior Team – 47
- 5. Munchi’s Ford – 23
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií