Nejnovější Golf, stavící na solidním základu osmnácti milionů svých předchůdců prodaných od prvního uvedení v roce 1974, nešokuje lacinými efekty. Jednak to není filozofií automobilky Volkswagen a navíc pozice Golfu jako určité ochranné známky v celé automobilové branži vyžaduje maximální serióznost a odpovědnost. To ovšem neznamená, že by nový Golf byl nějakým fosilním artefaktem – dokonalým, ale chladným. Naopak! Důvěrně známá silueta dvouprostorového hatchbacku od prvního pohledu vzbuzuje pocit důvěra a pohody, sympatické vstřícnosti. Vůz jako by řidiči přímo říkal: Víš kdo jsem, víš, že tě nezklamu, tak nasedni a spolehni se na mne!
Důvěrný známý
Na rozdíl od většiny konkurentů, kteří se s příchodem nových generací snaží co nejvíce odlišit od předchozích verzí, nový Golf svým čelním pohledem zřetelně připomíná předchozí řadu. Při pozornějším zkoumání však ani laikovi neujdou high-tech přední světlomety, které se zřejmě stanou jakýmsi identifikačním znamením nové generace Golfu. Pod jedním krytem se zde totiž ukrývají hned čtyři samostatné žárovky, plnící funkci tlumených a dálkových světel, mlhovek a blikačů. Teprve noční jízdy ukážou, proč jsou sami tvůrci nového Golfu na jeho světlomety tak pyšní: Díky složité konstrukci odrazových zrcadel osvětlují i tlumená světla dokonale dostatečný prostor před vozem a protijedoucí řidiči jsou přitom zřetelným rozhraním stínu chráněni proti nežádoucímu oslnění.
Kouzlo detailu
Jestliže čelo a boční silueta výrazně připomínají předchozí generaci, záď je zcela nová. Zadní dveře Golfu se snadno a pohodlně otevírají sympaticky důkladou klikou s vnitřním vybráním, díky kterému se řidič neumaže ani v případě, že zadní víko je hodně zaprášené. To je bohužel rodová vada všech hatchbacků s výrazně “useknutou” zádí, Golf však řidiči pomůže alespoň tím, že má vzadu standardně stěrač. Elektrické vyhřívání navíc zaručí, že zadní okno je stále průhledné i v nejtvrdších mrazech. Na čistotu řidičových rukou mysleli konstruktéři i v případě otvírání víka motoru: Po odjištění zámku se totiž škvírou pod pootevřeným víkem vysune malé (a čisté) táhlo, které teprve úplně uvolní víko motoru.
Zavazadlový prostor je jedním z mnoha míst nového Golfu, kde jeho tvůrci ukázali své zaujetí pro kvalitu každého detailu: Celý vnitřek kufru je pečlivě čalouněný, v rozích podlahy jsou záchytná očka, ke kterým je možné přichytit buď těžší předměty, nebo pružnou krycí síť, jistící menší zavazadla proti nechtěnému pohybu. V bočním čalounění kufru našla své místo uzavíratelná schránka na lékárničku, pro nářadí a další drobnosti je dost místa pod podlahou, kde se ukrývá také plnohodnotné náhradní kolo.
Kufr Golfu si poradí s běžnou porcí rodinných zavazadel, pokud je to však nutné, čekají na své uplatnění i asymetricky dělená sklopná opěradla. Po sklopení jedné třetiny opěráku lze do vozu naskládat třeba čtyři snowboardová prkna a přesto se vzadu ještě docela pohodlně svezou dva pasažéři.
Více prostoru
Nový Golf proti svému předchůdci ve všech směrech o něco povyrostl, nejvíce však do délky – o více než třináct centimetrů. To příznivě kvitují především cestující na zadních sedadlech, kterým se výrazně zvětšil prostor pro kolena. Jen velmi mírně svažitá křivka střechy zaručuje, že ani téměř dvoumetroví pasažéři netrpí vzadu nedostatkem místa nad hlavami.
Celé pojetí interiéru opět potvrzuje trend automobilky Volkswagen: Prioritou je funkčnost, kvalita zpracování a bezpečnost. Palubní deska, dveřní výplně, čalounění sedaček – vše je jaksi obyčejně přirozené, leckdo by možná čekal výraznější designerské kreace, ale není důvod. Golf patří k těm šťastným vozům, které řidič okamžitě padnou do ruky a není to jenom díky jeho solidnímu věnci. Největší zásluhu na tom samozřejmě má standardně montované výškově seřizovací sedadlo řidiče a výškově i podélně přestavitelný volant. Zejména možnost podélného posouvání volantu je velmi příjemná.
Vitální motory
Na startovní čáru se nový Golf postavil s pěti zážehovými a třemi vznětovými motory. Z široké škály agregátů o výkonech od 55 kW (75 k) až po 110 kW (150 k) si vybere skutečně každý. V nabídce nechybějí ani takové lahůdky, jako nový hliníkový čtyřválec 1.4/55 kW (75 k), přeplňovaná osmnáctistovka 1.8/110 kW (150 k), nebo oblíbené TDI vznětové motory s přímým vstřikem o výkonech 66 kW (90 k) a 81 kW (110 k). Dá se však předpokládat, že na tuzemském trhu bude mezi zážehovými motory patřit k nejpopulárnějším vitální šestnáctistovka 1.6/74 kW (100 k) – dost výkonná na to, aby nabídla velmi dynamické svezení a přitom dost úsporná, aby řidiče nezruinovala přehnaným apetitem.
Čtyřválec 1.6/74 kW překvapivě slušně zatahuje už od nějakých dvou tisíc otáček za minutu, nejlépe se však cítí poté, co ručka otáčkoměru mine třítisícovou hranici – za příjemného bzučení potom dokáže vůz rychle dostat přes hranici 100 km/h (podle technické dokumentace zvládá Golf 1.6 sprint 0-100 km/h za 10,9 sekundy) a po dalších několika sekundách se rychlost ustálí na bezmála 190 km/h. Přitom při rozumné práci s pedálem plynu se spotřeba srovná mezi sedm až osm litrů naturalu na 100 km jízdy.
Lahůdkový podvozek
S vitalitou motoru dobře ladí i jízdní vlastnosti – vynikající odladění podvozku a z toho plynoucí suverénní chování vozu jsou asi nejsilnější stránkou nového Golfu. V každé rychleji a rychleji najížděné zatáčce se řidič vždy znovu přesvědčuje o tom, že tradičně poněkud tužší odladění podvozku (vpředu náprava typu McPherson s vinutými pružinami, vzadu vlečná náprava s torzní příčkou a vinutými pružinami) propůjčuje Golfu téměř sportovní vlastnosti. Na členité a zatáčkovité trati je Golf suverénem, kterému se jen málokdo může postavit, vůz jede vždy přesně tam, kam jej řidič pomocí přesného řízení pošle. Téměř dokonale neutrální charakteristika se jenom ve skutečně mezních situacích nenásilně a nezáludně mění v mírnou nedotáčivost, danou koncepcí vozu s motorem vpředu a poháněnou přední nápravou.
Na výborných jízdních vlastnostech se podílejí i větší kola – kromě základních verzí, které vyjíždějí na čtrnáctipalcových kolech, obouvá Golf patnáctipalcové (a některá provedení dokonce šestnáctipalcové) disky. Větší průměr znamená především vyšší komfort jízdy, což je aktuální zejména na silnicích se špatným povrchem, který je v tuzemsku v poslední době spíše pravidlem než výjimkou.
Partner na dlouhé roky
Nadčasový design, kvalita zpracování interiéru, odladění podvozku, výkony a hospodárnost motorů – to jsou vše veličiny, které může řidič nového Golfu hodnotit po prvním seznámení s vozem. Jen těžko postižitelné jsou však další vlastnosti, které nejsou na první pohled tak patrné. Asi nejdůležitější z nich je extrémní – dvanáctiletá – záruka proti prorezivění, za kterou Golf vděčí plnému pozinkování karoserie. Díky tomu se nový Golf stane pro většinu uživatelů partnerem na dlouhé roky. Na tuto roli je však dobře připravený a rozhodně nehrozí, že by za několik málo let nestačil požadavkům doby.
převzato z VOLKSWAGEN magazínu jaro ’98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů VOLKSWAGEN
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií